کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

عجیب‌ترین موزه‌های جهان

11 مرداد 1388 ساعت 19:55

در این موزه مراحل تکامل ساخت سرویس‌های بهداشتی از دوهزار و 500 سال پیش از میلاد مسیح تا امروز در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفته است.


تک و منحصربه‌فرد بودن، هیجان برانگیز بودن و جذاب بودن، سه ویژگی‌ اصلی برای ترغیب و تهییج مجموعه‌داران در جمع‌آوری اشیا و آثار کلکسیونی است. این احساسی است که هر مجموعه‌ دار هنگام جمع‌آوری کلکسیون خود به آن دست پیدا می‌کند.

مردم چیزهای زیادی را جمع‌آوری می‌کنند، از آثار سنتی همچون تمبر و کارت‌پستال‌ها گرفته تا عروسک و حتی لباس افراد مشهور. در این میان بعضی افراد اشیا و مجموعه‌های خود را به موزه‌ها اهدا می‌کنند و برخی خود دست به برپایی موزه‌ای از مجموعه‌های قدیمی و دیدنی در خانه‌هایشان می‌زنند؛ موزه‌هایی در نوع خود عجیب اما پر بازدید.

آنچه در این مطلب به آن اشاره می‌شود مجموعه‌ای از برترین یا به نوعی عجیب‌ترین موزه‌هایی است که به دلیل نمایش آثاری نامتعارف، از بازدیدکنندگان قابل توجهی برخوردار شده‌ است.

موزه کفش باتا، تورنتو، کانادا: نام دیگر این موزه بتخانه‌کفش‌هاست؛ موزه‌ای با بیش از 10 هزار جفت از پاپوش‌های پاپیروسی مصر باستان گرفته تا کفش‌های مشاهیر معاصر جهان. علاوه بر آن در این موزه تاریخی ساخت کفش از چهارهزار و 500 سال پیش تا دستگاه‌های پیشرفته امروزی نیز به نمایش
درآمده است.

موزه هنرهای بد، ماساچوست، آمریکا: گالری‌های هنری فراوانی در دنیا وجود دارند که به نمایش آثار هنری برجسته‌ای از هنرمندان مشهور جهان همچون پیکاسو، ونگوک، میکل آنژ، داوینچی یا دیگر بزرگان تاریخ هنر جهان می‌پردازند اما در موزه «هنرهای بد» ماساچوست، روی دیگری از هنر به نمایش درآمده است.

این موزه به عنوان یک نهاد اجتماعی، موسسه‌ای خصوصی است که به نمایش، حفظ و جمع‌آوری آثاری با کیفیت بد در شکل‌های مختلف می‌پردازد. این موزه در سال 1994 گشایش یافته و بیش از 250 اثر هنری با کیفیتی واقعا بد در آن به نمایش درآمده‌اند.

تابوت‌های فانتزی، تگزاس، آمریکا: این موزه توسط یکی از ماموران بازنشسته کفن و دفن شهر هوستون اداره‌می‌شود که مجموعه‌ای از زیباترین وسایل و ابزار کفن و دفن عمومی در سراسر جهان را به نمایش درآورده است.

تابوت‌های فانتزی بخشی از یک فرهنگ سنتی در کشور غنا به شمار می‌رود و بیرون از مرز‌های قاره آفریقا امری نامتعارف است. با این وجود، آنهایی که در طلب مراسم تدفینی شاد هستند، می‌توانند از امکانات این موزه استفاده کنند.

موزه سیم‌خاردار، تگزاس، آمریکا: حالا دیگر سیم‌خاردارها هم صاحب موزه می‌شوند. موزه‌های کانزاس و مک لین تگزاس در حال حاضر با برخورداری از مجموعه متنوعی از سیم‌خاردارهای جهان، منظره‌ای جالب توجه را برای بازدیدکنندگان به وجود آورده‌اند.

در حال حاضر موزه سیم خاردار کانزاس با دو هزار و يكصد نمونه و موزه ریسمان شیطان مک لین با یکهزار و 400 نمونه، از بزرگ‌ترین این گونه موزه‌ها به شمار می‌روند.

موزه فرهنگ قهوه، زوریخ، سوئیس: به گزارش وطن امروز، موزه جوان جاکوبز در زوریخ سويیس نمایشگاهی از انواع محصولات قهوه از سراسر جهان را برپا کرده است. علاوه بر آن هرچیزی مرتبط با تولید قهوه همچون آگهی‌های تبلیغاتی، جعبه‌های قهوه ژاپنی و محصولات دیگری با موضوعیت قهوه در این موزه به نمایش درآمده است.

موزه بین‌المللی سرویس بهداشتی سولباح، دهلی‌نو، هند: در این موزه مراحل تکامل ساخت سرویس‌های بهداشتی از دوهزار و 500 سال پیش از میلاد مسیح تا امروز در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفته است.

دکتر بیندشوار پاتاک، یکی از کارشناسان لوازم بهداشتی از گردانندگان این موزه به شمار می‌رود.

او که مدت‌ها در پی یافتن راهی برای دفع فاضلاب خانه‌های شهروندان هندی بود حاصل سال‌ها جست‌وجوی خود را با مجموعه‌ای از سرویس‌های بهداشتی اقصی نقاط جهان در اختیار بازدیدکنندگان قرار داده است.


کد مطلب: 59508

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/report/59508/عجیب-ترین-موزه-های-جهان

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com