کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کدام کفه ترازو سنگین‌تر است؟

دوقطبی‌سازی از عملکرد دولت ۸ ساله با فعالیت مجلس یک ساله!/ اصلاح‌طلبان با هر گام مثبت مجلس یازدهم دلواپس می‌شوند +جزئیات

26 اسفند 1399 ساعت 12:46

دولت تدبیر و امید درحالی قصور در مدیریت اجرایی کشور را به گردن مجلس می اندازد که بازهم از سوی غرب ندای بدقولی و بدعهدی بلند شده است.


گروه سیاسی جهان نیوز- امیر حمزه نژاد: دولت از مرحله شریک کردن مجلس در خطاها و اشتباهات خودش عبور کرد و به مرحله انداختن مشکلات کشور به گردن خانه ملت قدم گذاشته است. در  دو اظهار نظر جدی از سوی رئیس جمهور و سخنگوی دولت شاهد  بودیم که دولتی ها با استدلالات مختلف عنوان کردند که اگر پای سیستم اجرایی کشور در گل مانده است و بازار میوه و گوشت در پایان سال با مشکلات جدی مواجه است، به گردن مجلسی است که از جداسازی یک وزارتخانه و ساختن وزارت بازرگانی امتناع کرد. 

در همین رابطه، «علی ربیعی» سخنگوی دولت هم فضاسازی مجلس  را سبب کمبود روغن خوراکی در بازار ر نامید و عنوان کرد: «صف‌هایی که در هفته‌های اخیر می بینیم نتیجه فضاسازی‌هایی بود که در هنگام بررسی لایحه بودجه در مجلس در خصوص نرخ ارز کالاهای اساسی اتفاق افتاد.»

این درحالی است که علیرضا رزم حسینی و عباس قبادی وزیر صمت و دبیر ستاد تنظیم بازار هر دو در  روزهای اخیر  مکررا از افزایش توزیع روغن خام به کارخانجات خبر می دهند.

حالا مجلس از سوی دولتی که چند ماهی بیشتر به پایان کارش نمانده در مظان اتهام قرار می گیرد. این در شرایطی است که پیشتر بودجه سال آینده محل اختلاف مجلس یازدهم و دولت دوازدهم شده بود. 

مشکل کمبود  روغن و مرغ در شرایطی است که مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی تامین و توزیع این کالا مدام اعلام می کنند که هیچ مشکلی در تامین نیست و روغن و مرغ به اندازه کافی تولید می شود اما مشکل از نظام توزیع است. 

کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاوری در بازدیدی که اخیرا از میدان بهمن تهران داشت اعلام کرد محدودیتی در تولید گوشت مرغ نداریم و مشکل مرغ در میدان بهمن توزیع و نحوه نظارت بر صنف بوده ضمن اینکه در هفته های آتی دچار مازاد مرغ خواهیم شد. 

در ماجرای بودجه هم بسیار تلاش شد تا مجلس متهم شود و عاقبت کلیات آن توسط مجلس تصویب شد. جالب است که برخی از کارشناسان همین بودجه را نوعی مین گذاری برای دولت آینده می دانستند و عنوان می کردند با این بودجه بندی قطعا دولت آینده دچار مشکل جدی می شود. از همین رو بود که برخی از نمایندگان سعی کردند بودجه را به صورت چند دوازدهم تصویب کنند تا دولت بعدی بتواند اصلاحات خود را بر آن اعمال کند.

به هر جهت هر گاه مجلس با خواسته دولت راه آمده و مراعات می کند پاستورنشینان با نوعی لجبازی و اصرار سعی می کنند خواسته خود را تحمیل کنند. این درحالی است که دولت بعد از روی کار آمدن مجلس یازدهم بر وفاق عمل تاکید می کرد اما حالا دیده می شود کار به سیاسی کاری کشیده شده است و هر روز اقدامی انجام می شود تا با تبلیغات سیاسی مجلس تخریب شود.

به نظر می رسد که نگاه کاملا انتخاباتی در میان رسانه های حامی دولت وجود دارد و به شدت بر این تصور اصرار ورزیده می شود که مجلس هر اقدام مثبتی بردارد باعث عقب افتادن اصلاح طلبان و دولتمردان در انتخابات آینده می شود. 

با این حال امروز نگاهی به بازار و نحوه توزیع مواد غذایی در بازار عید به خوبی نشان می‌دهد که مسئله کاملا یک موضوع مدیریتی در حوزه اجرایی است. مجلس همواره اگر مشکلاتی پیش آمده کوتاه آمده است و سعی کرده تا مردم قربانی سیاست های غلط و اشتباه نشوند اما آنچه بیش از هر چیز دیگر این روزها کشور را با مشکل روبرو کرده است نه دعوای صوری و دوقطبی سازی مجلس و دولت بلکه سوء مدیریت و قصور در حوزه اجرایی است که ریشه راهبردی و سیاستگذاری دارد.

پاستور در عرصه‌های مختلف کشور را به برجام گره زد اما آنچه از وعده های مکرر دولت تدبیر و امید حاصل شد، تقریبا هیچ بود. حالا کار به جایی رسیده است که اصلاح طلبان و طرفداران برجام و بستن با کدخدا یادداشت های التماسی و گلایه آمیز در جراید این جناح سیاسی می نویسند و بایدن را به بدقولی متهم می کنند.

اینکه اصلاح طلبان چه قول و قرارهایی با رئیس جمهور جدید آمریکا بسته در شرایطی که با دولت جدید مذاکره ای صورت نگرفته موضوع جالبی است اما موضوع مهمتر این است که مردم قربانی این سیاست اتلاف وقت شدند و حالا دولت سعی دارد این ماجرا را به گردن قوای دیگری بیندازد که یکسالی بیش نیست سکان هدایت بخش مقننه را در دست گرفته اند.

 در همین رابطه، «علی خرم» با لحن دلخورانه طرفدار سیاست خارجی مذاکره با غرب اینگونه می نویسد که «مگر شما نبودید که در ایام مبارزات انتخاباتی با قطعیت حرف از بازگشت سریع و بی‌قید و شرط به برجام می‌زدید؟ مگر شما نبودید که نور امید در دل ملت ایران و سایر ملل جهان به‌وجود آوردید که بعد از دوران تاریک دونالد ترامپ، قرار است شما دوران احترام و منافع متقابل را با کشورمان و سایر کشورها شروع کنید؟ مگر شما سخن از مذاکره و تلاش‌های دیپلماتیک نگفتید؟ مگر ایران با صراحت و با علاقه از روز اول حکومت شما، اعلام نکرده که آماده است همه آنچه را در زمینه هسته‌ای و در چارچوب برجام جلو رفته، برگرداند منوط به اینکه شما هم تحریم‌های من‌درآوردی و فراقانونی دونالد ترامپ را بردارید و به برجام برگردید؟ پس چی شد؟»

به نظر می رسد آنچه دولت روحانی را در حوزه عمل بسیار ضعیف کرد ایدئولوژی است که روزگاری رئیس جمهور از آن سخن گفت و تا به امروز به آن وفادار مانده است. نگرشی که مطرح کرد که اقتصاد، آب خوردن، محیط زیست و اشتغال و ازدواج جوانان به برجام گره خورده است. بنابراین اهمال کاری داخلی ریشه در یک راهبرد سیاسی دارد که هنوز نه تنها با وجود همه شکست ها پابرجاست بلکه بر آن اصرار ورزیده می شود. اما حالا دولت و اصلاح طلبان برای اینکه افکارعمومی را از واقعیت ماجرا منحرف کنند دست به دوقطبی سازی کاذبی دیگری می زنند تا قصور خود را به گردن دیگران بیندازند.


کد مطلب: 753073

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/report/753073/دوقطبی-سازی-عملکرد-دولت-۸-ساله-فعالیت-مجلس-یک-اصلاح-طلبان-گام-مثبت-یازدهم-دلواپس-می-شوند-جزئیات

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com