کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مجتهدزاده، کارشناس روزنامه اصلاح طلب:

رئیسی نباید موضوعات ایدئولوژیک کهنه را تکرار کند/ بداند که موفقیت دولتش در آشتی با دنیاست نه شمشیرکشی/ باید صالحی را وزیر خارجه می‌گذاشت

10 آبان 1400 ساعت 10:52

صالحی فرد شایسته‌ای است و در دولت حسن‌روحانی نیز به عنوان رئیس سازمان انرژی اتمی فعالیت کرد. توانایی‌ها و درایت وی برهمگان اثبات شده است.


گروه سیاسی جهان نیوز: پیروز مجتهدزاده که روزنامه اصلاح طلب آرمان او را تحلیل گر روابط بین الملل معرفی کرده است، پیشنهاد داده که رئیسی به جای دکتر امیرعبداللهیان از صالحی به عنوان وزیر امور خارجه استفاده می کرد! او همچنین گفته است: «رئیسی باید بداند موفقیت وی دولتش و بهبود زندگی مردم ایران تنها با آشتی با کشورهای جهان است و نه با قهر و شمشیرکشی برعلیه کشورهای جهان».

اصلاح طلبان علی رغم تمام تلاش های ظاهری و ژست هایی که می گیرند اما در نهایت به این نقطه می رسند که ایران باید تسلیم خواسته های امریکا شود و از اعتقادات و آرمان های خود که مجتهدزاده آن را «چارچوب بسته ایدئولوژیک» دست بردارد. در وجدان آقای مجتهدزاده، ایران علیه کشورهای جهان شمشیرکشی می کند یا آمریکا و اعوان آن به عنوان قبله برخی اصلاح طلبان مستمرا کشورهای دیگر را مورد قتل و غارت و تجاوز قرار می‌دهند؟ ایران در این میان فقط از عزت و کیان خود دفاع می کند. ظاهرا مشکل اصلاح طلبان با همین عزتمندی و شکستن همینه آمریکاست که نمی خواهند آن را صریح بیان کنند. نکته دیگر آن است که جمهوری اسلامی همواره برای برقرای رابطه سیاسی و اقتصادی با همه کشورهای دنیا در راستای احترام متقابل و منافع مشترک اعلام آمادگی کرده است؛ مشکل از دولت هایی است که استقلال و اراده سیاسی آنها در ید آمریکا و انگلیس است.

به گزارش جهان نیوز، بخش هایی از گفتگو با مجتهدزاده را رد ادامه خواهید خواند:

*در جمهوری اسلامی همه به‌رغم تفاوت‌هایی که با هم دارند به شکلی رفتار می‌کنند که گویا شبیه هم هستند. چنین وضعیتی باعث از بین رفتن قدرت تفکر و ابتکار خواهد بود. محدود و محبوس کردن سیاستمداران در یک چارچوب بسته ایدئولوژیک آسیب‌های زیادی به ما زده و در آینده نیز خواهد زد... من آقای رئیسی را به فکر تامل بیشتر دعوت می‌کنم. دولت جدید نباید دوباره همان موضوعات ایدئولوژیک کهنه شده و قدیمی را دوباره تکرار کند.

*هنگامی که صحبت از تعامل با جهان می‌کنم نیز منظور من این نیست که حتمأ با اسرائیل رابطه برقرار کنیم؛ خیر. به‌جز اسرائیل کشورهای زیادی در جهان وجود دارند که می‌تواند با آنها رابطه داشت و از مزایای چنین رابطه‌ای به سود کشور استفاده کرد.ارتباط با کشورهایی مانند استرالیا و کانادا چه اشکالی دارد؟

*سوال این است که چرا از این افراد و افراد لایق‌تر استفاده نمی‌شود و یا با آنها مشورت صورت نمی‌گیرد. آیا اختلافات و حسادت‌های سیاسی مانع می‌شود که از افراد شایسته و لایق در زمینه دیپلماسی استفاده نشود؟ در دولت احمدی‌نژاد دو‌نفر به عنوان وزیر امور خارجه انتخاب شدند. در ابتدا منوچهر متکی به عنوان وزیر انتخاب شد که در این سطح نبود و عملکرد ضعیفی داشت اما نفر دوم آقای صالحی بود که فرد شایسته‌ای است و در دولت حسن‌روحانی نیز به عنوان رئیس سازمان انرژی اتمی فعالیت کرد. توانایی‌ها و درایت وی برهمگان اثبات شده است. در جریان مذاکرات هسته‌ای نیز هنگامی که در صنایع آب سنگین اراک بتن ریختند، علی اکیر صالحی از جمله کسانی بود که نسبت به این موضوع اعتراض کرد و اعتراض به‌جایی نیز انجام داد.



*همه دنیا می‌دانند که آقای رئیسی اصولگراست و به چه طیفی وابستگی دارد. نمی‌دانم آیا وی از اینکه همه او را اصولگرا می دانند چه احساسی دارد. با این وجود این نکته را می‌دانم که اگر می‌خواستند یک وزیر خارجه اصولگرا انتخاب کنند آقای صالحی به عنوان یک چهره اصولگرا انتخاب مناسب‌تری بــود و می‌توانســت در زمینــه دیپلماسی تأثیرگذارتر باشد. ایـن در حالی است که آقای رئیسی از کسی در وزارت خــارجه استفاده کرده که حتی روی بدیهی‌تریــن توانایی وزیر شدن یعنی تسلط بر زبان انگلیسی نیز برخـوردار نیست و در این زمینــه مشــکل دارد.

*رئیسی باید بداند موفقیت وی دولتش و بهبود زندگی مردم ایران تنها با آشتی با کشورهای جهان است و نه با قهر و شمشیرکشی برعلیه کشورهای جهان. اگر این موضوع در دستور کار دولت جدید قرار بگیرد می‌توان نسبت به حل مشکلات در آینده خوشبین بود و در غیر این صورت چالش‌ها حل نشدنی باقی خواهد ماند و بلکه ممکن است بیشتر شود.

بیشتر بخوانید:
تیم مذاکره کننده برجام نباید تغییر می‌کرد چون به زبان انگلیسی تسلط کامل داشتند!
 


کد مطلب: 780569

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/report/780569/رئیسی-نباید-موضوعات-ایدئولوژیک-کهنه-تکرار-کند-بداند-موفقیت-دولتش-آشتی-دنیاست-نه-شمشیرکشی-باید-صالحی-وزیر-خارجه-می-گذاشت

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com