يکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ - 16 Jun 2024
 
۰

۱۲ اصل راهبردی امریکا در مذاکرات ژنو ۶

دوشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۰۳
کد مطلب: 326101
این اصول راهبردی هم مبانی مذاکره با ایران است، هم به تصمیم های امریکا شکل می دهد و هم شکل نهایی مذاکرات را تعیین خواهد کرد.
به گزارش جهان به نقل از ایران هسته ای، فهم اینکه مذاکره کنندگان امریکایی در مذاکرات هسته ای دقیقا از چه اصول فکری و راهبریدی تبعیت می کنند یکی از ضروری ترین اقداماتی است که تیم مذاکره کننده هسته ای ایران باید برای آن وقت بگذارد.

تامل در این باره بویژه از این رو ضروری است که همچنان که رهبر معظم انقلاب اسلامی زمانی فرمودند «امریکایی ها درباره ما همانطوری تصمیم می گیرند که فکر می کنند».

مراجعه به ادبیات رسمی مقام های امریکایی نشان می دهد مجموعه ای از اصول راهبردی وجود دارد که می توان آنها را «محاسبات امریکا درباره ایران» نامید.

این محاسبات هم مبانی مذاکره با ایران است، هم به تصمیم های امریکا شکل می دهد و هم شکل نهایی مذاکرات را تعیین خواهد کرد.

۱- نخستین اصل راهبردی که امریکا اکنون از آن تبعیت می کند این است که ماموریت گام نخست توافق با ایران این است که اولا جلوی پیشرفت بیشتر برنامه هسته ای ایران را بگیرد (Halt) و ثانیا بخش هایی از آن را به طور بالقوه به عقب (Roll back) برگرداند. از دید امریکا فقط چنین تفاهمی است که می تواند فضای لازم برای مذاکرات جامع را ایجاد کند.

۲- دومین اصل راهبردی برای امریکا این است که ایران در طول دوران مذاکرات امکن ایجاد پیشرفت های اساسی در برنامه فنی خود را نداشته باشد.

۳- سومین اصل از دید امریکا این است که هرگونه توافق موقت، اگر منجر به توافق نهایی نشود بی ارزش است و به همین دلیل باید امریکا آماده اعمال مجدد تحریم ها باشد.

۴- اصل چهارم که مقام های امریکایی درباره آن سخن گفته اند این است که هرگونه توافق نهایی باید همه نگرانی های غرب درباره برنامه هسته ای ایران را رفع کند.

۵- اصل بعدی که مکررا در ادبیات منابع غربی بر آن تاکید شده این است که از دید امریکا صرف حصول توافق مهم نیست بلکه مهم این است که ایران چقدر به این توافق پای بند خواهد بود.

۶- اصل ششم این است که در گام اول هرگونه تعدیل تحریم، به شکل هدفمند، محدود و بازگشت پذیر انجام خواهد شد و زیر ساخت حقوقی تحریم ها دست نخورده باقی خواهد ماند.

۷- هفتمین اصل این است که دولت امریکا اعتقاد دارد رفتار تحریمی و تولید فشار کنگره باید خود را با روند دیپلماسی امریکا هماهنگ کند نه با القائاتی که از جانب لابی های دیگر از جمله اعراب و اسراییل انجام می شود.

۸- اصل هشتم این است که دولت امریکا عقیده دارد هرگونه تحریم جدید در شرایط فعلی ممکن است نظام مذاکرات را –که از دید آنها به نفع امریکا در حال پیشروی است- به هم بریزد و لذا در مقطع فعلی این کار مضر است. امریکا معتقد است تحریم جدید برای ایران حامل پیام عدم جدیت مذاکراتی امریکا خواهد بود.

۹- اصل نهم از دید امریکا این است که تحریم ها ابزار ایجاد تغییر محاسباتی در ایران بوده و این امر رخ داده است اما دلیلی وجود ندارد که تحریم بیشتر، تغییر محاسباتی بیشتری در ایران ایجاد کند.

۱۰- ارزیابی بعدی امریکا این است که برای تیم آقای روحانی لغو تحریم ها در اصل مهم تر از برنامه هسته ای است و اساسا این تیم به همین دلیل از مردم ایران رای گرفته است.

۱۱- یازدهمین اصل از دید امریکا این است که ایران هیچگونه حق ذاتی برای غنی سازی ندارد.

۱۲- اصل دوازدهم این است که هدف نهایی امریکا از مذاکرات از بین بردن زیر ساخت گریز هسته ای در ایران است که در گام اول مستلزم محدود شدن سطح، حجم، دامنه و ذخیره مواد هسته ای ایران است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *