شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۴
۱۲
زیاده خواهی در مذاکرات هسته‌ای؛

ماجرای درخواست‌ گستاخانه مرکل و شیراک از روحانی

چهارشنبه ۱۹ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۱۵:۲۶
کد مطلب: 781553
علیرغم خوش بینی و حسن ظنی که تیم مذاکره کننده به طرف اروپایی داشتند. آنان در خواست های گستاخانه و مداخله جویانه‌ای از ایران داشتند.
ماجرای درخواست‌ گستاخانه مرکل از روحانی +فیلم
گروه سیاسی جهان نيوز: در شروع مذاکرات هسته‌ای، به علت اینکه آمریکا با ایران رابطه نداشت سه کشور اروپایی؛ انگلیس، فرانسه و آلمان برای مجبور کردن ایران به تعلیق فعالیت هسته‌ای پا پیش گذاشتند.

نخستین دور مذاکره هسته‌ای، با حضور وزیران خارجه سه کشور اروپایی در مهرماه سال 82 انجام شد. حسن روحانی که در آن زمان دبیر شورای عالی امنیت ملی بود، به عنوان گفت‌وگو‌کننده ارشد هسته‌ای مسئولیت مذاکرات را بر عهده داشت.

در مسیر راستی‌آزمایی و اثبات صلح‌آمیز بودن فعالیت هسته‌ای، ایران به صورت داوطلبانه اعلام همکاری کرد و اروپایی‌ها نیز متعهد شدند تا از ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل جلوگیری کنند.

علیرغم خوش بینی و حسن ظنی که تیم مذاکره کننده به طرف اروپایی داشتند، آنان در خواست‌های گستاخانه و مداخله جویانه‌ای از ایران داشتند.

در آن دوران حسن روحانی به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی و مسئول تیم مذاکره کننده ایرانی، برای پیگیری وضعیت پرونده هسته‌ای، سفرهایی را به برخی کشورهای اروپایی داشت. 

در جریان سفر دوره‌ای روحانی به دو کشور اروپایی، مقامات فرانسه و آلمان، صحبت هایی را مطرح کردند که قابل تامل است.

ژاک شیراک رئیس جمهور وقت فرانسه در یکی از این دیدارها با مسئول تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران، گفت: «انتخابات در ایران آزاد نیست و ایران باید انتخاب آزاد برگزار کند و زندانیان سیاسی را هم آزاد کند»!

در دیدار دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی با آنگلا مرکل که در آن زمان رئیس حزب دموکرات مسیحی آلمان بود هم حرف‌های تازه‌ای زد شد. مرکل در این دیدار گفت: «اعتماد سازی مهم است. ایران موشک میان برد می‌سازد و این موشک‌ها خطرناک هستند»

بخشی از صحبت‌های مرکل در این دیدار درباره اسرائیل بود. مرکل گفته بود: «مهم این است که ایران اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسد»!

مرکل حرف آخر را زده بود یعنی تا زمانی که ایران اسرائیل را به رسمیت نشناسد، امکان ندارد اروپایی‌ها از ایران راضی شوند.

از صحبت‌هایی که مقامات اروپایی در آن زمان مطرح کردند، معلوم می‌شود که مساله کشورهای اروپایی و آمریکا با ایران، فقط هسته‌ای نیست و به عبارت بهتر فراتر از هسته‌ای است. اگر پرونده هسته‌ای هم حل شود همان طور که مرکل گفته بود پرونده موشکی مطرح می‌شود. این پرونده ها تمامی ندارد و نمی‌توان امیدی به این کشورها داشت. اما وجود این واقعیات و تجربه تلخ هم مانع از آن نشد تا حسن روحانی بعد از شروع فعالیت به عنوان رئیس جمهور دوباره چشم به آمریکایی ها و اروپایی های گستاخ ندوزد.
 
روایت این ماجرای تلخ در قسمت دوم مستند «جنتلمن ها» که این شب ها از شبکه یک سیما در حال پخش است، به خوبی و با جزئیات روایت شده است.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


United States
اون دنیا جواب خدا رو چی میدن؟؟!!
ربابه زرگر
Russian Federation
قدر برجام و زحماتی که توسط تیم دیپلماسی مجرب ایران در آن دوره کشیده شد را خیلی ها ندانستند.
خخ
Iran, Islamic Republic of
برجام اگر خوب بود که تحریم ها 10 برابر نمی شد !
Iran, Islamic Republic of
.....
Iran, Islamic Republic of
......
داود
Iran, Islamic Republic of
آنگلا مرکل از برجام بعنوان اهرم فشار بر ایران یاد کرده بود.
کوروش
Iran, Islamic Republic of
ایشان یک مرده سیاسی هستند .
Iran, Islamic Republic of
آقای روحانی پز و پرستیژ برای مردم آب و نان نشد.
اون دنیا باید جواب بدی
دولت حسن روحانی ضعیف ترین و ناکارآمدترین دولت بعد از انقلاب بود.
Iran, Islamic Republic of
دولت حسن روحانی ضعیف ترین و ناکارآمدترین دولت بعد از انقلاب بود.
Iran, Islamic Republic of
اصلاح طلبان باید پاسخگو باشند چطور ترامپ بی هیچ هزینه ای از برجام خارج شد و تحریم ها را تشدید کرد ؟!
محسن از تهران
Iran, Islamic Republic of
اسرائیل را به رسمیت بشناسیم؟؟!!!!
مرگ بر اسرائیل. مرگ برآمریکا. مرگ بر استکبار جهانی.
Iran, Islamic Republic of
.....