جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰
۱۹
تمرکز حامیان خرابکاری‌های گذشته برای سوژه یابی؛

استارت ماشین تخریب جریان خاص علیه تیم دیپلماسی جدید/ فقط ما زبان دنیا را بلد هستیم!

دوشنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۴۳
کد مطلب: 780439
به نظر می رسد یک جریان خاص سعی دارد، القاسازی کند که فقط این جریان است که زبان دنیا را بلد است و از این رو ماشین تخریب این جریان روی اشتباهات دیپلماتیک دولت جدید تا حد موارد پروتکلی تمرکز کرده است.
استارت ماشین تخریب جریان خاص علیه تیم دیپلماسی جدید/ فقط ما زبان دنیا را بلد هستیم!
گروه سیاسی جهان نيوز، امیر حمزه نژاد: شواهد و قرائن پیداست که تیم تخریب دولت رئیسی که از سوی جریانی خاص و برخی سیاهی لشکر در فضای مجازی حمایت می شود بر روی حضور دیپلماتیک ایران در کشورهای خارجی تمرکز کرده است. جریانی که پیشتر ادعا داشت زبان دنیا را بلد است و برجام بی فرجام و پرخسارت را بوجود آورد حالا بر تیم دیپلماسی جدید وزارت خارجه و اشتباهات موردی‌شان تمرکز کرده تا نشان دهد این تیم کارایی لازم را ندارد.

پرده اول: تقدس گرایی در حوزه دیپلماسی
آنچه از کنش های سیاسی این جریان خاص پیداست. یک تخریب سیاسی آنهم در حوزه دیپلماتیک در دستور کار رسانه های غیر رسمی و بازوان رسانه ای  این جریان قرار دارد. در واقع همان تیمی که در دولت گذشته حتی به مجیز گویی تیم دیپلماسی دولت روحانی می پرداخت و به مصدق سازی و امیرکبیر سازی از «محمد جواد ظریف» می پرداخت و وی را تا یک اسطوره مانند آرش کمانگیر بالا می برد حالا ماموریت تخریب تیم دیپلماسی دولت جدید را در دستور کار خود دارد.


تقدس گرایی و تخریب از جمله ابزار این جریان سیاسی است. زمانی این جریان نیروی تحت حمایت خود را تا جایی بالا می برد که بالاتر از هر انتقادی بایستد و درواقع در برابر هر نوع انتقادی رویین تن شود و زمان دیگر در مقابل رقیب آنقدر سعی در تخریب تیم جدید دارد که وجهه آن آنقدر پایین بیاید تا هیچ گونه کار مثبت آن در دیده افکارعمومی نیاید. این تاکتیکی است که جریان اصلاحات سال‌ها بدان اشتغال داشته و بدان متبحر است.

پرده دوم: گاف‌های پروتکلی تیم جدید
هنوز گاف های دیپلماتیک در حوزه رعایت پروتکل‌های بین المللی در دولت جدید گاها دیده می شود. از ایستادن وزیر امور خارجه ایران در اجلاس بغداد در جایگاه روسای دولت ها تا پرچم وارونه ایران که سر از میز معاون سیاسی وزیر امورخارجه در نشست پاکستان سر درآورد و همچنین اخیرا ایستادن «علی باقری» جلوی پرچم ایران به جای کنار آن از جمله مواردی است که برخی از افکارعمومی در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی آنرا جایز ندانستند.


این موارد اگرچه در حوزه دیپلماسی ظاهر امر است اما بایستی به طور دقیق رعایت شوند تا حواشی ایجاد نکنند و اقدامات مهم و محتوایی در این عرصه را به محاق نبرد. هر چند در برخی از این موارد خصوصا قرار گرفتن پرچم وارونه ایران روی میز یک مقام دیپلماتیک کشورمان اصلا جایز نیست و پیش از حضور وی بر سر میز بایستی کنترل و نظارت های لازم انجام می شد.

پرده سوم: از نقد کارشناسانه تا هجمه جناحی سیاسی
چند ماهی از حضور تیم دیپلماتیک جدید در وزارت خارجه نمی گذرد و نمی توان قضاوت خاص و چندانی درباره عملکرد آن داشت. این روزها وقت خوبی است که عملکرد 8 ساله تیم گذشته مورد کنکاش و بررسی قرار گیرد. اما برخی گروه های سیاسی سعی دارند با اشاره به همین گاف های پروتکلی عملکرد هشت سال گذشته را کلی به دست فراموشی بسپارند. برخی امروز این سئوال را مطرح می کنند که آیا امروز پروتکل های دیپلماتیک مهم شده است و در گذشته این موارد مهم نبوده است؟!


روزگاری در زمان دولت اوباما ظریف و جان کری حتی در کنار پرچم های یکدیگر می ایستادند تا دوستی دو کشور را نشان دهند! این درحالی بود که ارتباط دیپلماتیک دو کشور تنها در حوزه برجام شکل گرفته بود و دوستی تا این حدی که با تعویض پرچم صورت گیرد اصلا وجود خارجی نداشت. اینکه کشوری، مردم کشور دیگر را تحریم کند و برای همین موضوع مذاکراتی صورت گیرد و مسئله هسته ای دستاویزی برای این ماجرا شود نه تنها دوستانه نیست بلکه بسیار خصمانه و ناجوانمردانه است. این درحالی است که گاف‌های دیپلماتیک در دولت روحانی تا جایی بود که مثلا توان نظامی ایران در مقابل آمریکا دست کم گرفته می شد و به مواردی چون ادعای ظریف درباره پولشویی در ایران، زانو زدن جلوی امیر کویت، عدم رعایت حجاب مهمانان خارجی و ... می توان اشاره کرد که از سطح موارد پروتکلی تا حد موارد محتوایی نیز این اشتباهات دیپلماسی خنده گسترده بود.

از سوی دیگر مواردی مانند قدم زدن دیپلماتیک ظریف و کری و ... از جمله مواردی بود که در زمان خود نیز بسیار باعث انتقاد افکارعمومی شد. بنابراین در هر حوزه ای انتقادات به عملکرد موارد پروتکلی بوده است اما این انتقادات امروزه یک حالت کاملا سیاسی و جناحی با هجمه سنگین به خود گرفته است، درحالی که در گذشته این انتقادات بیشتر کارشناسانه بود. با این حال آنچه امروز مشخص است هجمه یک گروه سیاسی برای تخریب تیم دیپلماتیک و بروز برخی بهانه های پروتکلی در این زمینه است که در این حوزه بایستی تیم دیپلماتیک کشورمان دقت لازم را انجام دهد و بیشتر بر روی موارد محتوایی تمرکز صورت گیرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
اینقدر در شروع مذاکرات تاخیر کنید تا بالاخره جای شاکی و متشاکی عوض شود ...!!!
شهریار
Iran, Islamic Republic of
زمان شروع مذاکرات خیلی مهم نیست بلکه اراده طرف مقابل برای لغو موثر تحریم ها مهم است.
Iran, Islamic Republic of
دولت بی تدبیر و لاریجانی اینهمه تعجیل کردن چه نتیجه ای گرفتن بغیر از ضرر و معطل کردن مملکت که حالا این دولت تعجیل کنه؟!؟!.
Iran, Islamic Republic of
صدا و سیما مناظرات رو‌برای بررسی برجام برگزار کند....

واقعا چرا اینقدر انفعال داره صدا و سیما
Iran, Islamic Republic of
همین کارها را شما در دوره قبل با شدت انجام میدادید!1
Iran, Islamic Republic of
و جالبتر الان سفت و سخت چسبیدند به این برجام نافرجام
Iran, Islamic Republic of
برای اینکه در متن برجام اصلاح طلبان اونقدر کشور رو بدهکار کردند که ایران نمیتونه یکطرفه بیاد بیرون
داریوش
Iran, Islamic Republic of
مکانیسم ماشه مانع خروج ایران از برجام است ظریف باید در این مورد پاسخگو باشد.
Denmark
رژیم آمریکا با دیپلماسی حقیقی فعلی که با عزت حکمت و مصلحت ، منافع ملت ایران را پاسداری می کند باید روبرو شود .
Iran, Islamic Republic of
......
Iran, Islamic Republic of
....
United States
....
Iran, Islamic Republic of
جهان
قبول کن کم تجربه و خام هستند
ایرانی
بس کنید این جریان و اون جریان رو .
مازندرانی
Iran, Islamic Republic of
نون خیلی ها الان تو این جریان واون جریان است ....!!
Iran, Islamic Republic of
8 سال وقت کشور در دولت روحانی به جای کار و تلاش به برجام گذشت. حالا هم همان ایرانی نماها می‌خواهند وقت این دولت را به برجام بگذرانند. آقای رئیسی این کار را نکنید. در مقابل حرفها و طعنه های آنها شما فقط به ملت بپردازید نگذارید وقت دولت شما به کلمه برجام و تعامل با غرب بگذرد
Iran, Islamic Republic of
...
United States
آنها زبان دنیا را بلد بودند ولی زبان میدان خودمان را بلد نبودند!!! ..
Iran, Islamic Republic of
نه اینکه تیم قبلی مملکت رو کل و بلبل کرده بود . مملکت رو با برجام دو دستی در زمینه علوم تقدیم به غربی ها کردند مگه اینطور نیست اگه نیست یه نفر از اصلاح طلبا در هر سطحی که هست جواب بده