کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

اظهارات بامزه و جدید زیباکلام:

مخالفان مذاکرات هراس دارند که تنش‌ بین ایران و غرب کم شود!/ می‌گویند چرا سود توافق را روحانی و ظریف ببرند

4 ارديبهشت 1400 ساعت 15:07

امروز برخی از این جهت مخالف مذاکرات هستند که هراس دارند تنش‌ها میان ایران و غرب کم شود و به دنبال آن اتفاقات دیگری بیفتد.


گروه سیاسی جهان نیوز: صادق زیباکلام، از چهره های علاقمند به ریاست جمهوری فائزه هاشمی مدعی شده است: «دولت آتی که احتمالا از یک جناح خاص باشد با خود می‌گوید امروز که باید توافق صورت گیرد به چه علت به اسم رئیس‌جمهور روحانی و یا محمدجواد ظریف نوشته شود و آنها سود آن را ببرند؟».

این ادعای زیباکلام در حالی است که همه نکات یک مذاکره خوب با راه های نقد شدن برجام در اختیار این دولت قرار داشته و دارد اما مسئولان کنونی علاقه دارند تا کار را از طریق پالس ضعف و چراغ سبز و خواهش و تمنا پیش ببرند. در نتیجه همین سیاست و استراتژی معیوب «هر توافقی بهتر از توافق نکردن است»، امتیازات نقد دادند، وعده های نسیه گرفتند و خسارت محضی را به ملت ایران تحمیل کردند. 

اتفاقا این دولت کنونی است که از ترس موهوم اعطای امتیاز بزرگ توافق با غرب به رقبای سیاسی در داخل، حاضر به هرکاری شد. به تازگی هم رئیس جمهور با وجود آنکه امریکا تحرکات میلیمتری از خود نشان داده مدعی است که امریکا آمده توبه کند(!) و راستی آزمایی لازم برای اجرای تعهدات امریکا را که بین سه تا شش ماه زمان می برد را امر ساده و سریعی توصیف می کند.

به گزارش جهان نیوز، بخش هایی از اظهارات زیباکلام را در ادامه خواهید خواند:

*امروز اتهامات زیادی به تیم مذاکره کننده کشور زده می‌شود و علت آن است که برخی اولویت خود را منافع ملی ایران ترسیم نکرده‌اند بلکه اولویت آنها ایدئولوژی و چارچوب‌های جهان بینی خاص است که مهمترین آنها غرب‌ستیزی و آمریکاستیزی است.

*امروز برخی از این جهت مخالف مذاکرات هستند که هراس دارند تنش‌ها میان ایران و غرب کم شود و به دنبال آن اتفاقات دیگری بیفتد.

*مشکل مخالفین امروز مذاکره در وین این موارد نیست. آنها به همان علتی مخالف مذاکرات وین هستند که در برجام 94 نیز مخالف بودند. علت ها یکسان است. آنها با جزئیات مشکلی ندارند بلکه با نفس گفت و گو با غرب مخالف هستند. علت اینکه با نفس مذاکره با غرب مخالف هستند مساله باور غرب‌ستیزی است.

*دلار با آغاز مذاکرات در وین در حدود 2 هزار تومان ارزان شد و اگر توافقات دیگری صورت گیرد باز هم قیمت آن کاهش می‌یابد. دولت آتی که احتمالا از یک جناح خاص باشد با خود می‌گوید امروز که باید توافق صورت گیرد به چه علت به اسم رئیس‌جمهور روحانی و یا محمدجواد ظریف نوشته شود و آنها سود آن را ببرند؟

*ایران می‌داند که اگر عربستان از یمن عقب نشینی کند هیچ منفعتی به ما نمی‌رسد، اما یک دلیل حمایت از یمن اختلافات با عربستان سعودی است. بنابراین ایران می‌خواهد تا نفوذ عربستان کم شود. حالا اگر تنش‌ها میان ایران و عربستان کمتر شود آیا باز هم این معادله فعلی حفظ می‌شود؟ ایران کمک‌های زیادی به یمن کرده است و در حدود 7 سال گذشته این امر تداوم داشته است. اگر همچون دوران ملک عبدا... و آیت ا... هاشمی رفسنجانی توافقی میان ایران و عربستان شکل گیرد و تنش‌ها کم شود، ایران می‌تواند سیاست متفاوتی اتخاذ کند و حتی شاید این امر به کاهش تنش‌ها نیز منجر شود. ایران برای مقابله با نفوذ سعودی‌ها در مناطق دیگر نیز سرمایه‌گذاری کرده است که اگر توافقی میان ایران و عربستان شکل گیرد، عملا دیگر دشمنی وجود نخواهد داشت.


کد مطلب: 761274

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/report/761274/مخالفان-مذاکرات-هراس-تنش-بین-ایران-غرب-کم-شود-می-گویند-چرا-سود-توافق-روحانی-ظریف-ببرند

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com