پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱
۷۸
واهمه از فراموشی؛

دورهمی مریدان هاشمی؛ از یاسر و کرباسچی تا عطریانفر و نقویان/ شخصیت هاشمی باید به عنوان یک نظریه علمی مطرح بشود/ مردمی بود و سعه صدر داشت/ مثل مطهری و بهشتی ماندگار است/ شجاع و مهربان بود ولی ریاکار نبود

شنبه ۳ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۳۵
کد مطلب: 777091
نقویان گفت: «مدیریت کشور ما از آفت‌های زیادی رنج می‌برد. از‌جمله دروغ و ریا، عدم شجاعت، عدم توانایی در مدیریت، چاپلوسی و از همه مهم‌تر نبود مهربانی».
دورهمی مریدان هاشمی؛ از یاسر و کرباسچی تا عطریانفر و نقویان/ شخصیت هاشمی باید به عنوان یک نظریه علمی مطرح بشود/ مردمی بود و سعه صدر داشت/ مثل مطهری و بهشتی ماندگار است/ شجاع و مهربان بود ولی ریاکار نبود
گروه سیاسی جهان نيوز: گروهی از اصلاح طلبان سعی می کنند به هر بهانه ای که شده یاد مرحوم هاشمی رفسنجانی را زنده نگه دارند. برای همین در همان زمان فوت مرحوم هاشمی تصمیم گرفتند تا پیکر مرحوم هاشمی را که در استخر یکی از مجموعه های مجلل تهران از دنیا رفته بود را در کنار امام راحل به خاک بسپارند تا شاید به بهانه عظمت امام عظیم‌الشأن برای همیشه یاد هاشمی هم زنده بماند!

برای همین دغدغه زنده نگه داشتن یاد هاشمی، اصلاح طلبان اعم از کارگزارانی‌ها و نزدیکان و خانواده هاشمی یک روز متوهمانه بهانه می کنند که می خواهند هاشمی را از تاریح حذف کنند، یک روز می گویند مرگ هاشمی 82 ساله مشکوک است، یک روز می گویند وصیت نامه مرحوم هاشمی معلوم نیست کجاست، یک روز خاطره تازه مطرح می کنند، یک روز وصیت نامه خودنوشت رو می کنند، یک روز سالگرد تاسیس خانه موزه برگزار می کنند و ... خلاصه که هر روز بهانه تازه ای برای بازی سیاسی خود پیدا می‌کنند.

در همین باره و در ادامه این رویکرد روزنامه اصلاح طلب شرق در شماره امروز خود مطلبی با عنوان «آیت‌الله و ناگفته‌هایی از او» از یک جلسه کلاب‌هاوسی نزدیکان و مریدان هاشمی‌ رفسنجانی درباره وجوه مرادشان گزارشی منتشر کرده است. بهانه این جلسه هم حذف آیت الله اشمی از تاریخ جنگ و انقلاب و پیشیگری از این موضوع است!


‌محمد هاشمی: اراده‌ای قوی مبنایش حذف آیت‌الله هاشمی است!
محمد هاشمی‌ رفسنجانی در این نشست با اشاره به هفته دفاع مقدس و نقش آیت‌الله هاشمی در جنگ گفت:‌ «سالگرد جنگ را پیش‌رو داریم و در این سالگرد مرحوم هاشمی فرمانده جنگ بود، این بر کسی پوشیده نیست که ایشان نماینده امام بودند و جنگ را خاتمه دادند. در مراسم باغ‌موزه که رئیس‌جمهور سخنران بود و در صدا‌و‌سیما نامی از آقای هاشمی برده نشد و عکسی از ایشان وجود ندارد. مردم سؤال دارند چرا صدا‌و‌سیما این‌گونه آقای هاشمی را بایکوت کرده است. از چه می‌ترسند؟ ایشان که جسمش در بین ما نیست؛ ولی افکار ایشان زنده است و از بین نمی‌رود. مردم نقش آقای هاشمی در انقلاب و جنگ و در جمهوری اسلامی را دیده‌اند و شنیده‌اند؛ اما متأسفانه یک اراده قوی مبنایش حذف و به فراموشی سپردن آقای هاشمی است».

‌یاسر هاشمی: فرض را بر این داشت که در آینده نفاق نشود!
یاسر هاشمی هم درباره شناخت آیت‌الله هاشمی گفت: «انتخاب افراد و هرکدام از این موارد مطرح‌شده بحث خود را دارد، توضیحات هرکدام متفاوت است؛ اما در اصلیت موضوع، انتخاب‌های صورت‌گرفته منوط به تصمیمات در شورای جمعی بود یا حداقل ایشان فرض را بر این داشت تا در آینده نفاق به همراه نداشته باشد».


‌کرباسچی: باید از او درس بگیریم
غلامسحین کرباسچی، دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی، هم در این جلسه کلاب‌هاوسی بیان کرد: «شخص آقای هاشمی و جسم ایشان بین ما نیست؛ اما شخصیت و هدف و محور زندگی ایشان بر کسی پوشیده نیست. مسائل حاشیه‌ای و حاشیه‌سازی‌های سیاسی برای آقای هاشمی مهم نبود. هاشمی یک چریک‌ نبود که اوضاع سیاسی کشور را به هم بزند. ایشان شناخت عمیق از نیروهای داخل کشور و اراده‌های سنتی داشتند. ایشان به دنبال اجماع ملی بود. آنچه مهم است، اهمیتی بود که هاشمی نسبت به انقلاب و سازندگی مردم قائل بود. زندگی آیت‌الله هاشمی بر این محور بود و مسئله اصلی او توسعه ایران و سربلندی کشور بود و باید از او درس بگیریم».


‌عطریانفر: هاشمی سعه صدر داشت و مردمی بود
محمد عطریانفر هم درباره شخصیت مرحوم هاشمی گفت: «باید زمان و شرایط و فضا را استشمام کنیم و پس از آن نقد آقای هاشمی را مطرح کنیم. آقای هاشمی شخصیتش تحت‌الشعاع دوران سازندگی‌اش قرار گرفته است. مهم‌ترین رکن آقای هاشمی نقش مؤلف و مؤسس‌بودن ایشان است. جماعتی که به هاشمی حساسیت تندی دارند، در مقام جهل نسبت به برخی قضایا هستند. امام در بزنگاه‌ها و گرفتاری‌های انقلاب هاشمی را صدا می‌زد و این به خاطر موقعیت ایشان در نزد امام بود. آقای هاشمی شخصیتی فراگیر و برجسته بود و یک کادر همه‌جانبه بود و خودش را وقف یک جریان در هر شرایطی می‌کرد. هاشمی‌رفسنجانی هیچ‌گاه به کسی حسادت نداشت. هاشمی صفات خوبی داشت: صداقت، سلامت نفس، مردمی‌بودن، تحمل و سعه صدر از صفات خوب ایشان بود‌. او درخصوص نقش مدیریتی و توسعه‌ای آقای هاشمی گفت: در تاریخ ۱۲۰ساله سه دوره توسعه داشته‌ایم و دوره سوم مبدأ و نقطه تأسیسی آن با هاشمی آغاز شد. این نقش در بحث بررسی چهره ملی و تاریخی آقای هاشمی درخور‌توجه است. آقای هاشمی به چیزی که فکر می‌کرد و اراده داشت، باور داشت. بخشی از مشکلات ناشی از آن است که باور واقعی را برای اهداف خود نداریم؛ اما آقای هاشمی به هدف خود و انقلاب ایمان داشتند».


‌صالحی‌امیری: هاشمی مثل مطهری و بهشتی ماندگار است!
سید‌رضا صالحی‌امیری، وزیر ارشاد در دولت روحانی هم در این نشست درباره آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی گفت: «آیت‌الله هاشمی در میان سرمایه‌های نظام یک سرمایه نمادین و ممتاز هستند و در تاریخ مانا خواهند بود. هاشمی‌رفسنجانی در میان سرمایه‌های نظام سیاسی، یک سرمایه مانا است؛ مثل شهید مطهری، شهید بهشتی و دیگر شخصیت‌های ممتاز که در تاریخ ایران ماندگار هستند. هاشمی بعد از حیات خود بیش از زمان زندگی خود، شناخته خواهد شد. هاشمی در شرق در تراز سرمایه بزرگ اجتماعی است که از آن به‌عنوان سرمایه نمادین نام می‌بریم. شهامت و جسارت و پذیرش عبور از جنگ برای بقای یک ملت ویژگی ممتاز هاشمی بود. در آن زمان اگر کسی سخن از پایان جنگ می‌گفت، محاکمه می‌شد. اینکه یک شخصیت نمادین شهامت را برای عبور از جنگ داشت، این یک نقطه خاص تاریخی است. اگر همین یک دستاورد را در کارنامه هاشمی ثبت کنیم، سرمایه نمادین یک ملت است».


‌نقویان: هاشمی شجاع بود و اهل ریا نبود
ناصر نقویان، منبری پرحاشیه و سخنران مراسم های نهاد ریاست جمهوری در دولت روحانی هم در ادامه این جلسه مطرح کرد: «مدیریت کشور ما اکنون از آفت‌های زیادی رنج می‌برد. از‌جمله دروغ و ریا، عدم شجاعت، عدم توانایی در مدیریت، چاپلوسی و از همه مهم‌تر نبود مهربانی در مسئولان. 114 سوره در قرآن وجود دارد و 114 بار هم واژگان رحمن و رحیم ذکر شده است. امروز کشور ما از عدم مهربانی رنج می‌برد. مهربانی صرفا در کلام نیست و باید در عملکرد مسئولان دیده شود. آفت دیگر هم چاپلوسی است».

نقویان همچنین اظهار کرد: «از میان آفاتی که ذکر کردم، واقعا در وجود آقای هاشمی کم دیده می‌شد یا اصلا نبود. او اهل ریا نبود، شجاع بود به حدی که رهبران سایر کشورها به چشم دیگری به او نگاه می‌کردند و مهربان بود».

‌گلزاری: یک شخصیت مهم علمی قرن است
محمود گلزاری که به عنوان یک روان‌شناس معرفی شد، گفت: «آقای هاشمی یک شخصیت مهم علمی قرن است، ایشان باید تدریس علمی در رشته علوم سیاسی بشوند. شخصیت آقای هاشمی باید در قالب یک نظریه علمی بیان شود. انسان بر مبنای شاکله عمل می‌کند، در این صورت سرگردان نمی‌شویم. رابطه تنگاتنگی بین ساختار و عاملیت وجود دارد. در یک نظام و ساختار سیاسی باید تعامل بین شخصیت و ساختار مطرح شود. آنچه غربی‌ها کردند، بعد از جورج واشنگتن همه رهبران‌شان را بر مبنای نظریه شخصیتی تحلیل کردند. در بلژیک هم به این صورت، اگر فرصتی باشد بر مبنای نظریه پنج عامل شخصیت که معروف‌ترین نظریه در دانشگاه‌های روان‌شناسی سیاسی است، آقای هاشمی را بررسی کردم و به جمع‌بندی علمی رسیدم».
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


جهان سانسور نکن.
Iran, Islamic Republic of
مدیران دست پرورده هاشمی در 8 سال گذشته اقتصاد کشور و معیشت مردم را نابود کردند.
Iran, Islamic Republic of
.....
مطلع
Iran, Islamic Republic of
دولتهای هاشمی و روحانی رکورددار تورم و جهش ارز در تمام دولت ها بودند و مردم را زیر بار فشار اقتصادی له کردند.
Iran, Islamic Republic of
برای ماندگار شدن باید با عمل نیک دل مردم را به دست آورد. اینکار با تبلیغات و بزرگنمایی انجام نمی شود.
رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
سردار سليماني و خط او ماندگار است . اين مهم در مراسم بزرگداشت وي در كل ايران و حتي در منطقه
دليل واضح بر اين مدعاست و نه خط هاشمي و هاشمي پرستان !!!!
رضایی ف ن
Iran, Islamic Republic of
برای اینها اکبر هاشمی مهم نیست مهم زنده ماندن اسم خودشان در عالم سیاست است.
به قول یکی از سیاستمداران بزرگ غربی: در عالم سیاست بدنامی بهتر از گمنامی است.
محمد
Iran, Islamic Republic of
اولا سردار سلیمانی برای همه ملت ایران بلکه برای همه مظلومان و حق خواهان دنیاست شما حق ندارید سردار رو برای جناح و باند خودتون مصادره کنید دوما نظر صریح سردار در مورد ایت الله هاشمی 180 درجه با چیزی که شما و دوستانتان میگید تفاوت داره
Iran, Islamic Republic of
طرز فکر ,سلوک و رفتار حاج قاسم چیز دیگه ای می گفت.
Iran, Islamic Republic of
محمد جان
سردار سلیمانی با سیاست های غلط هاشمی مبارزه میکرد.
یادت رفته مرحوم مغروق میگفت دوران موشک ... به پایان رسیده!!!
Iran, Islamic Republic of
هر از چند گاهی خانواده مرحوم نام ایشان را در فضای مجازی نشر می دهند تا مثلا یادش از ذهن ها پاک نشود.
اصلاحاتی آگاه
Iran, Islamic Republic of
با پیشرفت عظیمی که در دوران آیت الله العظمی هاشمی در صنایع آب و برق و نفت و سایر صنایع ایجاد شد عده کمی هم آسیب دادند اشکال نداشت. چرا متن را ول کردید و حاشیه را چسبیده اید.
سوال
Iran, Islamic Republic of
کدام پیشرفت ؟!!!!!
محسن
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه پیشرفتی در کار نبود بلکه افزایش بیکاری و فقر و فاصله شدید طبقاتی بود که عده زیادی از آن آسیب دیدند.
Iran, Islamic Republic of
کدوم پیشرفت؟ منظورت تورم بی سابقه بالای 50درصدی بود که منجر به شورش در برخی شهرها شد؟؟!
فتنه 88
Iran, Islamic Republic of
اصلاح طلبان بزرگترین مانع پیشرفت و آرامش کشور هستن.
Iran, Islamic Republic of
مگه الان تورم چند درصده؟
Iran, Islamic Republic of
الان یعنی کی ؟ دو ماه که بعد از زلزله اقتصادی روحانی دولت جدید آمده رو میگی ؟ بابا ماشاالله
رضا
Iran, Islamic Republic of
از عجایب رو زگار اینه که
جریانی که هاشمی رو عالیجناب سرخ پوش کرد حالا مدافع او شده
Iran, Islamic Republic of
والله دوران هاشمی که استاد همه اینهاست باز هم دوران خوبی نبود هم در تورم هم در بحرانهای اجتماعی اگه دروغ بگسین دروغه اخه انصاف هم خوب چیزیه
دانیال
Iran, Islamic Republic of
در دوران هاشمی مردم اینقدر فقیر بودند که پیکان های قُراضه مدل پایین سوار می شدند.
Iran, Islamic Republic of
من منفی دادم چون تو ۸ سال گذشته نبود تو ۳۲ سال گذشته بوده. .
Iran, Islamic Republic of
امام امت: بدخواهان بدانند هاشمی زنده است تا نهضت زنده است
غفار
Iran, Islamic Republic of
حجت الاسلام هاشمی اگر عملکرد قابل قبولی داشت در انتخابات مجلس ششم و ریاست جمهوری سال 84 با دست رد مردم مواجه نمی شد.
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
امام ره این هم فرمودندکه ملاک حال فعلی افراد هست (مضمون جمله امام ره)....
جواد
Iran, Islamic Republic of
چیزی که فراموش شدنی است با تدریس بیاد نخواهد ماند!!
Iran, Islamic Republic of
الان تورم چند درصده ؟
مسعود
Iran, Islamic Republic of
روحانی با حمایت هاشمی رای آورد .
محمود
Iran, Islamic Republic of
نگفتی تورم چند درصده الان
Iran, Islamic Republic of
تورم 50 درصدی فعلی دستپخت دولت روحانی است.
Iran, Islamic Republic of
احسنت دستپخت دولت روحانی که حامی آن هاشمی بود
مچپوگ
Iran, Islamic Republic of
از حسن روحانی بپرس..؟!!
Iran, Islamic Republic of
الان دیگه روحانی رییس جمهور نیست.!!
حمید
Iran, Islamic Republic of
تورم 50 درصدی که دولت روحانی ایجاد کرده در کمتر از یکسال قابل کنترل کردن نیست.
مجید
Iran, Islamic Republic of
یعنی یه سال صبر کنیم درست میشه برادر حمید؟
Iran, Islamic Republic of
بالاخره باید فرصت داد طیفی که شما حامی آن هستید برای آن هشت سال صبر کردید
Iran, Islamic Republic of
خیلی بیش از یک سال زمان لازمه تا این حجم از خرابی‌ها که سراسر مملکت را فراگرفته ساماندهی شود.
رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
واقعا چه جماعتی هستند این عاشقان قدرت.
Iran, Islamic Republic of
جهان جان حالا چرا شما ناراحتی از نظر شما این کارشان اشکال دارد؟
Iran, Islamic Republic of
کارنامه اصلاح طلبان و کارگزاران در 34 سال گذشته مردود است.
Iran, Islamic Republic of
جالبه که موسوی رای نیاورد چون هاشمی حامیش بود.
روشن
Iran, Islamic Republic of
اگر به قسمت پیوست وصیتنامه الهی و سیاسی امام خمینی ره نگاه مجدد کنیم بویژه بازه آخر عمر گرانقدرشان موضوع میزان در هر کس حال فعلی افراد است بلاشک خیلی موضوعات برایمان روشن خواهد شد!
Iran, Islamic Republic of
احسنت
Iran, Islamic Republic of
این جماعت فکر می کنند با این کارها میتوانندبرای اون مغروق عزت و جاودانگی دست و پا کنند,غافل از اینکه عزت را باید خدا بدهد .
Iran, Islamic Republic of
شما چی فکر میکنی برادر؟
Iran, Islamic Republic of
با ریا کار نبودنش موافقم....!
Iran, Islamic Republic of
اگه بخوان تفکرات هاشمی رو روی مبانی علمی بیارن چکار بکنن فقط حرف که نمی شه
Iran, Islamic Republic of
اگر نخوان چی برادر؟!
Iran, Islamic Republic of
هاشمی یک مکتب است و مکتب برای ماندگاری نیازمند تدریس و مطالعه ومباحثه است
Iran, Islamic Republic of
مکتب شما مرده سیاسی است.
Iran, Islamic Republic of
این نظر شماست.
Iran, Islamic Republic of
مکتب امام خمینی(ره) مکتب انقلابی بود اما مکتب هاشمی اشرافیگری بود !!
رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
و ناديده انگاشتن مستضعفين و پابرهنه ها و حاميان واقعي انقلاب و نظام و نيز گرايش شديد به
غربي ها و غفلت از توانمندي هاي داخلي
Iran, Islamic Republic of
احسنت
Iran, Islamic Republic of
اخه نقویان؟؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
هاشمی رفسنجانی اولین کسی بود که اشرافی گری را در مملکت ترویج کرد ....!!
Romania
عزت وذلت مطلقا بدست واراده الهی العزه لله جمیعا.
Iran, Islamic Republic of
جالبه که کامنتها رو الان نگاه میکردم با این که در قدرت هستین ولی مخالفینتون حتی در سایت خودتون غلبه دارن والله یعز من یشا
Iran, Islamic Republic of
بله برادر هادی لشکر یک نفره تو جهان نیوز.
شکست از احمدی نژاد در سال ۸۴ همیشه یادت بماند.
و شکست همتی در ۱۴۰۰ از رییسی. نظر اکثریت ملت مهم است برادر هادی.
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
برادرای جهان نیوز واقعا فکر کردین چرا یه نفر میتونه شکستتون بده؟ با اینکه اکثریت مطلق کامنتاشم حذف میکنین چرا بازم مغلوبتون میکنه؟ .
Iran, Islamic Republic of
فکر کنین برادرای جهان نیوز که افضل الاعمال التفکر
Canada
تمام هم و غم اصلاح طلبان و رفسنجانی چی ها حفظ نظام و جلوگیری از براندازی است...!!! با تمام گوشت و پوست و استخوانشان از نظام حمایت میکنند!!
Iran, Islamic Republic of
........
Iran, Islamic Republic of
خودتونو هر چقدر بکشید، هاشمی حذف شدنی نیست
Iran, Islamic Republic of
بله همینطوره نام هاشمی بعنوان اشاعه دهنده اشرافیگری .... برای همیشه در اذهان زنده میمونه !!
Iran, Islamic Republic of
بله هاشمی زنده است ! چون اشرافی گری زنده است!!!.
بلال خان
Iran, Islamic Republic of
باید برای جهان نیوز متاسف بود که هر خبری رو گذاشته الا خبر رحلت فیلسوف متاله علامه حسن زاده آملی
Iran, Islamic Republic of
از شهردار انقلابی و مومن : دکتر زاکانی می خواهیم که سریعا نام : زیبای (بزرگراه نیایش ) را (فوری) به همان نام اولیه بازگرداند .
Iran, Islamic Republic of
وقتی امام میگه: بدخواهان بدانند هاشمی زنده است تا نهضت زنده است کی وجودشو یا توانشو داره هاشمی رو حذف کنه!!!
Iran, Islamic Republic of
.......
Iran, Islamic Republic of
جناب نقویان تکه کلامی داشتند که می فرمودند که
خود گویی و خود خندی عجب مرد هنرمندی
حسن
Iran, Islamic Republic of
نمیذارن مردم یه نفسه راحت بکشن
حسین
Iran, Islamic Republic of
کی نمیذاره برادر حسن؟
Iran, Islamic Republic of
یکی اشرافگری را ترجمه می کرد خیلی خوب بود.
Iran, Islamic Republic of
سلام ، خیلی خدمت کرده مخصوصا با شعار ، جمعیت کمتر زندگی بهتر ، فاتحه جمعیت کشور را خواندند ....!!!!
Alireza
Iran, Islamic Republic of
بدون هیچگونه پیش داوری آنچه از واقعیت های تاریخی در زمان مرحوم هاشمی منتج می شود چیزی جز بی تدبیری و بی سیاستی در ایشان نمیتوان یافت.