يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 12 May 2024
 
۰
۳

الگوی ترامپ در تعامل با همپیمانان آمریکا/ "تا پول داری رفیقتم"

يکشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۰۳
کد مطلب: 502351
روانشناسی سیاسی ترامپ نشان می دهد که وی شخصیتی جاه طلب، برونگرا و ناسازگار دارد که به شدت تشنه قدرت و خودنمایی بوده و عزم و اراده زیادی برای تحقق خواسته هایش دارد. پیشینه تجاری و ثروت فراوان از او فردی جاه طلب ساخته که نه تنها خود، بلکه آمریکا را نیز از همه دنیا یک سر و گردن بالاتر می بیند و لذا به دنبال باج گرفتن از سایر کشورها و مطیع ساختن آنها در عرصه های مختلف است. با چنین رویکردی است که او امنیت، اقتصاد، رفاه و آزادی را تنها در قالب محصور کشور خود تعریف می کند
الگوی ترامپ در تعامل با همپیمانان آمریکا/ "تا پول داری رفیقتم"
به گزارش جهان نيوز- اگر برای راهبردهای کلان در  سیاست خارجی آمریکا سه زیر ساخت و ستون اصلی  در نظر بگیریم آن سه عبارت خواهند بود از امنیت، اقتصاد و لیبرال دموکراسی یا (آمریکایی سازی در قالب ترویج ارزش ها). اولویت بندی این سه تاثیری جدی در رفتار سیاست خارجی دولت های آمریکایی دارد. در این میان برای دونالد ترامپ به عنوان یک تاجر نیویورکی، هیچ چیز به اندازه اقتصاد مهم نیست. سیاست خارجی و دیپلماسی مطلوب از نگاه ترامپ سیاست خارجی است که برای آمریکا پول داشته باشد.   به ویژه این روزها که  ایالات متحده از کسری بودجه و کسری تراز تجاری رنج می برد.
بنا به گزارش منتشر شده از سوی وزارت بازرگانی آمریکا، با اینکه کسری تجاری آمریکا در ماه دسامبر گذشته به خاطر افزایش صادرات کمی کاهش یافت، اما این میزان اندک هم نتوانست کسری تجاری کل سال را از رسیدن به بالاترین میزان خود
عبدالباری عطوان تحلیل گر سرشناس عرب چندی پیش در رابطه با این موضوع نوشت: "ترامپ پولهای سعودی را تا دلار اخر خواهد دوشید. "
طی چهار سال گذشته باز دارد. بنا به این گزارش که روز  سه شنبه ۱۹ بهمن منتشر شده است کسری تجاری آمریکا در سال ۲۰۱۶، با افزایشی چهار دهم درصدی به ۵۰۲.۳ میلیارد دلار رسید که بالاترین میزان عدم توازن تجاری سالانه آمریکا از سال ۲۰۱۲ تا کنون محسوب می شود. تراز تجاری یک کشور به تفاوت میان ارزش مالی صادرات و واردات آن کشور در دوره ای معین بستگی دارد. کسری تجاری، ناشی از بالا بودن ارزش مالی واردات در مقایسه با صادرات کشور است و این به معنی از بین رفتن فرصت های شغلی و ضربه خوردن طبقه متوسط و تعطیلی کارخانه ها در داخل یک کشور می باشد.

"عربستان باید سهم آمریکا از نفت را بپردازد"
در چنین شرایطی شاید بشود سخنان ترامپ در حوزه دیپلماسی را بهتر درک کرد. به عنوان نمونه  او در جریان رقابت های انتخاباتی اش در رابطه با چگونگی تعامل واشنگتن با کشورهای عربی گفته بود:" 19 هزار میلیارد دلار بدهکاریم و امسال بدهکارتر می‌شویم، زیرساخت‌های آمریکا مشکل اساسی دارد؛ درحالی‌که سعودی‌ها روزانه یک میلیارد دلار درآمد دارند و باید سهم ما را درست بپردازند." بی جهت نیست که عبدالباری عطوان تحلیل گر سرشناس
رامپ نگاهی ارباب رعیتی به سیاست خارجی واشنگتن دارد. او معتقد است رعیت های آمریکا باید سهم ملوکانه را بپردازند.
عرب چندی پیش در رابطه با این موضوع نوشت: "ترامپ پولهای سعودی را تا دلار اخر خواهد دوشید. " حالا سعودی ها هر روز یک قراردادجدید نظامی با امریکا تعریف می کنند تا سهم مورد نظر ترامپ را به پردازند.

"از ناتو حمایت می کنیم به شرطی که پولش را بدهد"
اما باج گیری دیپلماتیک روشی نیست که ترامپ تنها  برای تعامل با اعراب در ذهن داشته باشد. او هفته گذشته در اولین سخنرانی خود در مقام رئیس کل نیروهای مسلح آمریکا در پایگاه نظامی مک دیل در شهر تامپا فلوریدا با تاکید بر این که کشورهای اروپایی عضو ناتو بایستی هزینه بودن زیر چتر حمایتی امریکا را بپردازند تصریح کرد:" آمریکا در کنار کشورهایی می ایستد که در دفاع از آزادی با ما شراکت می کنند. ما از شما حمایت می کنیم هر ساعت، هر روز و امروز و همیشه. بدان معنی که متحدان هم باید به همین اندازه با ما در این همکاری شریک باشند. ما قویا از ناتو حمایت می کنیم تنها از اعضای ناتو می خواهیم بودجه این نهاد را بطور کامل و طبق تعهدات خود پرداخت کنند. بسیاری از کشورها تا امروز این مبالغ را پرداخت نکرده اند."

باج گیری دیپلماتیک
روانشناسی سیاسی
پیشینه تجاری و ثروت فراوان از او فردی جاه طلب ساخته که نه تنها خود، بلکه آمریکا را نیز از همه دنیا یک سر و گردن بالاتر می بیند و لذا به دنبال باج گرفتن از سایر کشورها و مطیع ساختن آنها در عرصه های مختلف است.
ترامپ نشان می دهد که وی شخصیتی جاه طلب، برونگرا و ناسازگار دارد که به شدت تشنه قدرت و خودنمایی بوده و عزم و اراده زیادی برای تحقق خواسته هایش دارد. پیشینه تجاری و ثروت فراوان از او فردی جاه طلب ساخته که نه تنها خود، بلکه آمریکا را نیز از همه دنیا یک سر و گردن بالاتر می بیند و لذا  به دنبال باج گرفتن از سایر کشورها و مطیع ساختن آنها در عرصه های مختلف است. با چنین رویکردی است که او امنیت، اقتصاد، رفاه و آزادی را تنها در قالب محصور کشور خود تعریف می کند و می کوشد با ابتدایی ترین راه ها، با هر آن چه برای آمریکا تهدید ایجاد می کند مقابله کند. با همه این اوصاف ترامپ نه یک سیاستمدار پر فریب و کهنه کار؛  بلکه تاجری بی تجربه در سیاست است که همان گونه که در تبلیغاتش هم بارها اشاره کرده، تمایلی به جنگ، لشکر کشی به مناطق مختلف و صرف پول و سربازان آمریکایی در سایر نقاط جهان را ندارد. اولویت او بازگرداندن ابهت اقتصادی آمریکا، افزایش توسعه و رفاه و البته امنیت در این کشور است. در همین چارچوب رفتارهای دیگر دولت ترامپ مانند تاکید بر عدم افزایش نیروها و تجهیزات آمریکا در خاورمیانه و خلیج فارس و یا مخالفت با ارسال نیروی نظامی به شرق اروپا قابل تفسیر است. به طور خلاصه می توان گفت که ترامپ نگاهی ارباب رعیتی به سیاست خارجی واشنگتن دارد. او معتقد است رعیت های آمریکا باید سهم ملوکانه را بپردازند.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
اینم که شده اصلاح چی.
مسعود دیپلمات
Iran, Islamic Republic of
ترامپ نیز همانند ریگان و سایرین فقط یک هنرپیشه است که سناریوی نوشته شده را بخوبی بازی می کند. تهیه کننده، کارگردان و نویسنده، کسان دیگری هستند. هیئت حاکمه کسی را انتخاب میکنند که بتواند نقش خودش را بخوبی ایفاء کند. همه خل بازی های ترامپ هم دارای پیام های جدی است که بطرف مقابل داده میشود. شنونده باید عاقل باشد و حساب کار دستش بیاید.
Iran, Islamic Republic of
بی پول که شدی همان تسلیحات را برا کودتا علیه خودت بکار میگیریم.