پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۱
۳۲
درباره انتخاب شهردار جدید تهران؛

بندهای فراتر از قانون که زاکانی را شهردار کرد!

دوشنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۵:۴۶
کد مطلب: 772378
در هفته های گذشته دوباره بزرگانی او را برای اداره وضعیت خاص شده پایتخت فراخواندند و بازهم آمده وسط ماجرا ایستاده است.
بندهای فراتر از قانون که زاکانی را شهردار کرد!
گروه سیاسی جهان نيوز، مهدی جهان تیغی: علیرضا زاکانی 12 سال نماینده تهران بوده و یکی از موفق ترین و سرشناس ترین نمایندگان بیست سال اخیر پارلمان ایران است. درباره پاکدستی او، دو جناح سیاسی کشور اتفاق نظر دارند. بی آنکه مسئولیت قضایی و امنیتی داشته باشد با بزرگترین مفسدین سیاسی و اقتصادی بیست سال اخیر که در داخل نظام جمهوری اسلامی لانه کرده بودند، مبارزه کرده است.

می توانست در تهران یکی از سرلیست های حتمی اصولگرایان برای انتخابات مجلس یازدهم باشد ولی به قم رفت و با رفتنش، اصلی ترین رقیب جبهه انقلاب در انتخابات 1400 را وادار به کنار کشیدن از حضور در قم کرد و عملا اولین گام شکست علی لاریجانی – بخوانید کاندیدای اصلاحات و اعتدال- در سپهر سیاسی کشور از آن مقطع شروع شد.

وقتی به مجلس یازدهم رفت، بیش از دوازده سال سابقه نمایندگی مجلس داشت ولی به نفع دکتر قالیباف که اولین بار بود به مجلس می آمد، کنار کشید. در کمتر از چند ماه مرکز پژوهش های مجلس که بزرگترین مرکز پژوهشی کشور بود را متحول کرد و در ریل جدیدی برای خدمت به انقلاب قرار داد.

شرایط برای انتخابات 1400 که پیچیده شد، تصمیم جبهه انقلاب را اطاعت کرد و خود را ظرف چند ساعت به وزرات کشور برای ثبت نام  رقابت های ریاست جمهوری رساند تا جبهه غرب گرا نتواند، پیروزی فردی شبیه حسن روحانی را تکرار کند. در مناظرات بیش از همه خودش را وسط دعوا انداخت و زودتر از همه از رقابت های انتخاباتی کنار کشید.

در هفته های گذشته، دوباره بزرگانی او را برای اداره وضعیت خاص  شده پایتخت فراخواندند و بازهم زاکانی وسط ماجرا ایستاده است. این در حالی است که برای انتخابات ریاست جمهوری که به مراتب صلاحیت اداره آن از شهرداری بالاتر است بعد از رئیسی بالاترین رای اعضای شورای نگهبان را بدست آورد ولی حالا که به شهرداری رسیده، تازه برخی از صلاحیت، تخصص و تحصیلاتش می پرسند!

 12 سال به صورت مستقیم با مسایل تهران در نهاد نظارتی مجلس آشنا بوده و در فتنه ها و حوادث بزرگ کف خیابان های تهران برای کمک به مدیریت پایتخت چه تدابیر و عقلانیت و اقدامات انقلابی که از خود نشان نداده است. این روزها گویا برخی از اعضای جبهه انقلاب نیز یادشان رفته است که پایتخت جمهوری اسلامی باید در شرایط انقلابی اداره شود و قرار نیست که فقط عمران این شهر درست شود و همانند گذشته فرهنگ و سیاست آن را به حال خود رها کنیم.

جالب آنکه منتخبین شورای شهر تهران می گویند که برنامه زاکانی برای اداره تهران از همه جامع تر بوده است. قبل از او کرباسچی با تحصیلات حوزوی، نجفی با مدرک ریاضی و الویری با مدرک مهندسی برق شهردار تهران بودند. واقعا در تهرانی که امثال کرباسچی و نجفی در او شهردار شده اند، از آمدن امثال زاکانی چقدر باید استقبال کرد؟!

می گویند قانون را می خواهند به نفع او تغییر بدهند! ولی نمی گویند روندهای قانونی در اینباره چه می گوید و اساسا ظرفیت های قانونی برای اعضای شورای شهر چه مقدار در اینباره دست شان برای انتخاب شهردار باز گذاشته است.

حتی اگر برخی ادعاها درباره غیرقانونی بودن انتخاب زاکانی به عنوان شهردار را بپذیرییم، در آیین نامه انتخاب شهردار، به صراحت آمده است که در مواردی که شورا بر انتخاب خودش اصرار کند و فرد انتخاب شده معیارهای ذکر شده بر اساس آیین نامه را نداشته باشد به «کمیته حل اختلاف» میرود. در طول سه دهه اخیر این اتفاق چندین بار اتفاق افتاده و در عمل مشکل فراقانونی هم نهایتا اتفاق نیافتاده و وزیر کشور شهردار جدید را معرفی کرده است.

در این میان خیلی عجیب است که برخی دوستان راست و چپ که از تخصص، فقط اظهارنظر سیاسی را بلد هستند، به نظر اعضای شورای شهر که از طرف مردم تهران وکیل قانونی و شرعی شده اند برای انتخاب شهردار هیچ اهمیتی قایل نیستند. آن هم شورایی که در چند هفته نزدیک به سی نفر از چهره های مطرح را برای شهرداری بررسی کرده و نهایتا از میان بررسی برنامه 12 نفر نهایی، زاکانی را اصلح ترین چهره شناخته است.

خلاصه گرچه قانون موجود هم برای شهردار شدن زاکانی بن بستی ندارد ولی برخی مواردی که در بالا گفته شد بندهای عقلایی و از جنس استدلال های انقلابی است که گرچه به ظاهر قانون مرسوم نیست ولی هر عقل سلیم انقلابی می پذیرد که زاکانی در میان گزینه های مطرح، نزدیکترین فرد برای در اختیار گرفتن شهرداری پایتخت انقلاب اسلامی است.

*مدیر مسئول جهان نيوز
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
امان از اهل توجیه!
France
مثبت و منفی ها گواه همه چیز هست جناب جهانتیغی..
Iran, Islamic Republic of
از حسادت و کینه که از افراد انقلابی دارند دق و سکته میکنند
محمد
Iran, Islamic Republic of
جناب جهان تیغی

این گونه تملق بی منطق شما برای دکتر زاکانی فقط شائبه بیشتر برای شما و ایشان ایجاد میکند.
لطفا بس کنید.
خود ایشان توانایی دفاع از عملکرد خود را دارند.
Iran, Islamic Republic of
.....
Iran, Islamic Republic of
ما فراتر از قانون هم مگر داريم ….؟!!! گرفتيد ما را ؟!!!
امیر
Iran, Islamic Republic of
آقای زاکانی باید مثل قالیباف چندتا پروژه ی بزرگ ...انجام بده ، این چیزها تو ذهن مردم میمونه ......
محمد
Romania
مدیر مسئول خودش به میدان دفاع از زاکانی آمد..
حسین
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
تعهد ایشان به رای مردم قم جوابش این بود
Iran, Islamic Republic of
.......
Iran, Islamic Republic of
متاسفم برای استدلال های جناب مدیر مسئول که فقط میخواد یه جوری آقای زاکانی رو اثبات کنه..
Iran, Islamic Republic of
شما که نظر مخالف منتشر نمی کنی بهتر است سایت خود را ببندی. ....
فقیهی
Iran, Islamic Republic of
من همیشه سایت شما را روزی چند بار رصد می کردم ولی در اعتراض به انتخاب غیر قانونی آقای زاکانی برای شهرداری تهران دیگر هرگز به این سایت رجوع نمی کنم
فقیهی از قم
مازندرانی
Iran, Islamic Republic of
سایت مال آقای زاکانی هست برادر
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه نداشتن بصیرت وعدم آگاهی اصوا گراها و اصلاح طلبها این مناقشه در سطح فضای مجازی و جراید درست کردن
زنده باد دكتر
كوربادا حسودانش
Iran, Islamic Republic of
اقای جهان نیوز مدافع اقای زاکانی
مگر اقا به نمایندگان مجلس نفرمودن که از کار نمایندگی فاصله نگیرند و جذب دولت نشوند چرا اقای زاکانی که وقتی اسم رهبری را می اورند می گویند رهبر عزیزتر از جانم بعد به امر ولی و رهبر خود عمل نکردن ..!!!!؟
Iran, Islamic Republic of
اصلح ترین دوتا اشکال داره ۱-ترکیب واژه عربی با فارسی. ۲- اصلح خودش صفت تفصیلی هستش و پسوند «ترین» چیزی بهش اضافه نمی کنه
Iran, Islamic Republic of
ولی کلا خیلی جالبه یه نفر صلاحیت کاندیدای ریاست جمهوری شدن رو داشته باشه بعد یه عده بگن صلاحیت شهردار شدن نداره!
Iran, Islamic Republic of
......
Iran, Islamic Republic of
بفرمایید برنامه آقای دکتر زاکانی با مدرک پزشکی چه برتری بر برنامه اقای دکتر حسینی مهندس عمران، سازه و زلزله داشت؟؟.
محمد
Iran, Islamic Republic of
با سلام
این نوشته نفی شخصیت آقای زاکانی نیست . اما یک روز کاندیدای ریاست جمهوری و یک روز کاندیدای شهرداری تهران در حالی که مسئولیت خطیری مثل نمایندگی مجلس و ریاست مرکز حساسی مثل مرکز پژوهشهای مجلس را داری چه توجیهی دارد؟
مازندرانی
Iran, Islamic Republic of
مرکز پژوهشهای مجلس چی حساسیتی دارد و عملکردش تاکنون چی بوده و چقدر برای ملت هزینه داشته؟
Turkey
به هر حال شهرداری تهران شاید سکوی پرتابی بشه برای ریاست مجلس و یا ریاست جمهوری..
Iran, Islamic Republic of
......
Iran, Islamic Republic of
میشه دو تا از دست آوردهای این موفق ترین نماینده ... رو بنویسید تا بدونیم چه مشکلاتی رو از دوش ملت برداشته؟
Iran, Islamic Republic of
دو دستاورد . اولا مثل شهردار اصلاحات آدم نکشته دوما مثل شهردار کارگزاران محکوم به مفاسد اقتصادی نشده .....
Iran, Islamic Republic of
.......
تهرانی
Canada
ببخشید اینقدر جدی و با غیرت نوشتم
علی زاکانی خیلی قد و قواره اش از شهردار شدن تهران بزرگتره.
علی زاکانی اومده با جمع مجاهدان و دلاوران با غیرت ایم مرز و بوم به دل غارتگران بیت المال بزنه......
Iran, Islamic Republic of
خجالت بکشید و بردارید این مطلب را ….