جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۵
۲
گزارشی از عراق یک روز مانده به اربعین حسینی

حال و هوای کربلای معلی در آستانه اربعین/ پیش بینی حضور ۲۳ میلیون زائر

جمعه ۲۱ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۳۳
کد مطلب: 395869
در آستانه اربعین حسینی حال و هوای کربلا دگرگون شده ، صحنه‌هایی که در مسیر پیاده روی عاشقان حسین بن علی(ع) به سمت کربلا رقم می‌خورد را هیچ قلم و زبانی توانایی به تصویر کشیدن و بازگو کردن ندارد.
حال و هوای کربلای معلی در آستانه اربعین/ پیش بینی حضور ۲۳ میلیون زائر
به گزارش جهان، از چندین روز گذشته عاشقان اباعبدالله الحسین(ع) از نقاط مختلف دنیا برای حضور در مراسم اربعین حسینی در کربلای معلی با پای پیاده راهی این مکان مقدس شدند تا ندای "لبیک یا حسین" میلیون‌ها عاشق از بین الحرمین طنین انداز شود و چشمان دنیا را به خود خیره کند.

مسیر ۸۲ کیلومتری نجف تا کربلا که شور و شعور حسینی در آن موج می‌زند این روز‌ها عظمت تشیع و ارادت شیعیان به خاندان عصمت و طهارت را بیش از هر زمان دیگری به جهانیان مخابره می‌کند.

اینجا همه دل‌ها و قلب‌ها تنها برای یک نفر می‌تپد و آن هم سید الشهداء(ع) است‌‌ همان آقایی که آتش و حرارت محبتش تا قیام قیامت در دل عاشقانش زبانه می‌کشد.

مسیر عشق را باید به عینه دید و آن را درک کرد وگرنه قلم از به تصویر کشیدن زیبایی‌های طریق الحسین عاجز است و زبان الکن.

در طریق الحسین(ع) که قدم می‌گذاری دیگر خودت نیستی؛ زائری هستی که عاشقان و خادمان اباعبدالله گرد خاک پایت را به چشمانشان می‌کشند و از آن انتظار شفا دارند.

اینجا طریق الحسین است؛ مسیری که قدم به قدمش برای زائران حسینی چادر زده‌اند تا نکند زائری تشنه و گرسنه راه باشد، تا نکند زائری که کیلومتر‌ها راه را برای سلام دادن به اربابش در روز اربعین می‌پیماید گرد خستگی بر چهره‌اش بنشیند.

اینجا طریق الحسین است؛ مرد عربی نزدیک می‌شود. از چشمانش التماس می‌بارد با صدای خسته و گرفته‌اش که معلوم است چند روزی کارش همین است با احترام جلو می‌آید از ما می‌خواهد که به موکبشان برویم دستانمان را می‌گیرد و با‌‌ همان صدای عربی که گاهی دست و پاشکسته چند کلمه ایرانی را هم تکرار می‌کنند از ما می‌خواهد که دست رد به سینه‌اش نزنیم و پاهای خسته‌مان را به موکبش باز کنیم.

در مسیر پیاده روی نجف تا کربلا؛ میلیون‌ها نفر قدم در این مسیر گذاشتند و با هر قدمی که بر می‌دارند جانی دوباره می‌گیرند و با زمزمه "حسین حسین" زیر لبشان غبار از جانشان می‌شویند.

https://cdn.jahannews.com/images/docs/files/000395/nf00395869-1.jpg

در مسیر اصلی پیاده روی زائران حسینی که ۸۲ کیلومتر طول دارد موکب‌های فراوانی برای پذیرایی از زائران وجود دارد که مهم‌ترین آنان موکب ستاد بازسازی عتبات عالیات، موکب‌های امام رضا(ع)، موکب شیعیان عربستان، موکب شباب قاسم، موکب مضیف حضرت عباس(ع) و موکب مدینه الزائرین است که علاوه بر آنان اهالی هر منطقه‌ای که در مسیر پیاده روی زائران قرار دارند نیز مبادرت به برپایی موکب کرده‌اند و با ارائه خدمات رفاهی زائران را در طی طریق به سمت کربلای معلی یاری می‌کنند.

مردم عراق و به خصوص کربلای معلی و شهرهای منتهی به کربلا نسبت به پذیرایی زائران در اربعین حسینی توجه و همت
در مسیر پیاده روی نجف تا کربلا؛ میلیون‌ها نفر قدم در این مسیر گذاشتند و با هر قدمی که بر می‌دارند جانی دوباره می‌گیرند و با زمزمه "حسین حسین" زیر لبشان غبار از جانشان می‌شویند.
خاصی دارند.

با سران چندین طایفه‌ای که در مسیر پیاده روی زائران از نجف تا کربلا موکب‌های عزاداری برپا کرده بودند گفتگو کردیم که می‌گفتند مردم عراق در طول سال بخش قابل توجهی از درآمد ماهانه خود را کنار می‌گذارند و آن را صرف پذیرایی از زائران اربعین حسینی می‌کنند.

شاید به جرأت می‌توان گفت که در همه چهار مسیر منتهی به کربلای معلی که زائران با پای پیاده، خود را از آن طریق به حرم امام حسین(ع) می‌رسانند سرتاسر مسیر موکب‌هایی برپاست که از زائران پذیرایی می‌کنند و این موکب‌ها از جاده‌های اطراف نجف تا نزدیکی‌های حرم مطهر امام حسین(ع) ادامه دارد.

شیعیان عراق بدون هیچ چشم داشتی از زائران حسینی پذیرایی می‌کنند و تنها خواسته آنان دعایی است که برایشان دارند.

برخی از آنان که تا کنون به ایران سفر نکرده‌اند، در مواجهه با زائران ایرانی از آنان می‌خواهند تا وقتی که به زیارت امام رضا(ع) در مشهد مقدس و یا به زیارت حضرت فاطمه معصومه(س) مشرف می‌شوند برایشان دعا کنند.

جمعیت زائران اربعین حسینی به قدری زیاد است که از ۳۰ کیلومتری شهر کربلا تردد با وسایل نقلیه امکان پذیر نیست و زائرانی که با وسایل نقلیه، خودشان را به جاده کربلا رساندند از اینجا به بعد باید با پای پیاده طی طریق کنند.

در ورودی‌های منتهی به شهر کربلا دو بار همه کسانی که می‌خواهند وارد شهر شوند مورد تفتیش مأموران انتظامی و امنیتی قرار می‌گیرند و حضور نیروهای نظامی در ورودی‌های کربلا و داخل شهر چشمگیر است.

در نزدیکی‌های حرم مطهر امام حسین(ع) و حضرت عباس(ع) نیز سه نقطه ایست و بازرسی و یا به قول عرب‌ها، سیطره وجود دارد که مأموران افراد را تفتیش بدنی می‌کنند.

به گفته مسولان عراقی پیش بینی می‌شود برای روز اربعین حسینی بیش از بیست میلیون زائر در کربلای معلی حضور یابد.

هم اکنون شهر کربلا مملو از زائران حسینی است و ورودی‌های شهر نیز از سمت نجف اشرف، کاظمین و بغداد شاهد خیل عظیمی از زائران عراقی و سایر کشور‌ها است که می‌خواهند خود را به کربلا برسانند.

حضور زائران ایرانی نیز در کربلای معلی بسیار چشمگیر است و با توجه به تسهیلاتی که برای تردد ایرانی‌ها در مرز‌ها در نظر گرفته شده آمار ایرانیان نسبت به سال‌های قبل جهت حضور در مراسم اربعین حسینی رشد چشمگیری داشته است.

https://cdn.jahannews.com/images/docs/files/000395/nf00395869-2.jpg

حال و هوای کربلای معلی در آستانه اربعین حسینی توصیف نشدنی است و در هر کوی و برزنی در سرتاسر این شهر نوای "حسین حسین" به گوش می‌رسد.

دسته‌های عزاداری اباعبدالله الحسین نیز از سمت باب القبله حرم مطهر امام حسین(ع) خود را به بین الحرمین رسانده و به سرزنان و سینه‌زنان از آنجا وارد حرم قمر بنی هاشم (ع) می‌شوند.

از شب‌های گذشته حضور زائران به قدری گسترده بوده که با وجود اسکان تعداد زیادی از آنان در موکب‌ها، بیشترشان در خیابان‌های اطراف بین الحرمین شب را به صبح می‌رسانند.

در حرم مطهر عباس بن علی(ع) و امام حسین(ع) و همچنین در بین الحرمین نیز هر شب مراسم عزاداری از سوی زائران برپا می‌شوند و عاشقان حسینی به یاد بازگشت کاروان اباعبدالله
شیعیان عراق که از شهرهای دیگر وارد کربلا می‌شوند با توجه به توصیه آیت الله العظمی سیستانی به منظور رفاه بیشتر حال سایر زائرین تنها به عرض سلام به ساحت اباعبدالله الحسین(ع) و قمر بنی هاشم(ع) اکتفا می‌کنند.
به کربلای معلی بر سر و سینه می‌زنند.

شهرداری تهران نیز بیش از سه هزار نیروی خود را برای خدمت رسانی به زائران و ساماندهی به امور شهری به کربلای معلا اعزام کرده است که حضور آنان با لباس‌های فرمی که بر روی آن نوشته شده "خادم الحسین" محسوس است.

شهردار کربلا نیز در روزهای گذشته با حضور در جمع خادمان حسینی شهرداری تهران در کربلا به صورت نمادین مشغول به پاکسازی معابر شده و این اقدام شهرداری تهران را ستود و خدمت به زائران حسینی(ع) در هر پست ولباسی را افتخاری بزرگ دانسته است.

موکب حضرت فاطمه معصومه(س) نیز برای اولین بار در اربعین حسینی در کربلا برپا شده و جمعی از مردم قم در حرکتی مردمی از دهه اول ماه صفر با استقرار در شارع البغداد مقدمات میزبانی از زائران ایرانی و به خصوص قمی‌ها را فراهم کرده‌اند.

حاج محمود پارچه باف، مسئول اجرایی موکب حضرت معصومه(س) در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص فعالیت‌های این موکب اظهار داشت: موکب حضرت فاطمه معصومه(س) با حمایت مالی مردم قم که حمایت معنوی مراجع نیز پشت سر آن است برپا شده و به دستگاه دولتی خاصی وابسته نیست.

وی عنوان کرد: توزیع غذای ایرانی بین زائران یکی از برنامه‌های موکب حضرت فاطمه معصومه(س) است که از روزهای ابتدایی برپایی موکب روزی ۴ هزار غذا توزیع شده و امروز به ۱۰ هزار غذا نیز رسیده است.

مسئول اجرایی موکب حضرت معصومه(س) ابراز داشت: مهم‌ترین کار این موکب بعد از اربعین است چرا که عصر اربعین تمامی موکب‌های عراقی جمع می‌شوند و این امر موجب سردرگمی زائران ایرانی می‌شود که همچنان در کربلا حضور دارند.

وی بیان داشت: موکب حضرت فاطمه معصومه(س) برای اسکان زائران در منطقه رکن البستان در شارع بغداد مکانی را فراهم کرده است که زائران قمی در این مکان اسکان یافته‌اند.

پارچه باف عنوان کرد: معاون استاندار کربلا از موکب حضرت فاطمه معصومه(س) بازدید کرد و گفت که ما پیش بینی حضور ۲۳ میلیون زائر را در روز اربعین داریم و اگر حضور و کمک‌های مردمی نبود قادر به پذیرایی از این تعداد زائر نبودیم.

وی گفت: معاون استاندار کربلا از حضور شهرداری تهران و موکب قمی‌ها که برای اولین بار در اربعین حسینی مبادرت به خدمات رسانی کرده‌اند تقدیر کرده است.

یک تیم پزشکی از هلال احمر استان قم هم در موکب حضرت فاطمه معصومه(س) حضور دارد که دو پزشک و یک دستیار به مردم خدمات درمانی می‌دهند.

موکب حضرت معصومه(س) در دو منطقه شارع بغداد و منطقه رکن البستان مستقر است که تا سه روز بعد از اربعین به خدمات رسانی خود به زائران ادامه می‌دهد و ۱۰۰ نفر از قمی‌ها نیز در ستاد اجرایی آن خدمت رسانی می‌کنند.

با نزدیک شدن به اربعین حسینی هر لحظه بر تعداد زائران حسینی در کربلا افزوده می‌شود و هم اکنون در کلیه خیابان‌های اطراف حرم‌های مطهر خیل زائران موج می‌زند و تردد به سختی امکان پذیراست.

شیعیان عراق نیز که از شهرهای دیگر وارد کربلا می‌شوند با توجه به توصیه مرجعیت عراق، آیت الله العظمی سیستانی به منظور رفاه بیشتر حال سایر زائرین تنها به عرض سلام به ساحت اباعبدالله الحسین(ع) و قمر بنی هاشم(ع) اکتفا می‌کنند و به شهرهای خود باز می‌گردند.

منبع: مهر
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


سولماز
السلام علیک یا اباعبدالله و علی ارواح التی حلت بفنائک
یا حسین جز 313 که نیستیم یعنی لیاقت نداشتیم جز 23 میلیون هم باشیم