چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - 17 Apr 2024
 
۴۹
۱۵۱
کارشناس مسائل بین الملل:

وزارت خارجه متن توافقنامه را اشتباه ترجمه کرده است/ تیم مذاکره کننده عجله کرد

يکشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۳۵
کد مطلب: 328765
حق غنی سازی مشروط شده و معلوم نیست به ما بدهند یا نه و در صورت لغو تحریم ها فقط تحریم های مربوط به هسته ای لغو می شود و تحریم های نفتی و بانکی همچنان پابرجاست.
وزارت خارجه متن توافقنامه را اشتباه ترجمه کرده است/ تیم مذاکره کننده عجله کرد
به گزارش جهان، یک کارشناس مسائل بین الملل گفت: وزارت خارجه متن توافقنامه ژنو را اشتباه ترجمه کرده است؛ یعنی ما حق غنی سازی را مشروط کرده ایم به موافقت طرف مقابل.

فواد ایزدی استاد دانشگاه و کارشناس مسائل بین‌المللی در گفت‌وگو با دانا با اشاره به نقاط مثبت و منفی موافقت نامه ژنو اظهار داشت: توافقنامه ای که امضا شد دو مشکل اصلی دارد.

یک مشکل در صفحه آخر (صفحه ۴) پاراگراف چهارم عناصر گام نهایی است که در آن آمده این توافق نامه باید متضمن یک برنامه غنی سازی باشد که توسط طرفین تعریف شود ، یعنی اینکه هر کدام از طرفین تعریف خاص خود را دارند. حال که ایران این توافقنامه را امضا کرده آیا ما حق غنی سازی راداریم یا نه؟ جواب خیر است. یعنی ما حق غنی سازی را مشروط کرده ایم به موافقت طرف مقابل . یعنی اگر تا دیروز میگفتیم غنی سازی حق مسلم ماست ولی امروز باید بگوییم که اگر طرف غربی موافق باشد غنی سازی حق مسلم ماست.

وی ادامه داد: در ادامه توافقنامه آمده که غنی سازی باید منطبق با نیازهای عملی باشد یعنی اگر طرف غربی تشخیص دهد که نیاز شما این نیست، ایران حق غنی سازی ندارد. ما حق غنی سازی را مشروط کردیم به نظر موافق طرف مقابلمان. وقتی فلان مسئول می آید ومی گوید ما حق غنی سازی را نگه می داریم واین خط قرمز ماست، این حق نیاز به توافق طرف مقابل دارد وگرنه ما اجازه حق غنی سازی نخواهیم داشت. البته دو نوع غنی سازی داریم: صنعتی و غیرصنعتی و غنی سازی صنعتی است که برای کشور قدرت می آورد . چند سال است که آمریکا می گوید که ایران یک نیروگاه دارد و سوخت آن هم روسیه می دهد پس دیگر چه نیازی به غنی سازی دارد؟ و این نکته رادر توافقنامه مکتوب کردند و ما هم آن را امضا کردیم..

این کارشناس حوزه مسایل آمریکا درباره دو مشکل اصلی که در توافقنامه وجود دارد اظهار داشت: یکی این است که حق غنی سازی مشروط شده و مشکل دوم این است که این همه توافق کردیم که تحریم ها برداشته شود ولی آیا واقعا تمامی تحریم ها برداشته می شود؟ جواب خیر است. تحریم های اصلی تحریمهای بانکی و نفتی هستند و آن چیزی که در توافق نامه آمده این است که این تحریم ها برداشته نمی شود چون هر کجا که صحبت از لغو تحریم می شود از تحریم های مربوط به هسته ای صحبت می شود و تحریم های بانکی و نفتی مربوط به تحریم های هسته ای نمی شود . به غیر از موضوع هسته ای موضوع حقوق بشر و حمایت از تروریسم هم مطرح است و اگر تحریم های مربوط به هسته‌ای حل شود باز طرف آمریکایی دو موضوع دیگر را پیش می کشد..

وی افزود:در سوم اکتبر ۲۰۱۳ خانم وندی شرمن به کمیسیون روابط خارجی سنای آمریکا می رود و یکی از سناتور ها از ایشان می پرسد که اگر مذاکره کنیم و برنامه هسته ای ایران را متوقف کنیم ولی قانون تحریم این را می گوید ایران نه تنها باید برنامه هسته ای را متوقف کند بلکه باید حمایت از تروریسم راهم کنار بگذارد و به طرف ایران گفتید که اگر برنامه هسته ای را هم کنار بگذارد هنوز بحث تروریسم و حقوق بشر باقی مانده است و تحریم ها را قانون است و دولت آمریکا نمی تواند بردارد و باید به تصویب کنگره برسد. خانم شرمن اینطور جواب می دهد که با ایرانیان خیلی شفاف بودیم و به آنها گفتیم که موضوع مذاکرات ما درباره برنامه هسته ای و لغو تحریم های مربوط به برنامه های هسته ای است و تحریم هایی مربوط به حقوق بشر و حمایت از تروریسم همچنان روی میز قرار دارد.



ایزدی درباره اظهارات مقامات آمریکای مبنی بر گرفتن حق غنی سازی ایران با توجه به متن توافق نامه گفت: طرف غربی بحث غنی سازی هسته ای را به توافق خودشان مشروط کرده اند و زمانی که می خواهند بهای آن را بپردازند می گویند که تحریم های اصلی همچنان وجود دارد. اینکه جان کری می گوید توافقنامه ژنو حق غنی سازی را به ایران نمی دهد و بدنه اصلی تحریم ها باقی مانده است درست می گوید و وزارت خارجه متن توافقنامه را اشتباه ترجمه کرده و اینطور ترجمه کرده که به طور همه جانبه تمام تحریم های هسته ای شورای امنیت و تحریم های چندجانبه و تحریم های ملی را برداشته است در صورتی که اصل متن می گوید که تحریم های مربوط به هسته ای فقط لغو می شود. بنابر این حق غنی سازی مشروط شده و معلوم نیست به ما بدهند یا نه و در صورت لغو تحریم ها فقط تحریم های مربوط به هسته ای لغو می شود و تحریم های نفتی و بانکی همچنان پابرجاست.

وی افزود:به نظر می رسد کاری که آمریکایی ها دارند انجام می دهند این است که قیمت گذاری می کنند و اینطور می گویند که مثلاً حق غنی سازی را به موافقت ما مشروط کرده اید وقیمت آن هشت میلیارد دلار است و اگر می خواهید مثلاً فلان تحریم هم برداشته شود دست از حمایت حزب الله لبنان بردارید و مثلاً قیمت ان سه میلیارد دلار است وهر چیزی قیمتی دارد و جالب است که این هم پول خودمان است که به ما می دهند. در بحث حقوق بشر هم مثلا فلان کاندیدا را رد صلاحیت نکنید و دو میلیارد دلار می دهیم و برای هر چیزی قیمتی می گذارند.

این استاد دانشگاه درباره مشکل صهیونیست ها با توافق ایران با گروه ۵+۱تصریح کرد: آقای کالنز کال که در دوره اول ریاست جمهوری اوباما در وزارت دفاع مسئول حوزه خاورمیانه بود اینطور می گوید که ما دو جدول زمانی داریم که یک جدول زمانی تحریم ها علیه ایران است و معلوم نیست کی جواب دهد و این تحریم ها ۳۴ سال است که وضع می شود، جدول زمانی دیگر پیشرفت برنامه هسته ای ایران است که ما را نگران کرده و بایدکاری کنیم که پیشرفت برنامه هسته ای ایران متوقف شود و با این توافقنامه نگرانی آنها از بین رفت.

وی ادامه داد:لابی اسراییل می گوید که امریکا باید همان افزایش تحریم ها را انجام دهد چرا که نگرانند که اگر آمریکا با ایران مذاکره ای کنند که حتی مذاکره به نفع آمریکا باشد ولی اینکه وارد مذاکره با ایران می شوید و کشورهایی هم که خیلی طر فدار تحریم ایران نیستند باعث شوند این تحریم ها کم اثر شوند.

فواد ایزدی با اشاره به صحبت های ظریف مبنی بر اینکه تحریم های ایران کاغذ پاره ای بیش نیست گفت: در توافقنامه جدید اینکه آمده تحریم های جدید وضع نمی شود خوب است اما بهایی که ما دادیم و هدفی که میخواهیم بگیریم با هم توازن ندارد و غنی سازی را مشروط کردیم اما تحریم ها سر جای خود قرار دارد و وارد بده بستانی در حوزه پول های خودمان شده ایم.اینکه آقای ظریف می گوید تحریم های آمریکا کاغذ پاره است را واقعاً نمی توانم توجیه کنم؟ شاید می داند که تحریم های آمریکا را نمی تواند لغو کند.

تحریم مشکل برای ما ایجاد کرده یکی تحریم های مربوط به مباحث انرژی که سال ۱۹۹۶ تصویب شد و در سال ۲۰۱۲ هم افزایش پیدا کرد. و تحریم های نفتی و بانکی مربوط به تحریم های کنگره آمریکا است نه شورای امنیت سازمان ملل متحد. بنده حتی بحث لغو تحریم ها را که فقط تحریم های مربوط به برنامه هسته ای قرار است لغو شود را به برخی افراد مربوط به وزارت خارجه گفتم و تاکید کردم که تحریم های اصلی بانکی و نفتی سر جای خود قرار دارد اما نمی دانستند. حتی برخی مقامات کاخ سفید گفته اند که نگران پولی که به ایران می دهیم نباشید چرا که به اندازه پولی که به آنها می دهیم چهار برابر ضرر می رسانیم مثلا در شش ماه سی میلیارد ضرر میکند و ما هشت میلیارد به آنها می دهیم.

دردی که در کشور وجود دارد در دو حوزه نفتی و بانکی وجود دارد و این توافقنامه این درد را درمان نمی کند. اگر شما حق هسته ای را به ما می دهید پس تحریم ها را باید به معنای واقعی لغو کنید که در عمل این اتفاق نمی افتند.

این کارشناس مسائل بین الملل درپایان برای ادامه روند کاردربحث توافقات هسته ای گفت: فکر می‌کنم مجلس و نخبگان اولاً بفهمند چه اتفاقی افتاده است ثانیاً طرف مقابل هم به ما نیاز دارد. طرف‌های ایرانی عجله کردند. مهم این است که ما چی دادیم و چی گرفتیم. حتی یک مسئولی می‌گفت که تحریم ها برداشته شد و قیمت خودرو باید کاهش پیدا کند در صورتی که در حوزه تحریم بحث موقت است و سقف دارد و باید مقدار معینی پول جابجا کرد.مسئولین عجله کردند و باید به طرف غربی می گفتند که شما تحریم ها را به خاطر برنامه هسته ای ما وضع کردید و ما الان برنامه هسته ای را در اختیار شما گذاشتیم و تحریم ها را لغو کنید و این منطقی بود. انتخاب های دیگری هم ایران دارد. غربی ها از سرعت پیشرفت برنامه هسته ای ترس دارند و ما می توانستیم سرعت این پیشرفت را بیشتر کنیم تا طرف مقابل با ما کنار بیاید.

وی افزود:ما با لیبی و کره شمالی از نظر استراتژیک و موقعیت منطقه ای فرق داریم و مقایسه لیبی و کره شمالی با ایران درست نیست و باید از طرف مقابل بیشتر امتیاز گرفته می شد و نباید عجله می کردند و نیازی نبود که ترکمنچایی هسته ای درست کنیم. در آخر باید به این برسیم که ما غنی سازی را در اختیار طرف مقابل قرار دهیم و آن هم فقط تحریم های مربوط به هسته ای را لغو کنند والباقی تحریم ها سر جای خود قرار دارد. هزینه جنگ با ایران بسیار بالاست و حتی دولت اوباما وارد جنگ با سوریه نشد چطور امروز آقای ظریف می گوید که به این توافق نامه از آتش افروزی در منطقه جلوگیری کرده است؟
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


اقاي كارشناس بگذار به درد خودمان بسوزيم ، اين چيزهايي كه شما گفتي ما همان روز اول مي دانستيم كه دولت راستگويان تنها به ما دروغ مي گوييد و متاسفانه صداوسيمايي ها و برخي اصول گرايان بي خبر از همه جا هم همراهي كردند و جشن گرفتند . بابا بگذار ما هم خودمان را به بي خبري بزنيم و خوش باشيم و جشن بگيريم . سرت درد مي كنه ، مردم آزاري هم حدي داره . جهل و ناداني بعضي وقت ها خيلي شيرين است
Iran, Islamic Republic of
سال 2094 : كشورهاي 1+5به ايران اجازه دادند ماميتوانيم درمدارس خود فيزيك تدريس كنيم بشرط اينكه مطالب ان ازسوي 1+5 تاييد شود!!!
خودت میدونی کجات میسوزه!!!
بی ادب
Iran, Islamic Republic of
شما چی؟
راست میگه :
عاقل مباش تا غم دیگران خوری دیوانه باش تا غمت دیگران خورند
Iran, Islamic Republic of
اين غم، غمه هم منه هم تو
ثبت شه لطفا
Iran, Islamic Republic of
یغنی چی؟
مسلم
از ابتدا معلوم بود که نتیجه این مذاکرات و محرمانه اعلام کردن ان چیست / بقول یکی میگفت ما قولی را میدهیم و در مقابل کار انجام شده قرار خواهیم داد و این هیئت دلسوز با تدبیر همین کار را کردند با محرمانه اعلام کردن بریدند و بنفع انها دوختند و بعد اعلام کردند برد برد در صورتی که باید می گفتند برد و باخت که اینچنین کری و اوباما و دیگر دشمنان ما از شادی این امضا کردن این تعهدنامه ننگ اور نمی دانستند چطور همدیگر را در اغوش بگیرند و ببوسند . متاسفانه سابقه این گروه از سال 82 مشخص است از زمانی که داوطلبانه ما را وارد ان پی تی کردند و تعلیق داوطلبانه و ........
نه برادر واقعا بازی برد برد بود! آمریکا همه چیز رو برد! این از استنباط غلط ما بود که فکر می کردیم یکی ما می بریم یکی هم طرف مقابل! هر چند که این حرف درباره دو برادر معنا پیدا می کند نه دو اندیشه که نقطه مقابل هم اند! یکی گرگ است و به دیگران به چشم گوسفند پرواری نگاه می کند تا به وقتش آنها را به قربانگاه سور چرانی هایشان ببرد!
حمید
Iran, Islamic Republic of
وارد ان پی تی شده بودیم وارد پروتکل الحاقی کردند
عکسهای تاریخی رییس جمهوری فعلی در آن زمان با استراو و ... گویای همه چیز هست هرگز از حافظه تاریخ پاک نخواهد شد که تونی بلر نخست وزیر وقت انگلیس در جمع تفنگداران انگلیسی در عراق برای روحیه دادن به آنها در اثر بخش بودن حضور آنها در اشغال عراق چه گفت : «ما میوه حمله به عراق را در سعد آباد چیدیم» !
آن موقع فقط ریاستش شامل شورای امنیت ملی بود حالا که دیگه رییس همه دستگاه اجرایی کشور شده چه انتظاری دارید دیگه
Iran, Islamic Republic of
....بنازم به غيرت ومردانگى وشجاعت احمدى نژاد ،همه بهش حمله ميكردند انوقت انتظارداشنند اوخوش اخلاق بماند صد رحمت به غيرت او.
مظلوم
برای من قسمتی که بعد از امضا وزرای خارجه اینچنین همدیگر را در اغوش می گرفتند و می بوسیدند و تبریک می گفتند جالب بود جدا اینهمه ذوق برای چه بود غیر از این که ده سال انتظار کشیدند تا توانستند ما را قانع به امضا کردن عهدنامه ترکمنچای 2 کنند و بحق نیز این همه شادی و بوسیدن و در اغوش گرفتن و تبریک گفتن داشت و تعجبم از این بود که نماینده ما چرا به مانند انها شادی می کرد و دیده بوسی !!!
علی
منم معتقدم که میشد حرفه ای تر عمل کرد و امتیاز با ارزشتر گرفت اما ،
متاسفم برای این اظهار نظر ها ....
اولا این توافق هیچ تعهدی برای طرفین ایجاد نکرده ،
دوما شما به این موج امید در چهره مردم نگاه کنید ،
آیا حتمن باید این جامعه زیر بار فشار اقتصادی منفجر میشد ؟
اگر حتی نگوییم که جلوی جنگ خارجی را گرفته شد لااقل از انفجار داخلی که جلوگیری کرد
باغبان
ولی اگر توافقنامه را کامل به مردم می گفتند، اینطور نمیشد.
الان خیلی از مردم فکر می کنند که تمام تحریمها قرار است برداشته بشود ضمن آنکه هیچگونه غنی سازی هم متوقف و یا تضعیف نخواهد شد.
اینه که خوشحالند بندهه ای خدا.
و الا اگر دولت اجازه می داد تا مردم دقیقا بدونند در این توافقنامه چه خبر است، مطمئن باشید مردم اینقدر خوشحال نمیشدند.

این خوشحالی مردم یک جور خوشحالی کاذب هست. چون متاسفانه علی رغم اونچه که دولت تبلیغ میکنه، مشکلات حل نخواهد شد به این دلیل که بسیاری از تحریم های ظالمانه سرجای خود باقی هستند.
......
Iran, Islamic Republic of
واي خسته شدم
ديگه حال ندارم به اين شكست تاريخي فكر كنم
بدبختي پشت بدبختي
خدايا به دادمون برس
Iran, Islamic Republic of
بااين راى دم مرزيشون چه كلاهى سرعزت وشرف ماگذاشتند
Iran, Islamic Republic of
شکست ترکمنچایی
به قول احمدی نژاد آب بریز همانجایی که میسوزد
خیلی عالی بود باید بیشتر از اینها در این زمینه روشنگری شود
Iran, Islamic Republic of
برادر بايد دو دستي بزنيم تو سر خودمون با اين بندي كه به آب داديم. همه چيز روشنه
Iran, Islamic Republic of
دوست عزیز به ما چه ربطی باید یعغه ی اونایی رو گرفت که دارند مملکت رو میفروشند
United States
تشکر از ایشون
Iran, Islamic Republic of
آخر افشاگری بود
مهدی
Iran, Islamic Republic of
صبر کنید تا تاریخ این توافقنامه را به قضاوت بگذارد ان وقت بشینید و گریه کنید به خاکی که عزتش این روزها پایین کشیده شده است با توافق ژنو؛مرا یک چیزی متعجب کرده من بوشهر هستم مردم به ویژه جوانان تحصیل کرده این روزها بیشتر از خونی که هدر رفت از دانشمندان هسته ی و توافقنامه ننگین بدتر از ترکمنچایی حرف زده می شود اما از مسئولان کشور صدای دیگری می اید.
نفس
فقط باید منتظر باشند ببینند آخر این توافق نامه چی میشه. فکر کردن دو روز همه چی ارزون شد یعنی اوضاع کشور عالی شده.ارزون شدن سکه به چه قیمت؟ به قیمت بسته شدن همه مراکز هسته ای؟ دوباره منتظر تحریم های آمریکا باشین... تازه رگ خواب دستشون اومد هر وقت هرچی خواستن تحریم ها رو زیاد میکنند ...منتظر باشین...این شادی ها میگذره
پایین اومدن سکه هم ربطی به این توافق نداره. قیمت جهانی طلا از 1800 دلار در اونس به 1200 دلار رسیده.
در واقع با این توافق فعلا انرژی هسته‌ای را دودستی تقدیم کردیم اما هنوز هیچ نگرفتیم.

خود دولتی‌ها هم فقط به آینده "امیدوارند" که با آزاد شدن دلارهای خود ما که دشمنان بلوکه کردند گشایشی شود
چقدر خفت؟!!!
United States
اونم صبر می کنیم ولی سالی که نکوست از بهارش پیداست
United States
اظهر من الشمسه بعد 6ماه چی می شه
اميد
Iran, Islamic Republic of
انشالله امام زمان ظهور ميكنه
Iran, Islamic Republic of
دوباره غربی ها شاخ می شن
اميد
Iran, Islamic Republic of
دولت...... سر كارى
حسن
United Kingdom
اقای ظریف که می گوید انگلیسیش فول است چطور نتونسته این متن را ترجمه کنه ما که خنده هاشان را دیدیم خوشمان شد گفتیم عجب داره غربیها را می پیچونه
سها
واقعا متاسفم واسه صداسیما،با اون مجری هاش . این روشنگریها به عهده اوناست خدا ازشون نگذره،ممنون ازجهان
غربی ها اولاد ابلیس اند مگر می شود مکری اندیشید که آنها کهنه اش نکرده باشند!
بغل کردن و بوسیدن هم بعد امضا بخاطر گرفتن امضا از ما بود و بس و اقایان در خواب چشم بسته امضا کردند البته چشمشان باز هم بوده اما خوب مشخصه که کسانی که در غرب تحصیل کردن اکثرا کفه ترازو بنفع غرب را می پسندند
باور آمریکا مانند اعتماد به دندان گرگ گرسنه و سپردن قنداقه کودک به آن است.
Iran, Islamic Republic of
همه این حرفهایی که آقای ایزدی زده است استنباط غلط ایشان است توجه به این اصل طلایی که در پایان توافقنامه آمده نکرده اند و آن اینکه تا زمانی که روی همه موارد توافق کامل نکرده ایم روی هیچ چیز توافق نکرده ایم " از نظر حقوقی این اصل طرفین را به سمتی سوق می دهد که با جلب رضایت یکدیگر تلاش کنند تا به توافق کامل برسند در غیر این صورت همه توافقات پیشین ابطال خواهد شد پس دست ایران برای تست حسن نیت طرف مقابل کاملا" باز است و همه وعده های ایران میتواند یک شبه پس گرفته شود هیچ چیز قطعی نشده آنچه توافق شده سیر همکاری طرفین در شش ماه آینده است که میتواند توام با پیروزی و رضایت طرفین باشد یا شکست هر دو طرف اگر در این مسیر کارشکنی صورت گیرد لذا آقای ایزدی باید نقشه حقوقی توافق را بصورت یکجا ببینند تا مفهوم صحیح آن را درک کنند /
کارشناس محترم بسیار زیبا بررسی کردند هر چند با دید منفی (که البته با توجه به سابقه منظقی است)
اما همینطور که شما گفتید به این نکته مهم توجه نکردند که طبق توافق یا همه راضی یا هیچ چی!
هر چند خیلی امیدی ندارم ..
United States
ایشون از کارشناسی کار و سطحشون واقعا بالاتره
این افراد عمرا در دولت بلدم بلدم کاری بهشون بسپرن
Iran, Islamic Republic of
درستش اینه «دولت ما نمیتوانیم »
دوست محترم میشه بفرمایید اورانیوم اکسیدشده وازبین رفته یک شبه چطوربوجود میآید؟
میشه بفرمایید ارائه تمام اطلاعات ریزودرشت مراکزهسته به خواست طرف مقابل ازهرنقطه ای،چطوربرگشت پذیراست؟
واقعاآدم درتحلیل بعضیا میمونه ها!
بهترین تحلیل در بهترین زمان ممکن بود
United States
اینجور افشاگری ها برای دولت یازدهم لازمه
امير
Iran, Islamic Republic of
از شما مي‌پرسم با اين اوضاع اگر به گفته شما هر دو طرف در مذاكره شكست بخورند كدام طرف بيشتر متاثر ميشود و دچار التهاب مي‌شود؟!
غح - ط
Iran, Islamic Republic of
با سلام اگر متن خود حضرتعالی هم در نظر گرفته شود ایشان کجا غلط گفته؟ آیا شما میدانی زدن زیر این توافق چه هزینه ای دارد ؟ هزینه امضا نکردن آن به مراتب کمتربودپس چزا امضا کردیم اینهمه آنها مارا سر کار گذاشتن و رقتن فکر کردن چه اشکال داشت یکبار ما میامدیم و فکر میکردیم میترسیدیم که دیگران هم شریک شوند ؟
امید رهگذر
Iran, Islamic Republic of
نظر دکتر ایزدی با بحث شما منافات ندارد! ایشان هم غنی سازی را مشروط می داند. به سطر دوم و سوم نوشته خودتان دقت کنید (جلب رضایت یکدیگر)
از این هم که بگذریم مگر چه می شد خیلی صریح در توافقنامه به قانون مندرج در ان. پی. تی، در خصوص اینکه ایران می تواند غنی سازی نماید اشاره می شد؟
شما دوست عزیز، به اظهار نظر جان کری و جواد ظریف یکروز پس از امضاء توافقنامه دقت کنید. هرکدام یک چیز متفاوت می گویند. حالا شما بفرمایید استنباط غلط که گفتید مربوط به آقای ظریف است یا جان کری یا هردو؟ هنر مذاکره کننده در اینست که بندهای قابل تفسیر در توافقنامه را قبول نکند. این اختلاف نظر در غنی سازی، موجب می شود که طرف مقابل ما را به پیمان شکنی متهم نماید و توافق شکست بخورد. و از اینطرف هم اگر آنها حق غنی سازی برای ما قائل نباشند ما آنها را به عهد شکنی متهم می نماییم.
Iran, Islamic Republic of
برو بابا . فكركنم تو ازدوستان جناب ظريف الممالك هستي. تركمنچايي درست كرد كه صدها سال ديگر نوه هاي ما به مسببينش لعنت ميفرستند
Iran, Islamic Republic of
عزیز حتی این بند بر ضرر ماست یعنی تا وقتی آنها با تعریف غنی سازی موافقت نکنند بر هیچ چیز یعنی لغو تحریم ها توافق نشده است شما بهتر است استنباط خود را با واقعیت ماهیت 1+5 تطبیق بدهی نه با تمنیات وهواداریت از دولت
Iran, Islamic Republic of
عزیز من فکر می کنی اگر ما بعد از این توافق پی ببریم که باید غنی سازی را از مرز بیست درصد بگذرانیم نتیجه اش چه خواهد شد ؟؟ حتما فکر می کنی هیچ؟؟ عزیز من شما با این توافق تیغ به دست زنگی مست داده ای و اول نتیجه بازگشت از این توافق معرفی شما به عنوان برهم زدن امنیت جهانی و تصویب حمله به ایران در شورای امنیت با توسل به بند هفتم منشور می باشد شما خوش خیال که دارید تست می کنید اما آنها می دانند که شما را به عنوان ناقض توافق نامه بین المللی معرفی می کنند و به راحتی در شورای امنیت شما را نافی امنیت بین المللی و مشمول بند هفتم منشور و نهایتا ترتیب یک حمله رسمی بین المللی می کنند و حرف امثال شما مبنی بر رد شدن غرب از تست هیچ بردی ندارد زیرا شما خودتان به این توافق تن داده اید که همه چیز باید با توافق طرفینی انجام شود
دوست عزیز
اینکه می فرمائید صحیح است.ولی در این مورد دقت بفرمایید که در این قرارداد ذکر شده که موارد مطروحه مورد توافق طرفین است و من بعد سایر موارد در سایر گام ها باید به تایید طرفین برسد.
حال نتایج ذیل از این جمله حاصل می شود.
1-در این تفاهم نامه ایران انواع و اقسام تعلیقات و جمع آوری را پذیرفته است و اینها مورد توافق طرفین است.
2-حال فرض می کنیم که ایران درخواست غنی سازی می کند و طرفین مخالفت می کنند.آیا ایران حق اعتراض دارد که چرا مخالفت می کنید؟ نه خیر چون در متن توافق نامه ذکر شده که طرفین باید توافق کنند.پس این یعنی ایران قافیه را باخته است.
3-در بهترین حالت ممکن فرض می کنیم طرف غربی درخواست جدیدی از ایران را مطرح می کند که در این حالت ایران مخالفت می کند و به اصطلاح توافق صورت نمی گیرد.ولی آیا طرف غربی متعهد به آن است؟ نه زیرا که ایران در این توافق نامه متعهد شده که هرگونه شفاف سازی مورد درخواست را انجام دهد و در غیر این صورت مرد تحریم جدید قرار می گیرد.
دوست عزیز این قرارداد یک قرارداد یک طرفه بوده و ...
سید
سلام
طبق پاورقی همه یا هیچ که در انتهای قرارداد آمده به صراحت اعلام شده که این بند مربوط به گام نهایی و گام های میانی است!
در حالی که در مورد گام اول همه چیز قطعی است و شش ماه شش ماه تمدید می شود. و امضای مذاکره کنندگان ما نیز در پای آن مرقوم شده است. سقف زمانی نیز برای آن در نظر گرفته نشده.
دقیق تر بخوانید تا ببینید چه بلایی بر سرمان آورده اند.
دوست عزیز اگر بر فرض تحلیل شما درست باشه یعنی اعتراف دارید که امتیازهای زیاد دادیم برای تست طرف مقابل.
خوب پس چرا اسمش را گذاشتند "توافقنامه" پس چرا این همه جشن و خوشحالی؟!!!!!!
برای امتیاز اضافه دادن به هدف تست دشمن باید جشن گرفت؟!!!!!!!
دولت راستگویانن دیگه چی میشه کرد آنچنان احمدی نژاد و می کوبه روحانی و از خزانه خالی میگه ظرف 7 ماه قراره اون 8 میلیارد دلار هم برگرده تحریمها هم که هنوز یه هفته از قرارداد ژنو نگذشته با ورورد رییس انجمن خودروسازان جهان به ایران عملا شکسته شد دیگه چی میخواد کارش و بکنه و انقدر الکی نناله بیچاره احمدی نزاد با اونهمه تحریم و فشارهای داخلی طرفداران خاتمی و موسوی هیچوقت نگفت یارانه رو غیر نقدی و کوپنی می کنه و یارانه رو پرداخت کرد روحانی چند ماه یارانه داده خسته شده میخواد غیر نقدیش کنه با شرایط همه جوره به نفع داخلی و بین المللی
روحانی باورش نمیشد رئیس جمهور بشه و هنوز تو بهته و بدون برنامه و گوش به دستور ....
ایوووووووووووووول
حسین
United States
تیم مذاکره کننده خسته نباشید !!!

نتایج و عواقب مذاکرات اخیر تیم هسته ای ایران را باید در آینده نزدیک مشاهده کرد و در مذاکرات آتی عواقب آن بیشتر نمایان خواهد شد!!!! که آیا دستاورد آن به نفع ایران بوده و یا قصه پیمان نامه ترکمنچای تکرار شده و دوباره توافق نامه سال 82 سعداباد تکرار شده و این ملت هستند که باید هزینه های آن را بدهند!!!

از ظواهر امر و با مرور متن انگلیسی توافقنامه این طور می توان تنیجه گرفت که متاسفانه آنچنان موضوع به نفع ایران نیست و فقط مذاکرات آتی را پیچیده و سخت و مبهم کرده اند.

و فقط دولت جدید بدنبال خوراک تبلیغاتی گزارش صد روزه خود بوده و خواسته به نوعی اعلام کند که بله ما توانستیم تدبیر کرده و 100 روزه توافق کنیم !!!! و بدون مشورت حقوقی و بین المللی آین توافقنامه را که به نفع حریف ایرانی است امضاء کرده اند .

این منصفانه نیست که دولت راستگویان با افکار عمومی مردم بازی کند !!! مردم ایران باهوشند و کوچکترین انحراف از آرمان هایشان را سریعا" پاسخ میدهند!!!!
بلایی که احمدی نزاد و همفکرانش یعنی اصولگرایان سر این مملکت اورده اند با یک توافق حل نمیشود
لاعلاج
سرمملكت بلايي نياورد سر تو و پدرانتان (امثال هاشمي) آورد كه علاج هم ندارد
اگر مقاومت زمان احمدی نژاد نبود و اگر ساتریفوژها را از 64تا به 19000 را نمیرساندند حالا اینها هیچ کاری نمیتوانستند انجام بدهند واگر امروز می بینی که 5+1به میز مذاکره آمده اند بخاطر آن مقاومتهاست و آنها میخواهند تا این دولت برسر کار هست مسئله را فیصله بهند وتمام میدانند که اگر بعد از چهار سال انشالله اصولگرایان به دولت برگردند به غنی سازی 95 درصد رسیده ایم کار تمام است
باید بازهم قویتر میشدیم تا امریکا در مقابل ما شکسته شود اما آقایان پس‌انداز مردم رنج کشیده را روی میز مذاکره بردند.
امید رهگذر
Iran, Islamic Republic of
اگر دولت دکتر احمدی نژاد غنی سازی بیست درصد را انجام نداده بود، دولت تدبیر و امیدتان، سر چه چیزی می خواست چانه بزند؟ حتما" ندامت نامه می نوشت. داشته هایمان را این دولت دارد معامله می کند آنوقت ملت شریف و مومن ایران حق ندارند بگویند آقای دولت، چه دادی چه گرفتی؟
محمد
داداش دمت گرم خیلی با نظرت حال کردم
نفس
برو بابا هرچی دارین از احمدی نژاد دارین
شما چرا تا دولت راستگویانتان اشتباهی میکند ربط میدید به احمدی نژاد؟

جواب اشتباهاتون رو بده نه اینکه بگو احمدی نژاد این بود
هموطن
خوب عزیز!!!!!! زمان دوستانتان شدیم محور شرارت و تحریم ها شروع شد و چماق و هویج آوردن تو کار!!!!!!در صورتی که همه چیز تعطیل شد و کل اطلاعات هسته ای هم توسط جیره خوران تقدیمشون غربی ها شد !!!!!!!!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
هركسى جاى احمدى نژاد بود وضعيت همين بود لااقل انه باغيرتشان حاضرنبودند وطن فروشى كنند همين يك صفت به هزارتاى روحانى مي ارزد.
صبور
سلام علیکم : از جهان نیوز توقع است که در سطح وسیعی اطلاع رسانی شود ، تا همه بفهمند ترکمنچای جدیدی امضاء شده است
حسین
United Kingdom
با تشکر از اقای ایزدی

تحلیل منطقی و مبتنی بر متن اسناد (توافقنامه) وبی طرفانه و البته دقیق و براساس منافع ملی بود.
مسعود
فکر می کنم آقای احمدی نژاد بیشتر می گفتند این تحریمها وقطعنامه ها کاغذ پاره است.
با سلام - ببخشيد شما بهتر انگليسي بلد هستيد يا آقاي ظريف
ایزدی 5 ساله برگشته ایران عزیزم!
Iran, Islamic Republic of
عزیز من شما لازم نیست پز انگلیسی بلد بودن ظریف را بدهید اصلا لازم نیست زبان بلد باشید بروید این را بدهید به موسسه ترجمه و این بند را برایتان ترجمه کند ببینید چه می فهمید
با اين نظر شما پس بايد گفت آمريکاييها و انگليسىها بيشترزبان انگليسى بلدند يا ظريف؟

وقتى متن توافق به زبان انگليسى نوشته ميشه و ظريف امضا ميکنه همين مشکلاتم واسه ما ايجاد ميشه
غح - ط
Iran, Islamic Republic of
با سلام : بررگترین مشکل این گروه مذاکره کننده (خارج ار مسائل سیاسی ) این بود که ملیت و زبان ملی خود را رها کرد و در زمین و زبان بیگانه مذاکره کرد و حتی گزارش زا در زمین بیگانه میداد (فیس بوک )این که متن به زبان فارسی و انگلیسی توامان امضا شود را هم نیاوردند اگر آنها به هر دلیلی زبان انگلیسی را انتخاب کردند (زبان بین المللی یا هر چیز دیگر ) ولی در چنین توافق بزرگی این حق ماست که ترجمه فارسی متن نیز نوشته شود تا منظور ما هم شفاف بزبان خودمان اعلام شود واقعا از جا انداختن این حق مسلم (یا حقوق حقه ) عاجز بودیم !یا حس خودبیبی و من بلدم ومن بلدم !!! نگذاشته به هرحال این یک اشتباه تاکتنیکی بزرگ است که در دولت سازندگی هم این کلاه به سرما رفت و آنجا هم آمریکا در داوری لاهه از همین حس خوب استفاده کرد و در نوشتن قرار داد به نفع خود استفاده نمود . عزیزان ما انقلاب کردیم و جنگیدیم برای منافع بلند مدت کشور عزیزمان و اگر دنبال منافع کوتاه مدت (عافیت طلبی) بودیم هیچ کدام اتفاق نمی افتاد نکند خدای نکرده برای اینکه اسم ورسم دولت خاص یا شخص خاص یا دوره خاصی مطرح شود تن به توافقات ذلت بدهیم و عافیت طلب شویم
در ضمن در رابطه با کاغذ پاره مگر همین جمله را آقای احمدی نژاد بکار نبرده بود و به شدت مورد نقد ریس جمهور فعلیمان جناب رو حانی قرار گرفته بود؟ (هرچند ریس جمهور قبل سکوت به صلاح مملکت اختیار نمودند)
سعيد
Iran, Islamic Republic of
اين يعني نبرد نامتقارن منفي بازي در زمين حريف و با قواعد حريف
موسوی - اصفهان
Iran, Islamic Republic of
آخه قرار بود تو گزارش 100 روزه یه چیزی برا گفتن داشته باشند اگه این موافقتنامه نبود باید کل برنامه به احمدی نژاد فحش میدادند چون چیزی برا گفتن نداشتند
دوست کارشناس مواظب خودت باش مصداق این توافقنامه قصه پیرهن اون پادشاهه که مردم از ترس اتهام ... تعریف و تمجید پیرهنی را میکردند که اصلا وجود نداشت الان هم هر کی نقد کنه میذارنش کنار اسراییل وگرنه داخلش امتیازی برا ایران وجود نداره ولی همه باید کف بزنند!!!!
این هم فقط یه نظر کارشناس میباشد ومانند بقیه نظرها صحت و سقم ان را خدا داند
محمد
United Kingdom
به خدا حرف ما هم همین است
حسین
Iran, Islamic Republic of
به قدری عصبانی شدم انگاردنیاروسرم خراب شد..خداکنه آقای کارشناس اشتباه کرده باشی
سلام
بیچاره اسم شاه سلطان حسین وفتحعلی شاه بد رفته
هر کس هم با این اقایان مخالفت کنه یا افراطیه یامتحجرویا اسرائیلی
متاسفانه این دولت شجاعت لازم رانداره
چرا تو انگ زدن به مردم خوب جسارت دارند!
Iran, Islamic Republic of
جهان نیوز بیا بانی خیر بشو و تصویر کامل و واضح متن انگلیسی رو بذار که همه ببینن. ممنون
البته به اضافه اون متن ضمیمه که هیچ کس هنوز ندیده، به جز: آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان، عربستان، اسرائیل، کنگره آمریکا، مجلس سنا، ...
سعیدازخرم آباد
Iran, Islamic Republic of
دیگه شادی مردم راخراب نکنید بذارید یه کم خوش باشیم .اقتدار ما خیلی بالاتر از اینهاست که نذارن غنی سازی کنیم.
ملت
دولت تدبیروامید میخواهد که مردم الکی خوش باشند.
علیرضا
United States
نوابغ ترجمه توجه فرمایند "یک برنامه غنی سازی که توسط طرفین تعریف شود " مطمئنا شما این یکی را قبول دارید که یکی از طرفین ایران است وباید توافقش جلب شود فراموش نکنید در آن زمان شرایط ایران از نظر اقتصادی وبین الملل بهتر از موقعیت ایران درتوافق قبلی است
Iran, Islamic Republic of
دوست عزیز مثل اینکه فراموش کرده اید این ایران است که باید تعریف متکی بر منافع خود را به شش کشور بقبولاند حالا بگو کار کدام سهل تر است آنانی که از ابتداء‌با غنی سازی صنعتی ایران مشکل دارند و شش کشورند یا یک کشور که می خواهد غنی سازی صنعتی داشته باشد آنها خیلی راحت می توانند بگویند غنی سازی یعنی داشتن غنی سازی زیر سه درصد در سیستان و بلوچستان و با 10 سانتریفیوژ آن وقت شما بگو آیا با منافع درازمدت کشور منطبق است آیا می تواند منفعت ملی ما محسوب شود و ما باید این تعریف را بپذیریم یانه؟ اگر نپذیریم جز این است که ما می شویم ناقض توافق و مخالف امنیت بین امللی و مشمول بند هفتم منشور و تحریم های بدتر از این و حتی چنگ بین المللی علیه ما مشروع می شود
پس قبول دارید که الآن شرایط ایران بهتر از توافق قبلی است! میشه فرمایید این بهتری را چگونه به دست آوردیم و در چه زمانی به دست آوردیم؟! دولت سراسر سیاه!!!!!!!!!!!!
خوب حالا که می شد با یک مدیر بی تدبیر و در دل این همه تحریم شرایط بهتری را کسب کرد، شایسته تر نبود که به جای زدن چوب حراج به دست آوردهایمان، این مدیر مدبر کنونی حداقل دست بالا را می گرفت؟!
امیر
با سلام
ممنون از اینکه با درج این خبر موضوع توافق نامه ژنو را بطور صحیح و بدون روتوش آنرا برای تنویر افکار عمومی روشن نمودید. حالا به عنوان یک شهروند ایرانی میخواهم از رئیس جمهور که در گزارش صد روزه اش به این توافق نامه افتخار میکرد بگویم که آیا وطن فروشی و نادیده گرفتن حقوق مسلم ایران و ایرانی افتخار دارد؟ آیا آنقدر ذلیل شده اید که با لبخند یک اروپایی و یا دست دادن به یک وحشی اروپایی و یا صحبت تلفنی با سردمدار جنایتکار امریکا باید همه ارمانهای مقدس حضرت امام و آنانی که جان شیرین خویش را در این وادی از دست دادند تا این نظام و آبا و خاک سرزنده و پا برجا بماند دست بشویید و تازه از ملت به خاطر این وطن فروشی طلبکار هم باشید؟ تازه این بماند آقای رئیس جمهور اشرافیگری تا کی؟ تو که دم از مردم میزنی باید نگاعت به زندگی با ضعیفترین قشر جامعه یکی باشد نه آنکه برای تغییر دکوراسیون دفترت پنج میلیارد تومان هزینه کنی بعد هم بگویی من به فکر قشر ضعیف هستم آیا تو برتری یا حضرت امام و یا حضرت امام خامنه ای برو زندگی کردن ساده را از آنان بیاموز بعد صحبت از مردم کن.
چرا ایزدی که تنها 5 سال است به ایران بازگشته تا پیش از توافق ژنو در روزنامه های شرق و اعتماد ستون ویژه در خصوص سوق دادن جامعه به سمت "صلح" با آمریکا داشت و به شدت روی انگیزه های ضدصهیونیستی اوباما مثل نایاکی های فراماسون مانور می داد اما ناگهان پروژه دوقطبی سازی جامعه را در پیش گرفت؟ این حرکات بوی کلید خوردن فاز دوم بهره برداری از توافق ژنو را می دهد. حزب اللهی ها آگاه باشند.
راست ميگه. واقعا ب ى دوقطبى کردن جامعه مياد. بچه ها گوش به فرمان امام خامنه اى باشيد تا به مملکتمان آسيبى نرسد.
بچه ها بوى فتنه مياد. بهوش باشيد. ضمن اينکه سران فتنه دارن از خواب زمستانى ميان بيرون.
دوستان حامى دولت لطفا شما هم گوش به فرمان رهبرى باشيد.
امام خمينى:پشتيبان ولايت فقيه باشيد تا به مملکتتان آسيبى نرسد
سران فتنه خواب نبودن این ما بودیم که خواب بودیم و الا کار به اینجا نمی کشید
درود بر دکتر ایزدی
تو به ظریف که تمام عمرش را آمریکا بوده میگی اشتباه ترجمه کردی؟
United States
بنده خدا ایشون آقای دکتر ایزدی چندین سال در آمریکا زندگی کرد و به خاطر تربیت صحیح فرزندان به ایران برگشت و در کشوری که آدمکشی و خیانت افتخارشونه یعنی آمریکای حیوون صفت نموند.
صرفا جهت اطلاع
ایشان از 5 سالگی در آمریکا بوده...
چه جالب کشور خودشون رو قابل ندونستن رفتن اونور!
....
عباس
حالا اگر هم چنین نیست شما یاد خارجی ها بده تا همین ادعا را بکنند و عقده ی شما هم وا شود .
مهدی
Iran, Islamic Republic of
غربی ها کارشون بلدن ...
مهدی
Iran, Islamic Republic of
غربی ها کارشون بلدن دوست عزیز، این ما هستیم که سرمون عین کبک تو برف فرو کردیم. پاک کردن صورت مسئله مشکلی حل نمیکنه، باید نشست و به فکر چاره بود. برای بی کفایتی تیم هسته ای متاسفم.
علی
خفت بارترین بخش توافقنامه اطلاعاتیه که بایدمحرمانه ترین اسرار نظام که بخشیش به تاسیسات هسته ای مربط میشه رو بایددر اختیارشون بذاریم تا دقیقتر تهدیمون کنن و اگه لازم بود دانشمندامونم ترور کنن.
معلوم نیست لو رفتن این اطلاعات چطوری قابل برگشته و چه هزینه ای رو باید بپردازیم.
کاری را که در دولت قبل با آن همه جاسوس و ویروس از پس آن برنیامدند، هیئت ایرانی در طبق اخلاص گذاشت و تقدیم کرد!
چرا بایداورانیوم 20 درصدمونو اکسید
کنیم !!!
از شهید شهریاری خجالت نمیکشیم !کسی که نذاشت دست جلوی بیگانه دراز کنیم
این جوری راه شهدا رو ادامه میدن دیگه ?!!!
هیچ عجله ای هم نکرند. خیلی خوب همه تشکیلات هستهای ایران رااز کار انداختند و آدمهای موثر را هم بیرون کردند.
....
United States
خفت پشت خفت
United States
استاد محترم
اگر مانند شما را در هشت سال گذشته نداشتيم مملكت ما به اينجا نميرسيد
احتمالا شما هم از ان اساتيدي هستيد كه ....
مدركتان مبارك
Turkey
چون قافیه تنگ آید
دوستان اصلاح طلب ناجور به جفنگ آیند
این بابا همه مقاطع تحصیلیشو خارج از ایران طی کرده
مثل دکتر خاتمی شما و دکتر آرمین و بقیه دکترای شما نیست که یا فقط زمان انتخابات دکترا داشته باشن یا با رانت سیاسی تو دانشگاه های داخلی و خارجی درس خونده و نخونده مدرک گرفته باشن
واااااااای برما
بسيار متشكرم كه شفاف سازي كرديد در اين زمينه
United States
چقدر من از سواد و فهم کمالات ایشون خوشم میاد
خیلی خاکیه
دکتر فواد ایزدی
از بچگي تو امريكا بزرگ شده ولي امريكايي نشد
يك
اکنون وقت مجادله سردرستی توافق تهران(احمدی نژاد)ویاژنو(روحانی)نیست.حتی اگردراین زمان غرب خواستارتوقف کلیه فعالیتهای هسته ای می شدبایدایران باآن موافقت می کرد......
چرا؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
آسمون ریسمون نباف
وحید
Iran, Islamic Republic of
فقط خدا کنه که آقای ایزدی اشتباه کنن. چون دیگه از یه همچین زمین خوردنی، نمیشه پا شد.
بیچاره شدیم رفت...
روچانی مچکریم که بدبختمون کردی
غیور
دولت راستگو ! بنا شد تا کاری کند کارستان ! که از همه ی دولت ها متفاوت باشد و برای همیشه در تاریخ ایران ماندگار شود از نوع اقدامات بزرگی که قاجار انجام داده است ! چه قرارداد و توافقی عظیم تر از معامله بر سر عزت و تمدن ملت ایران؟!
ایرانی
ماشاا.. چقدر کارشناس خبره تو مملکت داشتیم..تا حالا کجا بودن اینها؟؟؟ای کاش این کارشناس رو هم با خودشون میبردند ژنو خیلی حیف شد...حالا که نشده اشکال نداره میتونه بره کیهان مقاله بنویسه...اونجا میتونه با تمام قدرت جلوی تفاهم و برداشتن تحریمها رو همراه با دوستانشان بگیرند..آخه این تحریم ها واسه ما که نون نداشته ولی واسه بعضی ها آب داشته فراوون..
مرگ بر امریکا و غربی های آدمکش
جا دارد ايشان متن انگليسي را براي إثبات ادعاي خود مي أورد تا سيه رو شود هر انكه در او غش بأشد ...
از شیراز
باسلام ودرود به تمام جوانان تحصیلکرده وعزیز ایرا ن که ازروی فهم ودرک ودلسوزی در باره این موضوع مهم بحث و اظهار نظر کردند وبا تشکر از آقای ایزدی .واقعا که امیدوارشدم چون در این چندروزه بعد از گزارش آقای روحانی خیلی دلخور وناامید بودم چون با هر جوان باصطلاح تحصیلکرده که حرف میزدم بلافاصله میگفت دیدی احمدی نزاد چه بر سر ایران اوردما حتی برای سه روز بیشتر در انبار گندم نداشتیم وطوری خشمگین بود که اگر احمدی نزاد را میدید با مشت لگد بجانش میافتاد.این است معنی دولت تدبیر و اعتدال؟بگذریم .اما گر از همین تحصیلکردها بپرسم ماده 4 معاهده ن پی تی(NPT)حق غنی سازی اورانیوم را بکشور عضو داده است یا نه بلافاصله میگوید بابا ولم کن من میخواهم خوب زندگی کنم واین توافق همه مشکل مارا حل میکند.م بینیم که
Iran, Islamic Republic of
دمت گرم جهان نظر این افراد که واقا آگاه به مسائل خارجی هستند رو زیاد منتشر کن تا دست دولت راستگویان رو بشه
دوستان محترم این سیاست نظام است نه صرفا سیاست دولت چه غم وقتی رهبری هوشیار چون سید علی داریم؟
لطفا از رهبری جلوتر حرکت نکنید..
کار شناس؟ ها ا ها ها دلتان خوشه ها! عشقی می کنین ها شما چه دانید کارشناسی حقوق بین المللی چیست
موسوى
فقط دلم براى افرادى چون احمدى روشن ها مى سوزه با چه مشقتى برنامه هاى صلح آميزو تا اينجارسوند ن بعد دولت راستگو يأن هوا كردن. بيست سال بعد دانش آموزان مادر كتاب تاريخ خود خواهند خواند. آنچه بر سرملت ما آمد
hamid
زير درخت سيب نشستند تا سيب وقتي رسيد بيافته تو دامنشون . ما نبايد ميزاشتيم زير درخت سيب بشينن. حالا كو تا دوباره سيب به بار بشينه اگر درخت سيب را از جاش نكنند شانس اورديم.

از احمدی نژاد دلم خونه اما خدا پدرش بیامورزه که به مستکبرین عالم باج نمیداد. نان نداشتیم اما عزت داشتیم.
رجاء
متوجه باشیم که بحث بر سر ایران عزیز ماست که هیچکس و هیچ جناحی حق ندارد یر سر آن معامله کند اگر آقایان با این همه ادعا توانایی لازم را نداشتند چرا وارد مذاکرات شدند ؟ همان شب اول با خواندن ترجمه آن به راحتی می شد فهمید چه کلاه بزرگی سر آقایان رفته . موافقم که فقط برای گزارش صد روزه شان خوراک می خواستند . خدا به دادشان برسد هنگام مواجهه با شهدا...
این مملکت امام زمان است و کسی نمی تواند با این بی تدبیری ها ! صدمه ای به آن بزند ولی ای کاش اینقدر ارزان عزت این مردم را نمی فروختند به جیفه دنیای بعضی ها !
کرى روز آخر ظريف رو تهديد کرده بود اگه امضا نکنه کنگره تحريمهاى شديدترى وضع ميکنه
باقری
آقایان می خواستند برای گزارش صدروزه یه دستاوردی داشته باشند که متآسفانه خوب عمل نشد
محمدرضا
در جريان صلح حديبيه ( توافقنامه ميان آخرين پيامبر خدا با مشركان مكه ) برخي از گروههاي اصول گرا و تندرو به رهبري خليفه دوم همين اعتراض ها را عليه پيامبر داشتند كه مسلمانها خوار شدند و عزت ما پايمال شد و . . . پيابمر گفت : صبر كنيد . . . و آيه انا فتحنا لك فتحا مبينا نازل شد . . . .
درود بر ایزدی
ناظر
Iran, Islamic Republic of
توی نادان داری کار پیامبر رو با ظریف یکی می کنی ؟؟؟؟

چه تناسب نامتجانسی
United Kingdom
جناب کمی مطالعه کن بعد نظر بده
به شما توصیه می کنم کتاب سیره ائمه اطهار شهید مطهری را مطا لعه کنید تا بدانید صلح و جنگ اهل بیت و پیامبر به نفع مصلحت و آخرت مردم صورت می گرفته نه شکم و دنیای مردم
پیامبر برای شکم مردم تن به صلح حدیبیه نداد بلکه این صلح منجر به مسلمان شدن صدها نفر شد
Iran, Islamic Republic of
....پس حق دارى طرفدارى دولت تدبيرواميدباشيد
Iran, Islamic Republic of
روحانی اومده که با کدخدا اشتی کنه ...
کجاشو دیدید؟
واقعا یکی به من جواب بده
اگر موسوی می امد بدتر از این می تونست انجام بده؟؟؟؟؟؟
در سايت جهان هم تنها نظرات هم گروه هايتان ثبت مي شود
در يك سايت عدالت را رعايت نمي كنيد
پس واي به حال مملكتي كه مسئولينش شماها باشيد
Iran, Islamic Republic of
هرچی فکرکردم چی بنویسم که این دردی که تو سینم هست نشون بده، چیزی به زهنم نرسید.
آقای ایزدی میشناسم و به علمشون واقفم اما اگه این نکات واقعا صحت داشته باشه باید گفت "خاک بر سر این تیم که چهارتا با سواد با بصیرت توشون نیست".
از احمدی نژاد بابت برخی مسائل دلم خونه اما خدا پدرش بیامرزه که به مستکبرین عالم باج نمیداد. شاید نان نداشتیم اما عزت داشتیم.
این دسته گل روحانی بود
اگر خود ظریف رئیس جمهور بشه چه می کنه
Iran, Islamic Republic of
1. تلاش برای این توافق در قبل از زمان 100 روزه ی دولت جای تامل دارد
2.ا وباما و جان کری و هیگ وزیر خارجه انگلیس و وزیرخارجه فرانسه و آلمان و جریان مشکوک ایرانیان معاند نظام مثل تریتا فارسی و ... همگی این توافقنامه را بهم تبریک گفتند!!! یعنی برای ایران خوشحالند؟!
3. بیشتر از همه نگران تاریخ هستم که در دهه های بعد بنویسند ترکمانچای و گلستان و ژنو سه قرارداد ننگین تاریخ ایران است. و...
این دوست عزیز که نوشته بود: از احمدی نژاد بابت برخی مسائل دلم خونه اما خدا پدرش بیامرزه که به مستکبرین عالم باج نمیداد. شاید نان نداشتیم اما عزت داشتیم. (1040314).بهت بگم که زیاد عجله نکن.زمان احمدی نژاد نون هم داشتی اگه یه کم صبر کنی تو دولت تدبیر و امید مزه گشنگی را میکشی.بیچاره احمدی نژاد با کمترین هزینه مملکت را از شر یارانه ها نجات داد. میگن تو کره چند میلیون نفر را قحطی گرفت حالا الحمدالله تو ایران با یه گشنگی و گرانی مسئله حل شدو اگه میگذاشتند کارش را بکنه و اینقدر چوب لای چرخش نمیکردن همین قدر فشار هم وارد نمیشد.
متاسفانه هر کس در این جامعه خودشو کارشناس همه چی میدونه
کی گفته آقای فواد ایزدی کارشناس مسایل انرژی هسته ای است ایشون بیشتر کارش رسانه است در متنی که ایشون بهش اشاره میکنه به وضوح گفته شده "این برنامه باید متضمن یک برنامه غنی سازی باشد" یعنی چه یعنی اینکه درمتن به وضوح به حق غنی سازی اشاره شده فقط در شکل اجرا مثل درصد غنی سازی باید با طرفین به توافق برسه....
از آقای دکتر بعید بود بخواهند سیاسی کاری بکنند!!!
اقایان تدبیر کردن در کمتر از صد روز تلاشهای هشت سال را بی اثر کردند این است معنی تدبیر و امید!!!!
Iran, Islamic Republic of
امام خمینی گفت فکر رابطه با امریکا نباشید خودتان خود را بسازید امریکا خندید ما باید گریه کنیم
..... كي مي خواهيد بسازيد
123
بابا ناراحت نباشید خدا با ماست
اما اگه همینطوری پیش بریم باید بگیم ....
امیر
هه بابا دست مریزاد اقای ظریف فکرکنم حواست پیش ....بوده که توافق نامه روامضا کردی.راسی کمردردت خوب شد
ظاهرا این توافقنامه برای شش ماه بصورت آزمایشی است واقعا اگه این مباحث درسته دولت تدبیر و امید باید تدبیر کنه وگرنه مردم اقدام خواهند کرد و اجازه انعقاد ترکمنچای را نمی دهند.
میثم
دوستان تمام اظهارنظرتون رامطالعه کردم اما یادتان باشد کاترین اشتون یک ا نگلیسیه که ازطرف روباه پیر اجازه داشت...
Iran, Islamic Republic of
درود بر ایزدی با سواد