جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۶
۲۱
نگرانی از آینده یک گروه سنی حساس؛

از لایو غیراخلاقی و جنجالی پسر نوجوان تا قمه کشی دختر نوجوان/ آینده دهه هشتادی‌ها چه خواهد شد؟

شنبه ۹ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۵:۴۱
کد مطلب: 771044
سؤال اینجاست که چه آینده ای در انتظار دهه هشتادی ها است؟ نسلی که هشت سال حیاتی خود را در زمان دولتی گذرانده اند که در بخش های مختلف از جمله فرهنگ، به کشور ضربه وارد کرده است
از لایو غیراخلاقی و جنجالی پسر نوجوان تا قمه کشی دختر نوجوان/ آینده دهه هشتادی‌ها چه خواهد شد؟
گروه جامعه جهان نيوز، رضا صفری: اتفاقات عجیب و غریبی که این روزها برای کودکان و نوجوانان در سطح جامعه اتفاق می افتد، بیش از آن است که بتوان در چند خط به آنها اشاره کرد. چند وقت قبل بود که لایو جنجالی و غیر اخلاقی یک پسر نوجوان با زنی معلوم الحال و انتشار گسترده آن در فضای مجازی، دل مردم را به درد آورد و در روزهای اخیر هم ویدئوی مربوط به تجمع چند دختر نوجوان و در نهایت قمه کشی یکی از آنها، مردم را در بهت فرو برپیاده شده استد. هر چند که متأسفانه ابعاد دیگر ویدئو اخیر مانند کشف حجاب و پوشش های ساختارشکنانه این نوجوانان، بعضاً مورد توجه و اعتراض قرار نگرفت اما در هر صورت تا چندین روز، قمه کشی، آن هم توسط یک دختر نوجوان و طریقه مخفی کردن قمه توسط او، هم مورد بحث و گفتگو قرار گرفت و هم دستمایه طنز برخی کاربران قرار گرفت.

 اما قطعاً اینها مشت نمونه خروار است و قابل انکار نیست که وضعیت فرهنگی و اجتماعی ای که در حال حاضر نوجوانان و جوانان و حتی کودکان در آن تنفس می کنند، بسیار نگران کننده است. از طرفی بسیاری از خانواده ها با شرایط تربیت در عصر حاضر آشنایی کافی ندارند، و از سوی دیگر نظام و ساختار تعلیم و تربیت که در آن آموزش و پرورش هم نقش کلیدی دارد، معیوب و ناقص است. در این میان، فضای مجازی نیز چه از منظر زیرساختی و چه از منظر پیوست فرهنگی در یک شرایط بغرنج قرار دارد و خود به تنهایی آتش بیار معرکه است.

حال سؤال اینجاست که چه آینده ای در انتظار دهه هشتادی ها است؟ نسلی که هشت سال حیاتی خود را در زمان دولتی گذرانده اند که در بخش های مختلف از جمله فرهنگ، به کشور ضربه وارد کرده است و بر اساس یک نگاه عقب افتاده، به ول بودن فضای مجازی افتخار می کند و خواسته یا ناخواسته در مسیر لیبرالیسم فرهنگی قدم گذاشته است.

از طرفی بخشی از این نوع رخدادها مربوط به همان تفکری است که با سخنان به ظاهر زیبا اما در باطن کم عمق خود، بعضی از پدران و مادران و همچنین مسئولان را فریب داده است تا نتوانند هویت ایرانی و اسلامی را به طور صحیح به فرزندان این سرزمین به طور صحیح منتقل کنند. در عوض، نسخه‌های بیمار و شکست خورده غربی در این سال‌ها پیاده شده است و نتیجه آن را چه در حوزه کوک، نوجوان و جوان، چه در حوزه ازدواج و طلاق و چه در حوزه آسیب های اخلاقی و اجتماعی، به خوبی می توان مشاهده کرد.

نسل جدید، نه انقلاب اسلامی را درک کرده و نه دوران غرور آفرین و پر از معنویت دفاع مقدس را؛ متأسفانه گزاره های دینی و فرهنگی هم بعضاً به طور صحیح به آنها منتقل نشده است. نسل جدیدی‌ها، بخش زیادی از وقت خود را پای گیم بازی و فضای مجازی گذرانده اند؛ برخی از آنها اصلاً وقت ندارند که تأمل و تفکر کنند.
 
به نظر می رسد در صورتی که مسئولان فرهنگی و آموزشی کشور، دیر بجنبند، نسلی که باید آینده کشور را بسازد از دست خواهد رفت و در کمترین حالت، در آینده نزدیک، ما با نسلی بی تفاوت و خنثی روبرو خواهیم شد که دغدغه اش خودنمایی و محصور شده در میان لایک و فالوورها خواهد بود. البته همانطور که می بینیم این نسل به دور از آسیب های اخلاقی و روانی هم نخواهد بود و روز به روز بیشتر گرفتار خواهد شد.

هر چند که خانواده ها نقش اساسی در تربیت فرزندان خود دارند، اما مسئولیت داشتن خانواده ها ارتباطی با مسئولیت و وظایف نهادها و سیستم فرهنگی و آموزشی کشور ندارد.

قطعا این گزاره ناظر به همه نوجوانان نیست و کسی نمی تواند منکر وجود تعداد زیادی از نوجوانان با رفتارهای بهنجار و قاعده‌مند شود اما اگر همین روند ادامه یابد، نسل جدید به جای اینکه تبدیل به نقطه قوت و قابل اتکا برای پیشرفت و آبادانی کشور شود، تهدیدی برای امنیت فرهنگی، اخلاقی و اجتماعی جامعه خواهد بود؛ به گونه ای که هر روز باید بدویم تا بزهکاری ها و ناهنجاری های مربوط به آنها را درمان کنیم؛ تازه اگر بتوانیم این کار را انجام دهیم و اگر هم انجام دادیم، فایده ای داشته باشد!

نتیجه اینکه به جای شانه خالی کردن از مسئولیت ها یا انداختن تقصیر به گردن دیگران، هر چه زود تر باید جنبید و در جهت یکپارچه سازی و تنومندسازی سیستم آموزشی و فرهنگی کشور کوشید و اینگونه نباشد که در بعضی زمینه ها چندین متولی وجود داشته باشد اما خروجی این باشد که امروز مشاهده می کنیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Russian Federation
........
Russian Federation
مدرسه ها، و مدرسه ها به حال خود رها شده اند
Romania
......
Canada
بابا جی میگی صفری ، حالت خوش نیست به خدا
United States
مثل اینکه نویسنده دقیق داره میزنه که چند بار با پرچم کانادا اسمش آورده میشه!
Canada
..... این صفری بیچاره منحرف شده!!!!! ، خدا خودش کمکش کنه
لیلا
Iran, Islamic Republic of
اینا از نتایج از بین رفتن حیا و غیرت و حرام خواری است
محمد
Iran, Islamic Republic of
دقیقا همینطوره از نظر فرهنگی کاری نکردیم ، مدارس و دانشگاه ها اسلامی نشدن هنوز ، فضای مجازی کنترل نمیشه
Iran, Islamic Republic of
اینا نتیجه فیلترینگه وقتی بچه میتونه با نصب فیلتر شکن راحت به هر چیزی دسترسی داشته باشه اون پسر بچه هم حتما با فیلتر شکن وارد شده
Iran, Islamic Republic of
فیلترینگ( پالایش) در جای خودش درسته و در همه جای دنیا استفاده میشه . مشکل عدم ساماندهی فیلترشکن هاست.
Iran, Islamic Republic of
فرهنگ را صدا وسیما وبازیگران ه ورطه نابودی کشاندند لطفا اول فکری به حال بازیگران چند شخصیتی که جایی محجبه وجایی بد جاب هستند بکنید
مازندرانی
Iran, Islamic Republic of
طوری تیتر زدین که انگار 8 سال انقلاب شده و فقط یک رئیس جمهور داشته ایم.
Iran, Islamic Republic of
خیر. این نوجوون ها تو این 8 سال خیلی چیزها رو یاد گرفتند.
حسین
اتفاقا نگرانی هم دارد چون این ها دهه شصتی نیستند.
محمدامین جعفری
Iran, Islamic Republic of
این‌ها درسته و قابل انکار نیستند؛ اما باید آسیب‌شناسی گسترده‌ای اتفاق بیافتد.....
Iran, Islamic Republic of
من عذر می خواهم. عزیزان حوزه های علمیه و سازمان تبلیغات و ... پس چه کاره هستند. .
Iran, Islamic Republic of
ضرباتی که دولت به فرهنگ زد حتی از اقتصاد هم سخت تر بود!!!
میرزا
Iran, Islamic Republic of
همه مقصرن
اموزش و پروش
صداوسیما
حوزه علمیه
سازمان تبلیغات
خواهشا کسی از زیر بار پاسخگویی در نره
Iran, Islamic Republic of
نویسنده خوب بود رویش ها رو هم ببینه.. یه ذره سیاه نوشته
از قلم اقای صفری همیشه در بحث مجازی بهره برده ایم
محمودی
Iran, Islamic Republic of
حقیقتا لذت میبرم
جهان نیوز به موضوعات ورود میکنه که کمتر سایتی حتی در بنی سایتای جبهه انقلاب ورود می کنن.. خداقوت
Iran, Islamic Republic of
مثل هفت تیر کشای دهه 40 که تو خیابون هفت تیر کشیدن