پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۳
۲۵
اصلاح طلبان شفاف‌تر از همیشه؛

شکل مذاکره مهم نیست، فقط با بایدن مذاکره کنیم!/ تنها چاره ایران برای خروج از بن بست فقط مذاکره است/ نباید پالس مثبت آمریکا را منفی جواب بدهیم/ بایدن نمی‌خواهد تندروهای ایران سر کار بیایند/ ایران نباید برای اسرائیل مشکل درست کند، آمریکا حساس است +عکس و جزئیات

دوشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۵:۰۷
کد مطلب: 756303
بار دیگر اصلاح طلبان به خط شده اند تا از هر چیزی که شده حتی اشاره و ابرو بالا انداختن طرف آمریکایی مستمسکی درست کنند تا به جامعه القا کنند که شرایط فرق کرده و نباید پالس مثبت طرف آمریکایی را با پالس منفی جواب بدهیم!
مذاکره با آمریکا برای انتخابات ۱۴۰۰/ شکل مذاکره مهم نیست، فقط با بایدن مذاکره کنیم!/ برای اسرائیل هم مشکل درست نکنیم +تصاویر و جزئیات
گروه سیاسی جهان نيوز: اصلاح طلبان قبل از پیروزی چهره دموکرات انتخابات آمریکا، کارناوال استقبال از بایدن راه انداخته بودند و در بزک چهره او کم نگذاشتند.

حال که بیشتر از یک ماه از استقرار بایدن می گذرد و خبری نشده است، بار دیگر اصلاح طلبان به خط شده اند تا از هر چیزی که شده حتی اشاره و ابرو بالا انداختن طرف آمریکایی مستمسکی درست کنند تا به جامعه القا کنند که شرایط فرق کرده و نباید پالس مثبت طرف آمریکایی را با پالس منفی جواب بدهیم و این ایران است که در حال کارشکنی است!

حتی اصلاح طلبان دیگر از آن مرز مبهم گویی، خود را عبور داده اند و صریحا می گویند شکل و شمایل مذاکره مهم نیست بلکه خود مذاکره به هر قیمت مهم است. از سوی دیگر خوش خیالانه می گویند که بایدن دست دشمنان ایران را بسته و ایران نباید فرصت سوزی کند.

در همین باره روزنامه اصلاح طلب آرمان در دو مطلب جداگانه که در صفحه نخست شماره امروز خود نیز به آنها جایگاهی اختصاص داده است، از فریدون مجلسی و احمد نقیب زاده مطالبی را منتشر کرده است.

فریدون مجلسی، دیپلمات اصلاح طلب گفته است: «این تصور اشتباه است که ما اقدامی انجام بدهیم و در مقابل انتظار داشته باشیم با این اقدام طرف مقابل را نیز به بازی بگیریم. در عالم سیاست باید این نکته را در نظر داشت که طرف مقابل نیز حداقل به اندازه ما دارای تعقل و درایت است. واقعیت این است که در حالی که بایدن هنوز بر امور کاخ سفید مسلط نشده بود در ایران دو اقدام برخلاف دیدگاه‌های بایدن انجام شد. نخست بالا بردن میزان غنی‌سازی تا 20درصد بود و دوم طرح مجلس در زمینه اقدام متقابل نسبت به آمریکا بود که به دولت فرصت دو ماهه می‌داد که در مقابل تحریم‌های آمریکا اقدام متقابل انجام دهد».
 
مجلسی در بخش دیگری صریحا می گوید که اصلا شکل و شیوه مذاکره مهم نیست و صرف مذاکره مهم است.  او می گوید: «در شرایط کنونی مردم ایران در رنج هستند و زندگی روزمره آنها با چالش‌های متعددی مواجه شده است. به همین دلیل نیز مهمترین دغدغه دولت باید برطرف کردن مشکلات و چالش‌های مردم باشد. شرایطی که امروز برای مردم ایران رقم خورده به دلیل تصمیمات اشتباهی بوده که در گذشته صورت گرفته و وضعیت زندگی مردم را به اینجا رسانده است. یکی از راه‌هایی که در شرایط کنونی می‌تواند مشکلات مردم ایران را کاهش بدهد مذاکره و احترام به ملت است. شکل و شیوه مذاکره نیز دارای اهمیت نیست؛ بلکه ماهیت مذاکره و نشان دادن حسن‌نیت به کشورهای جهان دارای اهمیت است. اگر مذاکره به صورت مستقیم در اولویت قرار ندارد یا شرایط برای مذاکره در چنین شرایطی وجود ندارد باید به صورت غیر‌مستقیم، با واسطه یا در قالب مذاکرات گروهی این مذاکرات صورت بگیرد».

مجلسی همچنین می گوید: «پالس‌های مثبت در شرایطی می‌توانند نتیجه‌بخش باشند که با پالس‌های منفی از سوی ایران مواجه نشوند و در مقابل پالس‌های مثبت صادر شوند».

مجلسی همچنین بدون اشاره به تحرکات اخیر داعش در عراق و سوریه بعد از آمدن بایدن و حملات جدید اسرائیل، انفجار کشتی اسرائیلی را به نام ایران تمام کرده و گفته است: «متأسفانه ما عادت داریم در مقاطع حساسی که دستورات مقام‌های ارشد کشور نیز وجود داشته و تعاملات در مسیری در حال حرکت بوده که به نتیجه برسد، به یکباره اقدام یا اقداماتی صورت بگیرد که همه معادلات را به هم بزند. مسأله اصلی آمریکا در رابطه با ایران از قیمومیت این کشور نسبت به موجودیت اسرائیل نشأت می‌گیرد. این در حالی است که در شرایط کنونی که شرایط نسبت به گذشته برای تفاهم ایران و آمریکا ظاهرا فراهم شده عده‌ای افراطی مشکلاتی ایجاد کرده‌اند که می‌تواند یک پالس منفی قلمداد شود. بنده حتی نسبت به این موضوع مشکوک هستم که اسرائیل در یک اقدام برنامه‌ریزی شده مبادرت به چنین اقدامی کرده تا شرایط موجود را تغییر بدهد و از وضعیت تفاهم به سوی دشمنی بیشتر بکشاند».


 
احمد نقیب زاده، دیگر چهره اصلاح طلب و استاد علوم سیاسی هم نیز مدعی شده است که بایدن دست مخالفان ایران را بسته است! نقیب‌زاده گفته است: «وضعیت پیش‌آمده در این برهه زمانی برای هر دو طرف یک فرصت است. این اراده وجود دارد که از این فرصت استفاده شود تا مشکلات کنار گذاشته شود و مسائل را حل کنند. ایالات‌متحده آمریکا در این روزها شاهد هستیم که نسبت ‌به یکی از مخالفان ایران یعنی عربستان سعودی، رویکرد انتقادی از نوع شدید پیدا کرده و به ایران نشان داده است که دست دشمنان کشورمان را بی‌چون ‌و چرا باز نخواهد گذاشت تا ایران را در تنگنا قرار دهند. اینها نشانه‌های مثبتی است که از سوی دولت بایدن ارسال می‌شود و در این میان باید توجه داشت ایران نیز چاره‌ای جز این ندارد که به توافق برسد و از بن‌بست فعلی خارج شود، در غیر اینصورت، شرایط برای ما سخت‌تر خواهد شد. می‌توان امیدوار بود که تنش‌ها کاهش پیدا می‌کند اما مشکل ایران و ایالات‌متحده به صورت کامل حل نخواهد شد. در کوتاه‌مدت روابط خوبی میان ایران و ایالات‌متحده بعید است شکل گیرد اما اختلافات در هفته‌های آینده احتمالا کاهش می‌یابد. ایالات‌متحده پذیرفته که باید گام به گام پیش رود و از موضع قبلی خود عقب‌نشینی کند و این همان روزنه‌ای است که در این برهه زمانی ایجاد شده تا اختلافات کم شود.»
 
وی در نهایت به صراحت هدف گذاری بایدن را اعلام کرده است. نقیب زاده می گوید: «بایدن احتمالا تا انتخابات گام‌های دیگری نیز برخواهد داشت تا گروه‌های رادیکال به ریاست‌جمهوری در ایران نرسند. به همین علت به نظر می‌رسد دستان ایران در عمل در هفته‌های آتی بازتر از گذشته باشد».


گفتنی است فهم این موضوع چندان پیچیده نیست که اصلاح طلبان ایران از رهگذر بایدن و برگشت آمریکا به برجام و یا صرف مذاکره دنبال دستاورد انتخاباتی هستند تا بتوانند در مدت باقیمانده افکار عمومی را فریب داده و از این طریق سبد آرای خود را ترمیم کنند. از سوی دیگر و به اذعان افرادی نظیر نقیب زاده و یا تحلیل کارشناسان بین المللی، بایدن به دنبال اثرگذاری بر انتخابات ایران است تا قدرت غربگرایان در ایران حفظ شود تا با هزینه بسیاری کمتری خواسته‌های امریکا را محقق کنند.

فی الواقع اصلاح طلبان با جفا در حق ملت ایران -خواسته یا ناخواسته- مطالبات دشمن را از تریبون های داخلی مطرح می کنند. به عقیده این افراد، ایران باید تعهداتش را انجام دهد، در مقابل نقض عهد طرف مقابل حتی بعد از پنج سال هیچ کاری نکند و برای مذاکره مجدد هم پیش قدم شود. حتی در مقابل خباثت های طرف مقابل نظیر ترور دانشمندان هسته ای و تحرکات تروریستی هم کاری نکند تا طرف مقابل تحریک نشود. به عبارت بهتر در پس پرده این کلمات درشت و دیپلماتیک واژه «تسلیم» و «سازش» نهفته است.

گفتنی است چاله کنونی یعنی «برجام» با استدلال و فشار «هر توافقی بهتر از عدم توافق است»، حسن نیت به دشمنان خبیث ملت ایران و همچنین اجرای پیش دستانه تعهدات ایران ایجاد شد.

یادآور می‌شود رهبرانقلاب به طور جدی متذکر شده اند که ایران فقط رفع همه تحریم‌ها یعنی تعهد بر زمین مانده 5+1 و به ویژه امریکا و اوپایی‌ها را می خواهد و پس از راستی آزمایی این موضوع به تعهدات برجامی خود برخواهد گشت. 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
چقدر هم کریهه مردک
حداقل یه خوشگلشو انتخاب می کردین
حمید
Iran, Islamic Republic of
لغو بالمره همه تحریم ها پیش شرط بازگشت امریکا به برجام است همان طور که خود ظریف هم گفته برجام قابل مذاکره مجدد نیست.
خسارت محض
Iran, Islamic Republic of
8 سال اقتصاد کشور را معطل مذاکره با امریکا کردند و تورم 1000 درصدی سر سفره مردم گذاشتن بازهم از مذاکره دم می زنند !!!
Iran, Islamic Republic of
چاره ی دیگری دارند؟؟؟!!!.
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
.......
Iran, Islamic Republic of
آمریکا جنایتکار شماره یک از سال 2015 تاکنون تا تعهداتش را انجام ندهد، حق ندارد به برجام برگردد.
فرانسه جنایتکار شماره یک به همراه اروپا جنایتکار شماره یک از سال 2015 تاکنون تا تعهداتش را انجام ندهد، حق ندارد در برجام دخالت و مداخله کند..
فريد
United States
نه حالا كه ترامپ رفته شما ناز كنيد و مذاكره نكنيد مردم بدبخت زير بار فشار تحريم و فقر بمانند ......
Iran, Islamic Republic of
اعتراف اولین بار شاهزاده سعودی : بسیاری از جنایات جهان توسط آمریکایی‌ها انجام می‌شود
Iran, Islamic Republic of
دولت ترامپ بی ادب در بمباران، قتل عام و نسل کشی درجنگ یمن دست داشته است.
Iran, Islamic Republic of
اخراج آمریکا مهم‌ترین اقدام برای بازگشت امنیت به منطقه است
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
این دیگه به درایت وفهم سیاسی ملت بستگی داره که بلایی که دربرجام سرشون اومد تکرار نشه.
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه کسانی عنوان اصلاح طلب رایدک میکشند؟وقتی اظهارنظرمیکنندمردم تازه میفهمنداینهاامریکاطلبند...
مرصاد
Iran, Islamic Republic of
اصلاح طلبان و لیبرالها ؛ بدون رتوش زدن به سیم آخر !!
Iran, Islamic Republic of
..
Iran, Islamic Republic of
هیچ حکومتی منافع کشور وملتش را فدای دیگران نمی کند.
ندا
Iran, Islamic Republic of
خدا هم به همان آمریکا واگذارشان می کند..
Iran, Islamic Republic of
..........
محمود
Iran, Islamic Republic of
.....
جلیل
Iran, Islamic Republic of
سلام برخی
اصلاح طلبان ستون پنجم دشمن وجاده صاف کن دشمن ونوڌی هستند اعمال ورفتارشان کاملا نشون میده
امیدوارم سیاست مقاومت ملت -دولت جمهوری اسلامی ایران در مقابل زورخواهی ها ادامه پیدا کند. واقعا غربی ها وآمریکایی ها هیچگونه اهرم دیگری برای فشار بر ایران ندارند از بس تحریم کردن دیگه چیزی نمونده تحریم کنند وهنوز هم ایران سرحال وقبراق وسرزنده است
Iran, Islamic Republic of
بالا بردن تعمدی ارزش دلار توسط دولت، جای افتخار نیست، هیچ جای دفاع هم ندارد. چرا که از این طریق، فقیر شدن اقشار وسیعی از مردم را رقم زده‌اند!
Iran, Islamic Republic of
هرگاه کشوری به تلافی تهاجم آمریکایی‌ها حمله‌ای به آمریکا بکند توسط دبیر کل سازمان ملل محکوم می‌شود، ولی اگر آمریکا به کشوری حمله کرده و آسیب وارد کند دبیر کل سازمان ملل هر دو کشور را به آرامش دعوت می‌کند! متأسفانه در نهادهای بین‌المللی حقوق بشر جایی ندارد. وجدان دبیر کل سازمان ملل کجا رفته است؟
Iran, Islamic Republic of
بایدن بن سلمان را مجازات نمی‌کند، اعتراف واشنگتن: به حمایت از عربستان ادامه می‌دهیم سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا گفت که واشنگتن به حمایت از ریاض برای دفاع از خود در برابر حملات یمنی‌ها ادامه خواهد داد.
Iran, Islamic Republic of
نیروهای آمریکا باید از افغانستان و عراق خارج شوند..