شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۲
۴۴
در حاشیه اعلام سه شرط مهم جمهوری اسلامی؛

اصلاح طلبان: برای برگشت آمریکا به برجام نه شرط بگذارید نه تضمین بخواهید!/ حافظان منافع آمریکا در ایران عصبانی شدند +جزئیات و تصاویر

چهارشنبه ۱۹ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۲۱:۲۸
کد مطلب: 781539
اصلاح طلبان اصلی ترین مطالبه ایران در برجام را زیر سئوال برده و تمسخر می‌کنند، اما به این سئوال جواب نمی‌دهند با تفکرات آن‌ها پس ایران برای چه منظور و هدفی باید در مذاکرات وین شرکت کند؟!
اصلاح طلبان: برای برگشت آمریکا به برجام نه شرط بگذارید نه تضمین بخواهید!/ حافظان منافع آمریکا در ایران عصبانی شدند +جزئیات و تصاویر
گروه سیاسی جهان نيوز، امیر حمزه نژاد: ماجرای نوع مواجهه اصلاح طلبان با برجام چه در دولت روحانی و چه در دولت رئیسی بسیار قابل تامل است. گرایش و غش کردن های این افراد به سمت آمریکا بسیار قابل توجه است. حالا وزارت خارجه ایران با سه شرط اساسی که بایستی در دولت قبل برخی از این شروط مد نظر مذاکرات برجام قرار می گرفت تا حال و روز آن به این وضع و اوضاع نیفتند، وارد مذاکرات وین می شود. وضعیتی که دولت جدید باید در وین دوباره با آمریکا و اروپا مواجهه شود تا بتواند از دل این چالش دیپلماسی امتیازاتی برای ملت ایران بیرون بکشد. آنچه اصلاح طلبان این روزها با رفتارهایشان نشان می‌دهد یک مسئله را به خوبی آشکار می کند این جماعت سیاسی نه تنها برای منفعت مردم ارزشی قائل نیستند بلکه آنچنان گرایش به غرب دارند که شروط به حق ایران را مورد تمسخر قرار می دهند و وادادگی خود را که باعث شد برجام امروزی پدید بیاید را به خوبی ثابت می‌کنند.

ایران برای حضور در مذاکرات وین به طور رسمی از سوی سخنگوی وزارت خارجه شروطی را مشخص کرد که چارچوب مذاکره و هدف و نهایت آنرا مشخص می کند. این موضوع نشان می‌دهد که وزارت خارجه مذاکره را نه برای مذاکره بلکه جهت ایجاد منفعت و امتیاز برای کشورمان در دستور کار خود قرار داده است اما همین شروط بدیهی و به حق واکنش منفی برخی اصلاح طلبان را به دنبال داشته است.
 
در همین رابطه، «صادق زیباکلام» که این روزها به طور خانوادگی با سفیر فرانسه نشست و برخواست می‌کند و در ویلای خود میزبان آقای سفیر است، در توئیتی نسبت به شروط به حق ایران می نویسد: «من نمیدانم چرا جناب خطیب زاده اینقدر با غربیها رودربایستی دارند.ایشان فقط سه تا از شروط ایران برای بازگشت به برجام را اعلام کردند: عذرخواهی آمریکا،لغو همه تحریمها و ضمانت خارج نشدن از برجام.شرط چهارم که بایدن میبایستی دو دورکولی دور میدان آزادی به آقای رئیسی بدهند را ذکر نکردند.»
 

همچنین «محمد علی ابطحی» از نزدیکان رئیس دولت اصلاحات در توئیتی در برابر این شروط ایران نوشت: «یه دوست اصفهانی را خلبان نمی خواست سوار کند گفت یک سوال می پرسم جواب دادی می برم: پسر عموی خاله حضرت عیسی اسمش چی بوده. گفت بگو مِخَی نبری. راحت تره حالا وزارت خارجه ایران گفته آمریکا ضمانت بدهد که رییس جمهور بعدی از برجام بیرون نیاید. خوب بگین برجام نمی خواهیم. والا به مولا»
 

احمد زید آبادی روزنامه نگار و عضو جریان اصلاح طلب نیز طی یادداشتی در روزنامه اعتماد با عنوان اینکه درخواست تضمین جمهوری اسلامی از دولت جو بایدن برای ثبات و دوام برجام انتزاعی است، نوشت: «آيا قرار است امريكا همچنان به صورت دشمني غدار و غيرقابل‌سازش تعريف شود و تنها ضرورتي آني براي دفع شرّي زودگذر، دولت را به وين كشانده است؟ يا اينكه با امريكا نيز مي‌توان حوزه منافع مشتركي را جست و يافت و بر مبناي آن به تعامل با يكديگر پرداخت؟ اگر رويكرد دولت، گزاره نخست باشد، ديگر درخواست تضمين و بحث اعتماد از بنياد تهي است و هرگز هم صورت واقعيت به خود نخواهد گرفت. اما اگر گزاره دوم مدنظر دولت باشد، چه لزومي به درخواست ضمانت و اعتماد پيشيني؟ در پي رويكرد دوم، هر دوي اينها به‌طور اتوماتيك حاصل مي‌شود.»

همچنین «عباس عبدی»، تئوریسین جریان اصلاحات با بیان اینکه «وقت خود را برای گرفتن ضمانت از امریکا تلف نکنید»، در روزنامه اعتماد نوشت: «شاید بهترین راه‌حل ماجرا این باشد که ایران یک طرفه اعلام کند که در صورت نقض برجام از سوی طرف مقابل، ایران نیز متقابلا و به سرعت واکنش مناسب نشان داده و فلان یا بهمان کار را انجام خواهد داد و این تنها راه تضمین‌پذیری برجام است. لذا وقت خود را برای گرفتن تضمین‌های رسمی نباید تلف کرد. تضمین در قدرت است، اگر دارید همان را تضمین توافق کنید .»
 

اما «کوروش احمدی»، دیپلمات بازنشسته در روزنامه شرق با بیان اینکه شروط ایران در برجام کاملا به حق است می نویسد: «سخنان مقامات از لزوم لغو (و نه تعلیق) همه تحریم‌ها و ضمانت عدم خروج مجدد آمریکا از برجام و راستی‌آزمایی ابهام‌هایی را موجب شده است. این مطالبات اگرچه درست و برحق است و هدف نهایی ایران باید تحقق آنها باشد، اما این اهداف ورای برجام 1394 است. در «قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها...» مجلس نیز از «رفع کامل تحریم‌ها از جمله هسته‌ای، نظامی، حقوق بشری و امثال آن» سخن رفته است. اگر هدف «لغو همه تحریم‌ها» باشد، ما با نوع متفاوتی از مذاکرات مواجه خواهیم بود؛ حتی متفاوت با مذاکرات منتهی به نهایی‌شدن برجام در 1394. چراکه برخلاف گذشته که تمرکز صرفا بر رفع تحریم‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران بود، این‌بار تحریم‌های مرتبط با دیگر موضوعات نیز مد نظر خواهد بود.»

وی افزود: «مسئله دیگر «لغو» تحریم‌ها به جای «تعلیق» آنهاست. این موضوعی است که در چند سال اخیر بسیار مورد توجه ناآشنایان به سیاست داخلی آمریکا بوده و به دستاویزی برای تخریب غیرمنصفانه تیم مذاکره‌کننده قبلی تبدیل شده است. درحالی‌که واضح‌تر از آفتاب است که لغو تحریم‌های اصلی آمریکا در اختیار کنگره است و در 1394، 58 عضو سنا (به شمول چهار سناتور شاخص دموکرات) اساسا مخالف برجام بودند و اگر لغو تحریم‌ها توسط کنگره در دستور کار قرار می‌گرفت، شمار بسیار بیشتری از دموکرات‌ها به مخالفت با برجام برمی‌خواستند. به‌علاوه قانون کاتسا مصوب آگوست 2017 نیز کار را برای رفع تحریم‌های غیرهسته‌ای دشوارتر کرده است.»

نکته حائز اهمیت این است که درحالی اصلاح طلبانی همچون زیباکلام و ابطحی مسئله ضمانت در برجام که دولت بعدی آمریکا از آن خارج نشود را مورد تمسخر قرار می دهند و با آمیختن لطیفه عنوان می کنند که این موضوع شدنی نیست که «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه دولت روحانی در دیدار با کارشناسان در پاسخ به سئوال «فواد ایزدی» از کارشناسان زبده بین المللی درباره همین موضوع با قطعیت عنوان می کردند که دولت بعدی آمریکا نمی تواند از برجام خارج شود. جالب اینجاست که در آن زمان این حرف ها با تمسخر و کنایه های اصلاح طلبان مواجه نمی شد.

به هر حال باید گفت که امروز اصلاح طلبان یک رفتار و برخورد چندگانه با برجام دارند و از پشتیبانی و حمایت از برجام و منافع ملت ایران به پشتیبانی از منافع آمریکا رسیده اند و به جای آمریکایی ها برای خروج آنان از برجام با همه تعهداتشان بهانه تراشی می کنند. این نوع برخورد با برجام به بازی موش و گربه آمریکایی ها با این سند توافق وجاهت بخشیده و حیات این سند توافق را بیش از پیش زیر سئوال می برد. چراکه به نظر می رسد اگر اینبار آمریکایی ها از تعهدات خود سر باز بزنند صبر استراتژیک ایران نیز در این حوزه تمام می شود و ممکن است همه چیز دوباره بهم بخورد. با خروج آمریکایی ها از برجام ایران نیز با طرحی که مجلس شورای اسلامی داد از برجام خارج شد و همین موضوع بود که بازهم آمریکایی‌ها را پای میز مذاکره کشاند.

بنابراین این گونه برخورد با برجام بیشتر باعث تلف کردن وقت ایران در این حوزه و انجام شدن بیهوده مذاکرات می شود. این درحالی است که با شروط سه گانه ایران در مذاکرات وین همه این موارد و خواسته ها به عنوان یک چارچوب اصلی مذاکرات به آن سر و شکل داده و امکان شکل گیری نتیجه ای که ایران خواهان آن است را فراهم می کند وگرنه غیر از این شروط باید از اصلاح طلبانی که این مسائل را مورد تمسخر قرار می دهد پرسید که پس برای چه در مذاکرات وین باید شرکت کنید و هدف از مذاکرات هسته ای چیست؟ این انحرافی است که اصلاح طلبان در برجام بوجود آوردند و آن را به کما برده اند و حالا سعی دارند نگاه خود را دوباره به دستگاه دیپلماسی کشور تحمیل کنند.

ظاهرا اصلاح طلبان به عنوان تریبون دولت آمریکا در ایران فعال هستند. روزی با بزک برجام سعی کردند که افکار عمومی را برای پذیرش این خسارت محض آماده کنند، امروز هم که دولت جدید بعد از تاخیر و تعلل چندساله دولت روحانی به دنبال نقد کردن حقوق ملت ایران است مطالبی را مطرح می کنند که بیشتر بوی حفاظت از منافع آمریکا می دهد.

بیشتر بخوانید:
پزشکیان: اول انقلاب تصمیماتی گرفته‌ایم که الان هزینه آنها را می‌دهیم!
حملات جدید اصلاح طلبان به دولت سیزدهم/ هرچه دیدیم شعار بوده
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


حمیدرضا
Iran, Islamic Republic of
......
وکیل
Iran, Islamic Republic of
اصلاح طلبان باید پاسخگو باشند چطور ترامپ بی هیچ هزینه ای از برجام خارج شد و تحریم ها را تشدید کرد ؟!
Iran, Islamic Republic of
8 سال فرجه دولت روحانی و اصلاح طلبان برای مذاکره و اجرای تعهدات طرف مقابل در برجام تمام شده است. الان باید سکوت کنند تا مسئولین فعلی بتوانند ضعف و نواقص برجام که طرف مقابل از آن سوء استفاده کرده را برطرف کنند.
Iran, Islamic Republic of
بزرگترین نقطه ضعف برجام مکانیسم ماشه است که قابل بر طرف کردن نیست.
Iran, Islamic Republic of
دولت حسن روحانی ضعیف ترین و ناکارآمدترین دولت بعد از انقلاب بود.
Iran, Islamic Republic of
مردم درباره عملکرد 8 ساله دولت حسن روحانی چه می گویند ؟ عملکرد دولت حسن روحانی در این مدت 8 سال به نفع مردم، کشور، منطقه خاورمیانه و جهان نبوده است.
دولت حسن روحانی متاسفانه در این مدت 8 سال کل دنیال را گرفتار کرده است.
مسعود
Iran, Islamic Republic of
آقای ابطحی برجام بدون لغو تحریم نمی خواهیم زیرا خسارت محض است.
داود
Iran, Islamic Republic of
آن کسانی که میگفتن امضاء جان کری تضمین است !!! و تضامین لازم را از دشمن نگرفتن سبب نابودی برجام شدند برجام بدون ضمانت کشک است.
عبدالرضا
Canada
هی حمزه نژاد، امیرالمومنین فرمودند، مهم نیست چه کسی حرفی رو میزنه، مهم اینه که چه چیزی میگه، اصل حرف اینه که توی مذاکرات باید واقع بین بود و لذا این شروط سه گانه شدنی نیست،.
۱
Iran, Islamic Republic of
بدون این سه شرط توافق هم نشدنی است . .
پاسخ عبدالرضا
Iran, Islamic Republic of
اگر تحریم ها لغو نشوند و امریکایی ها تعهد ندهند که دوباره از برجام خارج نمی شوند توافق ممکن نیست.
عباسزاده
Iran, Islamic Republic of
یک زمانی طرفداران همین برجام کنونی می گفتند که تندروها دشمن برجام هستند و نمی خواهند که چنین قرار داد محشر و بی سابقه ای به نتیجه برسد. حالا بعد از اینکه ترامپ از برجام بیرون رفته و بایدن آمده است همان به اصطلاح آقایان، تندروها می گویند که امریکا به همین برجامی که از آن بیرون رفته برگردد ؛ ولی امریکا بر نمی گردد و این آقایان داخلی هم می گویند که نمی شود خب بپرسید این چطور برجام معرکه ای بوده که الآن برگشتن به آن را نشدنی می دانید؟
Iran, Islamic Republic of
این حضرات نمیدونم چی طلب احتمالا منظورشون اینه که مذاکرات با غربی ها و امریکا با هدف دوستی و نزدیکی و رفاقت و همنشینی با اونها باشه،عادی سازی روابط با زورگویان، کاهش دشمنی و عداوت انها، و در نهایت بهمون سخت نخواهند گرفت
Iran, Islamic Republic of
آماده مذاکره در خصوص برنامه هسته‌ای آمریکا و متحدانش هستیم
خخ
Iran, Islamic Republic of
چرا امریکا نمی تواند تضمین بدهد ؟!
United States
.....
مهدی
Iran, Islamic Republic of
اصلاح طلبان بزرگترین مانع پیشرفت و آرامش کشور هستن.
Iran, Islamic Republic of
آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی از شکست‌های فاجعه‌بار دولت حسن روحانی در مذاکره، توافق هسته ای، برجام و مذاکرات وین درس گرفته‌اید؟

آقای حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران از شکست‌های فاجعه‌بار دولت حسن روحانی در مذاکره، توافق هسته ای، برجام و مذاکرات وین درس گرفته‌اید؟
Iran, Islamic Republic of
گفته‌اند: کسی که خود را به خواب زده نمی‌توان بیدار کرد! درست مثل این اصلاحاتچی‌ها...
Iran, Islamic Republic of
رابطه اصلاح‌طلبان با منافع ملی رابطه معکوس است
Iran, Islamic Republic of
اقدام تحریک‌آمیز انگلیس علیه ایران، به خاطر ناتوانی، کوتاهی و سکوت دولت و مسئولان وقت بوده است.
United States
اگر نمی‌خواهیم در برجام بمانیم به صورت صریح به جامعه بگوییم تا آنها تکلیف خود را بدانند و بیهوده به آینده امیدوار نباشند.
Iran, Islamic Republic of
مثلا در اون 8 سال که جامعه با برجام زندگی می کرد و دولت روحانی کلمه برجام از دهنش نمی افتاد جامعه تکلیف خودش رو میدونست حالا سردر گم شده ؟؟؟ .
امیدوار
Iran, Islamic Republic of
امید ملت ایران به خداست نه کدخدا !
Iran, Islamic Republic of
شما چرا اصل مساله را ول کردید و چسبیدید به فرعیات اصلاح طلب و اصولگرا را ول کنید گرانی های افسار گسیخته را دریابید
سراب برجام
Iran, Islamic Republic of
گرانی های افسارگسیخته ثمره برجام و اعتماد بی جا به امریکا و غرب است.
شاعر
Iran, Islamic Republic of
برجامو پله کردند / مردمو ذله کردند
Iran, Islamic Republic of
آقای ابطحی این دولت مثل دولت شما نیست.
حامد
Iran, Islamic Republic of
این ها با چه رویی در خیابانهای کشور ما قدم می زنن و خودشون رو ایرانی میدونن .
حمید
Iran, Islamic Republic of
آنچه امروز با کنار رفتن پرده های ابهام و رو شدن حقایق شوم برجام برای ما ملت ، روشن شده اینست که : این قرارداد یا تفاهم نامه یا هرچه ... هیچ یعنی هیچ نفعی برای ملت نداشته ندارد و نخواهد داشت ،...
Iran, Islamic Republic of
امریکا اگرخودش را می کشت هم نمی توانست سفیرنی به این خوبی پیدا کند . قوه قضائیه و وزارت اطلاعات باید وارد شودند و برخورد لازم صورت گیرد
Iran, Islamic Republic of
به به چه کسانی هم دفاع کرده اند از دانشجویان بالا رفته از دیوار سفارت امریکا تا استاد دانشگاه حامی زلزلهع زدگان و و...... .وارد میدان شده اند
Iran, Islamic Republic of
اینا دیگه روی هر چی پر روی نجومی بوده رو کم کردن بابا یه مقدار رعایت کنید شما که از تمام مزایای استفاده کردید و تازه برجامتون هم هیچ فایده ای نداشت این بنظر شما موشکی رو بدیم آمریکا راضی میشه یا دانشمندانمون رو یا سپاه رو یا تاسیسات هسته ی رو یا یه قسمت از خاکمون چطوره شما بگو اصل و ذات مطلب و خواسته ات رو بگو دیگه
رر
Iran, Islamic Republic of
.دموكراتها با جمهوري خواهان مثل كارد و پنير هستند! اخه چه تضميني بايدن بابت مثل ترامپ در اينده بدهد.
Iran, Islamic Republic of
برجام رو باید در کنگره تصویب بکنند تا دولت بعدی امریکا نتواند بدون اجازه کنگره خارج بشود.
Iran, Islamic Republic of
نمی گویم این شروط جایی ندارد ولی با واقعیت نمی خواند بهتر است ایران یک تهدید عینی معتبر نگران کننده جدی بجهت خروج مجدد آمریکا بیان کند و در فرصت پیش رو بعد از احیا برجام ظرفیت سازی نماید.
Iran, Islamic Republic of
شرط گذاشتن برای دشمنان خوب است خدا کند بتوانیم روی حرف خود بمانیم و عقب نشینی نکنیم.
Iran, Islamic Republic of
......
لاتا
Iran, Islamic Republic of
اصلاح طلبان مایه خفت و خواری مملکت شده اند
Iran, Islamic Republic of
اصلاحاتچی=غرب گدا
اصلاحاتچی= بزک امریکای جنایتکار
اصلاحاتچی=اقا بشین تو خونت کمتر نظر غلط بده بزار دولت کارشو بکنه هر چی نباشه بهتر از تو می فهمه
حسینی نسب
Iran, Islamic Republic of
گمان کنم این حضرات بزرگوار!!! در مدرسه هم که بوده اند دیکته را خوب می نوشته اند و نمره شان بیست بوده است.
رهگذر
Iran, Islamic Republic of
خلاصه اینکه برجام خسارت محض است
باید آنرا کنار گذاشت
با قاطیعیت و جدی این را اعلام کنید و از هیچ کسی و هیچ قدرتی نهراسید.
Iran, Islamic Republic of
بسه بابا مذاکره ، هشت سال مذاکره با غرب جز نابودی اقتصادی و نابودی سلامت مردم .
United Arab Emirates
اغلب همونایی ک سفارت امریکا رو تعطیل کردن خودشون شدن حافظ منافع امریکای جنایتکار در ایران!!!! و.....