کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

خود تعریفی دولتمردان با چاشنی پالس ضعف به آمریکا

مدعیان تدبیر نداشته طلبکار شدند/ رویه دولت در پاسخ به مردم؛ «خدا را شکر کنید» که هست و هستیم! 

27 خرداد 1399 ساعت 12:39

در شرایطی دولتمردان تدبیر و امید سعی می کنند به نوعی مردم را به وضعیت موجود عادت دهند که مشکلات در کشور بسیار زیاد است و هر روز شاهد افزایش قیمت کالاهای مختلف هستیم.


گروه سیاسی جهان نیوز: این روزها دولتمردان سخنرانی هایی ایراد می کنند که بازخورد آن در جامعه بسیار قابل تامل است. این سخنان با تعابیر و مواردی معنادار عنوان می شود که بعضا مورد انتقاد افکارعمومی در شبکه های اجتماعی و رسانه ها قرار می گیرد. 

در همین رابطه، «حسن روحانی» رئیس جمهور کشورمان درباره عملکرد دولتهای خود با اشاره به اقدامات دولت تدبیر و امید در دو دوره‌های یازدهم و دوازدهم از این دوران به عنوان دوران گشایش و پیشرفت یاد کرد.

پس از این سخنان «اسحاق جهانگیری» معاون اول روحانی با اشاره به ارزیابی های انجام شده و اعلام رضایتمندی مردم در اسفندماه سال گذشته، تصریح کرد: نظرسنجی ها نشان می دهد که میزان رضایتمندی مردم نسبت به عملکرد دولت بالا رفته و عدم رضایتمندی آنها نسبت به اسفند سال 98 کاهش یافته و احساس جامعه این است که مسئولین در حال تلاش برای حل مشکلات آنها هستند.

وی در اظهار نظر دیگری که متناقض با این سخنان است گفت: «شرایط کشور از نظر معیشت، بودجه دولت و شرایط ارزی بسیار بحرانی است و تاکنون، کمتر با آن مواجه بوده‌ایم.»

اما حالا سخنگوی دولت با بیان اینکه تحریم ها فشار زیادی به کشور وارد کرده است گفت: «با اگر این دولت نبود وضع صد برابر بدتر از این بود. در خصوص هفت سال گذشته آمار اطلاعات اقتصادی و اجتماعی و وجدان جمعی جامعه گواه هست.»

وی در سخنانی دیگر که به نوعی پالس ضعف به آمریکا بود، گفت: «کشور در دوره قبل با تحریم ترامپی هم روبرو نبود، تحریم ترامپی در نوع خود یک تحریم بی نظیر است.» 

از یک سو این سخنان متناقض باعث سردرگمی و بعضا دلخوری افکارعمومی می شود. مردم در این شرایط سخت کشور به دنبال برنامه و راهکاری از سوی دولتمردان هستند که مشکلات و خصوصا بار تورم سرسام آور از روی دوش آنها بردارد. اما ربیعی سخنگوی دولت با منت گذاری بر سر مردم بیان می کند نه تنها افکارعمومی نباید نسبت به گرانی ها منتقد باشد بلکه بایستی شکرگزار آن باشند که دولت روحانی روی کار است وگرنه تورم بیش از اینها را بایستی تجربه می کردند.

رویه پاسخگویی که برای مردم غریب نیست. پیشتر وزیر سابق کشاورزی وقتی در رسانه ملی از گرانی گوشت قرمز صحبت شد بیان کرد که «خدا را شکر کنید که هست!» حالا سخنگوی دولت به مردم می گوید که خداروشکر کنید که چنین دولتی دارید. 

از سوی دیگر شاهد پیام های ضعف به آمریکا هستیم. اسحاق جهانگیری از بحران سخن می گوید و با تناقض مطرح می کند که مردم راضی هستند و حالا سخنگوی دولت از شدت و بی نظیر بودن تحریم های آمریکایی ها در این دوران سخن می گوید. 

در شرایطی دولتمردان تدبیر و امید سعی می کنند مردم را به وضعیت موجود عادت دهند که مشکلات در کشور بسیار زیاد است و هر روز شاهد افزایش قیمت کالاهای مختلف هستیم. دستکم در این روزها افزایش قیمت لوازم خانگی، تخم مرغ و لاستیک خودرو و میوه های فصل گرما در رسانه ها پیچیده است و مردم نیز با پوست و استخوان این گرانی ها را لمس می کنند.

در حالی دولتمردان سعی دارند عملکرد خود را همراه با پیشرفت و عالی نشان دهند که این سخنان با شرایط موجود کشور خصوصا در حوزه تورم و بازار اقتصادی چندان همخوان نیست. از سوی دیگر درحالی دولتمردان به نوعی سعی دارند مردم را به وضعیت موجود عادت دهند که رئیس جمهور در اولین کنفرانس خبری خود در سال 92 مطرح می کرد که با آمارها نمی توان رزومه سازی کرد و معیار تورم جیب مردم است. حالا هم آمار و ارقام و هم جیب مردم حکایت از مشکلات اقتصادی دارد اما دولتمردان بدون توجه به این موارد به خودتعریفی و بازهم حرف درمانی روی آورده اند.

این روزها کشور نیازمند برنامه جدی و سروسامان دادن به مشکلات است. این موضوعی است که دولت بایستی به طور عملیاتی و ستادی به آن ورود کند اما تنها از سوی رئیس جمهور دستورانی شنیده می شود که بعضا برآیند خاصی جز افزایش قیمت ها ندارد. در حوزه لوازم خانگی چند وقت پیش رئیس جمهور دستوری برای ساماندهی قیمت ها صادر کرد اما بعد از مدتی شاهد آن هستیم که محصولات لوازم خانگی  از 20 تا 25 درصد افزایش قیمت داشتند. قطعا اگر برنامه ای مدون برای حوزه های مختلف ارائه می شد وضعیت کشور تا به اینجا وارد فاز بحران نمی شد اما یله و رها بودن این حوزه ها باعث ورود دلالان و آشفتگی مضاعف شده است که حالا آشفته بازی پدید آمده که از هر طرف مشکلات در آن فزونی یافته است.


کد مطلب: 730887

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/report/730887/مدعیان-تدبیر-نداشته-طلبکار-شدند-رویه-دولت-پاسخ-مردم-خدا-شکر-کنید-هست-هستیم

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com