سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
 
۳
۱۸
سال به سال با آلودگی هوا؛

معضل آلودگی هوای تهران ادامه دارد/ چرا راهکارهای حناچی یک شوخی تلخ در حوزه شهری است؟

داد اصلاح طلبان شورای شهر هم در آمد
چهارشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۱۷
کد مطلب: 707183
نکته حائز اهمیت اینجاست که کارهای شهرداری تهران از یک چالش به چالش دیگر تنها عذرخواهی و اظهار امیدواری برای بهبود اوضاع به کمک ابر و باد و خورشید و فلک است. 
معضل آلودگی هوای تهران ادامه دارد/ چرا راهکارهای حناچی یک شوخی تلخ در حوزه شهری است؟
گروه سیاسی جهان نيوز، امیر حمزه نژاد: هرساله در فصل های سرد سال با آلودگی ناشی از پدیده وارنگی هوا مواجه می شویم. اما وارونگی هوا بیشتر از اینکه یک پدیده سالیانه باشد، موضوعی است که سبب می شود افراد به میزان آلایندگی محیط خود پی ببرند. درواقع در طول سال شاهد چنین آلودگی زیست محیطی هستیم که با پدیده وارونگی هوا در فصل های سرد سال شهروندان بیشتر آنرا احساس می کنند.

دیروز شهردار تهران در پاسخ به اینکه زیر مجموعه مدیریتی وی برای برطرف شدن آلودگی هوای تهران چه برنامه ای وجود دارد، در پاسخ تامل اظهار امیدواری کرد که باز بوزد. وی حتی موضوع آلودگی هوای تهران را با بحث وارونگی هوا توجیه کرد. جالب اینجاست که شهرداری تهران در این مدت برنامه مدونی برای پیشگیری از آلودگی هوا نداشته است. توجیه آقای شهردار خود عذری بدتر از گناه است. اینکه شهردار بیان می کند که آلودگی به سبب پدیده وارونگی هواست، به این معناست که شهرداری هر ساله می تواند پیش بینی کند که در این زمان از سال چنین وضعیتی رخ می دهد اما به جای اینکه تمهیدات لازم را در این حوزه بیندیشد و اقدامات پیشگیرانه انجام دهد، با این پدیده مشکلات زیست محیطی پایتخت را توجیه می کند.

نکته حائز اهمیت اینجاست که کارهای شهرداری تهران از یک چالش به چالش دیگر تنها عذرخواهی و اظهار امیدواری برای بهبود اوضاع به کمک ابر و باد و خورشید و فلک است. 

چندی پیش بود که بارندگی در شهر تهران باعث شد حناچی از مردم به خاطر آبگرفتگی معابر و مسدود شدن آنها عذرخواهی کند. البته گناه برخی آب گرفتگی ها باز به گردن شهروندان افتاد که آشغال در جوی آبها می ریزند. اما شهرداری نگفت که چرا تونل امیر کبیر با آن همه وسعت گرفت و مسدود شد. مگر تونل ها نبایستی سیستم فاضلاب داشته باشند و آب از مجاری فاضلاب از داخل آن خارج شود. حالا چندی نگذشته که باران شهر تهران را شست و معابر مسدود شد آلودگی هوای تهران پایتخت را غبارآلود کرده است.

اینکه شهرداری در سال گذشته چه کاری برای برطرف کردن آلودگی هوای کشور کرده است را خود حناچی پاسخ می دهد. 

اول تیرماه امسال که اجرای طرح جدید ترافیک در تهران آغاز شد، شهردار تهران گفت: سال 97 گام‌های موثر و خوبی در ارتباط با کاهش آلودگی هوا برداشته شد که شرکت نفت نیز در این بخش سهم خوبی را داشته است.

وی در ارتباط با آغاز طرح کنترل آلودگی هوا، گفت: 80 درصد از آلودگی هوا از سوخت‌های فسیلی است که از این رقم 40 درصد مربوط به خودروهای شخصی است و باید بتوانیم استفاده از خودروهای شخصی را کاهش دهیم.

حناچی در تاریخ 11 تیر ماه با اعلام اینکه در سال ۹۴، بیش از ۴۵۷۳ نفر به دلیل استنشاق ذرات معلق ناشی از آلودگی هوا ایست قلبی کرده‌اند، گفت: هر اقدامی برای کاهش این آمار لازم است.

نکته اینجاست که شهرداری برای آلودگی هوا بیشتر به طرح «دوچرخه سواری» تکیه کرده است. طرحی که بسیاری حتی «محسن هاشمی» رئیس شورای شهر تهران و «غلامحسین کرباسچی» شهردار دوره اصلاحات آنرا نمایشی می خوانند. رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه دوچرخه سواری یک هزارم از مشکل حمل و نقل شهری ما را برطرف نمی‌کند آنرا بیشتر یک شوخی دانسته تا یک طرح جدی در راستای برطرف کردن مشکل حمل و نقل و آلودگی هوا.

بیشتر بخوانید:
تهران به مترو نیاز دارد یا دوچرخه؟/ درباره «بیدود» بیشتر بدانید


اما موضوع آلودگی هوای تهران را می توان با طرح های جدی سر و سامان داد. موتور سیکلت ها از جمله عوامل جدی آلودگی هوا هستند که در داخل طرح های ترافیک به راحتی و محدودیت خاصی می توانند رفت و آمد کنند. برخلاف تصور عموم که گمان می‌کنند خودروها نسبت به موتورسیکلت‌ها سهم بیشتری در آلودگی هوا دارند کارشناسان معتقدند؛ موتورسیکلت‌ها در جدول متهمان آلودگی هوا صدر نشین هستند و با جثه کوچک بیش از یک چهارم آلودگی هوای تهران را تولید می کند.

تکنولوژی پایین موتورسیکلت‌های در حال تردد، در شرایط فعلی که خودرو ها نیز با استاندارد بسیار پایین و با استاندارد یورو 2 تولید می شوند، باز هم میزان آلودگی هر موتور سیکلت 4 برابر بیشتر از اتومبیل است؛ چرا که به واکنش‌گر شیمیایی مجهز نیستند و درنتیجه گاز ناشی از احتراق این موتورها وارد هوا می‌شود.  در دوره ریاست پیشین محیط زیست بود که موضوع تولید موتور سیکلت‌های برقی مطرح شده اما این موضوع هم به مانند بسیاری از طرح های رنگ ولعاب دار اصلاح طلبان به تاریخ پیوست.

«محمد علیخانی» رئیس کمیسیون عمران  و حمل و نقل شورای شهر تهران بیان می کند: «معاونت حمل‌و نقل در این دو سال حتی نتوانست یک اتوبوس به سیستم حمل‌و‌نقل شهری اضافه کند و آن تعداد محدود هم مربوط به دوره قبل بوده است. این معاونت کارهای اصلی خود را رها کرده است و به جای آن دوچرخه سواری و حلقه دوم را مرکز توجه قرار داده است.»

آنچه امروز در حوزه حمل و نقل عمومی مهم است تجهیز ناوگان حمل نقل مترو و اتوبوسرانی است. پدیده آلودگی هوای تهران با تجهیز سیستم حمل ونقل تا حد بسیار زیادی قابل حل است اما همانطور که شورای شهری های اصلاح طلب بیان می کنند شهرداری به دنبال کارهای نمایشی به جای کارهای جدی برای رفع این مشکل است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
طبق گفته شهردار محترم با فوت فوتك باد ايجاد كنيد تا الودگي برود
اصغر
Iran, Islamic Republic of
بعضی ها داخل یا بیرون هواپیما خوب بر آتش می دمند. بدیم هوا را فوت کند.
رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
بهتره مقامات شهرداري و جاهاي ديگه در مواقع وارونگي ها جمع بشوند و بروند منتها اليه غرب شهر و با يك باد بزن شروع كنند به باد زدن تا آلودگي ها برطرف بشه !! خخخخخخخخخ
امیرحسین
Iran, Islamic Republic of
آلودگی هوا در تهران به قدری مشهوده که بنده و دوستان من از سرگیجه و سردرد ترجیح دادند به محل کار خود نروند.
Iran, Islamic Republic of
دوچرخه سواری خوب هست اما منی که از کرج میان تا تهران می تونم دوچرخه سوار بشم بیام؟
Iran, Islamic Republic of
جاي مردان سياست بنشانيد درخت؛ تا هوا تازه شود!
Iran, Islamic Republic of
نتیجه بر ج سازی های اقای قالیباف است باید جواب بدهد..
Iran, Islamic Republic of
به هر ترتیب برای فرافکنی این صحبتا لازمه
Iran, Islamic Republic of
اخوی این طایفه به خیال خودشون احسنت خلقت فی العالمین هستند! هم این دنیا وهم ان دنیا!
حمید
Iran, Islamic Republic of
آقای قالیباف پل و اتوبان و فرهنگسرا و پارک و مترو میساخت اینها فقط اسم و فامیل بازی می کنند.
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
هرعقل سلیمی میداندکه یکی از مهمترین راهکار جلوگیری از آلودگی هوای تهران عدم احداث برجهای چندین طبقه در ورودی شمال غربی تهران هست .....
Iran, Islamic Republic of
. یه رفرنس علمی برای حرفت بیار جیگر جان
United Arab Emirates
....
Ukraine
تهران در حال مرگ است...
Iran, Islamic Republic of
راه حل اساسی این مشکلات دل کندن تهرانیها از تهران و رفتن به شهرهای کوچک است آقائی که بازنشسته شده اگر خانه اش را بفروشد و برود هم تهران را سبک کرده و هم به سلامت خودش و دیگران کمک کرده.
Iran, Islamic Republic of
چرا هر وقت میخواهند بنزین را گران کنند هوا آلوده میشه؟.....
علی
Iran, Islamic Republic of
...