کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

فیاض زاهد، فعال اصلاح‌طلب:

حزب‌اللهی‌ها را در موضوع FATF تحریک می‌کنند/ روحانی مظلوم است/ دلواپسان زمین‌گیر کردن دولت را از سال گذشته شروع کردند/ استعفای ظریف خون تازه‌ای را تزریق کرد/ نگرانی‌های خاتمی کاملا جدی است

21 اسفند 1397 ساعت 11:16

گرانی‌های رئیس دولت اصلاحات کاملا جدی است و اگر فردا انتخابات شود جریان اصلاح‌طلبی به هیچ‌وجه حاضر به بسیج نیروهای اجتماعی نیست.


گروه سیاسی جهان نیوز: فیاض زاهد فعال و تحلیلگر سیاسی اصلاح طلب در گفتگو با روزنامه آرمان گفته است: «اگر فردا انتخابات شود جریان اصلاح‌طلبی به هیچ‌وجه حاضر به بسیج نیروهای اجتماعی نیست. اگر این فرض را بپذیریم که برای مقام معظم رهبری همیشه مشارکت حداکثری در انتخابات اولویت بوده؛ جمهوری اسلامی استانداردی را در انتخابات رعایت کرده و گفته در انتخابات مجلس یا ریاست جمهوری 60‌درصد مردم را پای صندوق‌های رأی آورده‌ام، حال اگر این میزان به 35‌درصد برسد در این شرایط به شدت خطرناک خواهد بود.» این ژست آقای اصلاح طلب مثلا تحلیل گر در نوع خود جالب است. واقعیت این گفته فیاض زاهد این است که اصلاح طلبان ناکامی شان در حفظ آرایی که با رقیب هراسی و دادن وعده های پوچ کسب کردند را میخواهند با عبارت مقدس «مشارکت مردم» که مورد تاکید همه دلسوزان نظام است جبران کنند. پیش تر هم ناامیدی اصلاح طلبان از اقبال مجدد مردم به کاندیداهای این جریان از زبان برخی چهره های شاخص دیگر اصلاح طلب بیان شده بود. اما قطعا حضور مردم در دو دوره انتخابات آتی مجلس و ریاست جمهوری به دلایل مختلفی از جمله «نه گفتن» به دولت و مجلس فعلی شکوهمند خواهد بود.

به گزارش جهان نيوز، بخش های مهم این گفتگو را درادامه خواهید خواند:

*مکانیزم کسب قدرت به حاشیه رفته بدین معنی که در انتخاب مدیران یا مسئولیت‌های اداری و سیاسی بیش از اینکه به تخصص و سلامت اخلاقی و مالی این افراد دقت کنیم جای خود را به روابط پیچیده و تودرتوی سیاسی داده و آن روابط نیز بر نظام گزینشگر به شدت ظاهرگرا و عوام‌فریب مبتنی شده است.

*در همه جای جهان پاکدامنی، اصالت و شرافت فارغ از اینکه شما چه کسی هستید و چه رویکردی دارید برای سلامت سیستم و جامعه مناسب است، اما زمانی که این مقوله به ظاهرگرایی و عوام‌فریبی فروکاهیده می‌شود معلوم است که محلی برای کاسبی است. از نظر سیاسی حوزه دیگری را در برمی‌گیرد چرا که وقتی نظام انتخابات بر این اساس شکل می‌گیرد، قانون دور زده می‌شود و به جای آن تحقیقات محلی جایگزین می‌شود و یک دستگاه عریض و طویل ارزیابی مسائل فردی غیرمرتبط با نیازهای اجتماعی ملاک قرار می‌گیرند، چهره‌های صادق، شریف، کارآمد و آزاده نمی‌توانند از این فیلتر رد شوند. در مرحله سوم وقتی که سیستم در خلأ مردان ایدئولوژیک و کارآزموده قرار می‌گیرد تلاش می‌کند که طبقه جدیدی را جایگزین کند.


*مساله FATF متفاوت است به‌نظر من شکلی از ناآگاهی مثلا تحریک بچه حزب‌الهی‌ها مثل اینکه می‌گویند با این کار جلوی کمک به مقاومت اسلامی را بگیرند یا اینکه بگویند این راهی برای تسلط نظام سلطه است، اما اگر به همان افراد گفته شود که کشورهایی مثل روسیه، چین مالزی، اندونزی به ما گفتند که اگر به FATF نپیوندید، ما حتی همکاری معمولی خود را با شما قطع می‌کنیم یا اینکه تمام کشورهای جهان به این کارگروه پیوستند و بدین معنی نیست که همه تحت نظر نظام سلطه می‌روند، شاید ماجرا روشن شود، اما بخش اعظم این مخالفت‌ها ریشه در نگرانی آنهاست که کار را برای آنها سخت می‌کند. من معتقدم که بخش زیادی از این تجمعات و پیامک‌ها برای رضای خدا نیست برای شبکه مالی است که اگر تحت نظارت دولت و سازمان‌های بین‌المللی قرار بگیرد امکان این حجم از سودآوری را نخواهد داشت. این مخالفت سازمانده‌ای شده مشکوک است.

*شاید من جزء اولین کسانی باشم که در مصاحبه‌ای گفتم این دولت یکی از بی‌شناسنامه‌ترین دولت‌ها در عرصه سیاسی است و این اشکال نیز به نوع انتخابات و چینش رئیس‌جمهور باز می‌گردد.

*شاید بی‌راه نباشد او را رئیس‌جمهوری مظلوم بدانیم چرا که عموم وزرا می‌ترسیدند هزینه سیاسی تصمیمات او را عهده‌دار شوند و او در جایی که نیازمند حمایت بود تنها بود و تنها می‌جنگید.

*روحانی می‌خواست مثل آقای هاشمی که در دوره دوم خود گفته بود به این وزرا رأی دهید چون وزرای کاری هستند، عمل کند، اما باید اعتراف کنم برخی از وزرای روحانی حتی ویژگی کاری‌بودن هم ندارند.

*فرایند زمین‌گیر کردن دولت از سال گذشته توسط جریان دلواپس آغاز شد. البته اینها ربطی به اصولگرایان ندارند و جریانی هستند که دوست دارند در فضای تنش سیر کنند. من حتی به برخی از اینها مشکوکم. اصولگرایان منصف با کار دولت هماهنگ بوده و با روحانی نیز مشکل ندارند. مهم‌ترین مدافع دولت برای عدم سقوط مقام معظم رهبری بود که فرمودند «این دولت با قدرت کارش را تمام می‌کند» و بزرگترین مدافع این دولت ایشان خواهد بود.

بیشتر بخوانید:
احمدی نژاد حسن بزرگی داشت، اقتدار دولت را زنده کرد
سال ۵۸ اندیشه بازرگان طرفدار زیادی نداشت اما امروز دارد


*ما در بهار سال آینده به خطرناک‌ترین شرایط خواهیم رسید. نکته دوم تصمیم‌گیری و فرایند عملکرد دولت است. مثلا اکنون می‌گویند در گمرکات ایران چندین کانتینر قطعات یدکی خودروها وجود دارد. در اوج فشارها در چند ماه گذشته مواد اولیه بسیاری از کارخانجات در گمرک گیر کرده بود که آقای جهانگیری مجبور شد به گمرک برود. گمرک که دیگر دست تندروها یا ترامپ نیست بلکه دولت است،

*استعفای ظریف و حمایت اجتماعی که ایجاد کرد به دولت قدرت و خون تازه‌ای را تزریق کرد که آن نگرانی را تا حدی کاهش می‌دهد.

*نگرانم چراکه کمبودها، فقدان مایحتاج، افزایش قیمت‌ها و ونزوئلایی شدن اقتصاد ایران باشد. آن زمان است که افکار عمومی برای سقوط دولت آماده می‌شوند و زمینه‌های عقلانی پیدا می‌کند.

*نگرانی‌های رئیس دولت اصلاحات کاملا جدی است و اگر فردا انتخابات شود جریان اصلاح‌طلبی به هیچ‌وجه حاضر به بسیج نیروهای اجتماعی نیست. اگر این فرض را بپذیریم که برای مقام معظم رهبری همیشه مشارکت حداکثری در انتخابات اولویت بوده؛ جمهوری اسلامی استانداردی را در انتخابات رعایت کرده و گفته در انتخابات مجلس یا ریاست جمهوری 60‌درصد مردم را پای صندوق‌های رأی آورده‌ام، حال اگر این میزان به 35‌درصد برسد در این شرایط به شدت خطرناک خواهد بود. پذیرش استعفای ظریف ضربه‌ای به کل حاکمیت بود و پیامدی بسیار وحشتناک به داخل و خارج می‌داد. لذا اگر مقامات به این نتیجه برسند که فقدان انجام اصلاحات در یکی 2 سال آینده منجر به کاهش شدید مشارکت اجتماعی و سیاسی خواهد شد تن به تغییرات خواهند داد.


کد مطلب: 677505

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/report/677505/حزب-اللهی-ها-موضوع-fatf-تحریک-می-کنند-روحانی-مظلوم-دلواپسان-زمین-گیر-کردن-دولت-سال-گذشته-شروع-کردند-استعفای-ظریف-خون-تازه-ای-تزریق-نگرانی-های-خاتمی-کاملا-جدی

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com