کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مردم در انتظار ثمربخشی اقدامات دولت هستند

بورس؛ کوه یخی که نباید بیشتر از این آب شود/ آقای خاندوزی! با مردم صحبت کنید

9 آبان 1400 ساعت 23:22

بازار بورس به عنوان یک بازار مولد که می‌تواند سرمایه های پراکنده را جمع آوری کرده و در خدمت تولید درآورد این روزها وضعیت خوبی ندارد.


گروه اقتصادی جهان نیوز: بازار بورس این روزها نیز به رنگ قرمز است و روند فرسایشی آن هنوز متوقف نشده است و بسیاری از مردم شاهد تبخیر سرمایه‌هایشان در این بازار هستند. این موضوع درحالی است که مسئولان دولتی وعده داده بودند که به طور جدی به مسئله بورس وارد شده و فضای آنرا سر و سامان دهند.

به گزارش جهان نیوز، اگرچه دولت در حوزه اقتصادی اقدامات مهمی انجام داده است و برخی از نتایج در حوزه اقتصادی دیربازده است و کم کم خود را نشان می‌دهد اما در بازار مردم نیز بایستی مواردی را لمس کنند تا این تلاش‌ها برای سرو سامان دادن به اقتصاد کشور بیشتر دیده شود و مردم نیز امیدوارانه دولت را در جهت تحقق وعده‌هایش یاری دهند.

اینکه در فضای اقتصادی در حوزه‌هایی مانند بازار سرمایه شاهد بروز همان روند منفی گذشته هستیم این مسئله متاسفانه باعث ناامیدی مردم می شود. چه اینکه طی هفته اخیر و هفته های گذشته بازار بورس سرمایه گذاران زیادی را از دست داده است و شاخص آن هر روز در حال سقوط است. به نظر می رسد با توجه به عنایت ویژه‌ای که دولت در حوزه اقتصادی دارد به طور ستادی و ویژه نیز باید به بازار بورس که می تواند محرک دیگر بازارها و از جمله تولید کشور باشد نیز ورود کرده و مشکلات آنرا به عنوان یک بازار مولد حل و فصل کند.

یکی از مشکلات عمده کشور در حوزه تولید، سرمایه گذاری است که بازار بورس می تواند این معضل را حل کند. امروز بسیاری از شرکت های مهم تولید کننده به عنوان کسب سرمایه بیشتر برای افزایش روند تولید خود هستند و این شرکتها چشم به بازار سرمایه دوخته اند اما متاسفانه این روند منفی بازار بورس نه تنها نمی تواند سرمایه گذار جدیدی را به خود جذب کند بلکه باعث خروج سرمایه گذار از آن می شود. متاسفانه بیش از یک سال است که بازار بورس روند منفی و از بین رفتن سرمایه های سهامداران را طی می کند.

بورس مانند کوخ یخی در حال آب شدن است و برخی نیز نام آنرا «کوره پولسوزی» گذاشته اند. با این شرایط سرمایه گذاری که اولین دغدغه اش برای سرمایه گذاری حفظ سرمایه اولیه و بعد کسب سود است به هیچ عنوان نسبت به سرمایه گذاری در این بازار رغبت نشان نمی دهد. متاسفانه در این حوزه فرصت های سرمایه گذاری و رونق در حوزه تولید از بین می رود.

نکته حائز اهمیت دیگر در خصوص فرار سرمایه از بورس کوچ سهامداران به سمت بازار رمز ارز است که این بازار به سبب اینکه پایه آن خارج از کشور است و سودی عاید کشورمان نمی کند باعث فرار سرمایه به طور نامرئی می شود. یعنی اگرچه فرد در کشورمان حضور دارد اما با سرمایه گذاری در بازار رمزارزها سرمایه خود را از کشورش خارج می کند و سود عایدی سرمایه گذاران به خارجی ها می رسد. این درحالی است که کشورمان نیاز مبرمی به سرمایه گذاری دارد و علاوه بر اینکه باید سرمایه داخلی را جذب کند باید سرمایه گذار خارجی را نیز ترغیب به سرمایه گذاری کند. طبق قول و قرارهایی که مسئولان دولتی با مردم در زمان انتخابات گذاشتند نیز بایستی به بورس عنایت ویژه‌ای صورت گیرد.

«سید احسان خاندوزی» وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز در زمان انتخاب رئیس جدید سازمان بورس اعلام کرد: «مطالبه ما در شورای عالی بورس این است که برنامه‌ها به شکل زمان‌بندی‌شده انجام شود.»

وزیر اقتصاد خاطرنشان کرد: «راهبردهای کلان که از طرف اعضای هیأت مدیره جدید ارائه شد و ما در شورای عالی بورس آن‌ها را پذیرفتیم عبارت است از نظارت عامه مردم بر فعالیت ناشران و شرکت‌ها که باید به شدت تقویت، شفاف و منصفانه شود، حرکت کردن تمام تنظیم گری‌ها و مقررات داخل بازار به سمت عادلانه شدن و پاسخگو شدن کل بازار، توسعه فناوری‌های مقررات گذاری که فناوری‌های جدید هستند، ایجاد اکوسیستم تأمین مالی شرکت‌های کوچک و متوسط برای کمک کردن به بخش تولید که به رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال در کشور کمک کند و همچنین بازمهندسی نسل نوینی از زیرساخت‌های فنی است.»

با این حال مردم کماکان منتظر ثمره دادن اقدامات دولت در حوزه بازار بورس هستند. بازاری که می تواند به عنوان یک بازار مولد و تقویت کننده تولید بسیاری از مشکلات کشور را حل کند و حجم سرمایه پراکنده در دست مردم را در یک جا جمع کرده و به طور خاص کشور را در حوزه تولید که رشد آن از منویات مقام معظم رهبری است، یاری دهد.

بدون شک ناکارآمدی دولت قبل و زمان بردن اصلاحات بر احدی از مردم پوشیده نیست اما صحبت مسئولین مربوطه با مردم و توضیح برنامه های آتی قطعا بر سکوت ارجحیت دارد و آرام بخش فضای ملتهب کنونی در بین سهامداران متضرر است.

رئیسی: باید آرامش بر بورس حاکم شود
در همین باره آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی بعد از ظهر یکشنبه در جلسه هیات دولت با اشاره به وضع شاخص بازار بورس در روزهای اخیر گفت: ادامه نوسانات بورس در زندگی مردم تاثیر می‌گذارد، لذا باید تدبیری اندیشید تا آرامش بر این بازار حاکم شود و مردم و سرمایه گذاران خُرد دچار نگرانی نشوند.

رئیس جمهور از سخنگوی اقتصادی دولت آقای خاندوزی خواست در این زمینه با مردم و سهامداران سخن بگوید تا منطق بازار بورس و چشم اندازآینده بهتر تبیین شود.

محسن رضایی: آینده بورس بسیار خوب خواهد بود
محسن رضایی، معاون اقتصادی رئیس جمهور هم که روز یکشنبه مهمان نمایندگان مجلس بود، با بیان اینکه به احتمال زیاد در آذرماه خبرهای خوبی به مردم خواهد رسید، گفت: دولت برای تقویت بازار سرمایه اقدامات متعددی را پیگیری می کند؛ زیرساخت بازار سرمایه در حال تکمیل است، زیرا بسیاری از ابزارهای موجود مربوط به ۵۰ سال گذشته بوده و سنتی است و بازار نمی تواند انعطاف داشته باشد.

رضایی با بیان اینکه از آنجا که بازار سرمایه را برای آینده اقتصادی کشور بسیار مهم می دانیم، اهمیت فوق العاده ای برای آن قائل هستیم و آن را تقویت می کنیم، تصریح کرد: سهامداران این بازار صبر و حوصله داشته باشند؛ آینده بورس بسیار خوب خواهد بود.


کد مطلب: 779993

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/report/779993/بورس-کوه-یخی-نباید-بیشتر-این-آب-شود-آقای-خاندوزی-مردم-صحبت-کنید

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com