چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۰
۶
آسیب های اجتماعی، دغدغه رهبر انقلاب در پیام نوروزی؛

انتشار بخشی از گزارش آسیب های اجتماعی که قرار است به رهبر انقلاب ارائه شود

چهارشنبه ۲۵ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۱۱
کد مطلب: 484694
قائم مقام وزیر كشور دیروز گزارشی از آسیب های اجتماعی بدون اشاره به اقدامات به عمل آمده برای رفع این آسیب ها ارایه كرد.
میرباقری، در کنار وزیر کشور در جلسه شورای اجتماعی
میرباقری، در کنار وزیر کشور در جلسه شورای اجتماعی
گروه جامعه جهان نيوز ـ تأكیدات اخیر مقام معظم رهبری مبنی بر ضرورت پرداختن به مسائل اجتماعی و حل آسیب ها و معضلات این حوزه، به تهیه گزارشی از سوی وزارت كشور انجامیده كه به گفته قائم مقام وزیر طی چند هفته آتی به رهبر انقلاب ارائه می شود.

به گفته این مقام مسئول، این گزارش گستره ای از بیكاری 70 درصدی مردم 1200شهر تا سرایت اعتیاد به سنین پایین را شامل می شود. این در حالی است که اقدامات انجام شده در حوزه آسیب های اجتماعی ظرف یک سال گذشته بیشتر بر محور برخوردهای سلبی و قضایی و انتظامی صورت گرفته که در حوزه پیشگیری و درمان آسیب های اجتماعی با مطلوب نظام فاصله دار ارزیابی می شود.

قائم مقام وزیر کشور در امور اجتماعی می گوید: قرار است چند هفته آینده جلسه‌ای با مقام معظم رهبری داشته باشیم و خدمت ایشان در زمینه اقدامات انجام شده در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی گزارش ارائه دهیم

آسیب های اجتماعی در پیام نوروزی امسال رهبری بیان شد و از آنجا كه اولویت های نظام و دغدغه های ایشان معمولا در قالب عناوین سال ها و پیام های نوروزی بیان می شود، می توان نتیجه گرفت این مسئله تا چد حد برای مقام معظم رهبری اهمیت دارد.

با كمی دقت می توان مشاهده كرد كه از بعد از طرح مسئله كاهش نرخ رشد جمعیت از سوی رهبرانقلاب آسیب های اجتماعی و پیشگیری از آن وارد مطالبات ایشان شده و كمتر از ادبیاتشان حذف شده است. از سوی دیگر مقام معظم رهبری در حالی در نخستین صحبتشان با مردم در سال جدید آسیب های اجتماعی را به عنوان یك دغدغه ملی مطرح می كنند كه شعار امسال را «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» قرار داده اند. در عین حال در سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی هم به مسائل مرتبط به آسیب های اجتماعی اشاره شده است. چیدن مجموعه این كلیدواژه ها در كنار هم بیش از هر زمان دیگری توجهات را به عملكرد دستگاه ها در حوزه پیشگیری و رفع آسیب های اجتماعی جلب می كند و برنامه های منجر به اقدام و عمل در این رابطه را می طلبد.
 
آسیب های اجتماعی اندر خم كوچه ارائه گزارش

در این میان و بعد از گذشت نزدیك به یك سال از تأكیدات مستمر و صراحت رهبر انقلاب مبنی بر كنترل آسیب های اجتماعی، مرتضی میرباقری قائم مقام وزیر كشور در امور اجتماعی در جلسه ستاد صیانت از حریم امنیت عمومی و حقوق شهروندی كه دیروز در وزارت كشور برگزار شد، با اشاره به دیدار مسئولان نظام با مقام معظم رهبری در زمینه آسیب های اجتماعی گفت: در این نشست، موضوعات اولویت داری مانند اعتیاد، حاشیه نشینی، طلاق، مفاسد اخلاقی و اجتماعی مطرح شد. وی بر این اساس از گزارشی از آسیب های اجتماعی یاد كردكه قرار است در هفته های آتی به رهبر انقلاب ارائه شود. این در حالی است كه گزارشی با این مضمون را مقام معظم رهبری پاییز سال گذشته از سوی برخی از نمایندگان مجلس دریافت كرده بودند.
 
فهم و عزم مشترك از آسیب های اجتماعی كجاست؟

بنابراین مجموعه حاكمیت و مردم انتظار انتشار گزارش های رنگارنگ در این خصوص را ندارند و مشاهده یك اقدام كنشی (نه دفعی و واكنشی) را خواستارند. علاوه بر این رسیدن به یك زبان و فهم مشترك در خصوص مسائل اجتماعی و توانایی شناخت و طرح مسئله و تقسیم كار اصلی ترین حلقه اتصال تحقق ایده آل های اجتماعی نظام جمهوری اسلامی است.

میرباقری سپس از نرخ بیكاری 40 تا 70 درصدی در كشور خبر داد. طبق گزارش این مقام مسئول در وزارت كشور نسبت ازدواج به طلاق در برخی از نقاط كشور تا 100 به 56 و حتی بیشتر هم رسیده است. میرباقری در اظهارات روز گذشته خود از سرایت اعتیاد به سنین پایین هم یاد كرد. این در حالی است كه آمار منتشره از سوی ستاد مبارزه با مواد مخدر همواره نسبت به این موضوع هشدار داده بود و نهادهای تربیتی و آموزشی مانند وزارت آموزش و پرورش یا آن را انكار كرده یا با تغییر ماهیت آماری با آن بازی كرده اند تا به جای اقدام و عمل مؤثر در این رابطه عملكرد خود را از آمارهای منفی پاكسازی كنند. سكونت 50 درصد حاشیه نشین ها در بافت های فرسوده سرفصل دیگری از گزارش قائم مقام وزیر كشور بود.
 
آسیب ها در حاشیه ها زیاد است

میرباقری با اشاره به موضوع حاشیه نشینی اظهار كرد: در كشور ما در حوزه حاشیه نشینی و بافت های فرسوده گرفتاری های زیادی داریم. افراد به علت استقرار غیرقانونی، ساخت و سازها و دریافت خدمات به صورت غیرقانونی در مناطق حاشیه ای اگر مورد تعدی قرار گیرند، نمی توانند از مسیرهای قانونی درباره احقاق حق خود بهره برند، در نتیجه آسیب ها در حاشیه ها بسیار زیاد است.

وی افزود: 10 میلیون نفر حاشیه نشین در كشور داریم و 5 میلیون نفر در بافت های فرسوده زندگی می كنند. برای كاهش حاشیه نشینی برنامه هایی داریم. البته قرار بود براساس برنامه چهارم و پنجم توسعه سالانه 10 درصد حاشیه نشینی مدیریت شود، این در حالی است كه طی این دو برنامه حداكثر 13 درصد كار پراكنده انجام شد، اما حاشیه نشینی صددرصد افزایش یافته است. این نشان دهنده آن است كه بازرسی و پیگیری دقیق انجام نشده است. در این شرایط نهادهای مرتبط با حوزه رهبری كه امكانات خوبی دارند، می توانند وارد صحنه شوند تا بتوانیم حاشیه نشینی را بهتر مدیریت كنیم.

این بخش گزارش میرباقری نیز پیشتر از سوی مراكز مختلف بیان شده و نسبت به افزایش مهاجرت از روستاها و شهرهای كوچك به شهرهای بزرگ و گسترش حاشیه نشینی هشدار داده شده بود. مسئله ای كه مسئولان با بی توجهی از كنار آن گذشته اند یا خارج از اولویت هایشان بوده است.

در شرایط كنونی اگرچه هر اقدامی در این رابطه مفید خواهد بود اما برنامه های پراكنده جزیره ای و سلیقه ای نمی تواند پاسخگوی انتظارات افكار عمومی از مسئولان قوا در رابطه با مهار آسیب های اجتماعی باشد و آسیب های نوپدید با سرعت فزاینده ای گریبانگیر مدیریت اجتماعی ما می شوند.

آن هم در حالی كه مسائل در هم تنیده اقتصادی و اجتماعی فصل مشترك مردم و حاكمیت است و تأمین امنیت در این دو حوزه نقشه دشمنان برای ایجاد و یافتن شكاف میان مردم و حاكمیت و راه های نفوذ را نقش بر آب می كند.
منبع: جوان ـ نفیسه ابراهیم زاده انتظام
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
تو این دو سال چه فجایعی رخ داده./...
سعيد
بهتره آمار دقيق به رهبري ارائه بدهيد . رهبري ماشاء الله بر همه چيز اشراف دارن . لطفا آمار خرم آباد لرستان رو به آقا برسانيد وبه آقا بگوييد که مسولين مردم خرم آباد رو فراموش کردند .بيکاري واعتياد لرها رو کلافه کرده. سلام مارا به آقا برسانيد
کار بسیار شایسته و درستی است.
Iran, Islamic Republic of
حالا نتیجه؟
مديريت هاي استاني وستادي در سازمان بهزيستي ناكارامد وتوصيه اي است اكثرا مديران ابوالحسن فقيه هيتند كه باندي عمل مي كنند با اين وضعيت فعلي بهزيستي عليرغم بودجه بالايي كه مي بلعد نمي تواند به جامعه هدف ورفع اسيب هاي اجتماعي بعنوان يكي از متوليان امور عمل كند
نوید
همش میخوان زیرآب برخوردهای انتظامی رو بزنن تا فضای جامعه کاملا برای تکثیر آلودگیها آزاد آزاد باشه. از این آزادتر!
غافل از اینکه همین فضای آزاد خودش یک علت عمدۀ تکثیر آلودگیهاس