شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۴
۳۴
خواب آلودگی مسئولان؛

رضاخان نتوانست اما اینستاگرام توانست!

سه شنبه ۲۲ تير ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۵۷
کد مطلب: 769645
متأسفانه امروز بعد از گذشت بیش از 80 سال از قیام مسجد گوهرشاد، کاری که در نهایت رضاخان نتوانست انجام دهد، در نبود یک حکمرانی و ساز و کار مشخص در عرصه فضای مجازی، پلتفرم هایی نظیر اینستاگرام توانستند حداقل بر روی بخشی از جامعه ما انجام دهند!
رضاخان نتوانست اما اینستاگرام توانست!
گروه سیاسی جهان نيوز، رضا صفری: این روزها در سال  1314 هجری شمسی، قیام خونین مسجد گوهرشاد مشهد علیه کشف حجاب اتفاق افتاد. این واقعه پس از نقشه شوم رضاخان برای اجباری کردن کشف حجاب و در راستای اتفاقات پیش آمده در آن ایام است. اعتراضات و سخنرانی‌های علما و مجتهدین از جمله علمای مشهد ناکام ماند تا این که جمع زیادی از معترضان در مسجد گوهرشاد مشهد متحصن شدند. حکومت رضاخان نیز مردم را در آنجا به خاک و خون کشید. هر چند آمارهای متفاوتی از شهدا و مجروحین این قیام نقل می شود، اما آنچه که در واقعه گوهرشاد مسلم است، پای کار بودن مردم و جوشش غیرت دینی و ملی برای جلوگیری از به تاراج رفتن ارزش ها بود.
 
متأسفانه امروز بعد از گذشت بیش از 80 سال از قیام مسجد گوهرشاد، کاری که در نهایت رضاخان نتوانست انجام دهد، در نبود یک حکمرانی و ساز و کار مشخص در عرصه فضای مجازی، پلتفرم هایی نظیر اینستاگرام توانستند حداقل بر روی بخشی از جامعه ما  انجام دهند! آن هم خیلی نرم، شیک و اتوکشیده؛ اتفاقاً برای این کار از افراد مذهبی و انقلابی هم کمک گرفته شد! در این راستا ادبیاتی تولید و ترویج داده شد که به اشتباه در دهان برخی از مردم و مسئولین جاری گشت و ظاهر آن نیز بسیار فریبنده بود. اگر همان حساسیت های سابق که در زمان قیام مسجد گوهر شاد وجود داشت، در مورد فضای مجازی هم بود، شاید امروز کشورمان به یک الگو و نمونه تمام عیار زیست پاک و اخلاق مدارانه در فضای مجازی، آن هم در سطح جهانی تبدیل می شد.
 
البته به این نکته هم باید اشاره کنیم که عواملی مثل رواج بدحجابی و یا حتی بعضاً کشف حجاب در جامعه، معلول عوامل متعددی است که در جای خود قابل بررسی است و نمی توان همه چیز را به گردن فضای مجازی انداخت؛ اما بررسی رفتارهای اجتماعی در ما قبل و ما بعد ورود شبکه های اجتماعی نظیر اینستاگرام به ایران نشان می دهد که یکی از عوامل اصلی بروز این ناهنجاری ها در این سطح و به طور کلی تحت تأثیر قرار گرفتن سبک زندگی و اعتقاد مردم، رها کردن فضای مجازی و به طور خاص، ضریب دادن به شبکه های اجتماعی نظیر اینستاگرام است.

از این نکته هم نگذریم که مشکلات موجود اساساً منحصر در موضوع حجاب نیست، بلکه امروز در فضای مجازی رهاشده و بی مدیریت، اساساً شاهد یک زندگی اجتماعی پرخطر همراه با تعرض به حقوق دیگران  و بازی با منافع کشور و مردم هستیم. این یعنی اینکه متأسفانه در مقیاس گسترده، فضای مجازی به عنوان حقیقتی از زندگی پذیرفته نشده و برای آن برنامه ریزی مناسب صورت نگرفته است.
 
 
 
مقام معظم رهبری بارها نسبت به ول بودن فضای مجازی و یا مدیریت آن از جای دیگر، هشدار داده اند اما باز هم در این زمینه دقت صورت نمی گیرد. ایشان فرمودند: «فضای مجازی بدون اختیار ما، از بیرون از اختیارِ ما دارد مدیریّت می‌شود.  فضای مجازی یک چیزی نیست که آدم بتواند مثل یک آب روانی هر جور که میخواهد از آن استفاده بکند؛ دیگران دارند این آب را به یک سمتی که خودشان میخواهند هدایت میکنند؛ آنها دارند این فضا را... هدایت و مدیریّت میکنند. ما نمیتوانیم بی‌کار بنشینیم در مقابل او؛ ما نمیتوانیم مردممان را که با فضای مجازی ارتباط دارند، بی‌پناه رها کنیم». 1399/06/02
 
عده ای عمداً یا سهواً اینگونه جملات را بسته شدن فضای مجازی تعبیر می کنند؛ اما چنین چیزی نه ممکن است و نه معقولانه. ضمن اینکه یک خلط بزرگ هم در این مواقع صورت می گیرد و آن این است که تا از یک جایی از فضای مجازی انتقاد می شود، عده ای که طرفدار هرج و مرج و بی بند و باری هستند، مغالطه کرده و این انتقاد منتقدین را به کلیت فضای مجازی و بسته شدن اصل فناوری نسبت می دهند. در حالی که میان اصل فناوری با نوع مدیریت فناوری تفاوت وجود دارد.

مقام معظم رهبری معتقدند که سرعت اینترنت باید افزایش پیدا کند اما با یک ساز و کار مشخص: «امروز بهمنی از گزاره‌های درست و نادرست دارد روی سر مراجعین اینترنت ما فرود می‌آید؛ ما چرا باید اجازه بدهیم آن چیزهایی که برخلاف ارزشهای و اصول مسلّمه‌ی ما است، به‌وسیله‌ی کسانی‌ که بدخواه ما هستند، در داخل کشور توسعه پیدا کند؟ نه. کاری کنید که از منافع و سودها و بهره‌های فضای مجازی همه بتوانند استفاده کنند، سرعت اینترنت را افزایش هم بدهید امّا در آن چیزهایی که به ضرر کشور شما، جوان شما و افکار عمومی شما نیست» 1396/03/22
 
از سوی دیگر، سخن اصلی این است که هر فناوری با خود یک فرهنگ و فلسفه ای به همراه دارد، در صورتی که زیرساخت های اجتماعی و فرهنگی آن در هر کشوری فراهم نشود، قطعاً این فرهنگ و فلسفه صاحبان آن فناوری است که در جامعه جاری می شود؛ بنابراین در این راستا ما دو وظیفه داشته ایم و خواهیم داشت؛ اول اینکه خودمان صاحب فناوری شویم، به گونه ای که در حوزه های حیاتی و مهم فضای مجازی نه تنها بی نیاز از غرب باشیم، بلکه فناوری خودمان را به سایر نقاط دنیا نیز صادر کنیم؛ دوم اینکه متناسب با هر فناوری، پیوست فرهنگی و اجتماعی آن را هم باید داشته باشیم.

بیشتر بخوانید:
بفرمایید تولید و انتشار «حقایق تحریف شده» با خیال راحت!
مسئولان آمریکایی در پی منافع ملی؛ مسئولان ما گرفتار رودربایستی
حکومت خودمختار اینستاگرام در دل جمهوری اسلامی


 مقام معظم رهبری، در جایی می فرمایند: «ما گفتیم مسائل اقتصادی و مسائل گوناگون مهم پیوست فرهنگی داشته باشد، معنای آن این است كه یك حركت اساسی كه در زمینه‌ اقتصاد، در زمینه‌ سیاست، در زمینه‌ سازندگی، در زمینه‌ فنّاوری، تولید، پیشرفت علم میخواهیم انجام بدهیم، ملتفت لوازم فرهنگی آن باشیم».  1392/09/19
 
متأسفانه در مجموع، رویکرد مردم و مسئولین در برابر شبکه های اجتماعی نظیر اینستاگرام، از همان ابتدا یک رویکرد منفعلانه بود. مثلاً از همان ابتدا وعده و وعید هایی داده شد که جلوی محتوای مبتذل و نامناسب گرفته می شود و بعضاً طرح هایی داده شد که به شکست انجامید. بعد از آن حتی سخن از مذاکره با اینستاگرام  مطرح شد، اما خبری از مذاکره هم پیدا نشد. همین حین که کم کاری ها صورت می گرفت، به مرور زمان، مردم فعالیت های خود را در این نوع پلتفرم ها گسترش دادند و متأسفانه بعضی از مسئولین کشور به جای استانداردسازی این فضا و فراهم کردن زمینه استفاده صحیح مردم از آن و تأمین منافع کشور و مردم از این بسترها، بر این مسیر نادرست صحه می گذاشتند و اتفاقاً نسبت به کم کاری و اهمال خود، افتخار هم می کردند!

کار به جایی رسید که هنوز بعد از گذشت سال ها از فعالیت یک پلتفرم در ایران، این پلتفرم نه نمایندگی و دفتر رسمی در کشور دارد و نه به قوانین کشور متعهد است و به وضوح شاهد هستیم که حکومتی خودمختار در دل جمهوری اسلامی به راه انداخته است. جالب اینجاست که در کشورهای دیگر شاهد هستیم که با وجود اسلامی نبودن حکومت آنها، پلتفرم ها پاسخگو هستند و در صورت رعایت نکردن قانون، جریمه شده و با آنها برخورد می شود!
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Romania
...
۱
Iran, Islamic Republic of
......
علی
Iran, Islamic Republic of
هزاران میلیارد بودجه فرهنگی تو این کشور هزینه شد.نتیجه؟.
Iran, Islamic Republic of
جامعه ای که بخش قابل توجهی اش با طیب خاطر برای خودش ماهواره میگیره و در مقابل کوچکترین محدودیت فضای مجازی فریاد وا آزادیا سر میده، هزاران میلیارد دیگه هم خرج بشه نتیجه نداره!!!
Iran, Islamic Republic of
شما ساختمان 20 طبقه رو تو یک سال میسازی اما اگر مواظب نباشی در عرض چند ثانیه میشه نابودش کرد! هم تولید کالای فرهنگی مفید نیازه و هم جلوگیری از کالای فرهنگی مضر.
مازندرانی
Iran, Islamic Republic of
همه کشورها بفکر 80 سال آینده هستند ما را به 80 سال قبل برنگردانید.
Iran, Islamic Republic of
اینکه دنیا در این حد به سمت زرسالاری، امانیسم و توحش جنسی بره، نگاه به آینده نیست، عقب موندن از انسانیت و جلوزدن از اعراب جاهلیت هست!
Iran, Islamic Republic of
.......
Iran, Islamic Republic of
......
United States
مسئله ی حجاب سالهاست که وجود دارد و هیچ ربطی به اینستا که حدود ۴ سال است که مد شده، ندارد....
Iran, Islamic Republic of
بله منتها در هر زمانه ای حجاب متأثر از عواملی هست. اینستاگرام برای بیش از 10 سال پیشه.سرعت انتشار بی حجابی ها، عشوه گریها، رفتارهای پوششی ساختار شکن در بستر پلتفرم های مجازی زمین تا آسمان با گذشته فرق کرده.
Iran, Islamic Republic of
10 ساله نه 4 سال. شما دیر رسیدی!!
Iran, Islamic Republic of
یه تحقیق لطفاً!!کلاً اینستاگرام 2010 راه اندازی شده. در ضمن به این نمیگن دیر رسیدن، بنده زودتر از شما کشفش کردم!!شما میفرمایید چهارسال یعنی سال 96. درحالیکه چندسال قبل تر تو ایران کاربرای زیادی داشته.
Iran, Islamic Republic of
هیچ موقع قبح بی حجابی به این شکل شکسته نشده بود،
جهت یادآوری شبکه های اجتماعی الان حدود 12 سال است رایج است همه نوجوانان و دانشجویان پای آن بزرگ شده اند
محمد
Iran, Islamic Republic of
توجه داشته باشید تا قبل از اینستاگرام هم وضعیت حجاب همین بود تقریبا فقط شتاب داد به این قضیه، نباید اشکال واقعی رو ندید و دنبال دشمن خارجی گشت.
فهیمه
Iran, Islamic Republic of
فضای مجازی سینما و عشوه گری های بازیگران در فضای مجازی باعث بروز بی حیایی و بی غیرتی و در نتیجه بی حجابی شده است
Iran, Islamic Republic of
حجاب همیشه همین بوده .
Iran, Islamic Republic of
یعنی به نظر شما 15 سال پیش، در این حد کشف حجاب، ساپورت پوشی، مانتو جلوباز، بی حیایی علنی، صحبت علنی از مسائل جنسی اون هم به این شکل و .. بوده؟!
Iran, Islamic Republic of
.....
علی
Iran, Islamic Republic of
......
Poland
شبکه های ماهواره ای که سالهاست مردم و نسل های اینده رو داره بمباران رسانه ایی میکنه و توی همه خونه ها هست کسی اعتراض نداره اما اینستا که هزاران نفر هم فعالیت اقتصادی دارند جای بدیه شما راست میگی
Iran, Islamic Republic of
به نظر، فعالیت اقتصادی به گروگانگیری شبیه هست. جایی که مردم هستند، میشه فعالیت اقتصادی کرد. اینستاگرام و غیراینستاگرام نداره. در ضمن ماهواره که یه چیز یه طرفه هست، هزارتا معضل دنبال خودش داره، شبکه های اجتماعی جزو وبگاه های تعاملی هستند که شدت و قدرت انتشار در اونها بسیار زیادتر و فراگیرتر هست. لذا شبکه های ماهواره ای همونجا هم حضور دارند. پس قانون درست و درمان میخواد.
Iran, Islamic Republic of
الان اگر مشکل ماهواره و شبکه های اجتماعی حل بشه کل مشکلات امروز مردم حله دیگه؟
Iran, Islamic Republic of
خیر، اما مشکلات مربوط به این بخش از زندگی اجتماعی ما حل میشه. حل نکنیم؟
United States
مشکلات شما حل میشه،.....!!!!
مهتاب
Iran, Islamic Republic of
حرف از فیلتر نزنید
ان شاالله که نمی خواید ۴ سال آینده طرف مقابل بگه دیدید هر چی گفتیم درست بود.بهتره قوانین براش بذارن.
Iran, Islamic Republic of
کار ضد فرهنگی از طرق و شیوه های فرهنگی امکان پذیره !!!!
Iran, Islamic Republic of
به طور کلی اگر پلیس بخواد منتظر کار فرهنگی بمونه، مجرمین جامعه رو نابود می کنن! هم کار فرهنگی، هم وضع قانون و هم نظارت. در تمام دنیا گاهی اوقات این قانون هست که فرهنگ میسازه.
Iran, Islamic Republic of
تو خبر مربوط به زن ایده آل دوره پهلوی خواستم دقیقا همین و بنویسم که دیدم خودتون در مقالات قبلیتون آوردید اینستاگرام واقعا بی حجابی وبی بند و باری رو بیشتر و بدتر از ماهواره و سریالهای ترکیه ای رواج داد
United Arab Emirates
.........
Iran, Islamic Republic of
.......
فرهاد
Iran, Islamic Republic of
این اصل را هیچ وقت فراموش نکنید :
بی فرهنگی همیشه بی غیرتی می آورد .
United States
قبول کنیم قدرت های جهانی درتغییرات بنیانی اجتماعی جوامع نقشی فراتر از دولت ها دارند.....!!!
Iran, Islamic Republic of
چرا برخی مردان ایران بی تفاوت شذه اند و در مقابل ولنگاری زن و بچه خود واکنشی ندارند آیا نوعی بی غیرتی که در غرب وجود دارد رواج پیدا میکند