کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

اشک تمساح؛

درباره پیام فرح به مناسبت روز جهانی زن/ وقتی زنان فاسد و غارتگر دربار پهلوی فراموشی می‌گیرند +جزئیات

18 اسفند 1399 ساعت 16:03

فرح پهلوی در پیامی به مناسبت روز جهانی زن نوشت: باور دارم که زنان ایرانی به‌زودی جایگاه‌‌‌شان را که با این حکومت به تاراج رفته، باز پس خواهند گرفت!


گروه سیاسی جهان نیوز: اخیراً فرح پهلوی همسر شاه مخلوع ایران به مناسبت روز جهانی زن پیامی صادر کرد. وی در بخشی از این پیام نوشته است: «باور دارم که شما زنان ایرانی به‌زودی جایگاه غصب شده‌تان را که با این حکومت به تاراج رفته، باز پس خواهید گرفت».

او در ادامه نوشته است: «در ایران در حدود یکصد سال پیش با رهبری رضا شاه بزرگ برای زنان امکانات آموزش در دبستان‌ها، دبیرستان‌ها و دانشگاها فراهم شد و در دوران پادشاهی محمدرضا شاه فقید زنان ایران حق رای و انتخاب شدن را به‌دست آوردند و با تلاش زنان آزاد شده قوانین پیشرفته زیادی به نفع بانوان به‌وجود آمد».

اما قطعا بهترین قضاوت کننده سخنان فرح پهلوی همسر شاه مخلوع ایران و به اصطلاح خودشان «شهبانو»، آن دسته از مردم ایران هستند که طعم زندگی در آن دوران را چشیده‌اند. مردمی که در حدود نیم قرن خفقان و اختناق در آن حکومت را دیده‌اند. حکومتی که تحمل نهضت ملی مردم ایران برای استقلال نفت از بیگانگان و دولت قانونی مصدق را نداشت و با کودتا، دوباره دیکتاتوری خود را برقرار کرد.

استبداد و دیکتاتوری از خصوصیات بارز حکومتی بود که فرح پهلوی نفر دوم آن بود، حتی اطرافیان شاه نیز بعدها به آن دیکتاتوری‌ها اعتراف کردند. فرح پهلوی در حالی سعی در تطهیر رژیم پهلوی دارد که هزاران نفر از مردم ایران، از خرداد ۴۲ تا بهمن ۵۷ درست زمانی که فرح پهلوی همسر شاه و شهبانوی ایران بود به خاک و خون کشیده شدند.

شاه هوسران دنبال پیشرفت ایران بود؟
اگرچه در زمان پهلوی در ظاهر آزادی‌هايی به زن ايراني داده شد اما در همین دوره بيش از همه به نقش زيبايی و افسونگری زن ايرانی تاکيد شد. اگر پیشرفت علمی، سیاسی و فکری هم در زنان دیده ‌می‌شود، مال خود زن‌هاست. آن‌چه که غربی‌ها به آن دامن زدند و تمدن غربی پایه‌گذار خشت کج و بنای کجش بود، بی‌بند و باری و ابتذال زنانه است.

در زمان رضاخان بنیان‌گذار حکومت پهلوی، قانون کشف حجاب اجرا شد. او در ابتدا آزادی را حق زنان ایرانی دانست و بیان کرد که زنان باید در نحوه پوشش خود آزاد باشند. اما بعد از مدتی این آزادی بصورت «اجباری» بر زنان تحمیل شده و همه مجبور بودند که کشف حجاب کنند.

حتی بسیاری از کارمندان و مسئولان حکومتی برای اینکه اخراج نشده یا پرونده‌ای علیه آنها تشکیل نشود، زنان خود را مجبور می‌کردند که بصورت بی‌حجاب در مهمانی‌ها و محافل عمومی حاضر شوند و این‌گونه با طرح کشف حجاب همراهی می‌کردند. اگر برای زنان «آزادی» وجود داشت، آنها خود باید نحوه پوشش را انتخاب می‌کردند نه اینکه بی‌حجابی قانون شود.

از طرفی شاه هوسرانی‌ همچون محمدرضا پهلوی که از دوران جوانی تا اندكي پيش از مرگ دست از زن‌بارگی برنداشت، در فساد جنسي بي‌مبالاتي را به اوج رسانده بود و دربار او دائم محل رفت و آمد فواحش خارجي و معشوقه‌هاي داخلی بود، آیا واقعا به فکر آزادی و پیشرفت زنان بود؟ البته بعید است که فرح پهلوی از عیاشی‌ها و روابط شاه با ستارگان مشهور سینمای غرب که به مطبوعات خارجی نیز کشیده شده بود، بی اطلاع باشد.



حقارت زن در زمان پهلوی فراموش خواهد شد؟
در زمان پهلوی دوم موضوع حق رای زنان هم طی يک برنامه فرمايشی و عوام‌فريبانه و به ‌صورت‌تدريجی از طرف شاه طرح گرديد. هدف اصلي از اين برنامه ترسيم چهره‌اي دموكرات و روشن‌انديش از شاه در نظر مردم ايران و ساير كشورهاي جهان بود. رژيمی که به‌ ظاهر به تغيير وضعيت زنان در جامعه علاقمند بود، اما از فعاليت‌هاي مستقلي كه سبب گسترش آرمان زنان مي‌شد، به ‌شدت جلوگيري مي‌كرد. حكومت پهلوي فقط فعاليتهاي دولتي و وابسته به آرمانهاي رژيم را براي زنان مجاز می‌شمرد.

در جایی دیگر فرح پهلوی درباره حقوق پایمال شده زنان ایرانی صحبت کرده، آیا هزاران زنی که فرزندانشان به دست حکومت پهلوی سرکوب شدند و از بین رفتند هم جزو این گروه حساب می‌شوند. آیا زنان و مردانی که در دوران طاغوت در حاشیه‌ شهرها به طرز حقارت باری زندگی می‌کردند در حالی که فرح پهلوی سرگرم ولخرجی از سرمایه مردم این کشور در کاخ ها و سفرهای خود بود، حقشان پایمال نشده است؟

همچنین زن در نگاه خاندان منحوس پهلوی یعنی طبق گفته فرح درباره نیم تنه پایینش صاحب اختیار باشد تا جایی که حتی صدای مادر شاه هم از این فساد بلند شده بود.

بیشتر بخوانید:
وقتی شاه همسرش را برای رقص به کارتر قرض داد!
چرا فساد شاه بعد از ازدواج با فرح اوج گرفت؟

معروف‌ترین فساد جنسی «فرح پهلوی» چه بود؟
چرا فساد شاه بعد از ازدواج با فرح اوج گرفت؟
رابطه غیراخلاقی «اشرف پهلوی» با حیوان خانگی


رضاخان آس و پاس چگونه پولدار شد؟
تاریخ می گوید که رضاخان پس از کودتای سوم اسفند سال ۱۲۹۹، آه در بساط نداشت؛ نه ملکی و نه ثروت منقولی، اما در شهریور ۱۳۲۰، وقتی که می‌خواست از ایران بگریزد یا به عبارت بهتر، از شر روس‌ها به انگلیسی‌ها پناه ببرد تا او را به تبعید ببرند، یکی از ثروتمندترین مردان دنیا بود.

این ثروت سرشار، بی‌تردید با عرق جبین و کدّ یمین به دست نیامد. خاندان پهلوی با همین ثروت غارت شده به توسعه قدرت خود پرداخت و بعدها، به ویژه پس از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲، همه شریان‌های اقتصادی کشور را در اختیار گرفتند. پهلوی‌ها، هنگام خروج از ایران، میلیارد‌ها دلار ثروتی را که با غارت اموال ایرانیان اندوخته بودند، با خود بردند.


جزئیات غارت فرح به وقت فرار از کشور
خوب است که فرح پهلوی درباره چمدان های بزرگی که به دستور وی، در هنگام فرار از ایران با خود برد هم صحبت کند. چمدان‌هایی که برچسب‌های اختصاصی دربار خورده بود و یک تیم از افراد مورد اعتماد فرح، مسئولیت بسته‌بندی و مهر و موم کردن آن‌ها را برعهده داشتند؛ این‌جا بود که راز آن چمدان‌ها برملا شد؛ جواهرات سلطنتی، نیم‌تاج‌های الماس که یکی از آن‌ها سه هزار و ۳۸۰ قطعه الماس، ۵۰ قطعه زمرد، ۳۶۸ حبه مروارید و حدود دو کیلوگرم وزن داشت، فقط یکی از اقلام بسته‌بندی را تشکیل می‌داد.

تاج مخصوص فرح نیز، با ۱۶۴۶ قطعه الماس و جواهر، ضمیمه اقلام ارسالی شد. صد‌ها شیء عتیقه نیز که از مدت‌ها قبل جمع‌آوری شده بود، در چمدان‌ها جا داده شد و همه را برای بارگیری به فرودگاه فرستادند. تخمینی که از ثروت انتقال یافته در آن روز زده می‌شود، خیلی دقیق نیست؛ چون هیچ کس نمی‌داند چه حجمی از ثروت ملی، با این چمدان‌ها خارج شد.

اما بعدها، روزنامه فایننشنال تایمز ضمن گزارشی از اموال شاه در خارج از کشور، رقم ۳۵ میلیارد دلار را در سال ۱۳۵۷، معتبرتر از بقیه ارقام دانست و بی‌تردید این چمدان‌ها، بخش معتنابهی از این مبلغ را در خود جا داده بود؛ با این حال، بعد‌ها فرح دیبا مدعی شد کل اموال خارج شده، همه‌اش ۶۲ میلیون دلار ارزش داشته است!

جمهوری اسلامی به جایگاه زن عظمت داد
رهبر انقلاب درباره جایگان زنان در جمهوری اسلامی و نگاهِ تکریم و احترام به آنان، در مقابل نگاه ابزاریِ غرب به زن می‌فرمایند: نگاه جمهوری اسلامی، نگاه تکریم و احترام زن است؛ نقطه‌ی مقابلِ نگاه رایج غرب به زن که نگاه کالایی و ابزاری است و حرمت زن در منطق غربی و روش غربی و سبک زندگی غربی در هم شکسته.

ایشان همچنین با اشاره به رشد و پیشرفت زنان در نظام جمهوری اسلامی خاطرنشان کردند: تبلیغات پُرحجم غربی وانمود میکنند که با نگاه اسلامی جلوی رشد و پیشرفت زن گرفته میشود؛ این یک دروغ واضح و یک حرف کاملاً‌ مغرضانه است. در کشور ما در هیچ مقطعی از تاریخ، نه در گذشته، نه در دوران غربزدگی، این همه زن تحصیل‌کرده نداشتیم؛ این همه زن فعّال در فعّالیّتهای اجتماعی، در فعّالیّتهای فرهنگی، در فعّالیّتهای علمی نداشتیم؛ این همه بانوی مؤثّر در سرنوشت اجتماعی نداشتیم؛ این همه بانوان دارای فهم سیاسی و تحلیل سیاسی نداشتیم؛ این همه نویسنده‌ی زن، مترجم زن، هنرمند زن، به معنای واقعی کلمه نداشتیم؛ همه‌ی اینها از برکت جمهوری اسلامی و از برکت نگاه اسلام به زن است که نگاه تکریم است.

در آخر نیز باید متذکر شد برای زن ایرانی روز جهانی زن فاقد معناست، بلکه روز ولادت حضرت فاطمه زهرا(س) و سرور زنان جهان به عنوان روز زن و مادر شناخته می شود و این خوش سلیقگی هم بعد از پیروزی انقلاب محقق شد.


کد مطلب: 756940

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/report/756940/درباره-پیام-فرح-مناسبت-روز-جهانی-زن-وقتی-زنان-فاسد-غارتگر-دربار-پهلوی-فراموشی-می-گیرند-جزئیات

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com