جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۲۲
وقتی مخالفان پشت کسب و کارهای اینترنتی پنهان می‌شوند

ساماندهی فضای مجازی به نفع مردم/ پاسخ به یک شبهه فراگیر درباره طرح مجلس

يکشنبه ۱۴ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۴۸
کد مطلب: 775082
حال فرض بگیریم که در آینده تعداد کسب و کارهای اینترنتی که در بستر همان شبکه اجتماعی فعال هستند، به دو میلیون نفر برسد. آیا حذف شدن یک باره این کسب و کارها موجب آسیب به مردم و اشتغال جامعه نخواهد بود؟
ساماندهی فضای مجازی به نفع مردم/ پاسخ به یک شبهه فراگیر درباره طرح مجلس
گروه جامعه جهان نيوز، رضا صفری: بالأخره پس از کش و قوس های فراوان و با وجود بمباران تحریف و حمله از سوی برخی جریانات و افراد در داخل و خارج کشور، پس از اصل 85 شدن طرح مربوط به فضای مجازی، روند بررسی این طرح به زودی آغاز خواهد شد.

یکی از استدلالات مخالفان این بود که با تصویب این طرح، برای کسب و کارهای اینترنتی مشکل به وجود می آید. اما فارغ از محتوای طرح مذکور، هر طرح دیگری هم مطرح شود، کم و بیش همین استدلالات وجود دارد؛ زیرا در سال های گذشته کسب و کارها در یک فضای ول و رها شده مشغول بوده اند و طبیعی است که برخی کسب و کارها که نانشان در ول شدگی است، با این نوع طرح ها مخالف باشند. مخصوصاً کسب و کارهایی که به تضییع حقوق مردم عادت کرده و یا دغدغه ای نسبت به آن ندارند.
 
البته برخی از کسب و کارها مخالفتی با اصل ساماندهی فضای مجازی ندارند و از آن استقبال هم می کنند، اما نگران هستند که با اجرای این طرح ، کسب و کارهای آنها آسیب ببنیند. در هر صورت این موضوع را از چند زاویه می توان مورد بررسی قرار داد.

واقعیت این است که حضور کسب و کارهای اینترنتی، مثلاً در یک شبکه اجتماعی خارجی که نه نماینده حقوقی در داخل کشور دارد و نه هیچ تعهدی به مردم و قوانین کشور دارد و هر طور که خودش صلاح می داند، رفتار می کند، نه تنها نقطه قوت نیست، بلکه چنین چیزی مانند ساختن خانه و هزینه کردن در بستر یک رودخانه است که هر لحظه امکان طغیان آن و از بین رفتن خانه وجود دارد. فرض  بگیریم که چند صد هزار کسب و کار در بستر یک شبکه اجتماعی خارجی مشغول باشند، واقعاً چه تضمینی وجود دارد که در یک شب، همه آنها حذف نشوند؟ البته در گذشته بارها اتفاق افتاده که اپلیکیشن های ایرانی در یک چشم به هم زدن حذف شده اند.

حال فرض بگیریم که در آینده تعداد کسب و کارهای اینترنتی که در بستر همان شبکه اجتماعی فعال هستند، به دو میلیون نفر برسد. آیا حذف شدن یک باره این کسب و کارها موجب آسیب به مردم و اشتغال جامعه نخواهد بود؟ آیا امنیت جامعه مورد تهدید قرار نمی گیرد؟ آیا همان افرادی که بعضاً با ساماندهی فضای مجازی مخالفت می کنند، در آن زمان چهره مطالبه گرانه به خود نمی گیرند و یا سرزنش نمی کنند که چرا کاری کرده ایم که اینگونه اشتغال و کسب و کار مردم در معرض تهدید قرار گرفته است؟

بیشتر بخوانید:
غفلت رسانه ملی چگونه اجازه دوقطبی با بدیهیات را داد؟

ضمن اینکه با روند فعلی که شاهد آن هستیم، دست برخی افراد برای کلاه برداری و یا تضییع حقوق مردم باز خواهد بود؛ زیرا برای یک شبکه اجتماعی خارجی، آنچه که مهم است، افزایش تعداد کاربران است و هر چقدر که فضا بی ضابطه تر باشد و تعهدی در کار نباشد، برای آن شبکه اجتماعی خارجی نیز بهتر خواهد بود. اما واقعیت این است که وقتی در فضای حقیقی به یک شرکت خارجی که در داخل کشور فعالیت می کند، اجازه نمی دهیم به راحتی حقوق مردم و قوانین کشور را نادیده بگیرد و یا به اقتصاد کشور ضربه بزند، طبیعی است که چنین چیزی در مورد فضای مجازی هم باید وجود داشته باشد. بنابراین شرکت های خارجی که در فضای مجازی فعال هستند نیز، هم نسبت به حقوق مردم و قوانین کشور باید متعهد باشند و هم نماینده حقوقی و دفتر در داخل کشور داشته باشند.

نکته دیگر این است که در«طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی »، ساز و کارهایی وجود دارد که بر اساس آن، امکان ایجاد شغل و حمایت از فعالین این حوزه نیز وجود دارد. علاوه بر حمایت از استارتاپ ها، همچنین امکان کسب درآمد از طریق تولید محتوا برای کاربران به وجود آمده است. یعنی از زنان خانه دار گرفته تا دانش آموزان، می توانند مطالب مفید تولید کنند و بر اساس میزان استقبالی که از مطالب آنها صورت می گیرد، درآمد داشته باشند و اگر این هزینه به آنها پرداخت نشود، حق شکایت برای آنها وجود خواهد داشت.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Canada
باز این صفری اومد .
Iran, Islamic Republic of
باز شما اومدی؟!!! .
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
یکی از برکات مغفول در این طرح این است که باعث کاهش تنش بازار ارز و کالا با ساماندهی فضای مجازی اقتصادی است
Iran, Islamic Republic of
....
Canada
...
Iran, Islamic Republic of
......
امیر
Iran, Islamic Republic of
خب اون بستر رو قبل از اینکه این رودخونه راه بیفته میبستی، حالا که هزارتا کسب و کار روی اون بستر شکل گرفته و مردم عادت کردن یهو میخوای ببندی...؟!!!
Iran, Islamic Republic of
.....
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
یه جوری میگی انگار با راه اندازی این طرح دیگه همه چی قانونمند میشه و دیگه هیچ مشکلی برای کسب وکارها به وجود نمیاد......!!!
Iran, Islamic Republic of
....
عضو هیات علمی دانشگاه
Iran, Islamic Republic of
مدیر محترم سایت، بعنوان یک دانشگاهی لطفا نظرم را درج کنید:" در سخنان فوق ، تناقض آشکار وجوددارد، در جایی آمده: برای یک شبکه اجتماعی خارجی، آنچه که مهم است، افزایش تعداد کاربران است، در جایی دیگر: واقعاً چه تضمینی وجود دارد که در یک شب، همه آنها حذف نشوند؟ !!!"
Iran, Islamic Republic of
الان ال جی و سامسونگ که ایران رو ترک کردندقاعدتا برای از دست ندادن بازار ایران نباید این کار رو می کردند. اما خب مشکل ما با همین خلاف قاعده هاست!!!.
عضو هیات علمی دانشگاه
Iran, Islamic Republic of
رفتن ال جی و سامسونگ از بازار واقعی ، چه ربطی به بیرون انداختن کسب وکارهای ایرانی از پلتفرم مجازی خارجی دارد؟!!!
Iran, Islamic Republic of
طرح مجلس عالیه به شرطی که حساب شده و درست اجرا بشه
United Arab Emirates
ال جی و سامسونگ رو با کسب و کارهای ایرانی مقایسه نکردم!!! با شبکه اجتماعی خارجی مقایسه کردم که با فشار از بیرون یا تبعیت از قوانین آمریکا یا تحریم و ... میتونه کسب و کارهای ما رو یه شبه حذف کنه. معمولاً هیچ شرکت خارجی حقیقی یا مجازی نمی خواد بازارش رو به راحتی از دست بده،اتفاقاً دوست داره بیشتر جذب کنه، مگر اینکه مواردی که اشاره کردم اتفاق بیفته! تناقض خودتون رو یه بار بخونید بعد جواب بنده رو هم دوباره بخونید.
United Arab Emirates
ال جی و سامسونگ رو با کسب و کارهای ایرانی مقایسه نکردم!!! با شبکه اجتماعی خارجی مقایسه کردم که با فشار از بیرون یا تبعیت از قوانین آمریکا یا تحریم و ... میتونه کسب و کارهای ما رو یه شبه حذف کنه. همونطور که ال جی و سامسونگ یهویی ایران رو ترک کردند و دست ما رو تو حنا گذاشتند.
معمولاً هیچ شرکت خارجی حقیقی یا مجازی نمی خواد بازارش رو به راحتی از دست بده،اتفاقاً دوست داره بیشتر جذب کنه، مگر اینکه مواردی که اشاره کردم اتفاق بیفته! تناقض خودتون رو یه بار بخونید بعد جواب بنده رو هم دوباره بخونید.
عضو هیات علمی دانشگاه
Iran, Islamic Republic of
بزرگوار، منظورم این بود که شرکتهای تولیدی میگفتند اگر با ایران تعامل کنیم، هم باید از طرف آمریکا جریمه شویم هم ممکن است بازار بزرگتری مثل آمریکا را از دست دهیم، ولی شبکه مجازی که شامل این قانون نیست،
اهل مطالعه
Iran, Islamic Republic of
به عنوان یه آدم اهل مطالعه لطفاً نظرم رو درج کنید: بزرگوا، این دو تا لزوماً با هم ارتباطی ندارند. فقط و فقط یه دونه تحریم و یا یه دستور میتونه چنین کاری بکنه! مهم سر بزنگاه هاست.
اهل مجاز
United Arab Emirates
هر کسب و کاری که در بستر یک شبکه اجتماعی فعالیت داره، لزوماً کاربر یگانه نیست، معمولاً ادمین های اونها حساب جداگانه ای دارند. به عبارت دیگه کاملا عادیه که صاحب چند تا حساب کاربری، یک نفر هست. پس با حذف یک صفحه کسب و کار، تعداد حساب ها میتونه پایین بیاد اما اینکه لزوما تعدادکاربران پایین میاد، جواب خیر هست!!!!
Ttt
France
...