پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۳
۱۷
چهل روز ابتدایی دولت سیزدهم؛

تغییر سیستم مدیریت اجرایی کشور از دستوری و اتاقی به میدانی/ کلیدی که روحانی فقط حرفش را زد

دوشنبه ۲۲ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۳۱
کد مطلب: 775781
درحالی که دولت قبل در خصوص تامین واکسن مورد نیاز مردم مواردی چون تحریم را بهانه می کرد دولت رئیسی با دیپلماسی فعال و حضور میدانی تا مقدار زیادی مشکلات این حوزه را مرتفع کرده است.
تغییر سیستم مدیریت اجرایی کشور از دستوری و اتاقی به میدانی/ کلیدی که روحانی فقط حرفش را زد
گروه سیاسی جهان نيوز: این روزها در کشور شاهد یک حرکت نسبتا جهشی در حوزه مدیریتی هستیم. تغییری در سطح اجرایی کشور که از یکجانشینی و مدیریت اتاقی به سمت حضور میدانی در حرکت است. متاسفانه بسیاری از مشکلات به سبب عدم حضور میدانی مدیران در سطح کشور رسوب کرده که خوشبختانه قفل این مشکلات با کلید حضور میدانی و دستورات جدی یک به یک در حال باز شدن است. این روزها «آیت الله رئیسی» رئیس جمهور کشورمان با حضور در شهرها و مراکز مختلف از نزدیک با مشکلات مردم آشنا می شود و اغلب با دستورات فوری نسبت به رفع مشکلات آن اقدام می کنند.

این روش مدیریتی سبب شده است که برخی از مسائلی که تا دیروز به علت دنباله دار و کشدار شدن آنها به معضل و بعضا بحران در مناطقی از کشور بدل شوند حل و فصل شوند هر چند که با تلنبار شدن مشکلات مدیریت اجرایی کشور راه درازی برای جبران مافات دولت گذشته و همچنین ایجاد حرکت رو به جلو در کشور در پیش دارد.

 یکی از مشکلاتی که کشور در این حوزه دچار آن شده بود مسئله کمبود واکسن و تاخیر و تعویق در اجرا واکسیناسیون عمومی بوده است. پس از روی کار آمدن دولت رئیسی این مشکل تا حدود زیادی رفع شده است. درحالی که تا پیش از این نسبتا به طور قطره چکانی واکسن وارد کشور می شد امروز مسئولان دولتی در حوزه بهداشت عنوان می‌کنند که محموله‌های مختلف واکسن در راه است و برخی از این محموله ها خیلی زود به کشورمان ارسال شده است تا بتوان بیش از 80 میلیون جمعیت ایران را تحت پوشش قرار دهد و یک ایمنی جمعی ایجاد کند.

امروز با نگاهی به بهانه‌های دولت قبل در عدم واردات واکسن نشان می‌دهد که نوعی اهمال کاری در این حوزه رخ داده است. دی ماه سال گذشته بود که یک موضع‌گیری عجیب فضای رسانه‌ای کشور را متحول کرد  و گفته شد عدم واردات واکسن به دلیل نپیوستن به FATF است. این سخنی بود که مستقیما توسط «علی ربیعی» و «علی مطهری» و به طور غیرمستقیم توسط «حسن روحانی» اعلام شد. «عبدالناصر همتی» رئیس کل بانک مرکزی نیز عنوان کرده بود که به سبب تحریم‌ها امکان واردات واکسن وجود ندارد.

اما سئوال اینجاست که چطور شد که با حضور دولت جدید قفل تحریم‌ها به یکباره شکست و مواردی چون FATF و تحریم بی اثر شد؟ برخی از کارشناسان سیاسی احتمال گروگان گرفتن سلامت مردم در جهت رسیدن به اهداف سیاسی را در این حوزه از سوی دولت قبل را مطرح می کنند.


اخیرا رئیس هلال احمر در گفتگویی با اشاره به عزم دولت سیزدهم برای تزریق ۱۸۰ میلیون دوز واکسن تا بهمن ماه، اعلام کرده که موج واردات واکسن در هفته‌های اخیر حاصل گفتگوی تلفنی آیت‌الله رئیسی با رئیس جمهور چین بوده است. اقدامی که گویا پیش از این برای حسن روحانی بسیار سخت می‌آمده و اساسا دغدغه‌ای برای حل این مشکل وجود نداشته است.

یکی از درس‎‌هایی که مدیریت اجرایی کنونی کشور در مقایسه با دولت قبلی می توان ذکر کرد این است که مدیریت تنها دستوری نیست و کمیت مدیریت دستوری در بسیار از نقاط لنگ می زند بلکه بایستی با حضور در محل مشکلات و پیگیری آن نسبت به حل و فصل این  موارد اقدام کرد.

با این حال به نظر می رسد بی‌عملی و ناتوانی دولت دوازدهم در مدیریت کرونا از جمله اموری بوده که خسارت‌های فراوان روحی، جانی و اقتصادی برای مردم ایران داشته است. بهانه‌های واهی و فرافکنی سوءمدیریت‌ها به مسائلی چون FATF و تحریم، هیچ هدفی جز فریب افکار عمومی نداشته و ترک فعل و سهل‌انگاری در این زمینه نیازمند بررسی مراکز ذی صلاح است.

نگاهی به اقدامات آیت الله رئیسی خصوصا سفرهای استانی‌اش نشان می‌دهد که یک مدیریت اجرایی فعال حلال مشکلات شده است. حضور بدون ترس رئیس جمهور در مراکز درمانی و داروخانه‌ها و بررسی روند درمان و مشکلات کادر پزشکی نشان می‌دهد عزمی جدی برای حل مشکلات در کشور وجود دارد.

کارشناسان مطرح می کنند که اگر دولت با همین دست فرمان جلو برود و به کارها برای حضور جهادی و ستادی در میدان نظم دهد و وزرای مختلف دولت نیز در حوزه های خود به همین شیوه عمل کنند و پتانسیل و ظرفیت هایشان را وارد کار کنند شاهد ایجاد یک تبلور مدیریتی و ساختاری در کشور خواهیم بود که موتور پیشرفت کشور را روشن می کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


سعید
Iran, Islamic Republic of
این دولت هنوز هیچ واکسنی نخریده.
سفارشات دولت قبل هستند
Iran, Islamic Republic of
جهان نیوزیان چون دستاشون خالیه ناچاران از دیگران ایرادر بگیرن
Iran, Islamic Republic of
علی برکت الله
محمد
Iran, Islamic Republic of
اصلا هم اینطور که شما میگی نیست خرید واکسن نیاز به زمان نداره.
Iran, Islamic Republic of
فقط کاهش میدانی ابرتورم کالاهای موردنیازچاره سازمردم می باشد.
United States
بازم که به جای خود مشغول دیگرانی جهان؟ نکنه تا اخر فقط مشغول گیر دادن به این و اونین
Iran, Islamic Republic of
.....
ایران سربلند
Iran, Islamic Republic of
گروگان گرفتن معیشت وسلامت مردم برای پیوستن به یکسری تعهدات بین المللی بی مصرف مثل اف ای تی اف و.....هنوز برای من سئوال است..چرا؟
یکی از دولت بی تدبیر لطفا توضیح دهد
غضنفر سربزیر
Iran, Islamic Republic of
...
مسئول باید پاسخگو باشد
Iran, Islamic Republic of
مسئولان باید درپیشگاه ملتی که اعتماد به آنها کردن وامور اجرایی کشور را به آنها سپردند .پاسخگوی ترک فعل هایشان باشند!منتظر محقق شدن این امر هستیم.
Iran, Islamic Republic of
پاسخگو باشند برادر
United Arab Emirates
..l.l.
علی
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
روحانی باید پاسخگو باشد
عمار
United Kingdom
الحمدولله ازدست دولت بهانه گیر حسن فریدون راحت شدیم!!
یاسر
Iran, Islamic Republic of
پس سرتون به کار خودتون باشه.
Iran, Islamic Republic of
خداپدررئیسی بیامرزه اقدامات خوبی کرده/....