کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

سردرگمی اصلاح طلبان ادامه دارد

طرح دوباره نام حسن خمینی برای ریاست جمهوری/ با خاتمی رابطه نزدیکی دارد/ آمدن سیدحسن یعنی بازگشت به آرمان‌های انقلاب!

23 دی 1399 ساعت 14:44

«اگر به هر علتي اين جامعه به کسي نياز پيدا کرد، نسبت به مسئوليت نبايد شانه خالي کنيم». این اظهارات تازه سید حسن خمینی باعث شده است که اصلاح طلبان دوباره نام وی را به گزینه‌های انتخابات ریاست جمهوری برگردانند.


گروه سیاسی جهان نیوز: سردرگمی اصلاح طلبان ادامه دارد. هر روز نامی جدید طرح شده و حتی پس از آنکه در ذهن حامیان این جریان نام فرد مورد نظر خط می خورد اما دوباره بعد از چند روز و صرفا به اعتبار یک جمله یا یک نشانه دوباره نامش را به لیست گزینه های کاندیداتوری بر می گردانند. در همین باره امروز سه روزنامه اصلاح طلب برای بار چندم به مسئله کاندیداتوری سید حسن خمینی در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده پرداختند که این موضوع هم احتمالا چند روز بعد فروکش خواهد کرد؛ چرا که ایشان به غیر از شهرت صلاحیت دیگری برای ریاست جمهوری ندارد و حتی برای خبرگان هم نتوانست از فیلتر شورای نگهبان عبور کند. این موضوعی است که خود فعالان اصلاح طلب و رسانه های آنها بیشتر به آن واقف هستند.

روزنامه آرمان در این باره نوشته است: «آنچه گمانه‌زني‌ها را پيرامون کانديداتوري سيدحسن خميني تقويت مي‌کند اظهارات وي در چهارمين سالگرد مرحوم آيت‌الله هاشمي رفسنجاني است که در بخشي از سخنانش اينگونه گفت: "اگر به هر علتي اين جامعه به کسي نياز پيدا کرد، نسبت به مسئوليت نبايد شانه خالي کنيم"؛ همين اظهارات کافي بود تا بسياري وي را از هم‌اکنون نامزد 1400 بدانند».





روزنامه اعتماد هم در این باره نوشته است: «جریان اصلاحات و سیدحسن خمینی رابطه خوبی دارند. هر چند یادگار امام رسما عضو هیچ گروه و حزبی نیست، اما روابط نزدیکش با شخصیت‌های برجسته جریان اصلاحات به‌ویژه سیدمحمد خاتمی باعث شده تا بسیاری او را از جمله اصلاح‌طلبان بشناسند».

بیشتر بخوانید:
رویای ریاست جمهوری؛ از جهانگیری و لاریجانی تا سید حسن!
حسن خمینی چه رابطه‌ای با احمدی‌نژاد و مشایی دارد؟
چرا فعالیت سیاسی سیدحسن خمینی کم شده؟
سالگرد افتتاح خانه موزه هاشمی به میزبانی حسن خمینی!


غلامعلی دهقان، از اعضای حزب اعتدال و توسعه گفته است: «اگر آقای سیدحسن خمینی ورود کند، باعث تعالی نظام سیاسی کشور می‌شود؛ چون او یک مجتهد آگاه به دو مقوله مکان و زمان است و می‌تواند راهی را که امام خمینی، رهبر فقید انقلاب در فقه سیاسی شیعه ایجاد کردند، استمرار ببخشد و بسیاری از چالش‌های نظام را به ‌لحاظ فکری، فرهنگی و فلسفی حل کند. آمدن آقای سیدحسن خمینی باعث امیدواری بخشی از جامعه ایرانی می‌شود که ما به آنها نواندیشان دینی می‌گوییم... حضور آقای سیدحسن خمینی به نوعی نمادین بازگشت به آرمان‌های صدر انقلاب است، به ‌خصوص اصولی از قانون اساسی که درباره توجه به حقوق ملت مورد غفلت قرار گرفته است. علاوه بر اینکه ایشان میانسال و روحیه جوانی دارد که رهبری بارها به آن تاکید کردند. او می‌تواند در بین بخشی از جوانان نواندیش و نوگرای جامعه جاذبه ایجاد کند».


تعریف و تمجید این عضو حزب اعتدال و توسعه که زمانی سخنگوی این تشکل سیاسی بود، از سیدحسن خمینی در حالی است که به نظر می‌رسد او خود چندان تمایلی به حضور در انتخابات‌ریاست‌جمهوری ندارد. چه آنکه مهرماه امسال سیداحمد خمینی پسر او به همشهری آنلاین گفته بود: ‌«شنیده‌ام که برخی بزرگان و دوستان پیشنهاد کاندیداتوری در این انتخابات را به ایشان داده‌اند اما مشورت در جایی لازم است که تردید و شکی برای انجام یک عمل وجود داشته باشد. در حالی که من هیچ اراده‌ای در شخص پدرم برای کاندیداتوری در انتخابات نمی‌بینم که بخواهد منتهی به شک و تردید شود و حال بخواهند با مشورت گرفتن از دیگران به یک جمع‌بندی نهایی برسند.»

اسماعیل گرامی‌مقدم، چهره سیاسی اصلاح‌طلب درباره کاندیداتوری سید حسن خمینی گفته است: «اگر چهره‌هایی وارد شوند که شناخته شده باشند و مردم نسبت به آنها اعتماد داشته باشند مثل حسن آقای خمینی می‌تواند به مساله مشارکت کمک کند و خیلی تاثیرگذار باشد... به ‌هر حال باید گفت که اصلاحات ریشه‌ای است که از خط امام(ره) منشا گرفته و بدون شک، دنبال آقای سیدحسن خمینی خواهند رفت و از کاندیداتوری او استقبال خواهند کرد و ضمن اینکه اصولگراهای معتدل هم از حضور سیدحسن خمینی استقبال می‌کنند؛ چراکه وابسته به بیت امام(ره) است و به عنوان چهره‌ای معتدل در جمع اصلاح‌طلبان و کل جریانی که به نام خط امام(ره) از ابتدای انقلاب فعالیت کرده، شناخته می‌شود».


کد مطلب: 751288

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/report/751288/طرح-دوباره-نام-حسن-خمینی-ریاست-جمهوری-خاتمی-رابطه-نزدیکی-آمدن-سیدحسن-یعنی-بازگشت-آرمان-های-انقلاب

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com