چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۳۱
۸۵
فرار سرمایه‌ها از بورس و رونق بیشتر دلالی؛

یک بام و دو هوای دولت در حمایت از بورس و سرمایه‌هایی که بر باد رفت

چهارشنبه ۱۱ تير ۱۳۹۳ ساعت ۰۷:۵۰
کد مطلب: 367927
آیا دولت‌مدران ما برای هجوم سرمایه‌های از بورس رانده شده به سوی بازارهایی همچون بازار مسکن، بازار طلا و سکه و بازار ارز چاره اندیشیده‌اند؟ چه کسی پاسخگوی اعتماد از دست رفته کسانی است که با وعده‌های دولت پا به بورس گذاشتند؟
یک بام و دو هوای دولت در حمایت از بورس و سرمایه‌هایی که بر باد رفت
سرویس اقتصادی جهان نيوز – علی رجبی: بسیاری از کارشناسان و نظریه پردازان اقتصادی بر این باورند که بورس به عنوان قلب تپنده اقتصاد هر کشوری، می تواند موجب پیشرفت اقتصاد و توسعه ملی شود. جایگاه خطیر بورس در اقتصاد کشورهای توسعه‌یافته خود نشان از اهمیت بازار سرمایه در بازارهای مالی این کشورهاست.

برای توسعه اقتصادی مناسب کشور، همواره کسب سود از بازار بورس باید بیشترین اولویت را داشته باشد چرا که رونق بورس، می‌تواند موجب رونق تولید، کنترل تورم، کاهش دلالی و واسطه‌گری و به تبع آن سالم شدن فضای بازارهای موازی همچون مسکن، ارز و طلا و... شود.

در عموم کشورهای پیشرفته دنیا، سرمایه‌گذاری در بورس به عنوان مطمئن‌ترین و در عین حال منطقی‌ترین روش کسب سود مطرح است. با این حال نوسانات بازار سرمایه که ناشی از عوامل بسیاری از سیاست‌های دولتی در قبال بورس گرفته تا ایجاد موج‌های اجتماعی است،‌ می‌تواند سبب ضرر و زیان‌های جدی در اقتصاد هر کشوری شود.

در کشور ما نیز چند سالی است که بازار بورس در کانون توجهات قرار گرفته است؛ ‌از "رکوردشکنی‌های متعدد افزایش شاخص بورس در سال‌های اخیر" تا "کسب مقام بیشترین بازده یک بورس در جهان". البته این روزها بازار سرمایه ایران وارد یک رکوردشکنی جدید، تحت عنوان "افت مداوم شاخص‌" نیز شده است.


وقتی دولت تدبیر و امید؛ بازار بورس را گرم کرد

یکی از مهم‌ترین وعده‌هایی که همواره از سوی دولتمردان تدبیر و امید به کنش‌گران اقتصادی کشور داده شده،‌ قول حمایت همه‌جانه دولت از بازار بورس بوده است.

دکتر حسن روحانی که همواره در سخنرانی‌های انتخاباتی خود از حمایت همه جانبه از بورس سخن می‌گفت؛ پس از پیروزی در انتخابات نیز با انتخاب وزیری تازه‌کار و آکادمیک نشان داد به دنبال فعال‌تر کردن بازار سرمایه است. موضع‌گیری‌های متعدد در حمایت از بورس، ‌چراغ سبزی بود تا هم موجب دلگرمی فعالان قدیمی بازار سرمایه شده و هم موجبات ورود سرمایه‌گذاران خردپای جدید به بورس و کشیده شدن سرمایه‌های سرگردان به سمت بازار سرمایه گردد.

حضور رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در جلسه مورخه ۵ آبان ۹۲ هیأت دولت و ارائه گزارشی از وضعیت عملکرد بازار سرمایه به هیات وزیران؛‌ یکی از نقاط عطفی بود که سبب مورد توجه قرار گرفتن بازار بورس شد. در این دیدار رئیس‌جمهور محترم با مثبت خواندن حضور مردم در بازار سرمایه بر حمایت از این بازار تاکید کرد تا دلگرمی فعالان جدید و قدیم بورس بیش از پیش شود. در این جلسه گزارشات متعددی ارائه شد که از جمله آنها می توان به "لزوم افزایش سودآوری بنگاه‌های بورس"، "تضعیف سفته بازی در بازارهای رقیب" و " لزوم اتخاذ سیاست‌های حمایتی دولت از بازار سرمایه" اشاره کرد.

افتخار دولت به حضور ۵۰۰ هزار سرمایه‌گذار جدید

یکی از کلیدواژه‌های مرتبط با اقتصاد که همواره مورد استفاده رئیس جمهور و وزاری اقتصادی دولت بوده، ‌لزوم حمایت از بورس است. به عنوان نمونه حجت الاسلام حسن روحانی در هنگام تقدیم بودجه سال ۹۳ کل کشور به مجلس، سیاست گسترش بازار سرمایه را به عنوان یکی از شاخص‌ترین نکات بارز بودجه عنوان کرد و گفت: "دولت حمایت خود را برای ورود صندوق‌ها به سهام‌داری از بورس افزایش خواهد داد." این سیاست دولت توانست به سیاست کنترل تورم دولت کمک کرده و از التهاب در سایر بازارها بکاهد.

در همین راستا دکتر طیب نیا وزیر اقتصاد نیز در نشست مشترک با مدیران شرکت‌های سرمایه‌گذاری و فعالان بزرگ بازار سرمایه که اوایل بهمن ماه ۹۲ برگزار شد، گفت که "یکی از موفقیت‌های مهم بازار سرمایه در دولت تدبیر و امید ورود ۵۰۰ هزار نفر سهامدار جدید در بازار بورس بوده است" وی یکی از سیاست‌های دولت دربحث بورس را اطمینان‌بخشی به مردم عنوان کرده و جذب سرمایه‌های جدید به سمت بازار سرمایه را نیز مثبت ارزیابی کرد.

حباب بازار سرمایه را چه کسی ترکاند؟

اما طی روزهای گذشته، تداوم نزول شاخص کل در بورس و ورود تعداد زیادی از سرمایه گذاران جدید الورود بورس به ضررهای سنگین، با اعتراضات بسیاری مواجه شد به گونه ای که در یک مورد نامه ای خطاب به رئیس جمهور در واکنش به دخالت دولت در بازار توسط اشخاص حقیقی سرمایه گذار در بورس نگاشته شد و آنان خواهان دیدار با دکتر روحانی شدند.

یکی از پرتکرارترین جملاتی که منتقدان رشد بازار بورس همواره در سال‌های اخیر، دهان به دهان چرخانده‌اند؛ ابراز نگرانی از رشد شاخص کل بورس و احتمال انفجار حباب بورس بود. حتی وزیر اقتصاد نیز به عنوان یکی از کسانی که همواره نسبت به حبابی شدن بورس تذکر داده بود؛ بارها در نقش هشداردهنده ظاهر شده بود.

به طور مثال، دکتر طیب‌نیا در یکی از جنجال برانگیزترین اظهارنظرهای چند سال اخیر مقامات اقتصادی کشور و پس از نزول مداوم شاخص های بورس، خبر از دخالت دولت در بورس داد و گفت: "افزایش قیمت ها حباب گونه بود و به همین دلیل دولت تصمیم گرفت در جهت پیشگیری از تبعات احتمالی آن ورود پیدا کند."

این اظهارنظر وزیر اقتصاد از آن جهت عجیب می‌نمود که قانون بورس به طور صریح بر لزوم عدم دخالت دولت در بازار سرمایه تأکید کرده است.


آیا وزیر اقتصاد تبعات تصمیم خود را به گردن می‌گیرد؟

بسیاری از فعالان بازار بورس که اکنون سرمایه خود را از دست رفته می‌بینند، در درجه اول دولت و در درجه دوم شخص وزیر اقتصاد را متهم اصلی این اتفاقات می‌دانند و معتقدند که دولت در بازار دخالت منفی کرده است. حتی برخی از زیان‌دیدگان بر این عقیده‌اند که مورد فریب دولت قرار گرفته‌اند؛ چرا که از یک طرف آنها با تبلیغات گسترده به سرمایه‌گذاری در بورس دعوت شده‌اند و از سوی دیگر با دخالت دولت ضرر کرده‌اند.

البته بازار شایعات و تحلیل‌ها در میان متضرران، همچنان داغ است. برخی از کسانی که به تازگی و با دعوت مسؤولان اقتصادی به بورس آمده بودند؛‌ معتقدند که دولت برای کم کردن نقدینگی و کنترل تورم،‌ سرمایه آنها را به بورس کشانده است. عده‌ای دیگر نیز معتقدند که دولت با این کار، درصدد بوده است تا برای خزانه خالی خود پول جمع کند و این ادعای خود را به نوسانات بازار طلا و ارز در ماه‌های آخر دوره احمدی‌نژاد مستند می‌کنند.

ابهام دیگری که متضرران دارند این است که اکنون که بیش از ۷ ماه است قیمت سهام اکثر شرکت‌های حاضر در بورس روند نزولی به خود گرفته و می‌توان گفت حداقل میزان افت قیمت سهام ۵۰ درصد شده است، چرا شاخص بورس تنها ۲۰ درصد افت را نشان می‌دهد؟

فرار سرمایه‌ها از بورس و رونق بیشتر دلالی

خوشبختانه جهت‌گیری کلی اقتصادی دولت که بر مبنای اندیشه "حمایت از بورس" صورت گرفت، یکی از مهمترین نکاتی بود که می‌توانست مانع رونق دلالی و تشدید سفته‌بازی در بازارهای موازی همچون مسکن، خودرو، طلا و ارز شود. بی‌شک سرازیر شدن سرمایه به سمت بورس که به اعتراف وزیر اقتصاد فقط در سال گذشته ۵۰۰ هزار نفر به بورس اضافه شدند، نشان از اعتماد کردن مردم به وعده‌های حمایتی دولت از بورس داشت.

از آنجایی که مدل رفتار اقتصادی مردم ایران، مدلی پیچیده و تقریبا ناشناخته است؛ شاهد بودیم که سال گذشته در حالی که رشد اقتصادی چندانی در کشور رخ نداد، در برخی مقاطع بازار بورس تا ۱۲۷ درصد بازدهی را به خود دید. اما اکنون که دلیلی منطقی و اقتصادی برای نزول شاخص وجود ندارد، شاخص روزبه‌روز بیشتر افت می‌کند. برخی از سهامداران اکنون با ضررهای تقریبی بین ۳۰ تا ۵۰ درصدی روبه‌رو هستند. آنها در حالی که از آینده بازار اطلاعی ندارند، یا عطای بورس را به لقایش بخشیده‌اند و با ضررهای سنگین، سهام‌های خود را به پول نقد تبدیل کرده‌اند یا منتظر هستند تا شاید روزی پاسخی شنیده و به آینده بورس امیدوار شوند.

آیا دولت‌مدران ما برای هجوم سرمایه‌های از بورس رانده شده به سوی بازارهایی همچون بازار مسکن، بازار طلا و سکه و بازار ارز چاره اندیشیده‌اند؟ چه کسی پاسخگوی سرمایه‌ای که بر باد رفته است خواهد بود؟ و البته سوال اصلی این است که چه کسی پاسخگوی اعتماد از دست رفته کسانی است که با وعده‌های دولت پا به بورس گذاشتند؟
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


س
Iran, Islamic Republic of
چی شده حالا شما(!) گیر دادین به بورس؟ نکنه خبریه؟؟
تو اخبار نیستی و خبری از فرار سرمایه گذاران بورس نداری؟
حااااااااامد
منافع افتاده به خطر!!!!! روحانی چش مایی
داوود
بله دنیا و آخرت این ملت به خطر افتاده داره یک چشم این ملت برای دنیا اشک میشه و چشم دیکر برای اخرت خون
چقدر این حاااامد غیر منطقی است!
مردم بدبخت شدن بعد تو میگی روحانی فلان؟!
بقيه داستان به عهده خلاقيت دوستان
حقوقي داني گاه گاه ، بي سبب فرياد مي زد ارزان شد، ارزان شد مردم خوشحال به بازار مي رفتند و مي ديدند نه تنها ارزان نشده بلكه گرانتر هم شده ، پس از بارها تكرار اين امر ، ناگهان 2 سال و 11 ماه و 12 روز بعد .. . . . (امروز 12/4/93 )
Iran, Islamic Republic of
خيلي خبراست عزيز تو بي خبري .اي كاش تو بورس بودي آنوفت مي ديدي خه خبره.
Finland
هیچ اتفاقی نیافتاده برو بخواب دعوا سر چراغونی پارساله
متاسفانه هر دولتی عده ای مجیزگوی از این دست دارند
حاااااااااامد
رو حانی مچکریم ما
معلومه كه خبريه تو تو بي خبري هستي.
سرمايه‌هامون از دست رفته.
باید ممنون نویسندگان سایت جهان بود که به فکر دغدغه مرم هستند
مجید
Iran, Islamic Republic of
بورس اگه بفهمی نبض اقتصاذد یه کشوره الان میخواهی یه کارخانه بسازی از کجا پول میاری باید اوراق بفروشی یا بیایی با کسی شریک بشی خوب سهام دار یه نوع شراکت در سود و زیان کارخانه حساب میشه به زبان اول ابتدایی گفتم افتاد ددد
عصمت بابلی
بابا اینها که از این چیزها حالی شون نیست اینها طوطی وار میگن روحانی مچکریم خاتمی عشق منی رفسنجانی قربون بحرمان فائزه ساندویج نوش حونت فهمیدی دادش این جماعت هنرشون اینه نمیدونند چی داره میگذره توی این کشو ر
جونیور رو بگو!! رفته خارج دوباره فتنه گری....
waran
آقای وزیر و آقای رییس جمهور، شما در زمستان پارسال به صورت مستقیم مردم رو به سرمایه گذاری در بورس دعوت کردید و از آینده روشن این بازار به مردم گفتید... لطفا توضیح دهید چرا پس انداز مردمی که با پیشنهاد شما وارد این بازار شده باشد در عرض 6 ماه کمتر از نصف شده باشد؟؟

وزیر اقتصاد چه شاگرد اول باشد و چه بهترین اقتصاد دان باید این مهم رو توضیح بده...
برخی سهم ها قیمتشان یک سوم شده است که در چهل سال اخیر در هیچ کشوری در دنیا سابقه نداشته است!!!!
سوفیا خله
خوابی مثل اینکه
United States
یعنی شاخص بورس که پارسال این موقع در مرز 50000 واحد بوده و الان 70000 واحد است سقوط کرده ؟ شما یا خیلی طمع کارید یا دشمنی با روحانی چشمتان را کور کرده و هر دروغی را می گویید تا اقتصاد کشور با شایعه سازی نابود شود ...
United States
جهت اطلاع دوست عزیزمون بگم که شاخص از 50000 رسید به 90000 هزار
دولتی‌ها سهام‌شون رو فروختن به مردم بدبخت.
بعد دولت بورس رو تروند و رسوند به 70000 و مردم را بدبخت کرد...
به همین سادگی سرمایه مردم را جمع کرد تا تورم را کنترل کند و بعد هم آنها را بدبخت کرد...
عزيزدلم توچراناراحتي زياد به خودت فشار نيار چون همه ميدانند رفيقت به اقتصاد اين مملكت گندزده
گند برای یک لحظه بود...
Iran, Islamic Republic of
جهان خیلی خوبه که نظر امثال این بابارو منتشر میکنید ! چون ما تدبیر رو از دولت امید و تدبیر دیدیم و سطح فکری وریلضیات بعضی از این آقایون طرفدار که طعنه به فیثاغورث. میزنه
Iran, Islamic Republic of
50000 واخد بنويسيد.89000 واحد بخوانيد.
زدی وسط هدف... اونایی که می گفتن دولت قبل آمارسازی می کنه کجان که بیا ببینن بورس تو این دولت چه وضعی داره؟

آیا واقعا آمارهای بورس واقعی است؟
سجاد
Iran, Islamic Republic of
ببین پسر زود جوگیر نباش
اول معنی شاخص را بفهم بعد درموردش نظر بده
اولا بعد روی کار امدن روحانی مردم عادی با با رسانه های مختلف ترغیب کردند که شاخص داره بالا میره و سهم ها سود ساز شده اند بیچاره مردم را داخل گود بورس آوردند . بعد از اون کسانی که با دولت مردان در ارتباط بودند سرمایه را در عرض سه روز بیرون کشیدند و بیچاره مردم که سهم را در مبالغ بالا خرید کرده بودند با رکود در بورس و منفی شدن شاخص و سهمها بالای 60% ضرر کردند
دوما اصلا قرار نبود و نیست که دولت مردان در بورس دخالت کنند ولی متاسفانه دخالت کردند و شاخصی که در عرض 4 ماه بالا گشیده بودند و در اصل شاخص سازی کرده بودند به همت تیم اقتصادی روحانی . با دخالت بازار را منفی کرده و حبابی که خودشان بوجود آورده بودند را خالی کردند .
سوما بزرگترین شاخص در اقتصاد و سنجش اقتصاد پویا بورس آن مملکت است. با رکودی که طی هفت ماه گذشته بر سر بورس آورده بودند به همت دولت مردان (تاکیدا) چطور روحانی و نوبخت در رسانه ملی دم از پویایی اقتصاد میزنند و [...] به مردم قول میدن که وضعیت اقتصاد دست شده و بحرانها را رد کرده ایم.
و دیگر هیچ سهامداری به بازار سهام اعتماد نمیکنند و سرمایه را هر روز از بورس خارج میکنن.
Finland
جناب" دانشمند " تکلیف کسانی که توی این ششماه وارد بورس شدن و سرمایه شان نابود شده چی می شه یعنی سرمایه شان را آن نورچشمی هائی که میدانستند بورس در سراشیبی سقوط است و فورا با سود کلان بازار را خالی کردند و بدبختی اش نصیب یک عده آدم خوش باور شد. ضمنا "پرفسور" برو و جریان وعده های فریبنده مسئولین را بخوان و بعد بیا اینجا در افشانی سیاسی اقتصادی کن.
waran
معلومه که تو هنوز بزرگ نشدی هنوز داری نون پدرتو میخوری به خاطر همین بی خبری
نه خیر! نون دولت را میخورد که به این راحتی چشم بر روی این همه ظلمی که دولت روحانی کرد می بنده
باسواد
Iran, Islamic Republic of
ای جهان نیوز مغذی از جاهای خاص..
شما بیسواد هستید و نمی‌دانیدکه الان بورس در وضع عالی است. والله بالله تالله که تورم را خودمان کم کردیم و شما چشم ندارید.

اصلا شناسنامه داری که انتقاد می‌کنی؟ بدم گازانبریت کنن؟ بدم دستت رو ببوسن؟
United States
بابا دمت گرم کلی خندیدم

بدم دستت رو ببوسن؟!!!!!

خخخخخخخخخخخخ
Iran, Islamic Republic of
دمت گرم خیلی حال کردم
Iran, Islamic Republic of
روحانی خوشحالم
.
.
.
.
.
.
.
میدونی چرا؟
چون بهت رای ندادم تا حالا خودمو سرزنش کنم
سبز88
بهتر چون نباید الان خوشحال باشی
کاش به قالیباف رای داده بودم
با سپاس فراوان از اقدام ارزشمند جهان نيوز ما چند نفر از كارمندان كه از پس اندازمان با تبليغات دولتيها وارد بورس شديم چندماهه كه به سبب پايين آمدن شاخص بورس سرمايه اندك ما دارد نابود مي شود از شما خواهش مي كنيم دستهاي پنهاني كه 100% توسط سهامدان بزرگ براي نابود كردن سهامداران خرده پا در كاراست را رو بكنيد و دست كم ما را براي به دست آوردن اصل سرمايه مان ياري نماييد ما دست كمك و نياز به سوي شما دراز مي كنيم ما سود بورس را نمي خواهيم فقط به سرمايه مان برسيم شمارا به خدا تا رسيدن به نتيجه مطلوب تلاش خودتان را بكنيد. پيروز باشيد با سپاس فراوان
United States
والله بالله تالله به صورت گاز انبری بلایی اوردید سر سهامداران که تا عمر دارند فراموش نکنند تو6ماه قیمت کلیه سهم های بازار سرمایه بین 35تا 100درصد ریزش داشته است علما فضلا و اندیشمندان سالهای 84تا 92 در حیرت مانده اند از این همه هنر و مهارت.به خدا بد جور پشیمانم از رایی که به شما دادم جناب رییس جمهور.
کوروش
ای ول داری جهان نیوز - ممنون

دولت تدبیر و امید سرمایه مردم رو نابود کردی . باید پاسخگو باشی

آقای طیب نیا نمیتونی از این خطای بزرگ بکشی کنار

تو رو به چالش می کشیم . روز کشنبه هم باید در مجلس پاسخگو باشی

امیدوارم به حق مون برسیم


ای کاش یکی از نزدیکان طیب نیا هم سهامدار بود اونوقت آیا چنین رفتاری میکرد ؟
رامین
مطمعا باش از نزدیکان این با با و خیلی های دیگه سهام دار بودن ولی به موقع همه را خالی کردن.
اونی که مونده مردم عادی هستن
دولت تدبیر یعنی همین

ت: تورم کمرشکن برای مردم
د: د[...] از جیب مردم
ب: بی اعتمادی مردم
ی: یک طرفه رفتن در برابر منتقدان
ر: رانت خواری خواص
توفیقی از قزوین
دولت تدبیر بنا بود چرخ کارخانه را در کنار سانتیفیوژ ها بچرخاند ،سانتیفیوژها که بلا تکلیفه ،چرخ کارخانه ها و بورس و ... مثل اینکه داره از حرکت باز می مانه!!!؟
Iran, Islamic Republic of
داداش در عوض در كاخها باز است و جشن و مهماني رونق گرفته.
کریم شیره ای
شیر مادرت حلالت باشه که انشاف داری این اشولگراها همش منفی هارو می بینند ولی شادی ها و دادن شکه به دیکران را نمی بینند میگه بورش شرمایه هایم را اژ بین برد به جهنم شبر کن شاید شاخش ها رفت بالا اگه ترفت خب میاد پایین در همین بالارفتن و پایین آمدن کلی شفا داره دیگه
در جیب رانتخوراها هم ایضا
محمود گرگانی
پدری رو میشناسم که سرمایه اندک شو وارد بورس کرد تا بتونه چند ماه بعد جهیزیه دخترشو جور کنه. اما نصف سرمایه شو از دست دادو هر روز تو خونه سرکوفت میشه پیش زن و بچه ش.
چه کسی پاسخگوست
علی
Iran, Islamic Republic of
والله بالله و تلله من پولم رو از راه دزدی بدست نیاورده بودم که دودش کردید این تدبیر نبود
رضا تهرانی
با سلام.
60 تومن پولم شده 26 تومن.
این پول حاصل بدبختی و زحمت چند سالمه و قرض.این انصافه؟
بیچاره شدم....
حمید
Iran, Islamic Republic of
معنی تدبیر یعنی بدبخت کردن 7 میلیوم سهامدار و خانوادهشون جهت شاخص سازی و نشان دادن کاهش تورم دروغین, والله بالله وتالله از رای خودم پشیمونم
جمال عشقی
والله بالله تالله من اصلا به این آقا رای ندادم که حالا پشیمون باشم
مجمد
عوامل دولت در بورس در جذب اعتماد مردمی و سرمایه مردمی به داخل مملکت صد در صد منفی رفتار میکنند که اگر این ماموریت را به مخالفین قسم خورده نظام میدادید به این خوبی نمیتوانستند به این نظام و به دولت در این حوزه اقتصادی ضربه بزنند
ایا سرمایه گزار خرد و درشت مستحق این ظلم هستند که پولشان را آورده و در کارخانجات این مملکت سرمایه گزاری میکنند خوب بود میرفتند دلالی و دلار بازی و سکه بازی؟
حامد
از شما جهانیوزی ها ممنونیم که به این موضوع پرداخته اید و فریاد ما رو رسانه ای می کنید.
ای کاش صدا و سیما هم گزارش هایی از این معضل جدی نمایش می داد.
Iran, Islamic Republic of
مطمئن باشید این دولت و دلتمردانش باید روزی تقاص پس بدهند! و البته و صد البته مقصر خدمونیم که به این دولت بی تدبیر و بی کفایت رای دادیم!
Iran, Islamic Republic of
آخه عمو ،جهان نیوز و چه به بورس و این صحبتا
یعنی از هر حربه ای واسه تخریب دولت استفاده می کنید
هرکسی 2زار بورس بلد باشه میدونه که رشد شاخص تو این چند ساله از 20 هزار تا 90 هزار حتما اصلاح لازم داره
تازه شما به من بگو پارسال که با انتخاب روحانی شاخص از 40هزار رسید به 90 هزار شما کجا بودی؟؟؟؟
سروش
Iran, Islamic Republic of
پس چرا دولت روحانی در زمانی که شاخص 90 هزار تا بود از رییس جمهور گرفته تا وزیر اینهمه تبلیغ کردن و مردم تشویق به ورود سرمایه هاشون به بورس کردن؟
واقعیت همین است حالا اگه کهیان هم بگه همینه!
یقین
Iran, Islamic Republic of
ظاهرا مقصر اصلی دولت بوده که من حالا نمی خوام زیاد واردش بشم.انتقاد من به اصل بورسه و خود سهامدارای محترم.
دوستان،همونطور که میدونید،شخصی بود به نام جان لو که در انگلیس کسی رو میکشه و بعد میره به هلند و توی اونجا ساز و کار قمار هلندی یاد می گیره و بعد ترکیبش رو عوض می کنه و به نتایجی میرسونه.بعد میره به دربار لویی،پادشاه فرانسه و میشه مشاور اقتصادی لویی.جان لو اقتصاد فرانسه رو با همین بورس-بخوانید قمار-به اوج میرسونه.شنیدید توی بازار بورس میگن حباب؟بعد که اقتصاد فرانسه رو به اوج میرسونه،این حبابه می ترکه،لویی بیچاره میشه و این جان لو فرار میکنه میره ایتالیا و همون جا می میره.الان قبر جان لو در ایتالیا،محل زیارت قمار باز های جهانیه.دوستان،بورس یعنی قمار.کسایی که قبول ندارن برن فیلم wallstreet 1 wallstreet 2 ساخته ی الیور استون رو ببینن که داستانش تقریبا واقعیه متوجه میشن که بورس یعنی قمار.توی این فیلم حتی بورس بازا به هم میگن قمار باز.البته من شخصا این فیلم رو ندیدم،ولی از کسی که دیده شنیدم.
امام خمینی(ره) فرمودند:پول نباید کار بکند.
ما می بینیم کسایی هستند که خودشون کار نمی کنند،بلکه پولشون کار می کنه.یعنی یه پولی رو می برن توی بورس،بعد خودشون میشینن روزنامه می خونن و نگاه می کنن که مثلا شاخص سهامشون چقدر بالا و پایین شده.من انتقادم اینه که چرا یه ساز و کار منحطی به نام بورس که کاملا قماره،مورد اعتماد مردم قرار می گیره؟و بعد هم که سرمایه شون رو از دست میدن،زانوی غم بغل می کنن؟یعنی کسایی که میرن توی بورس،تاریخچه ی بورس رو نمیدونن؟ای کاش به حرف حضرت روح الله گوش می کردن.ای کاش با همه ی احترام،قمار نمی کردند.واقعا چه سودی در پشیمانی است؟
Iran, Islamic Republic of
دوست عزیز چرا حرف بی ربط میزنی ؟! اصلا این حرفها و داستان ها چه ربطی به موضوع داره ؟! من از شما یک سوال دارم منی که رفتم با تحلیل بنیادی و با نگاه بلند مدت به اقتصاد کلان پولم رو در یک شرکت تولیدی سرمایه گذاری کردم که آن شرکت با پول من تولید کنه فروش کنه سود بسازه و من هم سود کنم این سود حرامه ؟! از همه این حرفها گذشته این همه نهاد دینی و فقهی تو این مملکت هست اگر به قول شما و همفکران شما بورس قمار خانه هست چرا در این 35 سال درش رو نبستن ؟!! بخدا یک ذره فکر و منطق هم چیز خوبیه .
سید
یعنی شما از جان لو و بورس باز های وال استریت،بورس باز ترید؟
وقتی اونا به خاک سیاه نشستند،شما متوجه نبودید؟درس نگرفتید؟عبرت نگرفتید؟ساز و کار قماری به نام بورس،حبابش مدت ها قبل در دوران بوجود آورندش ترکید.سهامدارایی مثل شما سرمایه تون رو توش از دست دادید.اینقدر توی امریکا تظاهرات شد ضد جنبش وال استریت.شما هم یه مقدار منطقی باش.کسی به نام جوزف استیگلیتز که برنده ی جایزه ی نوبل اقتصاد شده،توی کتاب سقو آزاد که به فارسی هم ترجمه شد،صحبت از سقوط ((علم)) اقتصاد کرده.من می گم قماره،شما می گید نه.وقتی که بورس بازای وال استریت به هم میگن قمار باز،شما می گی نه قمار نیست؟!؟!؟
شما هم بفرما یه کم مطالعه کن.بترسید از اون روزی که بالاخره حباب طوری بترکه،که دیگه کار سهامدار ها به خودکشی برسه.
Iran, Islamic Republic of
زیاد فیلم دیدی دوست عزیز
این جا ایرانه
سازو کار بورس ایران با بورس آمریکا زمین تا آسمان فرق داره مشگل شما و هم فکران شما اینه فکر میکنید از تمام نهاد های حکومتی و نظارتی این مملکت بیشتر میفهمید برای همین سالهاست با حرفهای شاذ و گاها خنده دار خودتون رو سر کار گذاشتید .
سید
Iran, Islamic Republic of
دوستان!بورس یعنی قمار.باور نمی کنید برید تاریخچه اش رو بخونید.به هر حال تقصیر خودتان هم هست که رفتید توی یه ساز و کاری که نفی تقوا می کنه.
ایرانی
تو یا توی عهد بوق زندگی میکنی یا سرتو کردی توی برف فکر میکنی چون تو کسی رو نمیبینی کسی هم تورو نمیبینه
بورس یعنی سرمایه گذاری در شرکت ها و در نتیجه گرفتن سود یا زیان از سرمایه گذاری
یه شرکتی مثل ایران خودرو ضرر میده یه شرکتی مثل پالایشگاه تهران سود میده
برو مطالعه کن [...]
میرزا آقا
خودم کردم که لعنت بر خودم باد
عجب بی خبری هستی دوست عزیز از بورس واقتصاد مملکت.
ایرانی
سلام ممنون از مطلب خوبتون امیدوارم کسی ترتیب اثر بده یا لااقل نمایندگان مردم در مجلس بهارستان فکری به حال دخالت دولت در بورس بکنند
الان با این سود دهی شرکت ها شاخص باید بالای 80 هزار واحدی می ایستاد....
خدا باعث و بانی اینو [...] که با سرمایه و دست رنج مردم دارن بازی میکنن.
پول 7 میلیون آدم رو خوردن بعد میگن تورم از بین رفت نقدینگی کنترل شد... نه برادر به این میگن [...] توی روز روشن!
سید
Iran, Islamic Republic of
هیچ وقت تا حالا از این همه منفی خوشحال نشده بودم...
عبد خدا
عزیز یکی از دلایل بیکاری شدید در کشور عدم گستردگی بازار بورسه. ما ایرانی ها فقط کافیه اسم چیزی را شنیده باشیم در موردش مقاله صادر می کنیم. بسیاری از شرکت ها با پول امثال من خط تولید جدید راه می اندازند تا امثال شما به سر کار بروید و تشکیل خانواده دهید. برای بنده خیلی راحت است پولم رو 100 به 4 به بانک نزول بدم و شما برید با التماس 100 به 5 ازش نزول بگیرید
علی فندلی
خدا باعث و بانیش رو [...]
کساییکه در هرزمینه سرمایه گذاری کردن خوب میدونن دولت روحانی با سهامداران بورس چکار کرد و آنها رو به خاک سیاه نشوند
دولت قبلی هرچقدرهم بد بود که نبود
حداقل هوای بورس و اقتصاد رو داشت
سرمایه گذاران داخلی نابود کرد. فکر کرده خارجی ها هم مثل ما فریب می خورند. عمرا سرمایه گذار خارجی بیاد به بورس با این گندی که زدید
بعد میگن چرا بازار دلالی اینقدر رونق داره
United States
حباب داشت و ترکید. هنوز کامل نترکیده تازه
دولت روحانی و شخص رییس جمهور نشان داد برای رسیدن به قدرت از هیچ رفتار خلاف اخلاق و مروت ابایی ندارند حتی اگر شده به [...] مردم عادی را به بورس دعوت کنند و یکبار پس انداز مردم عادی را نصف کنند و در این شرایط سخت دارایی 7میلیون سهامدار و خانوادهاشون را از بین ببرند

دولت در ظاهر راستگو با فریب و نیرنگ چنان ظلمی به مردم عادی روا داشت که در هیچ جای دنیا سابقه نداشته که دولت اینچنین عامدانه برای مردم خودش تله گذاری نماید

[...]

احمدی نژاد برای اینکه مسکن مهر بسازد و کار تبلیغی نماید 40درصد پایه پولی را بالا اورد و در واقع یک ملت را فقیر کرد تا برای قشر متوسط جامه مسکن بسازد در مقابل دولت روحانی حدود30میلیارد دلار از پس اندازهای مردم عادی در بورس را نابود کرد تا شاید تورم را پایین بیاورد خوب فرق احمدی نژاد با روحانی در اینکه برای هردوی اینها هدف وسیله را توجیه می کند چیست؟

در عین حال ناتوانی وزیر اقتصاد از اینجا واضح میشود که بجایی استفاده از روشهای متعدد و علمی برای کاهش تورم به [...] مردم عادی و پس انداز اندک متوسل میشود اینهم وزیر که به خودش می بالید که باسواد است و بالاترین رای را از مجلس دریافت نموده است
به هر حال دولت روحانی با این رفتار [...] خلاف اخلاقش طیف وسیعی از مردم را که طرفدارش بودند از جمله جامعه بزرگ سهامداران را به دشمنان خودش تبدیل کرد و عملا زمین را به رقبا واگذار کرد و شکست سنگین طیف روحانی در انتخابات مجلس که به دست جامعه سهامداران رقم خواهد خورد روحانی را به اولین رییس جمهور4ساله تبدیل خواهد کرد
مهدی
روحانی
طیب نیا
صالح آبادی

وعده ما آن دنیا...
amita
خدا ازت نگذره وزیر اقتصاد
علي
اين سياست كه دولت خواسته با افت قيمت سهامداران حقيقي، كسري بودجه را تامين كند و خزانه خالي را پر نمايد!!! بعيد به نظر نميرسد و اگر اين اتفاق افتاده باشد زهي بيشرمي!!!!
خیر اقا. تورم را خواستند کنترل کنند
علي
والله، بالله، تالله، آقاي رئيس جمهور ما از انتخاب شما پشيمانيم!!
چقدر خسارت بديم تا به 8 سال قبل برگرديم؟؟؟ قيمت دلار 1300 ، قيمت پرايد 6 ميليون
قيمت سهام در بدترين حالت و در اوج تحريمها اينقدر افت نكرد!!! سرمايه اندك ما نابود شد تا خزانه خالي شما پر شود و عده‌اي كه از تركاندن حباب بورس توسط وزير اقتصاد شما اطلاع داشتند به سودهاي نجومي رسيدند!!!
84 و 88 به احمدی نژاد رای دادیم، 89 پشیمون شدیم
ابن بار به روحانی رای دادیم نگذاشت یک سال بگذره!
من کاری به قمار بودن یا نبودن بورس ندارم، ولی کاری که با این بندگان خدا کردن خیلی نامردی بوده، باید پاسخگو باشن... دوستان حتما با 20:30 هم در تماس باشید و تا حقتونو نگرفتید کوتاه نیاید...
محسن
Iran, Islamic Republic of
1- بورس مانند تمامی اقتصادهای بزرگ و رقابتی دنیا باید به مثابه دماسنج اقتصاد عمل کند اما شباهتی بین مختصات و ویژگیهای ساختار ، رفتار ، مدیریت و مالکیت در اقتصاد ایران و سایر کشورهای دارای بورس پویا وجود دارد که قابل شمارش هم باشد؟
2- سقوط و صعود ارش سهام و شاخص معاملاتی بورس موضوعی بسیار معمول و تابع شرایط سیاسی ، اقتصادی ، امنیتی و وقایع ، حوادث و تصمیمات جهانی است که به طور معمول نیز با رفع ابهامات یا تلاش واحدهای بزرگ اقتصادی و در شرایط بسیار خاص و استثنایی مدیریت سیاستهای پولی و مالی بسیار کوتاه مدت توسط دولت متعادل می گردد اما هیچ بورسی در انتظار دخالت مستقیم دولت برای خیرد و فروش سهام نیست و این اقدام اصولا نمی تواند حتی در کوتاه مدت به نفع بازار سهام و سهامداران باشد چرا که دولت با هر اقدام حمایتی نمی تواند به نمانیدگی از جامعه از حق دخالت و مدیریت بازار و سهام چشم پوشی کند وضعیتی که بورس را به سمت فعالیت در سایه تمایلات دولت سوق می دهد لذا حضور دولت در بورس ضمن مغایرت قطعی با فلسفه شکل گیری بازار بورس به معنای ایجاد رانت های بسیار سنگین و مفسده انگیز در این بازر خواهد بود مفاسدی که در روند فعالیت بورس هرگز قابل مدیریت و کنترل نخواهد بود.
3- بورس یعنی امکان فعالیت آزاد فعالان ریز و درشت در عرصه اقتصاد بنابر این بورس باید نمایش اقتصاد بازار در کشور نیز باشد با این درک از بورس دخالت دولت از بودجه عمومی کشور در بورس علی الخصوص در چارچوب حفظ منافع سهامداران چه نسبتی با اقتصاد بازار خواهد داشت؟ ضمن تأکید بر اهمیت و حساسیت بورس هیچ دلیل منطقی برای مداخله سرمایه ای دولت از محل منابع عمومی در بورس وجود ندارد چرا که بورس باید بعنوان تابع وابسته از تقاطع عرضه و تقاضا پیروی کند تا نشانگر وضعیت واقعی بازار سرمایه و البته وضعیت اقتصادی و گردش مالی و پولی کشور محسوب گردد.
4- دخالت سلبی و ایجابی دولت در تثبیت یا سست سازی قیمت در بورس یعنی افزایش سهم دولت در بازار که به کاهش شدید شفافیت روابط تولید در بازار می انجامد موضوعی که سالها است باید براساس تکالیف برنامه های پنج ساله و سند چشم انداز و حتی بارنامه 93 توسط دولت پیگیری گردد.
5- دماسنجی بورس برای اقتصاد همواره بهانه مناسبی برای حفظ شرایط سودآوری بازار بورس محسوب شده است اما فراموش نمی کنیم در شرایط مکرری که به سقوط شاخص ارزش سهام در تمامی بورسهای بزرگ منجر می شدند ما شاهد حفظ یا افزایش شاخص در ایران بورس تهران بودیم یعنی که رفتار شاخص سهام در بورس تهران از هیچ ارتباط معناداری با تغییرات مربوط به تغییرات حوزه های اقتصادی ،سیاسی و امنیتی داخلی و بین المللی برخوردار نیست. یعنی که بورس تهران اصولا بورس نیست.
6- شاخص بورس تهران از نیمه دوم سال 88 در شرایطی که بدلایل سیاسی داخلی باید با سقوط جدی مواجه می شد بدلیل تغییر مبنای محاسبه شاخص با افزایش قابل توجهی همراه بود تا جایی که شاخص در اوایل فروردین 89 از 13 هزار وحد عبور کرد یعنی که شاخص بورس تهران از هیچ ارتباط منطقی با مولفه های تأثیرگذار در اقتصاد مانند امنیت داخلی برخوردار نیست تأکید می کنم یعنی که بورس نیست.
7- بورس تهران طی سال 89 -90 مسیر بسیار طولانی 13 تا 50 هزار را طی کرد در حالی که با توجه به مشکلات تحریم بین المللی ایران ، تنشهای سیاسی داخلی مربوط به رییس جمهور وقت و کاهش فوق العاده تولید حتی در صنایع خودرو سازی ، فولاد سیمان و.... شاخص همچنان با رشد همراه بود.
8- بورس ایران در نیمه دوم 90 با سقوط جدی قیمت سهام تا 30% ادامه داشت اما در همان زمان شاهد ادامه روند رشد شاخص بودیم مگر نباید رابط منطقی بین قیمت ، میزان معامله و شاخص وجود داشته باشد؟ چرا شاخص بر خلاف قیمت و حجم معاملات همچنان با رشد شاخص تا نود هزار همراه بود؟
9- بورس تهران با خروج سه شرکت حداقل 30% ارزش خود را از دست می دهد با خروج 6 شرکت بالغ بر 50% از حجم بورس کاهش می یابد و ادامه ماجرا که اهالی شرکتی و حرفه ای بورس و بازار سهام به خوبی از آنها آگاه می باشند لذا باید همچنان به این سوال پاسخ داد که بازار بورس تهران واقعا بورس است؟
10- مخالف کمک و مساعدت یا دخالت مدیریتی دولت برای استقرار بورس نیستم اما مهمتر از اقدامات روزمره که شدت بیماری بورس تهران می انجامد باید دولت به فکر پاک سازی و سالم سازی بورس تهران از حیث سرمایه و مالکیت سرمایه عرضه و مورد معامله در بورس تهران باشد. باید مردم یا بفرمایش نویسندگان نامه خانواده شش میلیونی این بازار نسبت به سلامت معاملات و تغییرات قیمتی و ارزشی سهام اطمینان داشته باشند.
11- وعده مورد اشاره نویسندگان در مورد وعده غیر تخصصی و ساده انگارانه تزریق پنج هار میلیارد تومان به بازار بورس دقیقا از جمله عوامل معیوب موثر در بیماری مزمن بورس تهران می باشد که جز به افزایش ضریب عدم سلامت منجر نخواهد شد. بورس فاقد نظارت تخصصی و جدی از عوامل بزرگترین تخلفات مالی و بهترین شیوه پولشویی محسوب می گردد که متأسفانه اقتصاد ما همچنان مبتلا به این بلیعه می باشد اقتصادی و دارایی باید برای رفع این معضل به وظایف حاکمیتی خود عمل نماید.
12- مطالعه رفتار بورس تهران در مواجه با اتفاقات مختلف برای درک چرایی وضعیت موجود و راهکارهای منطقی و موثر برون رفت از نوسانات تند در شاخص و ارزش سهام بسیار حائز اهمیت می باشد برای درک عوامل حساس برای بازار بورس تهران شاید اشاره به دو نمونه عینی مفید باشد مثالهایی که مطالعه فرض وجود رفتار متفاوت بازار بورس تهران در مقایسه با سایر بازارهای بورس را ضروری می نماید.
- اعلام اعمال تحریمهای فراگیر بین المللی علیه ایران علی الخصوص سیستم بانکی ، بیمه و حمل و نقل در ساده ترین شکل با تأثیر مستقیم و فوری بر فرایندهای تولیدی و تجاری قابل تعبیر است لذا بخشهای مرتبط با ارزش بازهای مذکور باید در انتظار خروج سرمایه و سقوط ارزش سهام و شاخص معاملاتی باشند اما در بازار بورس تهران با افزایش فشارهای ملموس و بعضا غیر قابل بازگشت(کوتاه و میان مدت) آثار تحریم همچنان شاهد رشد شاخص های معاملاتی بازار بورس تهران بودیم چنانکه شاخص مذکور از صدور قطعنامه 1737 در 1385 تا قطعنامه 1929 در 1389که با تحریمهای یک و چند جانبه تشدیدی برخی دولتها همراهی می شد شاخص بورس تهران به شکلی جالب توجه با رشدی انفجاری و مستمر از حدود 6 تا 90 هزار بود.
- رییس جمهور وقت در سال 90 در مخالفت بت حکم رهبری در مورد وزیر اطلاعات بحرانی یازده روزه را ایجاد کرد. 1- احمدی نژاد در خاتمه یازده روز برای تشکیل جلسه دولت به پاستور رفت 2- مصلحی نیز چنین کرد 3- احمدی نژاد جلسه را ترک کرد 4- مصلحی را به بیرون از سالن جلسه فراخواندند 5- احمدی نژاد بازگشت 6- مصلحی بازگشت کارگزاران بورس تهران بخوبی به یاد دارند که طی حدود دو ساعت روند مذکور حداقل هفت نوبت ارزش سهام و شاخص معلاملاتی را با نوسان مواجه کرد.
14- نوسانات تند و غیر منطقی یازار سهام ایران بیش از عوامل اقتصادی تحت تأثیر تصمیمات و عوامل مدیریتی و سیاسی است لذا دولت باید بدون دخالت پولی و مالی مستقیم در بازار سهام ایران در صدد ایجاد آرامش در بازر بورس باشد آرامش و اطمینان خاطری که با ایجاد آرامش در حوزه تصمیمات و پرهیز از اعلام های مکرر و مستمر و روزانه احتمال تغییر در قوانین و ضوابط ممکن و قابل دسترس خواهد بود.
بهنام
من از خیلی قبل تر سهام دارم . توی این شش ماه از سودهام کم شده .

از اینکه سودهام کم شده ناراحت نیستم .

ناراحتی من برای اون دسته از افرادی هست که پاییز 92 با تشویق دولتمردان پا به بورس گذاشتند و سرمایه هاشون کم شد خصوصا سهامهایی مثل سهامهای ساختمانی که بیش از 50 درصد افت داشتند .

اصولا در نظام خلقت ظلم پایدار نمی ماند . اینهایی که بر سر مردم همچین بلایی اوردند هم پایدار نخواهند ماند .

ضمنا جهان... از اینکه به درد دل مردمی پرداختی که در بورس سرمایه گذاری کردند که عموما از سطح متوسط به پائین جامعه هستند صمیمانه تشکر می کنم .
حبیب
هیچی نشده فقط ۵۰۰۰۰هزار میلیارد تومان سهامداراران رو از اسفند تا الان دود کردند ... واقعا این بود دولت تدبیر و اعتماد،،،،!
یعنی چند برابر دارایی بلوکه شده ایران تو آمریکا؟
جهان از اینکه این قدر دیر به این موضوع پرداختی از ت شاکی هستیم. اون وقتی که شاخص بورس مرتب رو به سمت پایین بود هیچ خبری در این را بطه نمی زدی. ولی در هر صورت الآن که هوای ما بدبخت ها ی گرفتار شده در دولت بی تدبیری و نا امیدی و ظلم رو داری ، ازت ممنونیم.
بازم خدا رو شکر... بقیه که خوابن از ترس دولت

اگه انتقاد کنن فردا روحانی بهشون میگه بیسواد!
بهزاد
يعني اين شاهکار اساتید تیم اقتصادی دولت در تاريخ معاصر اقتصادي و سياسي ايران و کل جهان سوم سابقه ندارد:
دولتي بورس کشور خودش بمباران کند، آنهم در شرايط رکود تورمي!
قاعدتا در اين شرايط بورس باید سرمایه ها را جذب کند براي کاهش تورم و تامين نقدينگي و راه اندازي توليد.

مشکل اينجاست که هوادارن سرمايه دار دولت خيلي سود دنگشون رو طلب کردند، سرمايه داران سنتي و زیر دیپلمی که همه جور پولی را ميشناسند غير از بورس!
هدف اصلی راه انداختن مسیرهای دلالی خصوصا املاک است.
یک سهامدار حقیقی
دلیل اصلی اینکه بورس تا 89000 واحد رشد کرد، سه برابر شدن قیمت دلار بود. در واقع با این رشد سود واقعی نصیب سهامداران نشد که حالا عده ای مدام می گویند که اینها قبلا اینقدر سود کردند. با این رشد فقط سرمایه سهامداران در بورس حفظ شد. سهمی که مثلا 100 تومان بود وقتی سه برابر شد و به 300 تومان رسید، با توجه به سه برابر شدن دلار رشدی نداشته است و فقط حفظ سرمایه بوده است. ولی در این 7 ماهی که دولت و وزیر اقتصاد دعوت کردند تا مردم توی بورس سرمایه گذاری کنند، نرخ دلار و قیمت کالاها تقریبا ثابت بودند و برخی حتی افزایش داشتند، حالا در این شرایط وقتی بورس نزول می کند و مثلا قیمت یک سهم از 210 تومان به 85 تومان می رسد، آن هم سهمی که سود ده است، این یعنی فاجعه، یعنی ضرر، یعنی دود شدن سرمایه مردم. یعنی در کل سهامداران ضرر کرده اند. کسانی که اینجا سرمایه شان در بورس نبوده و از سر سیری نظر داده اند، باید چند روز آب شدن دسترنج چندین سالشان را می دیدند تا اینگونه نظر نمی دادند. صحبت اصلی بر سر سود و زیان نیست، صحبت بر سر وعده ای که دادند و دعوتی است که از مردم گرفتند، ولی به اعتماد آنها خیانت شد و هستیشان را بر باد دادند. در ذات بورس همیشه سود و زیان هست و کسی که وارد این بازار می شود، احتمال زیانش نیز هست، ولی وقتی کسی را دعوت به جایی می کنند و نه تنها از او حمایت نمی کنند، بلکه دارایی و اموالش را به آتش می کشند، نام این را چه خواهید گذاشت؟ آقای وزیر اقتصاد، شما در این دنیا و آن دنیا باید پاسخگو مردمی باشید که با ساده دلی به شما اعتماد کردند و سرمایه ای که چندین سال برای آن زحمت کشیده بودند، به دست شما سپردند و شما با آنها چنین کردید.