جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱
۸
مسأله‌ای مهم در نظام بهداشت و درمان کشور؛

سخنی با وزیر پیشنهادی بهداشت؛ برای این مساله حیاتی و اولویت مهم چه برنامه‌ای دارید؟

دوشنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۴۱
کد مطلب: 773081
سؤال اینجاست که آیا ما باید بیشتر برای عمل جراحی قلب، آنژیو پلاستی، آنژیوگرافی و سایر خدمات پزشکی و هزینه های سرسام آور حساسیت نشان دهیم یا اینکه کاری کنیم که سبک زندگی مردم و نوع تغذیه آنها اصلاح شود؟
سخنی با وزیر پیشنهادی بهداشت؛ برای این مساله حیاتی و اولویت مهم چه برنامه‌ای دارید؟
گروه سیاسی جهان نيوز: منطقه ای را تصور کنید که مردمان آن برای تأمین نیازهای روزمره و تعامل با یکدیگر باید از یک رودخانه خطرناک عبور کنند. از قضا پل مناسبی هم بر روی رودخانه نصب نشده و آنها با کمک طناب و قرقره از یک طرف رودخانه به طرف دیگر آن می روند. از طرفی به دلیل ناایمن بودن، هر روز مشاهده می کنیم که تعداد زیادی از مردم منطقه به درون آب افتاده و جانشان به خطر می افتد. به همین دلیل اهالی تصمیم می گیرند که قضیه را به اطلاع مسئولین برسانند. مسئولین نیز به جای  پیشگیری از این اتفاق و احداث یک پل مستحکم و متناسب با شرایط منطقه، چند نفر غریق نجات را در آن منطقه مستقر می کنند تا افرادی که به آب می افتند را نجات دهند!

قصه وزارت بهداشت و بیماری مردم نیز مانند مثال بالاست. اگر تمرکز دولت و وزارت بهداشت بر روی پیشگیری و حفظ سلامت افراد جامعه باشد، در حقیقت مانند احداث همان پل ایمن است که جان مردم را نجات خواهد. اما اگر برنامه ریزی ها و تخصیص بودجه، بیشتر به سمت درمان بیماری مردم گرایش پیدا کند، افزایش تعداد بیماران، بدهی بیمه ها به بیمارستان ها، خالی شدن جیب مردم و پر شدن جیب پزشکان و  ... خیلی چیز عجیبی نخواهد بود. علاوه بر این، با این نگرش، علم پزشکی با آن همه طهارتی که در گذشته بین حکیمان ایرانی وجود داشته، به دلیل شرایط وسوسه انگیز آن، به یک تجارت پرسود تبدیل می شود که پایانی برای آن متصور نیست.

بر این اساس، مردم هر چقدر بیمارتر باشند، ضریب سود بیشتری برای مشاغل خاصی از جامعه به وجود می آید. تنظیم قوانین و نظام تعرفه گذاری نیز در جهت تأمین منافع بخش بسیار کوچکی از جامعه صورت می گیرد که از نظر سطح درآمد، با سایر افراد جامعه به مراتب تفاوت دارند. اینگونه می شود که  نه تنها با بیمه پایه، بلکه با کمکِ بیمه های تکمیلی نیز توان تأمین هزینه درمان بیماران وجود نخواهد داشت. اگر هم دولت بخواهد برای کم کردن هزینه های درمان مردم قدم بردارد، باز هم باید از جیب آنها – بیت المال، افزایش مالیات و ... – بودجه تأمین شود تا در نهایت به جیب عده ای خاص برود!

پیشگیری و اهتمام به حفظ سلامت، مقدم بر درمان
به عبارت دیگر، اگر قوانین و اقدامات، بیشتر متوجه حفظ سلامت، پیشگیری و مراقبت باشد، در آن صورت به جای تمرکز بر افزایش تعداد تخت های بیمارستان ها، تأمین هزینه معاینه و جراحی پزشک، تولید انبوه دارو و به طور کلی هدر رفتن سرمایه های انسانی و غیر انسانی، سخن از سفره درون خانه، نگرانی بابت سبک زندگی و نوع تغذیه، بهداشت و حفظ سلامت مردم است. البته این نگرانی ها همواره کم و بیش وجود داشته است اما متأسفانه هنوز هم تمرکز و بزرگنمایی بر روی بخش درمان است. در حقیقت، دولت و وزارت بهداشت  در درجه اول باید حافظ سلامت مردم باشند نه ضامن درمان بیماری آنها.

غفلت از ظرفیت طب ایرانی اسلامی در زمینه حفظ الصحة
از طرفی، قسمت قابل توجهی از مباحث طب ایرانی اسلامی نیز مربوط به مباحث حفظ الصحة و پیشگیری از بیماری است. یعنی زندگی انسان از همان ابتدای تولد – حتی قبل از تولد - تا سنین پیری باید بر اساس یک دستورالعمل هایی باشد که در همه حال منتهی به مراقبت و سلامتی او شود. از همین رو حتی وقتی غذا می خوریم، هم می تواند برایمان حکم غذا داشته باشد و هم دواء؛ هر چند که برای درمان بیماری ها نیز راهکارهایی وجود دارد. از همین رو تقویت و به کارگیری طب ایرانی اسلامی در سیستم بهداشتی کشور نیز یکی از بهترین راهکارها برای حفظ سلامتی مردم و کاهش هزینه های دولت و مردم در زمینه درمان خواهد بود.

هزینه کمتر در سر سفره، مساوی با هزینه بیشتر در مراکز درمانی
با یک مثال شاید بهتر بتوان اهمیت پیشگیری را نشان داد؛ امروز شاهد هستیم که غالب مردم از روغن ها و چربی های نامناسب کارخانه ای استفاده می کنند، که البته یکی از دلایل اصلی آن، کمتر بودن قیمت آنها نسبت به روغن های مرغوب و اصیل است؛ از طرفی، در صنایع غذایی و محصولات موجود در فروشگاه ها، برای جلوگیری از ضرر و یا کسب سود بیشتر تولید کننده، معمولاً از همین روغن ها و چربی های نامرغوب استفاده می شود؛ اگر نگوییم  که بعضی جاها شاید بدتر از آن را هم استفاده می کنند! نتیجه این است که  تعداد قابل توجهی از افراد جامعه دچار بیماری های قلبی، گرفتگی عروق و امراض دیگر می شوند. حال سؤال اینجاست که  آیا ما باید بیشتر برای عمل جراحی قلب، آنژیو پلاستی، آنژیوگرافی و سایر خدمات پزشکی و هزینه های سرسام آور حساسیت نشان دهیم یا اینکه کاری کنیم که سبک زندگی مردم و نوع تغذیه آنها اصلاح شود؟ وزارت بهداشت در راستای اقدامات پیشگیرانه خود، باید معیارهای سختگیرانه تری برای دادن مجوز به محصولات روغنی و محصولات غذایی که در آنها روغن به کار می رود، در نظر بگیرد و در آن بخش از سبک زندگی  مردم که به این وزارتخانه مربوط است، حساسیت های لازم را داشته باشد.

البته نمی توان انکار کرد که سبک زندگی مردم نیز از جهاتی ارتباط مستقیمی با وضعیت معیشتی و اقتصاد جامعه دارد. بسیاری از مردم به دلیل گران بودن هزینه های زندگی، به سمت تغذیه ناسالم و مصنوعی رفته اند. زیرا هزینه کافی برای اداره زندگی نداشته و مجبور می شوند به جای استفاده از مواد طبیعی، مواد غذایی بی کیفیت، ارزان تر و تمام صنعتی را انتخاب کنند. هر چند که در نهایت نیز با بیمار شدن آنها، از طریقی دیگر، همان به اصطلاح صرفه جویی، تبدیل به ضرر برای آنها و سود برای پزشکان خواهد شد.

بنابراین دولت ضمن برنامه ریزی گسترده برای آموزش سبک زندگی صحیح و پیشگیری از بیماری ها، با بهبود فضای کسب و کار و پیشرفت اقتصادی، می تواند تا اندازه ای موجب حفظ سلامتی مردم شود. اگر هم به هر دلیلی مردم توانایی نداشتند که مواد سالم بر سر سفره بیاورند و اقلام ضروری و با کیفیت را از سبد خانوار حذف کردند، این وظیفه دولت است که مقدار زیادی از همان هزینه هایی را که قرار است برای درمان بیماری به پزشکان بدهد، بین همه مردم توزیع کرده و در قالب های مختلف به دست آنان برساند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
......
Iran, Islamic Republic of
.....
Iran, Islamic Republic of
.......
Iran, Islamic Republic of
سلام کشور درساختن خانه بهداشت درروستاها خوب عمل کرده است اما آیا کادری که بتواند یک سرم به مردم تزریق کند تربیت شده است یک کارگربخش خصوصی وقتی وارد کارخانه ای می شود در همه قسمت ها کار می کند تا یادبگیرد ولی متاسفانه دربخش دولتی یک نفر کار می کند که فقط یا کودک راوزن کند یاآمپول تقویتی بزند چراماترقی نکرده ایم
Iran, Islamic Republic of
....
United Kingdom
.....
حمید
Iran, Islamic Republic of
سلام
واقعا ازتون بابت این مطلب بسیار مهم، حیاتی و غفلت شده بسیار ممنونم
امیدوارم وزیر بهداشتی بیاد سرکار که به این مطلب اعتقاد راسخ قلبی داشته باشه
سید محمد جواد
Iran, Islamic Republic of
وزیر بهداشت نباید خودش پزشک باشد..