پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۱۴
۲۴

پاسخ سعودی‌ها به مدعیان بازسازی روابط / برخورد با سفیر بخاطر بوسیدن هاشمی!

چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۱۶
کد مطلب: 401665
چندي پيش آقای هاشمی رفسنجانی نامه‌ای به پادشاه عربستان فرستاد كه برخي روزنامه هاي اصلاح طلب آن را دليل اصلی اجرا نشدن حكم اعدام آيت الله باقر النمر قلمداد كردند!
پاسخ سعودی‌ها به مدعیان بازسازی روابط / برخورد با سفیر بخاطر بوسیدن هاشمی!
گروه سياست جهان‌نيوز - ابوذر علوی‌تبار: يكی از روش‌هايی كه از سوی برخی افراد براي بهبود رابطه با آل سعود و جلوگيری از كاهش قيمت نفت پيشنهاد شده،‌ فعال شدن آقای هاشمی رفسنجانی است و ديدار او با مقامات عربستانی است.

به گزارش جهان، اين ادعا در حالی مطرح می‌شود كه عربستان چند ماه پيش سفير خود را به دليل بوسيدن پيشانی هاشمي و تكريم كردن وی از ايران فراخواند.

اميرعبدالهيان معاون وزارت خارجه چندی پیش در گفتگو با روزنامه شرق به سؤالاتی در این باره پاسخ داده است:

آقای «عبدالرحمن غرمان‌شهری» هشت‌ماه پیش تهران را ترک کرده‌اند. علتش چه بود؟

منظورتان سفیره...؟ ‌

منظورم سفیر عربستان است.

سفیر عربستان بعد از معرفی، استوارنامه خودشان را گرفتند و وارد کشور شدند و کارشان را شروع کردند. آنچه مقامات عربستان در مورد ترک تهران توسط ایشان به‌طور رسمی به ما گفتند، این بود که ایشان برای ماموریت دیگری تعیین شدند و از این تاریخ ماموریتشان در تهران خاتمه پیدا می‌کند.

این عجیب نبود؟ ‌

رفتارشان، رفتار متعارفی نبود. ضمن اینکه برخی از سفرای کشورهای عربی در تهران همچنین برخی از مقامات کشورهای عربی در منطقه از چندهفته قبل مطالبی به ما منعکس کرده بودند که سفیر عربستان در تهران به‌دلیل عدم‌رعایت پروتکل‌های کشور خودش و سوالاتی که برای مقامات کشورش ایجاد شده به ریاض فراخوانده شده. ظاهرا سفیر عربستان که دیدار خوب و مثبتی با آقای هاشمی‌رفسنجانی داشتند، در پایان این‌دیدار، گویا پیشانی آقای هاشمی‌رفسنجانی را بوسیدند. آن سفرا یا مقامات کشورهای عربی برای ما توضیح ‌دادند که این اقدام سفیر، در حوزه پروتکلی‌شان و حفظ شوونات کشورشان سوالاتی در ریاض ایجاد کرده، به این دلیل این فرد را برگرداند‌ه‌اند.

یعنی بوسیدن پیشانی در بین کشورهای عربی رفتاری خارج از عرف دیپلماتیک است؟

در حوزه کشورهای عربی وقتی در کشوری برای تبریکی به حضور مقام اول آن کشور می‌رسند، روی بینی او را می‌بوسند و بالاتر از بینی، یعنی پیشانی را نمی‌بوسند و بوسیدن پیشانی، نشان‌دهنده جایگاه ویژه و بالایی است که برای برخی از آنها قایل می‌شوند. البته اینها چیزهایی است که در افواه گفته ‌شد و در برخی سایت‌ها دیدیم تصاویری از این دیدار گذاشتند. بعد از آن ملاقات هم سفیر عربستان دیداری با من داشت و از محتوای آن گفت‌وگو خیلی به نیکی یاد کرد. این ملاقات تاثیر مثبتی در ذهن سفیر عربستان برجای گذاشته بود. مقامات عربستان‌سعودی صرفا به این بسنده کردند که چون ایشان برای ماموریت دیگری عازم است به ماموریتش در تهران خاتمه داده شده که البته رفتار متعارفی نبود و طبیعی‌تر این بود که حتی اگر قرار بود این سفیر به ماموریت دیگری اعزام شود، فرصت پیدا می‌کرد که با مقامات کشورمان به‌طور رسمی و در چارچوب پروتکل‌های موجود خداحافظی و به‌طور طبیعی کشور را ترک کند.

***

گفتني است چندي پيش آقای هاشمی رفسنجانی نامه‌ای به پادشاه عربستان فرستاد كه برخي روزنامه هاي اصلاح طلب آن را دليل اصلی اجرا نشدن حكم اعدام آيت الله باقر النمر قلمداد كردند!

سايت آقای هاشمی رفسنجانی نيز در مطالبي تحت عنوان "پیام هاشمی، آبی بر آتش عصبانیت عربستان" و "برکات پیام هاشمی برای ایران و عربستان" و ... سعي در مطرح كردن دوباره وي در عرصه سياسي داشت.


 

    
 
روزنامه آرمان كه در محافل رسانه‌ای به عنوان ارگان مطبوعاتی خانواده هاشمی شناخته می‌شود نيز بارها تيتر اصلی صفحات خود را خرج تبليغ تاثيرگذاری هاشمی رفسنجانی در عربستان كرد!

البته القای اين باور كه ارتباط هاشمی با پادشاه عربستان نشان از نفوذ ويژه‌ وی بر ملک عبدالله است، از زمان‌های گذشته مرسوم بوده اما روايت "بوسه هاشمی" از سوی مقامات وزارت خارجه نشان می‌دهد در حال حاضر، تا چه حد اين ارتباط صحت دارد.

به گزارش جهان، اين اقدامات نمايش‍ی از سوی اطرافيان هاشمی‌رفسنجانی و بزرگنمایی تاثير او در روابط فيمابين ايران و عربستان، در حالی صورت می‌گيرد كه كارشناسان علت اصلی توقف حكم آيت‌الله نمر را ترس آل سعود از سرانجام اين اقدام می‌دانند. به طور مثال در حاشيه راهپيمایی عظيم بيست ميليونی اربعين، طوماری در حمايت از آيت الله نمر امضا شد كه تاثير بسياری بر همبستگی عليه جنايات آل سعود داشت.

گفتنی است،‌ مناطق نفت‌خيز عربستان عمدتا شيعه‌نشين هستند و هراس آل‌سعود از شعله‌ورتر شدن اعتراضات و در نتيجه كندشدن روند صادارت نفت اين كشور، درست در زمانی كه حال عمومی پادشاه اين كشور خوب نيست، دليل اصلی اين ماجراست.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


علی
اگه این ادعای تاثیرگذاری راست بود نباید نفت رو 45 دلار میکرد علیه دولت هاشمی! اه ببخشید روحانی!؟
اینا کلا اهل بلوفند نه عمل!
ایرانی همچو ارش
Iran, Islamic Republic of
... اینا صابونش به تنه ماها خورده،اصلا چیز خوبی نیستش.
مهراوه
آقای هاشمی بزرگ ترین بازنده دنیاست و اسمش را باید درکتاب رکوردهای گینس ثبت کرد
شکوفه
آقای هاشمی...نبایدفریب .. بخوردچون صهیونیست ها و آمریکایی ها حمایت نرم افزاری و لجستیک از آل سعود میکنند...
باور کنیم یا نکنیم هاشمی هنوزم یه مهره تاثیرگزار در روابط دیپلماتیک هست.
البته تاثیرات هاشمی بر رابط دیپلماتیک
... است.......
Iran, Islamic Republic of
بله البته فقط در جايي كه نياز به ريختن هيزم بيشتر جهت سوزاندن منافع .. باشه....
از خواب بیدار شو صبح شده
این چه نظریه
تو میخوای باور کنی باور کن ایشون چه تاثیری تونست رو قیمت نفت بذاره حالا قیمت نفت هیچی جواب نامه اشم نداد شاه عربستان برای آزادی شیخ النمر ولی با پررویی تمام رسانه های اصلاح طلب نوشتن حکم شیخ نمر لغو شد بخاطر نامه هاشمی تا جاییکه خانواده اش اعلام کردن اینطور نیست شیخ نمر هنوز زندانی وحکمش لغو نشده
ضد خاطره !!؟؟
اى واى ! ببينم اين بابا براى ازادى شيخ نمر چكار كرده ؟؟؟!!
بكشتن نٓده تِش خوبه ! خدا بخير بگزرونه !!!!!



جهان بى سانسور درجش كن بزار آمين بگن ،،،،
صابر
خوب اگر واقعا تاثیر گذار است کمک کند برای جلوگیری از کاهش قیمت نفت
اقای هاشمی.. برای نفت نامه بنویس برو به کمک ژنرالهای راستگو ببینیم چند مرده حلاجی...
محسن
Iran, Islamic Republic of
کلا دو گروه روی سعودی ها تاثیر گذارند یکی استکبار غربی و دیگر هاشمی رفسنجانی!
هموطن
Iran, Islamic Republic of
امیدواريم که ديدار ...هاشمی ايران با شاه عربستان
بزودي صورت پذيرد...
اشتب منفی دادم
از اون لحاظ!...
روحانی ورفسنجانی نفت را از 110 دلار به 50 دلار ارزانتر فروختند
Iran, Islamic Republic of
این اقا اگه وقتش رو برا تربیت بچه هاش میذاشت خیلی برا انقلاب مفید تر بود تا این ...کلک بازیا رو دربیاره
مسلم
چه لطف بزرگی وهابیون عربستان به هاشمی و دولت روحانی دارند ،حیف نیست دنبال مساعدت دیکتاتور های منطقه باشیم آل سعود نفس آخر را می کشد ،
هم وطن
Iran, Islamic Republic of
لطفا نظرات مخاطبين محترم را دستکاري! نقطه چين و حذف نکنيد!!!
ایرانی و شیعه بودن افتخارم
گرگ همیشه گرگه حتی اگه در لباس میش باشه
اینها یعنی عظمت هاشمی رفسنجانی
درود بر هاشمی بزرگ. سردار سازندگی
احسان
China
بر پدر و هفت جد و اباد ال سعود لعنت اینقدر منت این پستفترت ها رو نکشید.
بله من با نظر شما موافقم.