پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۲
۲
گره خط لوله صادرات گاز ایران به شرق گشوده می‌شود؟

کلید چین در قفل خط لوله‌ای که از ایران، بازار انرژی دنیا را تکان می‌دهد

شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۰۰
کد مطلب: 491108
سالهاست که هر از گاهی در رسانه ها صحبت از صادرات گاز ایران به پاکستان و سپس هندوستان مطرح می شود ولی آینده این طرح مهم همچنان مبهم باقی مانده است.
کلید چین در قفل خط لوله‌ای که از ایران، بازار انرژی دنیا را تکان می‌دهد
گروه بین الملل جهان نيوز ـ در حالی که ایران با دارا بودن 18 درصد از ذخایر گازی جهان، در رتبه دوم جهانی پس از روسیه قرار دارد اما سالهاست که هر از گاهی در رسانه ها صحبت از صادرات گاز ایران به پاکستان و سپس هندوستان مطرح می شود ولی آینده این طرح مهم همچنان مبهم باقی مانده است.

بر اساس این طرح مهم بین المللی که می تواند بازار انرژی دنیا را تحت تاثیر قرار بدهد طول طرح خط لوله ایران به هند، حدود 2700 کیلومتر پیش‌بینی شده بود. 1100 کیلومتر از این خط لوله در ایران، 780 کیلومتر در پاکستان و 600 کیلومتر در هند احداث شود تا حداکثر 90 میلیون متر مکعب گاز را به صورت روزانه در اختیار صنایع و مردم هند قرار دهد.

حتی براساس توافقاتی که در زمان احداث خط لوله صلح منعقد شد مقرر شد که گاز ایران از عسلویه به چین برسد که پس از آن که هند به این خط پیوست، مقامات ایرانی وارد مذاکره با مقامات چینی در خصوص صادرات گاز به این کشور بشوند.

اما کار در مقطعی به جایی رسید که ایران و پاکستان حتی خارج از اینکه هند نهایتا به این خط لوله بپیوندد یا نه، توافق کردند اولین جریان گاز میان دو کشور با حجم روزانه 30 میلیون متر مکعب برقرار شود و از آن پس به صورت روزانه اگر پاکستان کوتاهی کرد، جریمه‌ای برای آن در نظر گرفته شود. طبق قرارداد اولیه بین دو کشور در مورد صادرات گاز طبیعی ایران به پاکستان، اگر تا پایان دسامبر 2014 این قرار داد عملیاتی نمی‌شد، پاکستان باید 3 درصد از ارزش صادرات گاز را به عنوان جریمه به ایران پرداخت می‌کرد. اما نهایتا این موضوع قرار بود که تا دسامبر 2014 میلادی اجرایی شود ولی باز هم به سرانجامی نرسید.

این در حالی است که در طول این سالها اخباری مبنی بر خرید گاز توسط پاکستان از کشورهایی غیر از ایران نیز همواره به چالش های این خط لوله افزوده است.

انتقال گاز ترکمنستان به پاکستان موسوم به خط لوله تاپی که مورد حمایت آمریکایی ها است گرچه ظاهرا مراحل اجرایی خود را طی می کند ولی عبور این خط لوله از افغانستان و بروز ناامنی ها همواره همانند ترمزی در رابطه با این طرح عمل کرده است. ضمن اینکه خط لوله تاپی که گاز را از ترکمنستان به افغانستان، پاکستان و در نهایت هند منتقل خواهد کرد، با مشکلات مالی نیز در افغانستان روبرو است.

با این وجود ایران در زمینه صادرات گاز به پاکستان تاکنون اقدامات زیادی انجام داده به طوری‌که هم اکنون بخش عمده ای از خط لوله صادراتی تا مرزهای پاکستان احداث شده است اما پاکستان به بهانه تحریم ایران تاکنون اقدام خاصی در زمینه احداث 780 کیلومتری خط لوله گاز در خاک خود انجام نداده است. پاکستانی ها علاوه بر این به دلایل دیگر نیز از جمله ناتوانی برای تأمین مالی این پروژه و قیمت بالای گاز، از اجرای پروژه سرباز زده اند.

اما وزیر نفت پاکستان اخیرا با رد خبرها درباره توقف طرح خط لوله صلح اظهار کرد: پاکستان به‌دنبال تکمیل طرح واردات گاز از ایران است و مقامات این کشور رایزنی برای تکمیل هر چه زودتر این پروژه را ادامه می‌دهند و پاکستان در نظر دارد تا قبل از دسامبر سال 2017 این پروژه را تکمیل کرده و واردات گاز از ایران آغاز شود.

شاهد خاقان عباسی در ادامه اظهارات خود گفته است: با توجه به قطر 45 اینچی خط لوله گاز، هند یا چین نمی‌توانند از این طریق گاز وارد کنند و اگر هند خواهان دریافت گاز است باید خط لوله جداگانه‌ای برای این کار احداث شود. وی افزود: هنوز تحریم‌های بین‌المللی ایران به‌طور کامل برطرف نشده با این وجود چنین مسائلی مانع تکمیل خط لوله صلح نخواهد شد و پاکستان منافع خود را بر هر چیز مقدم می‌داند. عباسی تاکید کرد: پاکستان برای تامین نیازهای انرژی خود ناگزیر است که خط لوله صلح را تکمیل کند و هرگز این پروژه را نیمه‌کاره رها نخواهد کرد.

در همین حال یک مقام وزارت منابع طبیعی و نفت پاکستان اخیرا از تصمیم کشورش برای درخواست از چین برای سرمایه گذاری در خط لوله گاز ایران به پاکستان خبر داد. به گزارش دیلی تایمز، این مقام پاکستانی در عین حال گفت روند این کار نیاز به تصویب مسئله توسط بخش های توسعه ای و اقتصادی کشور دارد. وی گفت دیدگاه وزارت خارجه پاکستان بر این بوده است که این روند بعد از لغو تحریم های ایران پیگیری شود.

به اعتقاد کارشناسان در صورت سرمایه گذاری چین برای خط لوله گاز ایران به پاکستان یک اتفاق مهم راهبردی صورت خواهد گرفت. چینی ها با قدرت و توان سرمایه گذاری که دارند ضمن اینکه می توانند به سرعت، این پروژه را به سرانجام برسانند، سدی در مقابل فشار آمریکایی ها به پاکستان خواهند بود.

آمریکایی ها همواره یکی از اصلی ترین دلایل تاخیر پاکستان برای واردات گاز ایران به پاکستان بوده اند. این در حالی است که اگر چینی ها قصد سرمایه گذاری کلان در این زمینه را داشته باشند و حتی همانطور که قبلا نیز اخباری منتشر شده که خواهان واردات گاز از ایران از طریق همین خط لوله هستند، خود به خود به علت منافع خود نیز تلاش می کنند آمریکایی ها را در این زمینه تعدیل کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
تیتر جالبی بود
Iran, Islamic Republic of
و این قفل همچنان تا سال 96 باقی می ماند