جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۳
۴

مقاله بهار برای «حساسیت ‌سنجی» بود/ تراژدی هتاکی به مقدسات تکرار می‌شود؟

دوشنبه ۶ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۲۵
کد مطلب: 322087
بسیاری از مردم هنوز فراموش نکرده اند که روزنامه دولتی ایران در ۲۴ تیر ۷۹ مدعی میشود: به خدا هم می‌توان اعتراض کرد و او را فتنه گر نامید.
مقاله بهار برای «حساسیت ‌سنجی» بود/ تراژدی هتاکی به مقدسات تکرار می‌شود؟
به گزارش جهان به نقل از نیمروز به دنبال جنجال روزهای گذشته پیرامون مطلب موهن روزنامه اصلاحطلب «بهار» بالاخره پس از توقف چاپ این روزنامه توسط عوامل آن، در جلسه امروز هیئت نظارت بر مطبوعات به وضعیت روزنامه بهار رسیدگی و این روزنامه در نهایت توقیف شد.

هرچند که مسؤولان روزنامه بهار توهین صورت گرفته علیه ولایت و حضرت علی (ع) را در آستانه جشن عید غدیر صرفا یک اشتباه عنوان کرده و مدعی شدند فرصت خواندن یادداشت پیش از انتشار را نداشته اند اما برخی از چهره های سیاسی و مذهبی خبر از آغاز موج جدید توهین ها علیه مقدسات می دهند که به نظر می رسد خاطرات تلخ دوران اصلاحات را زنده خواهد کرد.

محمد نبی حبیبی دبیرکل حزب موتلفه اسلامی خبر از موجی خطرناک تر داد و گفت: «مقاله روزنامه بهار در نفی ولایت ائمه(س) برای «حساسیت ‌سنجی» مردم بود.» و بسیاری از چهره های سیاسی و مذهبی دیگر واکنشی مشابه نشان دادند.

حجت‌الاسلام سیدمرتضی حسینی در گفت‌وگو با فارس در آبیک اظهار داشت: نویسنده یادداشت اهانت‌آمیز روزنامه بهار که یک روز پیش از عید سعید غدیر به تحریف واقعه غدیر پرداخته بود شخصی است که در اصفهان به سر می‌برد و افکاری شبیه به وهابیت دارد.

وی افزود: گرچه این نویسنده در ظاهر شیعه است ولی در باطن فکر و اندیشه وهابی دارد.

این مسئول با بیان اینکه یادداشت امام؛ پیشوای سیاسی یا الگوی ایمانی؟ مطالعه شده است، تصریح کرد: در این یادداشت، نویسنده همه آیاتی که به اتفاق شیعه و سنی دلالت بر امر ولایت دارد و مربوط به حادثه غدیر است را انکار کرده است.

سید کمال سجادی سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری با اشاره به یادداشت موهن روزنامه بهار و توهین صورت گرفته به مقدسات، اظهار داشت: اهل بیت و ولایت خطوط قرمز در جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود و گفتمان انقلاب اسلامی بر همین اساس بنا شده است.

سجادی پرداختن اصلاح‌طلبان به مقوله‌هایی همچون مقوله دینی را ناشی از عدم اعتقاد آنها به اینگونه مقوله‌ها و وجود ذهنیت لیبرالیستی و برداشت لیبرالیستی از انقلاب دانست.

موج انتقادات به حدی گسترده بود که حتی محمدرضا عارف که مرد پشت پرده روزنامه بهار شناخته می شد مجبور شد ارتباط خود و حمایت هایش از بهار را تکذیب کرده و به انتقاد از یادداشت این روزنامه پرداخت و حتی برخی نیز از ارتباط خانوادگی نویسنده این مطلب موهن با ساواک خبر دادند (اینجا)

بهار خاطرات چه تیترهایی را زنده کرد؟

اما این همه حساسیت و واکنش در میان چهره های سیاسی و مذهبی همه نشانگر احساس خطر از تکرار ایام اصلاحات و تیترها و مطالب توهین آمیز علیه مقدسات ملی و مذهبی است.

بازخوانی برخی از این توهین ها می توان تصویر کامل تری از پروژه روزنامه ی زنجیره ای بهار را در شرایط کنونی به تصویر بکشد.

بسیاری از مردم هنوز فراموش نکرده اند که روزنامه دولتی ایران در ۲۴ تیر ۷۹ مدعی میشود: به خدا هم می توان اعتراض کرد و او را فتنه گر نامید

نوشین احمدی،تیر ۷۷ در ماهنامه جامعه سالم آورده است: مظاهر دینی چون حجاب و حیای زنان، نماد عقب افتادگی است

محمد مجتهد شبستری،۱۵ دی ۷۸، روزنامه فتح ص ۸ در توهین خود به مقدسات می نویسد: آن دسته از جوانانی که به مساجد روی می آورند یا کتب دینی را مطالعه می کنند، از نظر ساختار فکری و روانی ضعیف هستند! یعنی ضعفای نسل جوان از نظر فکری و روانی و کم اطلاع ترین آنها هستند

مرضیه آذر افزا، ۱۳ مهر ۷۸، در ماهنامه پیام‌ها‌جر نوشت: اینکه پیامبر را ابوالقاسم لقب داده اند، نه ابو فاطمه، حاکی از غلبه فرهنگ جاهلی مرد سالاری است.

سالار بهزادی، ۲۳ آبان ۷۸ در صبح امروز نوشت: تفکر شیعه گری موجب انحطاط مملکت ما و مانعی برای دموکراسی است

مهاجرانی وزیر ارشاد دولت اصلاحات در گفت‌وگو با نشاط، ۱/۶/۷۸ می گوید: رقص را نباید همواره ناپسند دانست.

ابراهیم اصغر زاده نماینده شورای شهر در دوران اصلاحات در آفتاب امروز، ۲/۶/۷۸مدعی شد: اگر مجوز راهپیمایی به هر گروه بر اساس قانون داده شود اشکال ندارد، حتی علیه خدا... و یا همین فرد در ۶/۲/۷۷ اظهار داشت: حتی علیه خدا هم می توان تظاهرات کرد.

بهزاد نبوی عضو هیئت رئیسه، نماینده اصلاح طلب مجلس ششم و عضو سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی در روزنامه کثیر الانتشار جمهوری اسلامی، ۱۳/۲/۷۹ نیز گفته است: خواستم سخنانم را مثل سوره توبه بدون بسم الله شروع کرده باشم.

رجبعلی مزروعی نماینده اصلاح طلب مجلس ششم در دوران اصلاحات ، حریم، ۲۳/۱۱/۷۸: حضرت علی مشروعیت خود را از مردم گرفته همانطور که معاویه مشروعیت خود را از مردم گرفته است.

مزروعی نماینده اصلاح طلب مجلس ششم در دوران اصلاحات ، رسالت، ۱۶/۷/۷۹: در نظام ما هیچ کس مقدس نیست.

سخنرانی آغاجری فعال سیاسی در دوران اصلاحات، مجتمع فرهنگسرای کوثر ۱۰/۲/۸۱: «... نوینسدگان (نامه به امام حسین (ع)) می‌گویند: این حکومت (حکومت یزید) بدون رضایت مردم است و لذا نامشروع است. اگر حسین (ع) هم در راس باشد ولی رضایت مردم در آن نباشد نامشروع است. آغاجری در همین سخنرانی امام حسین (ع) را با سیاوش در تاریخ ایرانیان مقایسه می‌کند: «... سیاوش در تاریخ ملی ما ایرانیان مظهر معصومیت و پاکی است و بعد از آمدن اسلام، حسین (ع) جای سیاوش می‌نشیند و آیا ما اثری در مورد حسین (ع) مانند منظومه‌ای که فردوسی در باب سیاوش سروده است داریم؟»

سخنرانی آغاجری فعال سیاسی در دوران اصلاحات، ساختمان مرکزی دفتر تحکیم، ۲۵/۱/۸۱ : «امام علی (ع) با رفراندوم طبیعی قدرت را به دست گرفت. با این همه از نظر شیعیان امام معصوم بود... منطقی که می‌گوید رضایت خدا خارج از رضایت مردم است، مبنای استبداد است. و فلسفه سیاسی اموی – یزیدی بر همین استوار است.» «... اینکه مارکس می‌گوید دین افیون توده‌هاست، تنها بخشی از حقیقت است. من می‌گویم در حکومت‌های دینی، نه تنها دین افیون توده‌هاست که افیون حکومت‌ها نیز هست.»

محسن کدیور در دانشکده فنی دانشگاه تهران است که در سال ۷۹ طی سلسله مباحثی تحت عنوان «پژوهش‌های قرآنی» ایراد کرد: «... یک زمانی مردم می‌گفتند چون عیسی (ع) این سخن را گفته پس درست است اما امروز عیسی که سهل است خود خدا هم اگر حرفی بزند و آن حرف با عقل مردم منطبق نباشد نخواهد پذیرفت. امروز خدا در جامعه هیچ کاره است. همه کاره مردمند.»

عبدالکریم سروش نویسنده و سخنران اصلاح طلب ، ماهنامه کیان، بهمن ۷۷: ولایت، منحصر در شخص نبی اکرم است و با رفتن او ولایت نیز خاتمه می یابد؛ او خاتم نبوت و خاتم ولایت بود، ولایت پیامبر بعد از او به کسی منتقل نشده است.

عبدالکریم سروش روزنامه صبح امروز، ۹/۳/۷۸: حقیقت دین همان تجربه فردی دینی است که در مورد پیامبران «تلقی وحی» نام گرفته و دین هیچ ارتباطی به امور اجتماعی و سیاسی و حکومتی ندارد، هر کسی همان قدر دیندار است که به این تجربه فردی رسیده باشد.

عبدالکریم سروش نویسنده و سخنران اصلاح طلب، روزنامه نشاط، ۱۲/۳/۷۸: فرهنگ شهادت خشونت آفرین است،

اکبر گنجی روزنامه نگار اصلاح طلب، صبح امروز، ۲۳/۲/۷۸: پیامبر در بدر و حنین و ... شمشیر زد ... اما آیا جنگهای جبهه حق علیه باطل پیامدهای ناخواسته یا آثار وضعی به دنبال ندارد؟... خشونت فرزند خشونت است و درخت خشونت میوه‏ای جز خشونت به بار نمی‏آورد. هیچ کس حق ندارد به صرف اینکه خود را حق و دیگران را باطل می‏داند، دست به خشونت بزند و در صدد نابودی مخالفان خود از طریق حذف فیزیکی برآید.

محمدکاظم محمدی‏ اصفهانی، روزنامه دولتی ایران، ۲۴/۴/۷۹: مردم حق دارند همه مسؤولین را به سؤال کشیده و از آنها انتقاد کنند حتی اگر آن مسؤول، پیامبر و امام معصوم باشد، بلکه به خود خدا هم می‏توان اعتراض کرد و او را فتنه‏گر نامید..

تقی رحمانی، روزنامه فتح، ۱۷/۱/۷۹: چرا باید جریان سقیفه را تبدیل به یک کینه‏ی تاریخی کنیم؟ سؤال این‏ست که اگر طراحان سقیفه گناهکارند، پس تمام فرق اسلامی به جز شیعیان گناهکار و فریب خورده‏اند؟

عزت الله سحابی، روزنامه عصر آزادگان، ۱۶/۱۰/۷۸: آدم‏ها و حتی معصومین(ع) خود به خود بدون نظارت مردم و به طور اصولی در معرض انحراف هستند.

عمادالدین باقی روزنامه نگار اصلاح طلب در دوران اصلاحات ، جمهوری اسلامی، ۱۳/۲/۷۹: معتقدم اعدام و قصاص جزء ضروریات دین نیست.

غلامرضا سالار بهزادی، روزنامه صبح امروز، ۲۳/۸/۷۸: تفکر شیعه گری موجب انحطاط مملکت ما و مانعی برای دموکراسی است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


اگر در اولین مورد کوتاه بیاییم تا انتها همین سات و خاطرات تلخ دوره سیاه اصلاح طلبان در توهین به همه مقدسات باز هم تکرار می شود.
رسانه های اصولگرا هوشیارانه عمل کنند.
سینا
Iran, Islamic Republic of
لبیک یا زینب (سلام الله علیها)
عاشورا تکرار نخواهد شد
_جوانان ایران زمین_
دم عزیزانی که این جملات ناب و قصار را از آنها نقل کردید گرم و سرشان خوش باد!
Iran, Islamic Republic of
با همان ها محشور بشی