کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

گره گشایی از زندگی مردم؛

همکاری ملموس دولت و شهرداری تهران/ زمان اتفاقات خوب برای پایتخت فرا رسیده است؟

28 آبان 1400 ساعت 23:34

خبر اضافه شدن هزار و 200 دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل و نقل شهری تهران با همکاری دولت نویدبخش روزهای خوبی برای کلانشهر تهران است.


گروه سیاسی جهان نیوز: ماجرای روابط پرچالش دولت و شهرداری تهران از جمله مسائل سیاسی اجرایی است که چندین سال وجه سیاسی آن پررنگ بود و همین موضوع سبب شد تا همکاری و همراهی چندان خوب و ثمربخشی میان این دو شکل نگیرد. زمانی حتی مشکل تا حدی عمیق بود که شهردار در جلسات هیئت دولت شرکت نمی‌کرد. این مسئله حتی چندین و چند سال طول کشید. نه تنها دولت و شهرداری تهران با هم همکاری مستمری نداشتند بلکه گاها از سوی شهرداری عنوان می شد که دولت مطالبات آنرا پرداخت نمی کند و از این دریچه به مشکلات کلان شهر تهران افزوده می شد.

این موضوع تا زمان شهرداری «پیروز حناچی» ادامه یافت. اما اگرچه حناچی موفق شد در جلسات هیئت دولت شرکت کند اما بازهم نگاه سیاسی بر نگاه اجرایی و خدمات رسانی بر مردم تفوق پیدا کرد و این حضور بیشتر یک حضور نمایشی و از سر همکاری سیاسی و حتی جناحی بود. در این زمینه حتی شاهد اختلافات سیاسی اجرایی بودیم که باعث شد شهردار وقت تهران چند جلسه در هیئت دولت غایب باشد. برخی از اصلاح طلبان علت عدم حضور حناچی در این جلسات را به موضوع ساخت ملک ریاست جمهوری در منطقه جماران مرتبط دانستند.

«جواد امام»، رئیس بنیاد باران یکی از همین افراد بود که به این موضوع اشاره کرد. همچنین «حسن خلیل‌آبادی»، عضو سابق شورای شهر تهران در خصوص عدم  حضور شهردار تهران در جلسات هیئت دولت بیان کرد: «ایشان به جلسات تشریف نمی‌برند و شاید به موضوع تخریب ملک نهاد ریاست‌جمهوری مربوط باشد.» هر چند این موضوع توسط «محمود واعظی» رئیس دفتر رئیس جمهور سابق تکذیب شد اما عدم حضور حناچی در جلسات هیئت دولت محرز بود. بنابراین گسل ها هنوز در روابط شهرداری تهران وجود داشت و حضور شهردار تهران در جلسات بسیار متزلزل بود و گاه با یک اتفاق ساده اختلافات بروز می کرد.

این حضور نیز آنچنان که باید ثمربخش نبود و مثلا در حوزه حمل و نقل عمومی دولت بدهکاری خود را به شهرداری پرداخت نمی کرد و این مشکلگلایه و شکایت شهردار وقت و رئیس شورای شهر سابق تهران را به دنبال داشت و با روی کار آمدن شورای شهر و دولت جدید این مشکلات تحویل آنان داده شد.

اما این روزها اخبار مسرت بخشی از شهرداری و دولت به گوش می رسد که نوید بخش روزهای خوبی برای شهر تهران است. گو اینکه بعد از مدت ها جدال و چالش این دو در دوره های قبل باب همکاری و همراهی باز شده که در این حوزه مردم ثمره این مساعدت و اتحاد را خواهند دید.

به تازگی «علیرضا زاکانی» شهردار تهران در خبری مسرت بخش عنوان کرد: «در توافقی که با دولت محترم داشتیم، قرار بر این شد که از ۳۶۰۰ دستگاه اتوبوسی که به ناوگان حمل و نقل کشور اضافه می‌شود، ۱۲۰۰ دستگاه به تهران اختصاص داده شود.»

وی مطرح کرد: خبر خوب دیگر کمک ویژه دولت در ارتقا سهم خود برای تعمیر اساسی اتوبوس‌ها (اورهال) از ۱۰۰۰ به ۲۰۰۰ دستگاه است.»

بنابراین مشکلی که سالها شهروندان تهرانی را آزار می داد با مساعدت دولت و شهرداری در حال حل و فصل است و شهروندان به جای مشکلات از مواهب یک کار تیمی میان دولت و شهرداری سود می برند. نکته حائز اهمیت اینکه این موضوع می تواند در مسئله آلودگی شهر تهران نیز اثر گذاشته و تا حد زیادی به کاهش آلودگی شهر تهران کمک کند. چه اینکه پیشتر خود اتوبوس های حمل و نقل شهری جزو آلاینده های محیط زیست تهران بودند و از سوی دیگر با نو شدن ناوگان حمل و نقل شهری مردم بیشتر راغب به استفاده از این وسایل می شوند بازهم این موضوع به رفع آلودگی تهران منجر می شود. مسئله ای که پیشترها شخصیت های سیاسی اجرایی مانند «محمد باقر قالیباف» رئیس مجلس شورای اسلامی که سابقه 12 سال مدیریت شهرداری تهران را دارد به آن برای رفع آلودگی هوای تهران تاکید داشتند.

از سوی دیگر این همکاری نه تنها یک طرفه نیست بلکه شهرداری نیز در هر چه تسریع خدمات رسانی دولت نیز پای کار آمده است. در همین زمینه وقتی مسئله حمله سایبری به جایگاه‌های سوخت کشور بوجود آمد و امر سوخت رسانی مختل شد، شهرداری تهران برای اینکه حمل و نقل تهران تسهیل شود و دولت وقت کافی برای رسیدگی به مشکل بوجود آمده را داشته باشد اقدام به رایگان کردن یک روزه بلیت مترو کرد تا شهروندان بیشتر برای استفاده از سیستم حمل و نقل ریلی راغب شوند.

این اتفاقات خوب نوید بخش روزهای همکاری و همراهی دولت و شهرداری است که قطعا ثمره آنرا مردم خواهند دید. هر چقدر مردم در اختلافات میان شهرداری و دولت در دوره های گذشته متضرر می شدند و شهر تهران با انباشت مشکلات مختلف مواجه می شد امروز با همکاری این دو قطعا فواید آن نیز به مردم می رسد.

همچنین از یک الگوی مهم برای همکاری سیاسی نیز رونمایی شده است. در حوزه سیاسی اجرایی کشور مطرح می شود دولت و شهرداری اگرچه ماهیت سیاسی دارند اما وظیفه آنان خدمات دهی و کار اجرایی برای مردم است و در این حوزه هر چقدر مسائل سیاسی خصوصا از نوع جناحی آن کم رنگ شود مردم بیشتر از مواهب خدمات این دو نهاد اجرایی کشور بهره مند می شوند.

بنابراین دولت و شهرداری هر چه بیشتر باید این همکاری را تداوم بخشیده و در راستای یک هدف مهم یعنی خدمت رسانی به مردم گام بردارند؛ چراکه کلانشهر تهران چالش های پیچیده و زیادی دارد که باید برای رسیدگی به هر یک از آنها عزم و اراده و همکاری شکل بگیرد.


کد مطلب: 781369

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/report/781369/همکاری-ملموس-دولت-شهرداری-تهران-زمان-اتفاقات-خوب-پایتخت-فرا-رسیده

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com