جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۳
۱۰
عید نوروز یا عید کرونا؟

مجوز سفرهای نوروزی در کنار جولان کرونای انگلیسی و هشدار موج چهارم!/ چرا باید سفر به شهرهای آبی و زرد آزاد باشد؟/ کرونا با تصمیمات پرابهام و سست تمام خواهد شد؟

نمکی: مردم حضرت عباسی سفر نروند
سه شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۵:۰۶
کد مطلب: 756928
مسئولان دولتی در زمان عید نوروز باید با اتخاذ تصمیمی واحد و شفاف مردم را در رسیدن به یک سازوکار ملی در مقابله با کرونا هماهنگ و متحد کنند نه اینکه با بیان ابهام آمیز تصمیمات، خود لازم الاجرا بودن این طرح‌ها را زیر سئوال ببرند.
مجوز سفرهای نوروزی در کنار جولان کرونای انگلیسی و هشدار موج چهارم!/ چرا باید سفر به شهرهای آبی و زرد آزاد باشد؟/ کرونا با تصمیمات پرابهام و سست تمام خواهد شد؟
گروه سیاسی جهان نيوز - امیر حمزه نژاد: کم کم به روزهای پایان سال نزدیک می‌شویم و موضوع تعطیلات عید نوروز با وجود شیوع ادامه‌دار بیماری کرونا به مسئله‌ای چالش برانگیز برای سلامت جامعه تبدیل شده است. سال گذشته که کرونا در جهان آغاز شد و شهر به شهر و کشور به کشور را در نوردید، دولت برنامه مشخصی برای جلوگیری از این بیماری نداشت و در تعطیلات عید با اینکه دولت به مردم توصیه کرد که به سفرهای نوروزی نروند، عده‌ای این توصیه را جدی نگرفتند و باعث شیوع گسترده این بیماری در چند شهر شدند. بسیاری از کارشناسان این انتقاد را به دولت داشتند که چرا تنها به یک توصیه بسنده کرده و به طور جدی با این بیماری مقابله نکرده و از سفرهای عده‌ای جلوگیری نکرده است.

اینک در سال جاری بازهم همان رویه سست آنهم با چاشنی ابهام توسط دولت در حال پیگیری است. درحالی که «سعید نمکی» وزیر بهداشت و درمان و همچنین «علیرضا زالی» فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در تهران عنوان می کنند که مردم فکر سفر را هم از سر دور کنند و بارها نسبت به شیوع کرونای سهمگین انگلیسی که بیشتر جوانان را درگیر خود کرده، هشدار داده‌اند اما دولتمردان دیگر از جمله رئیس جمهور مطرح می کند که سفر به نقاط زرد و آبی ممنوع نیست!

رئیس جمهور ابتدا از مردم درخواست می کند که سفر نروند اما بعد بیان می کند که می داند برای برخی سفر نرفتن سخت و ازسوی دیگر مطرح می کند که اگر عده ای ضرورت دارد که سفر کنند حتما پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند.

در همین رابطه، «حسن روحانی» با بیان اینکه از مردم خواهش می‌کنیم از سفر در ایام عید صرفنظر کنند، گفت: «گرچه می‌دانیم برای آن‌ها سخت است و از سال ۹۸ بخاطر سیل در ۲۵ استان نتوانستند سفر بروند یا سال ۹۹ بخاطر شرایط کرونا نتوانستند سفر بروند اما باید بدانند خواهش و نکته‌ای که مطرح می‌شود فقط برای سلامت آنها است. می‌دانیم که ممکن است برای مردم و کسبه سخت باشد.»

وی با تاکید بر اینکه نرفتن به سفر بهتر از سفر رفتن است، افزود: «اگر کسانی به هر دلیلی اعم از اصرار و اضطرار قصد سفر دارند، حتماً پروتکل‌ها را بیش از همیشه مراعات کنند.»


عملا اینطور برخورد با بیماری کرونا و تصمیماتی که در انتهای آن اختیار عمل گسترده‌ای وجود دارد باعث می شود که مردم چندان فضای اضطرای کرونا را جدی نگیرند و این موضوع باعث شیوع کرونا و انتقال آن به مناطق زرد و آبی شود. چه اینکه از کجا مسئولان ذی ربط می دانند که افرادی که وارد این مناطق می شوند خود مبتلا به این عارضه همه گیر نیستند و به عنوان ناقل عملی نمی کنند؟

به نظر می رسد بازهم داستان سفرهای نوروزی سال قبل با وجود هشدار مسئولان در حال تکرار است و دولت در این عرصه بیشتر قصد دارد با اعلام ممنوعیت لفظی و اعمال جریمه‌های مختلف مردم را از سفر رفتن بازدارند. در سال گذشته عدم قاطعیت دولت در این عرصه باعث شده بود که مردم شهرهای مختلف خود دست به کار شوند و با بستن ورودی های شهر از مسافران بخواهند که وارد شهرشان نشوند. موضوعی که باعث ایجاد التهاباتی در مناطقی از کشور شده بود. اما با این حال به نظر نمی رسد این شیوه برای جلوگیری از شیوع این بیماری طی سفرهای نوروزی کافی و جدی باشد.

چه اینکه مسئولان دولتی مطرح می کنند که طبق مصوبه ستاد ملی کرونا سفر به شهرهای قرمز و نارنجی ممنوع و به شهرهای زرد و آبی بلامانع است. این درحالی است که به سرعت رنگ بندی کرونایی استان‌ها در حال تغییر است، لذا تصمیم گیری درباره سفر به خارج از تهران هنوز مشخص نیست و استاندار تهران در این زمینه بیان می کند که تصمیم گیری درباره این موضوع را ستاد ملی کرونا به آینده موکول کرده است.


دکتر نمکی هم در این باره گفته است: «من به عنوان وزیر درخواست داشتم تا سفرها منتفی شود، البته روزهای سختی بر مردم گذشته اما همین مردم اگر بدانند چقدر این رفت و آمدها باعث افزایش خطر مرگ و میر است، در محل جغرافیایی تنگ تر می‌مانند تا ویروس را از گوشه‌ای به گوشه‌ای دیگر نبرند»

وی ادامه داد: «دیروز ۵۷ درصد مواردی که در خوزستان تست کردیم مبتلا به ویروس جهش یافته بودند که این یک خطر بزرگی برای وضعیت کشور خواهد بود، این ویروس بسیار وحشتناک‌تر از قبل است و تا می‌توانیم باید چرخه‌ی انتقال را کاهش دهیم، مثلا وقتی ویروس را با خود به یک روستایی می‌بریم که رد پای ویروس در آن نیست، ما آنجا سوغاتی مرگ با خود بردیم، ما التماس کردیم که مردم سفر نروند، حتی اگر تمام دروازه‌ها باز بود مردم حضرت عباسی سفر نروند».

این تناقض‌ها درباره تصمیم در خصوص پروتکل‌های بهداشتی در نوروز درحالی است که بارها مقام معظم رهبری خصوصا در این زمینه تاکید فرموده اند که مسئولان با شفافیت و انضباط کامل با مردم صحبت و تصمیمات جدی و دقیق گرفته شود. ایشان اخیرا نیز بیان فرموده اند که هر چه ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کند باید عمل شود و از این رو این ستاد اختیار عمل بالایی دارد و می تواند به طور قاطع در این زمینه عمل کند.


همچنین رهبر انقلاب با بیان اینکه تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا لازم الاجراست اظهار داشتند: «اگر سفر را ممنوع کردند، مردم به سفر نروند، بنده هم قطعا مانند سال گذشته به سفر نخواهم رفت».

با این حال فضای شیوع کرونا با توجه به اوج گرفتن سفرهای مردمی برای تعطیلات نوروز به یک تصمیم جدی و قاطع نیاز دارد و با توجه به هشدار مسئولان ذی ربط که همواره از بروز موج های جدید بروز این بیماری اعلام نگرانی می کنند، باید با اتخاذ تصمیمی واحد و شفاف مردم را در رسیدن به یک سازوکار ملی در این برهه زمانی هماهنگ و متحد کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
البته برخی مسولان که به ویلاهای لاکچریشون میرند
Iran, Islamic Republic of
ما که ریاستمون داره تموم میشه!!!!!
Iran, Islamic Republic of
کشور مین گذاری شده در همه زمینه ها ،تحویل دولت بعدی میدیم !
Iran, Islamic Republic of
چرا کسی از بی درآمدی و کسادی کار و بی پولی میلیونها کاسب و پیشه ور و دستفروش و کارکنان هتلها و رستورانها و بخش حمل و نقل و.... چیزی نمیگوید و امثال نمکی فکر میکنن مردم حسابهای میلیاردی دارند که باید از روی, اون بردارن و نرج کنن و بیرون نیان؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
کاملا موافقم باید محدودیت ها ادامه پیدا کنه.
خدا رو شکر هر روز واکسن های جدیدی داره میاد بلکه شر این ویروس منحوس کنده بشه
حمید
Iran, Islamic Republic of
این چه استدلال هایی که شماها دارید. مثلا اگر پارسال نوروز آن عده کم سفر نمی رفتند الان کرونا در کشور نبود؟!!!!!

سفر با اتوبوس و قطار و هواپیما و کشتی و صفوف مرغ و روغن و برنج و واگن های تا خرخره پر مترو و بی آر تی و ... کرونا ندارد ولی سفر با خودروی شخصی کرونا دارد؟!!!!
علی
Iran, Islamic Republic of
.....
کرم
Iran, Islamic Republic of
خوب
حامد
United States
این پروژه همگون سازی رنگی است تا مردم از شهر های قرمز و زرد بروند به ابی وسبز تا همه زرد و قرمز شوند.....؟؟!!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
به نظر من سفر در این وضعیت اصلا گزینه خوبی نیست .