کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نظریه پردازی دیپلمات سابق در خبرگزاری اصلاح‌طلب:

مجلسی: تا وقتی که خودمان کاری نکنیم تحت حمایت برجام هستیم!/ شش ماه شکیبایی کنیم و عناصر غیرت مدار کاری نکنند/ امیدواریم ترامپ برود و دریچه جدید باز شود/ با آمدن دموکرات ها چانه زنی در برجام ادامه می‌یابد

1 ارديبهشت 1399 ساعت 10:09

اینکه می‌گویم امیدوارم تا شش ماه دیگر چرا که امیدوارم ترامپ دیگر در مقام ریاست جمهوری نباشد و در آن صورت دریچه دیگری باز می شود.


گروه سیاسی جهان نیوز: فریدون مجلسی، دیپلمات سابق و از حامیان برجام که پیش‌تر نظریاتی مانند «اگر از برجام خارج شویم، آمریکا به ایران حمله می کند!» و «باید اسرائیل را به رسمیت بشناسیم تا سایه جنگ دور شود!» از خود صادر کرده بود، این بار در گفتگو با خبرگزاری برنا گفته است: «براساس برجام تحریم‌های ایران شش ماه دیگر ملغی می‌شود و ایران دستش باز می‌شود... من امیدوارم با شکیبایی، این 6 ماه بگذرد و اقداماتی توسط عناصر غیرت مدار در  ایران صورت نگیرد که موجب شود، کشورهای دیگر عضو برجام هم از حمایت خودشان دست بردارند». مجلسی همچنین رفتن ترامپ طی شش ماه آینده را باعث امیدواری دانسته که با آمدن دموکرات ها فضا بهتر خواهد شد! هر دوی این موضوعات یعنی امیدواری به رفع تحریم های ایران در شش ماه دیگر و همچنین امید به رفتن ترامپ در میانه سخنان رئیس دولت اعتدال هم وجود دارد که متاسفانه باید گفت هنوز آن روند خیال پردازی های برجامی و امید واهی ناشی از خوش بینی به دشمن بر دولت دوزادهم حاکم است. این افراد قصد پذیرش یکی بودن اوباما و ترامپ را ندارند و نمی خواهند این حقیقت ساده را باور کنند که اختلاف دو حزب مشهور آمریکایی صرفا در نحوه تاکتیک مقابله با ایران است و آغازگر نقض برجام و مانع اجرای تعهدات طرف های مقابل ایران، همان دولت اوبامای دموکرات بود.

به گزارش جهان نيوز، بخش های مهم اظهارات مجلسی را در ادامه خواهید خواند:

*براساس برجام تحریم‌های ایران 6 ماه دیگر ملغی می‌شود و ایران دستش باز می‌شود. در واقع زمان مذاکرات برجام از سوی طرف‌های مقابل با این نیت که ایران فکر نکند می‌خواهند این کشور را تحت محدودیت‌های دفاعی قرار دهند، لغو تحریم‌ها به عنوان امتیازی به ایران داده شد.

*تحریم‌ها چه تمدید شود چه نشود، تا زمانی که دشمنی آمریکا پا بر جا هست و آن توانایی را دارد که تحریم‌های یک جانبه خودش را به دیگران هم تحمیل کند فرقی نمی‌کند. به عبارت دیگر اگر 6 ماه دیگر فرا برسد و آن تحریم‌های بین‌المللی برداشته ‌شود، آمریکا تحریم‌های دو جانبه خودش را کماکان ادامه می‌دهد و به دیگران هم می‌گوید اگر به ایران سلاح بفروشید، شما را هم تحریم می‌کنم بنابراین دیگران هم نمی‌فروشند.

*مسئله دیگر این است که تا وقتی برجام قانوناً وجود دارد و تا وقتی که خود ما با گام‌های بعدی موجب نشویم که سایر کشورهای عضو، برجام را بهم بزنند همچنان تحت حمایت و پوشش برجام هستیم.

*اگر برجام برداشته شود خود به خود آن شش قطعنامه‌ای که تحریم‌های بین‌المللی را برای ما ایجاد کرده بود، برمی‌گردد و در قالب آن قطعنامه‌ها ما تحریم اسلحه خواهیم بود. همچنین تحریم‌های دیگر ادامه پیدا می‌کند که من امیدوارم با شکیبایی، این 6 ماه بگذرد و اقداماتی توسط عناصر غیرت مدار در  ایران صورت نگیرد که موجب شود، کشورهای دیگر عضو برجام هم از حمایت خودشان دست بردارند.

*اینکه می‌گویم امیدوارم تا 6 ماه دیگر چرا که امیدوارم ترامپ دیگر در مقام ریاست جمهوری نباشد و در آن صورت دریچه دیگری باز می شود.

*با توجه به اینکه دموکرات‌ها گفته‌اند خروج از برجام را درست نمی‌دانیم و در صورت موفقیت به تعهدات خودمان در برجام برمی‌گردیم، در آن صورت جای گفت و گو و چانه‌زنی خواهد بود.


کد مطلب: 725104

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/report/725104/مجلسی-وقتی-خودمان-کاری-نکنیم-تحت-حمایت-برجام-هستیم-شش-ماه-شکیبایی-کنیم-عناصر-غیرت-مدار-نکنند-امیدواریم-ترامپ-برود-دریچه-جدید-باز-شود-آمدن-دموکرات-چانه-زنی-ادامه-می-یابد

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com