کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

اصولگرایان امروز چه نوشتند؟

هدف تیم انتخاباتی احمدی نژاد/ ادعاهای جدید یک مجری فراری/ سیف سپرده‌گذاران کاسپین را پیچاند

24 اسفند 1395 ساعت 17:12

روزنامه زنجیره‌ای شرق در تحلیلی به تحرکات انتخاباتی احمدی نژاد پرداخت و هدف تحرکات تیم انتخاباتی وی را علیه اصولگرایان دانسته و نوشته است: «ايشان به هر حال مي‌خواهد با مطرح‌كردن بقايي، در داخل اصولگراها هم رأي‌شكني كند.


گروه سیاسی جهان نيوز: با بررسی روزنامه های امروز اصولگرایان به مطالب و گزارش های جالبی برخورد می کنیم که به بخش های از آن به شرح ذیل می توان اشاره کرد:
 
روزنامه کیهان در ستون " نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای" خود نوشت:

* آغاز وعده‌های انتخاباتی دولت یازدهم

در حالی که در طول این چهار سال وزارت راه و شهرسازی دولت یازدهم برنامه‌ای برای موضوع مسکن نداشته است اکنون و در آستانه انتخابات روزنامه وقایع اتفاقیه در نقل قولی از معاون وزیر راه و شهرسازی نوشت: «بهره‌برداري از ۵۰۰ هزار واحد مسکوني در قالب‌ «مسکن حمايتي» و «مسکن اجتماعي» تا سال ۱۴۰۰ انجام مي‌شود.»

این روزنامه در ادامه آورده است: «به گزارش وزارت راه ‌و شهرسازي، حامد مظاهريان افزود: تأمين مسکن اقشار کم‌درآمد در دو قالب مسکن‌ اجتماعي و مسکن‌ حمايتي، طرح‌ريزي شده و بر‌اساس مصوبه هيأت وزيران، مسئوليت اجرايي تأمين مسکن اقشار کم‌درآمد در دو قالب مسکن‌ اجتماعي و مسکن‌ حمايتي برعهده بنياد مسکن انقلاب ‌اسلامي است. در طول برنامه ششم و از سال 96 [پس از انتخابات ریاست جمهوری[ تا سال ۱۴۰۰، حمايت سالانه از ۱۰۰ هزار واحد مسکوني اقشار کم‌درآمد در دو قالب يادشده (مسکن ‌حمايتي و مسکن ‌اجتماعي) در دستورکار است که در مجموع تا پايان سال ۱۴۰۰، ساخت ۵۰۰ هزار واحد مسکوني در اين طرح مورد حمايت قرار مي‌گيرد.»

گفتنی است در کنار اقدامات کاملا نخ‌نمای دولت  همچون پخش تن ماهی برای جلب آرای اقشار ضعیف جامعه که سبد رای قابل توجهی را شامل می‌شوند، در این روزها، موضوع مسکن اجتماعی نیز در دستور کار قرار گرفته است. مسکن اجتماعی طرحی بود که آخوندی پس از مزخرف خواندن مسکن مهر،‌ آن را وعده داده بود و اکنون و در آستانه انتخابات ریاست جمهوری که متقاضیان مسکن مهر همچنان گرفتار معضلات آن به دلیل مزخرف خواندن این پروژه توسط وزیر راه و شهرسازی هستند، آنها را به مسکن اجتماعی و مسکن حمایتی وعده می‌دهند.

*هدف تیم انتخاباتی احمدی نژاد

روزنامه شرق در تحلیلی به تحرکات انتخاباتی احمدی نژاد پرداخت و هدف تحرکات تیم انتخاباتی وی را علیه اصولگرایان دانسته و نوشته است: «ايشان به هر حال مي‌خواهد با مطرح‌كردن بقايي، در داخل اصولگراها هم رأي‌شكني كند. به اعتقاد من آسيبي كه او با قطبي‌كردن فضا به جامعه وارد مي‌كند، برخلاف آنچه برخي فكر مي‌كنند، صرفا به دولت و اصلاح‌طلبان و روحاني مربوط نيست بلكه بيشترين آسيب را به اصولگراها خواهد زد، چون پايگاه رأي بقايي از پايگاه رأي‌ اصلاح‌طلبان نيست.»

گفتنی است پیش از این اصلاح طلبان تلاش داشتند با ارتباط دادن عملکرد احمدی نژاد و تیم او به اصولگرایان و با ایجاد دو قطبی سبد رای خود را افزایش دهند. در ماه‌های گذشته نیز مدعیان اصلاحات تقصیر عملکرد منفی و دست خالی دولت یازدهم را به گردن دولت سابق انداخته و تلاش داشتند فضای دو قطبی را ایجاد و آن را تشدید کنند.
 
*ادعاهای جدید یک مجری فراری

مجری فراری سیما که زمینه را برای برگشت به ایران فراهم ندید، باز هم به فحاشی روی آورد!

به گزارش خبرنگار کیهان، مجری سابق شبکه تهران سیما، که چند سالی است به آمریکا پناهنده شده، ظرف دو سال گذشته با واسطه تراشی چند بار به مراجع امنیتی برای برگشتن به ایران پیغام و پسغام داده است.

ظاهرا وی با وجود انجام برخی اقدامات زمینه را برای برگشتن مهیا ندید.به همین دلیل مدتی پیش در گفت‌وگو با یک سایت فارسی زبان به فحاشی روی آورد و در اظهار نظری مبهم گفت:

«تلویزیون می‌خواست از من گاف بگیرد. برای همین فرار کردم!»

او نگفت اصلا چرا باید تلویزیون از او گاف بگیرد و آن چه گافی بوده است که بابت ندادن آن گاف، مجبور به فرار شده است؟!

این مجری سابق تلویزیون پس از خروج از ایران با مشکلات معیشتی فراوانی مواجه شده و برای گذران زندگی خود تقریباً هر اقدامی از تعریف و تمجید از رژیم پهلوی گرفته تا توهین به مقدسات را انجام داده است.

یکی از اتفاق‌های معمول در حوزه فرهنگی، تطمیع برخی فعالان هنری و فرهنگی برای خروج از ایران است. این فعالان پس از خروج مدتی در نقش پادو برای رسانه‌های معاند فعالیت می‌کنند و وقتی تاریخ مصرف آنان تمام شد، تازه می‌فهمند که چه کلاه گشادی به سر آنها رفته و آنچه نوید داده می‌شد؛ سرابی بیش نبوده است.

هفته پیش یکی از همین افراد و کارگردان سابق سیما،که گفته بود ضوابط تلویزیون ایران دست و پا گیر است، از مهاجرت ابراز پشیمانی کرده و خواهان برگشتن به  ایران شد!
 
*سیف سپرده‌گذاران کاسپین را پیچاند


روزنامه وطن امروز نیز طی گزارشی اقتصادی به مشکلات سپرده‌گذاران کاسپین پرداخته است. در این گزارش آمده است:

ولی‌الله سیف که برای بررسی آخرین وضعیت سپرده‌گذاران کاسپین به کمیسیون اقتصادی مجلس دعوت شده بود، این جلسه را پیچاند و معاون خود را به این جلسه فرستاد!

با وجود اینکه سپرده‌گذاران کاسپین انتظار داشتند رئیس‌کل بانک مرکزی در جلسه کمیسیون اقتصادی مجلس برای بررسی آخرین وضعیت موسسه اعتباری کاسپین حاضر شود اما این اتفاق نیفتاد و فرشاد حیدری، معاون نظارتی بانک مرکزی به این جلسه رفت. سیدحسن حسینی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با تسنیم، در تشریح جزئیات جلسه عصر دیروز کمیسیون اقتصادی مجلس با معاون نظارتی بانک مرکزی درباره مشکلات موسسه کاسپین اظهار داشت: در این جلسه صحبت‌های زیادی درباره وضعیت آشفته حوزه پولی در موسسه اعتباری کاسپین شد که این مشکلات نظارت بانک مرکزی را زیر سوال برده است.

وی با تاکید بر اینکه بانک مرکزی نمی‌تواند از مشکلات ایجاد شده برای موسسه اعتباری کاسپین شانه خالی کند، گفت: بانک مرکزی نباید مشکل را به گردن قوه قضائیه، نیروی انتظامی و سایر دستگاه‌ها بیندازد بلکه باید خودش به میدان می‌رفت و مانع بروز چنین وضعیتی برای موسسه اعتباری کاسپین می‌شد.

وی با اشاره به توضیحات معاون نظارتی بانک مرکزی در این جلسه گفت: آقای حیدری اشاره‌ای به انحلال ۸ تعاونی و شکل‌گیری کاسپین داشت و اعلام کرد ساماندهی ۸ تعاونی ماموریت کاسپین بود که از این تعداد ۶ تعاونی فاقد مشکل اساسی بودند ولی ۲ تعاونی فرشتگان و بدر طوس مشکلات بیشتری نسبت به سایر تعاونی‌ها داشتند.

حسینی اضافه کرد: طبق اعلام بانک مرکزی، ساماندهی دارایی‌ها و بدهی‌های ۸ تعاونی منحل شده در حال نهایی شدن است، بانک مرکزی اعلام کرد قرار است تا اردیبهشت ماه سال آینده وضعیت دارایی‌ و بدهی‌های موسسه کاسپین تعیین‌تکلیف شود. وی به ضرورت شفاف‌سازی دارایی، بدهی و سود و زیان ۸ تعاونی منحل شده در موسسه کاسپین اشاره و تصریح کرد: اینطور که بانک مرکزی گفته امیدواریم تا اردیبهشت ماه وضعیت این حساب‌ها مشخص شود.

حسینی درباره اینکه آیا در اردیبهشت‌ماه پرداخت سپرده‌های مردم نیز در موسسه کاسپین از سر گرفته می‌شود، گفت: بانک مرکزی اعلام کرد نمی‌تواند ضرر و زیان سپرده‌گذاران را بدهد بلکه فقط می‌تواند دارایی‌ها را مسدود و فرآیند تعیین‌تکلیف سود و زیان را تسریع کند، بناست متناسب با ارزیابی‌های صورت گرفته براساس سهام و سپرده اشخاص تعیین‌تکلیف انجام شود. یعنی مردم بعد از مشخص شدن دارایی و بدهی‌های ۸ تعاونی منحل شده در کاسپین می‌توانند به سود یا زیان‌شان برسند. وی درباره جلسه کمیسیون با رئیس کل بانک مرکزی در تاریخ دیگر گفت: تا پایان سال کمیسیون فرصتی برای تشکیل جلسه ندارد.

به گفته عضو کمیسیون اقتصادی، بانک مرکزی بناست زمانبندی حل مشکلات موسسه کاسپین را به مجلس بدهد. ضمن آنکه مجلس از این بانک خواسته با حضور در رسانه‌ها و شفاف‌سازی، از نگرانی سپرده‌گذاران کاسپین بکاهد. وی درباره اینکه چه تعداد از سپرده‌گذاران سیستم بانکی در موسسه کاسپین با مسدود شدن حساب‌های‌شان مواجه شده‌اند، گفت: بانک مرکزی آماری در این زمینه ندارد و بنا شد به ما اعلام کند که چه تعداد سپرده‌گذار و با چه میزان سپرده در این موسسه حساب داشته‌اند.

در این میان نرفتن سیف به مجلس بسیاری از سپرده‌گذاران را ناراحت کرده و آنها در تماس با «وطن‌امروز» اعلام کردند بی‌تدبیری و مدیریت ضعیف در نظام بانکی کشور به شدت احساس می‌شود و همین بی‌تدبیری موجب شد مردم به کاسپین اعتماد کنند. آنها می‌گویند نام کاسپین در لیست موسسات مجاز بانک مرکزی وجود داشته و مردم در شعبی که تابلوی موسسه اعتباری کاسپین در آن وجود داشته سپرده‌گذاری کرده‌اند اما 10 ماه بعد بانک مرکزی اعلام کرده هنوز تعاونی‌های زیرمجموعه ادغام نشده‌اند و مردم نباید سپرده می‌گذاشتند. به همین علت سپرده‌گذاران سعی کرده‌اند با تجمعات خود مشکلات کاسپینی‌ها را به گوش مسؤولان برسانند.

چادرنشینی ۳ روزه کاسپینی‌ها

گفتنی است تجمع سپرده‌گذاران کاسپین دیروز دوشنبه (23اسفند) هم ادامه داشت. تعدادی از این افراد به همراه خانواده‌های خود با برپایی چادرهای مسافرتی قصد دارند اعتراض خود را به گوش مسؤولان برسانند. همانطور که در تصویر نیز مشاهده می‌کنید سپرده‌گذاران کاسپین از نمایندگان مجلس خواسته‌اند آنها را از زیر آوار این موسسه تا زمانی که زنده هستند، نجات  دهند.

وضعیت موسسه کاسپین در حالی نگرانی مردم را تشدید می‌کند که بانک مرکزی تاکنون موضع مشخصی نگرفته است، درحالی که نمایندگان مجلس روز گذشته در کمیسیون اقتصادی به معاون نظارتی این بانک متذکر شده‌اند که باید در این شرایط حساس بانک مرکزی اطلاع‌رسانی کافی را از طریق رسانه‌ها انجام دهد تا از نگرانی مردم کاسته شود. مستندات مختلف از زمان بررسی وضعیت مالی 8 تعاونی اعتباری تشکیل دهنده کاسپین، انحلال و پذیره‌نویسی در بورس، درج نام کاسپین بدون هر گونه شروطی یا اطلاعیه‌ای در سایت رسمی بانک مرکزی، 9 ماه فعالیت آن موسسه از تاریخ مجوز رسمی و تبلیغات متعدد کاسپین در رسانه ملی، موجب نارضایتی مردم از عملکرد بانک مرکزی در مواجهه با کاسپین شده است.

برخورد ضعیف بانک مرکزی با موضوع کاسپین بدان حد است که مردم خواهان دخالت شخص رئیس‌جمهور در جهت دفاع از حقوق شهروندی خود و تسریع در حل مشکلات‌شان هستند. همچنین نمایندگان متعددی از مجلس شورای اسلامی در اظهارات و نامه‌نگاری‌های خود با آقای روحانی رئیس‌جمهور و بانک مرکزی، اقدامات و توجیهات مختلف آن بانک درباره سپرده‌گذاران کاسپین را به دلیل مجاز بودن آن موسسه غیرقابل پذیرش دانسته و ضعف بانک مرکزی را تنها دلیل این مشکلات عنوان کرده‌اند که  منجر به زیان هموطنان در اقصی نقاط کشور شده است. 

گفتنی است بسیاری از مردم در سراسر کشور به دلیل قرار گرفتن نام موسسه کاسپین در لیست موسسات مجاز بانک مرکزی به تاریخ 27 اسفند1394 و با اعتماد بر آن در این موسسه سپرده‌گذاری کرده‌اند. مردم که جز سایت رسمی بانک مرکزی و رسانه‌های عمومی، ابزاری برای مطلع شدن از توافقات پشت‌پرده آن بانک ندارند هم‌اکنون به دلیل عدم انجام وظایف قبلی بانک مرکزی و عدم شفاف‌سازی در سایت رسمی بانک مرکزی، متضرر اصلی این حادثه بزرگ شده‌اند.

ادامه‌دار شدن عدم رسیدگی به وضعیت موسسه کاسپین در حالی است که سپرده‌گذاران اظهار می‌کنند نمی‌توانند به وعده‌های طولانی‌مدت بانک مرکزی اعتماد کنند، چرا که بانک مرکزی نخستین خشت‌های این موسسه را بر پایه عدم اطلاع‌رسانی صحیح و  بیان حقایق گذاشته و  9 ماه بستر زیان دیدن آنها را توسط قرار دادن نام کاسپین در سایت بانک مرکزی فراهم کرده است.
 


کد مطلب: 507678

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/report/507678/هدف-تیم-انتخاباتی-احمدی-نژاد-ادعاهای-جدید-یک-مجری-فراری-سیف-سپرده-گذاران-کاسپین-پیچاند

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com