کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

وقتی «مرغ» آبروی دولت تدبیر را برد

روزهای آخر روحانی؛ مردم در صف‌های کرونایی مرغ ۲۵ هزار تومانی/ عرضه مرغ در مغازه تا کیلویی ۴۰ هزار تومان/ ننگی به نام قرارگاه مرغ هم کارساز نشد

6 مرداد 1400 ساعت 8:36

حالا قیمت مرغ در دولت روحانی بیش از ۳۰ هزار تومان گران شده است. بر اساس گزارش بانک مرکزی، قیمت مرغ در هفته پایانی دولت دهم هر کیلوگرم ۶۵۰۰ تومان بود، اما اکنون در روزهای پایانی دولت روحانی به بیش از ۳۶۵۰۰ تومان رسیده است.


گروه سیاسی جهان نیوز: اگر به بازار گوشت سری بزنیم از جمله گوشت قرمز و مرغ و ماهی شاهد گرانی افسارگسیخته ای هستیم که پایانی برای آن با این شرایط مدیریت تنظیم بازار متصور نیست. این روزها مردم برای خرید مرغ کیلویی 25 هزار تومانی صف می بندند. این در شرایطی است که قیمت مرغ چند ماه پیش 12 هزار تومان بود و بعد از مدتی کم کم شیب صعود قیمت این کالای پرمصرف سخت تر و سخت تر شد و کم کم برای اینکه دولت بتواند بازار را مدیریت کند قیمت مرغ را کیلویی 20 هزار و 400 تومان عنوان کرد. اما ماجرای مرغ مصوب دولتی مانند مسئله ارز 4200 تومانی یا همان دلار جهانگیری نه تنها نتواست بازار را مدیریت کند بلکه قیمت مرغ به صورت دو نرخی و بعضا چند نرخی عرضه شد. این باعث شد که صف های طویلی شکل بگیرد که مردم را در بحران کرونا مجبور کند در کنار هم بیاستند. تیکه فروشی مرغ هم راهی برای درآمدزایی بیشتر فروشگاه‌ها و مغازه‌های فروش مرغ شد.

اگر به پشت صحنه این گرانی ها نگاهی بیندازیم به ماجرای دفن جوجه های یک روزه می رسیم که در فضای مجازی و رسانه‌ای سر و صدای زیادی به پا کرد. این اتفاق یک زنگ هشداری را در حوزه تولید گوشت مرغ در کشور به صدا درآورد. اما دولت این هشدار را جدی نگرفت تا قدم به قدم ماجرای تولید گوشت مرغ دچار مشکلات زیادتری شود و حالا این مشکلات در بازار خود را به خوبی نشان می دهد. این اتفاق یعنی دفن جوجه های یک روزه با بیل میکانیکی در 30 فروردین ماه سال 99 رخ داد و تا پایان همین سال بازار با افزایش قیمت مرغ روبرو شد.از کمبود و گرانی کنجاله و غذای طیور گرفته و کاهش جوجه ریزی و خاموشی های پی در پی صنعت گوشت مرغ با مشکلات عدیده ای روبرو است.

در این حوزه مشکل مدیریتی بسیار پررنگ است. اخیرا «حبیب اسدالله نژاد»، نایب رییس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی درباره روند ضعیف مدیریتی که به افزایش قیمت مرغ دامن زده، بیان کرده است: « از حدود ۴۰ روز پیش شاهد تاخیر در ارسال نهاده ها هستیم، به گونه ای که نهاده هایی که مرغداران در سامانه بازارگاه خریداری می کنند گاها ۳۰ تا ۳۵ روز بعد به دستشان می رسد.»

وی توضیح می‌دهد: «همین قضیه باعث شده تا مرغداران برای تامین نهاده های مورد نیاز خود به بازار آزاد مراجعه کنند. یعنی علاوه بر اینکه مرغداران در تامین نقدینگی خود دچار مشکل هستند مجبورند برای خرید نهاده به بازار آزاد مراجعه کرده و هزینه های گزافی را بپردازند. در جوجه ریزی از سیاست گذاری ستاد تنظیم بازار ۷میلیون قطعه عقب هستیم اما اگر بر توزیع مرغ در سطح کشور از کشتارگاه تا بازار مصرف نظارت صورت بگیرد قطعا کمبودی در این زمینه نخواهیم داشت.»

حالا قیمت مرغ در دولت روحانی بیش از ۳۰ هزار تومان گران شده است. بر اساس گزارش بانک مرکزی، قیمت مرغ در هفته پایانی دولت دهم هر کیلوگرم ۶۵۰۰ تومان بود، اما اکنون در روزهای پایانی دولت روحانی به بیش از ۳۶۵۰۰ تومان رسیده است.

بر اساس مشاهدات میدانی از خرده فروشی های سطح شهر تهران و گزارش های رسیده از برخی مناطق قیمت هر کیلو مرغ گرم آماده طبخ 37 الی 40 هزار تومان است و عرضه مرغ تنظیم بازاری محدود به میادین میوه و تره بار و برخی از خرده فروشی هاست. این حالی است که کمتر ازدو هفته پیش در مناطق مختلف تهران مرغ با قیمت های هر کیلو 33 تا 37 هزارتومان به بازار عرضه می شد. این درحالی است که دولت قرارگاه مرغ برای کنترل قیمت ها دایر کرده است.

در همین رابطه، نائب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس بیان می کند: «مردم گله مندند که چرا باید مرغ دولتی با قیمت 24900 تومان به آنها نرسد و مجبور باشند علیرغم توزیع نهاده‌ها با ارز 4200 تومانی مرغ را به صورت آزاد با قیمت حدود  40 هزار تومان بخرند.»

براساس گزارش جدید انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان که به موضوع رصد و پایش یک ساله قیمت اقلام اساسی و پر مصرف بازار تهران پرداخته است قیمت ۱۲ قلم از کالاهای اساسی منتخب بیش از ۸۵ درصد افزایش قیمت داشته است.

بر همین اساس قیمت گوشت مرغ گرم، گوشت شقه گوسفندی، تخم مرغ، شکر، شیر پاستوریزه بطری، ورغن مایع معمولی، سیمان خاکستری تیپ ۲ پاکتی ، روغن موتور و تایر شاهد رشد ۸۵ درصدی بوده اند. علاوه بر این در طول یک سال گذشته قیمت تیرآهن، میلگرد و ورق سیاه هم ۱۱۸ درصد افزایش را تجربه کرده است.

کارشناسان مطرح می کنند نابسامانی بازار مرغ، مشت نمونه خرواری است از مشکلاتی است که ضعف مدیرتی دولت حسن در کشور ایجاد کرده است. این درحالی است که ضعف عملکردی در این حوزه آنچنان بالا بوده که حتی راه اندازی قرارگاه مرغ هم نتوانسته کاری از پیش ببرد. در واقع کم کاری با وجود اینکه قرارگاه مرغ هم تاسیس شده در اقدام دولت مشهود است. دولت در این عرصه به خوبی نشان داده که چه میزان در مدیریت کشور به طور مثبت عمل کرده است. اگر نگاهی به بازار از جمله سیمان، میلگرد، شکر و ... بیندازیم نیز همین نابه سامانی با شدت و حدت بیشتری دیده می شود. حالا گفته می شود با این سطح مدیریت آینده تولید مرغ در کشور نامعلوم است و احتمال بالارفتن بیشتر آن نیز وجود دارد.


کد مطلب: 771047

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/report/771047/روزهای-آخر-روحانی-مردم-صف-های-کرونایی-مرغ-۲۵-هزار-تومانی-عرضه-مغازه-کیلویی-۴۰-تومان-ننگی-نام-قرارگاه-هم-کارساز-نشد

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com