کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کرونا در اوج و کادر درمان در حال فرسایش؛

از بی‌تفاوتی مردم تا سردرگمی ستاد کرونا/ اتوبوس و مترو شلوغ، جاده شمال قفل، بازار مملو از جمعیت/ ستاد کرونا باشگاه، مسجد و آرایشگاه را تعطیل می‌کند/ محدودیت‌های درست و سازوکار اعمال جریمه چه شد؟

16 مهر 1399 ساعت 14:21

دکتر زالی فرمانده ستاد کرونا تهران از اوضاع بحرانی در تهران خبر داده و این یعنی نمی توان به راحتی از کنار این موضوع گذشت و نشان می دهد وضع کنونی با روزهای و ماه های ابتدایی شیوع ویروس به کلی متفاوت است


گروه جامعه جهان نیوز: حدود ۸ ماه از شیوع ویروس کرونا در کشور می‌گذرد و از زمان شروع به کار این ویروس در اسفند سال گذشته هر روز تعدادی از هموطنان جان خود را بر اثر این بیماری از دست می‌دهند. امروز ۱۶ مهرماه، کرونا بار دیگر رکورد دیگری زد و ۲۳۹ نفر از هموطنان را به کام مرگ فرو برد.

از ابتدای شیوع کرونا تاکنون 27 هزار و 658 نفر جان خود را از دست داده‌اند که بیش از 3 هزار نفر از این جمعیت فقط طی شانزده روز گذشته از بین ما رفته‌اند. با بالا رفتن آمار مبتلایان به این ویروس، میزان جان‌باختگان هم افزایش یافته و آمار فوتی‌های روزانه هم که به طور میانگین 150 نفر بود به بالای 200 نفر رسیده است. به عبارتی هر روز به اندازه سقوط یک هواپیمای غول پیکر مسافربری تلفات ناشی از کرونا داریم. این موضوع نشان می‌دهد که موج جدید این بیماری بسیار از دو موج قبلی خطرناک‌تر است.
 
مردم بی تفاوت!
با وجود آمار بالای تلفات کرونا متاسفانه مردم نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی بی توجه شده‌اند. وزارت بهداشت هم اخیر اعلام کرده که ۵۴ درصد مردم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند. به عنوان نمونه کاهش استفاده از ماسک و افزایش میزان سفر می‌تواند باعث تشدید چرخه ویروس شود و میزان ابتلا را افزایش دهد ولی متاسفانه به دلیل تعطیلات آخر هفته خبرها حاکی از حجم تردد بالا در جاده های مواصلاتی تهران به شمال بود.

این در حالی است که همه این اتفاقات در جلوی چشم ستاد ملی کرونا می‌افتد. رئیس پلیس راه هم روز گذشته در مصاحبه با بخش خبری سیما با اشاره به حجم تردد بالا در جاده‌ها از ستاد ملی کرونا خواست تا یک دستور قاطع برای جلوگیری از سفرها صادر کند. تجربه محدودیت‌های فروردین و اسفندماه نشان می‌دهد که با اعمال محدودیت‌ها می‌شود کرونا را کنترل کرد. در آن دوره با توجه به تعطیلات عید و افزایش سفرها ستاد ملی کرونا برای جلوگیری از سفرها با مسدود کردن راه‌های مواصلاتی فقط به بومیان اجازه ورود به شهرشان را می‌داد و خوشبختانه این موضع آمار ابتلا و تلفات ناشی از کرونا را کاهش داد و در دوره‌ای تعداد تلفات کرونا دو رقمی شد.
 


 
اقدام در حد حرف!
اما پس از موج اول کرونا در فروردین و اسفند اقدامات ستاد ملی کرونا درباره سفرها در حد صحبت بوده و فقط از مردم خواسته شده برای کاهش آمار ابتلا به کرونا به سفر نروند. آیا نمی‌شود که این سفرها را دوباره کنترل کرد؟ سازوکار اعمال جریمه پس قرار است چه زمانی تصویب، ابلاغ و اجرا شود؟

رهبر انقلاب هم در مراسم چهملین سالگرد دفاع مقدس با انتقاد از رعایت نشدن پروتکل‌های بهداشتی درباره میزان مرگ و میر بر اثر کرونا فرمودند: «روزی ۱۵۰ هموطن از دست می روند و این مسئله کوچکی نیست».

تا کرونا هست باید پروتکل‌ها رعایت شود و رفتارهای پرخطر کم شود، اما ستاد کرونا بعد از موج اول کرونا دو رویکرد را دنبال کرده یکی اینکه به یک گروه فشار می‌آورد و با گروه دیگر برخوردی به آن صورت جدی نمی‌شود. به عنوان مثال مراسم مذهبی، مساجد، باشگاه‌های ورزشی و مواردی که شاید کمترین اثرات را در شیوع این ویروس منحوس دارد، تعطیل می‌شوند ولی با سفرها و رعایت نکردن دستورالعمل‌های بهداشتی در مراکز عمومی و وسایل‌نقلیه عمومی برخوردی نمی‌شود و برای اینها تصمیم خاصی گرفته نمی‌شود.
 
این روزها قدرت انتقال کرونا افزایش یافته و تلخ‌ترین روزهای کرونایی در کشور به خصوص در تهران سپری می‌شود. دکتر زالی فرمانده ستاد کرونا تهران از اوضاع بحرانی در تهران خبر داده و این یعنی نمی‌توان به راحتی از کنار این موضوع گذشت و نشان می‌دهد که وضع کنونی با روزها و ماه‌های ابتدایی شیوع ویروس به کلی متفاوت است.

این اپیدیمی در این موقع از سال برای خیلی‌ها غیر منتظره بود و شاید کسی فکر نمی‌کرد همچین روزی را ببیند، در موج جدید تعداد بستری‌ها بیش از ترخیصی‌ها است و  افزایش ابتلا به کرونا موجب پر شدن ظرفیت بخش مراقبت ویژه بیمارستان‌های تهران شده و متاسفانه برخی از بیماران کرونایی که احتیاج به بستری دارند باید منتظر بمانند تا یکی از بیماران ترخیص یا فوت کند تا تختی خالی شود و البته که حال برخی بیماران آنقدر وخیم است که نمی‌توانند منتظر بمانند.
 

 
خستگی کادر درمان
علاوه بر مشکل سرویس دهی به بیماران، مسئله دیگر  افزایش فشار به کادر درمان است. کادر درمان سلامتی جسم و روحشان را در این راه گذاشتند و بعد از هشت ماه مجاهدت شبانه روزی از لحاظ جسمی و روحی خسته شده و ادامه این شرایط خطرناک است. شاید با برنامه ریزی مناسب می‌شد از افزایش آمار مبتلایان به کرونا و از فشار بیشتر به کادر درمان جلوگیری کرد.
 
با این وجود تازه قرار است که استفاده از ماسک از هفته آینده اجباری شود اما هنوز معلوم نیست پس از 8 ماه از شیوع این بیماری، چطور می‌خواهند در خیابان و اماکن عمومی با این موضوع برخورد کنند. برخی از مردم مجبور هستند از مترو و اتوبوس استفاده کنند اما به دلیل حجم بالای مسافران مترو و اتوبوس و به گفته خود مسئولان وضعیت حمل و نقل عمومی در این شرایط مناسب نیست و امکان رعایت فاصله گذاری در این بخش وجود ندارد.

این در حالی است که وسایل حمل و نقل عمومی نظیر مترو و اتوبوس و همچنین شلوغی بازارهای از مهم ترین و پررنگ ترین دلایل شیوع کرونا هستند. اما ستاد کرونا نوعا محدودیت ها را برای مواردی در نظر می گیرد که نقش بسیار کمتری در شیوع ویروس کرونا دارند!

سیاست ها باید عوض شوند
به نظر می رسد تصمیم گیران در حوزه کرونا باید در اعمال سیاست های مدیریت، مقابله و پیشگیری از کرونا تغییرات ایجاد کنند و نباید در این زمینه به صحبت و توصیه با مردم اکتفا کرد و تا این وضعیت بحرانی به فاجعه تبدیل نشده مسئولان یرای پیشگیری از این موضوع تصمیم مناسبی بگیرند. بیماری کرونا تا اینجا نشان داده از هیچ قاعده ای پیروی نمی کند و نمی توان دست روی دست گذاشت تا وضعیت بحرانی ادامه یابد هیچ پیشگیری درباره کرونا نمی تواند بهتر از رعایت پروتکل ها باشد.

کرونا دوباره اوج گرفته و بخشی مهمی از مردم بی‌تفاوت هستند، ستاد کرونا هم سردرگم است در حالی که ستاد کرونا مسئول نظارت بر اجرای پروتکل‌های بهداشتی است. اگر تنها یکی از این دو یعنی مردم و ستاد کرونا به وظیفه خود عمل کنند وضعیت کرونا خیلی بهتر می‌شود و همان طور که همه می‌دانیم پیشگیری مقدم بر درمان است.


کد مطلب: 741770

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/report/741770/بی-تفاوتی-مردم-سردرگمی-ستاد-کرونا-اتوبوس-مترو-شلوغ-جاده-شمال-قفل-بازار-مملو-جمعیت-باشگاه-مسجد-آرایشگاه-تعطیل-می-کند-محدودیت-های-درست-سازوکار-اعمال-جریمه

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com