شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۵
۲۰
ادامه بی‌ثباتی در کابینه روحانی؛

بطحایی هم عطای وزارت را بخشید/ کابینه دولت روحانی از حدنصاب می‌افتد؟

يکشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۱۴
کد مطلب: 689364
تاکنون سابقه نداشته است که وزیری برای نماینده مجلس شدن استعفا دهد؛ اما عکس این موضوع وجود دارد، زیرا در موقعیت و جایگاه وزارتخانه قطعاً مسئول مربوطه دست بازتری دارد و می تواند خدمات بیشتری را در سطح ملی انجام دهد ولی نماینده سمت اجرایی ندارد.
بطحایی هم عطای وزارت را بخشید/ کابینه دولت روحانی از حدنصاب می‌افتد؟
گروه سیاسی جهان نيوز، امیر حمزه نژاد: استعفای معماگونه «سید محمد بطحائی» وزیر آموزش و پرورش که با موافقت رئیس جمهور همراه شد بازهم به لیست دولتمردانی که دولت را ترک کرده‌اند نام دیگری افزود. استعفای یک وزیر برای کاندیداتوری مجلس شورای اسلامی برای بسیاری خصوصا طرفداران دولت باورپذیر نیست. از این روست که گمانه‌زنی‌های فراوان دیگری درباره پیاده شدن بطحائی از قطار دولت صورت گرفته است. وزارت آموزش و پرورش این روزها بیشتر به خاطر مسائلی مانند اجرای سند طرح تحول آموزش، سند 2030، پخش آهنگ مبتذل در مدارس، معوقات فرهنگیان، فوت دانش آموزان بر اثر سوانح و حوادث داخل مدارس و ... در کانون توجه افکارعمومی و رسانه‌ها قرار گرفته است.

بنابراین این وزارتخانه پرچالش بهترین جا برای خدمت رسانی است آنهم در حوزه اجرایی که فرد توان و اختیارات عمل زیادی دارد. اینکه یک وزیر با اختیارات بالا جایگاه خود را ترک کند تا در قامت نمایندگی مجلس شورای اسلامی به خدمت رسانی به مردم بپردازند موضوع جالبی است که حکایت نقد و نسیه است. بطحائی اگر سودای وکالت و خدمت به مردم داشت در یکی از مهمترین وزارتخانه‌های دولت یعنی آموزش و پرورش به خوبی می توانست وظیفه خود را ایفا کند اما چه شد که وی عطای وزارت را به لقایش بخشید و یکی دیگر از وزرای مستعفی دولت نام گرفت. 

یکی از گمانه زنی‌ها درباره ترک دولت توسط بطحائی وخیم و پر چالش شدن مدیریت در پاستور است. وزرای دیگری چون «سید حسن قاضی زاده هاشمی» و «سید عباس آخوندی» هم بودند که پس از مدت ها همکاری با دولت روحانی در بزنگاه سخت اقتصادی و مدیریتی پاستور را رها کردند. اینکه وزیری پست خود را ترک کند که برای وکالت در مجلس کاندیدا شود و خود را در کارزار انتخابات بهارستان به چالش بگذارد موضوعی است که چندان باورپذیر نیست. تا کنون سابقه نداشته است که وزیری برای نماینده مجلس شدن استعفا دهد؛ اما عکس این موضوع وجود دارد، زیرا در موقعیت و جایگاه وزارتخانه قطعاً مسئول مربوطه دست بازتری دارد و می تواند خدمات بیشتری را در سطح ملی انجام دهد ولی نماینده سمت اجرایی ندارد. این استعفا با این بهانه بیشتر به دولت و اعتبار آن ضربه زد. اینکه یک وزیر وزارتخانه اش را رها کند و به فکر نمایندگی مجلس باشد، نه بهانه خوبی برای استعفاست و نه برای اعتبار دولت اقدام جالبی به نظر می رسد. 

 موضوع اصلی اینجاست که آیا با استعفای بطحائی بازهم با دور تازه‌ای از کناره گیری های دولتمردان از پاستور مواجه می شویم. واقعیت اینجاست که دولت روحانی با انتقادات بسیاری روبروست و در حیطه عمل نیز مسئولان چندان نتوانسته‌اند پاسخگوی مطالبات مردم باشند و از این رو یکی از چالش‌های جدی دولت روحانی و دولتمردانش نگاه انتقاد آمیز افکارعمومی است. برخی‌ علت چنین استعفایی را گریز از فشار کاری در دو سال آخر دولت روحانی می‌دانند؛ فشاری که می‌تواند اعتبار وزرای دولت را کاهش دهد. دولت دوازدهم با خیل استعفاها و برکناری وزرا روبرو شده است.

البته این گمانه زنی در کنار گمانه زنی های دیگر می تواند محل اعتنا باشد. به هر حال آنچه از ظواهر امر پیداست بازهم یکی دیگر از وزرای دولت روحانی در روزهای پرچالش و سخت وزارتخانه اش را ترک می کند.

 وزیر نتوانست به وعده های خود در وزارتخانه مربوطه عمل کند؛ او وعده داده بود تا بحث استخدام معلمین را عملی کند؛ حال این سوال مطرح است که چرا در این وضعیت آشفته وزیر آموزش و پرورش وزارتخانه را رها کرد و رفت؟ بطحائی آمد و رفت و آنچه باقی ماند وعده‌های بر زمین مانده و مشکلات مختلف مدیریتی است که میراثی برای وزیر آینده شد.

بطحائی با چالش‌های زیادی ربرو شده بود که گمانه زنی درباره ترک چالش‌ها به جای مواجه شدن با آن و موضوع و احتمال ترک پست برای آبروداری مدیریتی را تقویت می کند. انتظارات زیادی درباره این بود که بطحائی بتواند به جای طرح 2030 که بسیاری مطرح می کنند به طور چراغ خاموش در برخی از بخش های آموزش و پرورش اجرا می شود، سند تحول را اجرا کند اما این موضوع با رفتن بطحائی به سرانجام نرسید. موضوع مطالبات معلمان نیز مساله ای است که در این چند ساله و در زمان وزیر سابق چالش جدی این وزارتخانه بوده است.

در دوران مدیریت بطحائی در مورد استخدام معلمین، مطالبات معلمان، رتبه بندی و سرانه‌ها کار خاصی قابل تاملی صورت نگرفت. حتی در این باره گمانه زنی شده است که یکی از علل کناره گیری بطحائی همین موضوع بوده است.  در همین رابطه، «فرج کمیجانی»، دبیرکل مجمع فرهنگیان ایرانی -اسلامی در گفت‌وگو با رسانه‌ها گفته است: «طرح رتبه‌بندی در جلسه روز یکشنبه هیات دولت طرح شده که هیات دولت آن را رد و بطحایی در اعتراض به این موضوع استعفا داد.»

به هر جهت موضوعی که درباره استعفای بطحائی از دولت مطرح شده است نه تنها باورپذیر نیست بلکه مرغ پخته را نیز به خنده وا می دارد. البته مشخص نیست آیا دوباره بطحائی در سمت و پست دیگر به دولت باز می گردد یا مانند برخی از وزرای مستعفی دولت به جمع منتقدان پاستور می پیوندد. تعداد خروجی های دولت روحانی در حال افزایش است و ممکن است با استعفاهای دیگر کابینه از حدنصاب بیفتد و کابینه برای رای اعتماد دوباره به مجلس معرفی شود. به هر جهت دولت دوازدهم با چالش جدی مدیریت بی ثبات در سطح بالای خود یعنی وزرای کابینه روبروست که با استعفای وزیر آموزش و پرورش تداوم یافته است. 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
بی‌شک مجبور به استفا شده و این کاندیداتوری نمایشی‌ است.

کسی که در وزارت با این همه اختیارات کاری نتواند بکند در مجلس که دیگر هیچ، مگر لابی‌گر خوبی باشد و اهل زد و بند با بیرون مجلس و مراکز قدرت
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
...
United States
اقای بطائی شما را جناب روحانی به وزارت انتخاب کرد که طبق نقشه ایشان کارها را جلو ببری نه اینکه کار معلمان را راه بیاندازی. این بنده خداها کلی زحمت کشیدند و پس انداز و بازنشستگی فرهنگیان را به تاراج بدهند حالا شما میخواهی کار را بر عکس کنی و به فرهنگی کمک کنی؟ این ظلم در حق این دولت نیست؟
Iran, Islamic Republic of
به نظر من زنگنه هم استعفا بده هم برای مردم خوبه و هم برای دولت
Iran, Islamic Republic of
...
سرور
Iran, Islamic Republic of
...
غفلت ممنوع
Iran, Islamic Republic of
احتمالا برای مجلس آینده در حال کادر سازی هستن...!!!
مممممممممممممممممممممممممممممممممممم
Iran, Islamic Republic of
البته بطحایی کار بزرگی کرد که شماها خبر ندارید
همین که ازمون ششم به مدارس نمونه دولتی و تیز وشان برداشتند عالی بود
همین که ممنوع کردند کتابهای کمک درسی در مدارس ابتدایی
البته کار از بیخ و بن خرابه کاری نمیشه کرد
معلمان عملا کاری نمی کنن بسشونه هر چه بهشون میدن
4ماه تعطیلی -20سال خدمت معلمان ابتدایی یک روز تقلیل کار دارنند . دیگران هم 20 ساعت در هفته کار می کنن و خروجی بسیار ضیعفی دارند
متاسفانه دختران پسران نوجوان ما اصلا مقید به درس و فرائض دینی خود نیستند .
یکی از دوستای دخترام کلاس ششم، پدر و مادرش براش سگ خریدند بعد من سوال کردم از یک مشاور گفت والا تو این سگ بهتر از دوست پسره که متاسفانه گریبانگیر تعداد زیادی از دختراها شده
کار از دوران رفسنجانی و خاتمی خراب شده و دیگه درست نمیشه
هر چه رهبری میخاد فریاد بزنه گوش شنوای نیست متاسفانه
Iran, Islamic Republic of
اينكه كيفيت و زمان كار معلمها رو مطرح ميكني نشون ميده با ميزان كار ساير كارمندا آشنا نيستي ...
محمد
Iran, Islamic Republic of
این هم یک نمونه از اصلاح طلبان که زیر بار می مونن. فرار می کنن. قبلا حجاریان گفته بود. اسبها در سربالایی همدیگر رو گاز میگیرن. الان از زیر بار درمیرن. بابا مردم روچی فرض کردین
.....
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
شما خود عمار پندارها باید درس بگیرید که بدون احمدی نژاد هیچی نیستید.
Iran, Islamic Republic of
همین گلی که درآموزش وپرورش به سردانش آموزان زده است بس است
از زمین خوردن دولت جمهوری اسلامی یه بار قندهای تو دلتون آب نشه دوباره سیل راه بیفته
Iran, Islamic Republic of
.....
هادی
United Arab Emirates
....
علی
Iran, Islamic Republic of
.....
محمد
Iran, Islamic Republic of
...