جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱۰
۱۷

لیست سفر مسئولان دولتی با هواپیمای اختصاصی/ زنگنه در صدر+جدول

يکشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۴۵
کد مطلب: 335440
طبق ماده ۳۱ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت، مسافرت‌های مسئولان و کارکنان دستگاه‌های مذکور با هواپیمای اختصاصی مطلقاً ممنوع است و موارد استثنا در صورت ضرورت با تصویب هیئت وزیران تعیین می‌شود.
به گزارش جهان به نقل از صبحانه، اگرچه همیشه موضوع استفاده مسئولان دولتی از هواپیمای اختصاصی برای مردم و رسانه ها جذاب بوده اما این ماجرا زمانی به تیتر اول تبدیل شد که رییس جمهور سابق رسما تاکید کرد که علاقه ای به استفاده از هواپیمای اختصاصی که دولت قبل از وی خریده بود، ندارد.

فالکون، بوئینگ ۷۲۷ و ایرباس ۳۲۱ از جمله مهمترین هواپیمای اختصاصی در اختیار دولتند که قرار است بنابر ماده ۱ آیین‌نامه "نحوه استفاده از هواپیما و هلیکوپتر اختصاصی دولت" تنها برای انجام مأموریت‌های خاص در سطح مقامات عالی‌رتبه مورد استفاده قرار گیرند. آیین‌نامه‌ای که در ۲۱ اسفند ۱۳۷۰ به تصویب هیئت دولت رسیده و ظاهرا تا امروز برای استفاده از تجهیزات پروازی دولت مورد استفاده قرار ‌گرفته است.

استفاده از هواپیماهای اختصاصی توسط دولت‌مردان نه در دولت دهم و یازدهم، بلکه در همه دولت‌های گذشته نیز امری مرسوم بوده است و رئیس جمهور و وزرا در مأموریت‌های خاص خود از این امکانات پروازی استفاده می‌کردند و از همان زمانها نیز کنایه ها و ابهاماتی درباره میزان استفاده از این پرنده ها، در رسانه ها و افکار عمومی مطرح بود.

در این بین پی‌گیری صبحانه برای استخراج آمار دقیق استفاده‌های وزرا از هواپیماهای اختصاصی دولت بی‌نتیجه ماند اما همین بررسی ها نشان داد می توان در برخی موارد به جای استفاده از پروازهای اختصاصی، از هواپیماهای عمومی استفاده کرد و مقصدهایی مانند کشور امارات، نمی تواند دلیل خوبی برای استفاده از این هواپیما باشد.

همانطور که بررسی ها، استفاده از هواپیمای اختصاصی را نشان می دهد، بسیاری از سفرهای دولتمردان کشورمان نیز بدون استفاده از این هواپیما است که این موضوع نیز در جای خود قابل تقدیر است اما به نظر می رسد حساسیت رسانه ها در استفاده مسئولان از این وسیله گران قیمت، آنطور که باید نبوده است و بر این اساس، صبحانه در جدول زیر، سفرهای انجام شده در سال ۹۲ توسط مسئولان اجرایی دولت دهم و یازدهم را منتشر کرده است.



در نقشه زیر، مقصد هایی که توسط هواپیماهای اختصاصی دولت طی گردیده، مشخص شده است که بخش مهمی از آنها، کشورهای همسایه جمهوری اسلامی ایران هستند:


ذکر این نکته ضروری است که آمار فوق بر اساس ابلاغیه های رسمی دفتر دولت به وزرای مربوطه به دست آمده است. ضمنا سفرهای برخی مسئولان مهم دولتی مانند وزیر خارجه، نیاز به ابلاغیه جداگانه دولت ندارد.

همچنین بر اساس ماده (۳۱) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مصوب ۱۳۸۰ که ابلاغیه های سفر مسئولان دولتی بر اساس آن صادر می شود، مسافرتهای مسئولان و کارکنان دستگاه‌های مذکور با هواپیمای اختصاصی مطلقاً ممنوع است و موارد استثنا در صورت ضرورت با تصویب هیئت وزیران تعیین می‌گردد اما رؤسای سه قوه از شمول ممنوعیت اجاره هواپیما مستثنا هستند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
با شتر بره شما خوشحال میشین؟ ایراد بنی اسرائیلی و سخیف نگیرید.
Iran, Islamic Republic of
بحث شتر و هواپیما نیست! موضوع سر روحیه رفاه طلبی است که روز به روز افزون می گردد!
وزرای دولت قبل کمتر رفتن سفر ؟
رفاه طلبی
همسنگر
Latvia
بحث سر شتر و همواپیما نیست.بحث بیت المال یه مملکت تحریم شده است. دولتی که بودجه پژوهشی دانشگاهش کفاف فعایت پژوهشی دانشجوهاشو نمی ده و هزااااااااااااران کمبود دیگه، لزومی نداره با هواپیمای شخصی سفر کنه.
دولتي كه ارتباط ديپلماتيك نداشت هواپيما نياز ندارد
hasan
Iran, Islamic Republic of
یعنی الان این موضوع خیلی مهمه ؟؟؟
حالا یه جور نوشتی انگار از ایرباس 2013 دارن استفاده میکنند!
یعنی در سطح وزیر نمیتونه از پرواز خصوصی استفاده کنه ؟ این اسمش تنگ نظری هستش فقط
فرودي
Iran, Islamic Republic of
آب را بريز اونجايي كه ميسوزه !!!
نه پس وزیر نفت با پرواز مسافران عادی بره بعد به خاطر نقض فنی مثلا در کشوری ثالث هم فرود اضطراری کنن
محسن
Serbia
وقتی دبیر شورای عالی امنیت ملی مثل مردم عادی میرفت جلوی دشمن اقتدار داشتیم اما حالا چی..؟؟؟
رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
چه اشكالي داره كه وزير هم با هواپيما هايي كه مردم عدي سفر مي كنند به سراسر نقاط دنيا برود ؟ بگذاريد اونها تافته جدا بافته از مردم نباشند . تازه بگذاريد بفهمند كه مردم چه مي كشند . يك فايده اش اين هست كه حس اعتماد مردم به انها بيشتر مي شود و ادعاي مردم سالاري آنها بيشتر نمود پيدا مي كند .
....
aref
11تیرماه مربوط به دوران دولت دهم بود
United States
این آمار کاملا غلط است

مثلا سفر چیت چیان به کره جنوبی در ان نیامده...
11 تیر که سفر وزیر نفت به اوکراین را برای دولت یازدهم نوشتید ، دولت از 12 مرداد کار خود را آغاز کرد لذا .....
Iran, Islamic Republic of
مگه شما نمیدونید خون اینا رنگین تره
فضول
اقای خاوری بااین هوابیما رفت بدن بابک عزیزهم استفاده کنه
صادق
جهان نیوز خجالت خجالت
متاسف
كامنت حاميان دولت فعلي نسبت به قبل180درجه چرخيده. قبلا اشكال داشت چون بيت المال بود اما الان لازمه وزرا راحت برن كه خداي نكرده فرود اضطراري نكنن. تو بقيه زمينه ها هم اينجوري فكر مي كنن. راي مردم الان خيلي ارزش داره بله... اما88 راي مردم نبود كه تو صندوقها ريخته شد...و هزاران ديگر