شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰

وزیر ارشاد بی‌تفاوت نباشد

دوشنبه ۶ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۴۷
کد مطلب: 322075
کارشناس مسائل سیاسی گفت: امیرالمومنین می‌فرمایند در صورتی که حکومت برای احقاق حق مظلومین و اجرای حدود الهی نباشد برای من از آب بینی بز کمتر است ولی وقتی احقاق حق مظلوم و اجرای فرمان الهی باشد بر من واجب است.
به گزارش جهان، حجت‌الاسلام و المسلمین مجتبی ذوالنور در گفت‌وگو با تسنیم در مورد انتشار مطلب موهوم در روزنامه بهار که در مورد ولایت امیرالمومنین است گفت: حکومت از دیدگاه اسلام با دو نگاه مورد بررسی قرار می‌گیرد؛ یک نگاه مربوط به این است که ما به دنبال مسئولیت و ریاست هستیم که این موضوع در آموزه‌های دینی مذمت شده است.

وی افزود: حتی در روایتی آمده است که اگر کسی خود را کاندیدای کاری کند و بخواهد مسئولیتی را برگردن بگیرد ولی در جامعه فردی بهتر وجود داشته باشد به خدا،‌ رسول خدا و مومنین خیانت کرده است و بر اساس آموزه‌های دینی تاکید شده است که خودش را فقط برای برداشتن مسئولیت عرضه کند.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: حال اگر بار مسئولیت منحصر در شخص شد و یا مومنین بار را بر روی دوش شخص گذاشتند شخص باید در انجام رسالت با همه وجود وارد شود و ضعف از خود نشان ندهد و همه توان خودش را مصروف دارد.

حجت‌الاسلام ذوالنور با اشاره به خطبه شقشقیه امیرالمومنین (ع) اظهار داشت: مردم به در خانه امیرالمومنین رفتند و پاشنه در را از جا کندند تا امیرالمومنین مسئولیت حکومت را بپذیرد ولی حضرت قبول نمی‌کردند تا اینکه در نهایت حضرت قبول کردند و در مورد علت پذیرش مسئولیت حکومت فرمودند اگر بیعت مردم برای پذیرش مسئولیت نبود و همچنین دستور خداوند به علمای دین نبود که باید از حق مظلومین دفاع شود و علمای دین برای احقاق حق مظلومین قیام کنند، من زیر بار چنین مسئولیتی نمی‌رفتم و افسار شتر حکومت را بر روی دوشش می‌انداختم و آن را رها می‌کردم.

وی با تاکید بر اینکه سکان حکومت الهی برای رسیدن به اهداف حقوق الهی و احقاق حق مظلومین است تصریح کرد: امیرالمومنین برای اجرای حکومت الهی می‌فرمایند حجت بر من تمام شد و در ادامه می‌فرمایند اگر احقاق حق مظلومین و اجرای فرامین الهی نباشد حکومت برای علی (ع) از آب بینی بز کمتر است ولی وقتی در حکومت مقابله با ظلم و اجرای حدود و ولایت الهی باشد حضرت به حکومت تن می‌دهد ولی متاسفانه یادداشت روزنامه بهار این قسمت را سانسور کرده بود.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اظهارات عبدالکریم سروش که عصمت امیرالمومنین را زیر سوال می‌برد گفت: سروش به روایتی از امیرالمومنین اشاره می‌کند که امیرالمومنین فرموده است شما از مقاله حق و مشورت عقل با من کوتاهی نکنید چون ممکن است من اشتباه کنم؛ سروش از این روایت استفاده می‌کند و عصمت امیرالمومنین را زیر سوال می‌برد و تحریف می‌کند در حالیکه امیرالمومنین در ادامه این روایت می‌فرماید خدا من را تضمین و کفایت کرده است و این کفایت الهی راه خطای من را بسته است.

حجت‌الاسلام ذوالنور ادامه داد: عبدالکریم سروش و روزنامه بهار یک قسمت از روایات را بیان می‌کنند و به متشابهات می‌چسبند و محکمات را رها می‌کنند، در صورتی که قرآن کریم دو قسمت متشابهات و محکمات دارد و قرآن کریم می‌فرماید کسانی که در قلوب خود مریضی دارند به متشابهات چنگ می‌زنند لذا با این دل‌های مریض وارد چنین شبهه افکنی‌هایی می‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه مقاله روزنامه بهار با اصل و نصب قرآن منافات دارد، اظهار داشت: ولایت و حکومت ادامه فلسفه بعثت انبیاء است و قرآن کریم می‌فرماید اگر کسی می‌خواهد حکم و حکومت را داشته باشد باید به وحی حکم کند و حلال و حرام را بشناسد و اگر به وحی حکم نکند غاصب، کافر و ظالم است. بر همین اساس است که ائمه معصومین احساس مسئولیت می‌کنند ولی به هر حال این ولایت برای اجرایی شدن لوازمی را نیاز دارد که یکی از آن لوازم بعیت مردم است.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: البته اگر مردم بیعت نکنند همچنان ائمه معصومین ولی‌الله هستند ولی برای یکی از ابزار اجرای حکومت بیعت مردم است و مردم با بیعت خود به حکومت علی (ع) مشروعیت نمی‌بخشند.

حجت‌الاسلام ذوالنور با اشاره به خطبه شقشقیه گفت: حضرت علی (ع) می‌فرمایند قیام مردم برای من حجت است و حضرت اجرای ولایت را برخودش واجب می‌داند.

وی با بیان اینکه اگر عرصه برای ظهور باطل باز شود قطعا باطل سعی می‌کند خودنمایی کند تصریح کرد: اگر برای باطل عرصه‌ای باز نباشد فراموش خواهد شد ولی اگر خود نمایی کرد و دولت نیز از آن پشتیبانی و حمایت کند عرصه برای خودنمایی بیشتر باز می‌شود. مانند دولت اصلاحات و وزارت ارشاد در دولت اصلاحات که مدافع مطبوعات و روزنامه‌های زنجیره‌ای بود و نمونه‌هایی وجود دارد که آقای خاتمی نیز از آنها حمایت جدی می‌کرد و حتی برخی از آن روزنامه‌ها حرف‌های خود را از اظهارات آقای خاتمی می‌گرفتند.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه بارها منویات اسلامی توسط آقای خاتمی مورد هجوم قرار می‌گرفت تصریح کرد: یک زمانی آیت‌الله مصباح در مسیر بحث خود به موضوع قصاص رسیدند و آقای خاتمی نیز در همان موقع در سفری که به همدان داشت گفت بعضی‌ها خشونت را مطرح می‌کنند و یا اینکه آقای موسوی‌لاری که وزیر کشور دولت اصلاحات بود در مورد اقدام قوه قضائیه در برخورد با متجاوزان به عنف در پاک نهارخوران گرگان گفت این اقدامات قوه قضائیه اسلام را در دنیا خشن جلوه می‌دهد.

حجت‌الاسلام ذوالنور همچنین به موضوع تعدی و هجوم دولت اصلاحات به بینات اسلام از توحید، عدالت تا قصاص و دیات و عصمت ائمه معصومین و ارزش‌های انقلاب اشاره کرد و اظهار داشت: من از همین تریبون آمادگی خود را برای مناظره در این موضوعات اعلام می‌کنم زیرا نمونه‌های بسیاری را به صورت مستند می‌توانم ارائه دهم که در دوره اصلاحات چنین تعدی‌هایی به صورت نهادینه و هماهنگ وجود داشت.

وی با بیان اینکه در دولت آقای روحانی نیز دارد این میدان فراهم می‌شود و برای اینکه این موضوعات تکرار شود یا نشود به چند عامل بستگی دارد، تصریح کرد: قوت مهاجمین از جمله عواملی است که اگر فرصت داشته باشند این موارد را تکرار خواهند کرد و از دیگر عوامل می‌توان به برخورد دولت و وزارت ارشاد اشاره کرد؛ البته من شنیده‌ام کمیسیون فرهنگی مجلس از وزیر ارشاد خواسته است تا در این مورد توضیح بدهد.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه وزیر ارشاد یک تحصیل‌کرده در مدرسه حقانی و آیت‌الله‌زاده است گفت: امید داریم وزیر ارشاد با سوابق ارزشمندی که دارد نسبت به این مسائل بی‌تفاوت نخواهد ماند.

حجت‌الاسلام ذوالنور برخورد قوه قضائیه و دستگاه‌های ذیربط را از جمله جلوگیری از چنین اقداماتی دانست و افزود: از همه این مباحث مهمتر افکار عمومی است زیرا این مباحث، مباحث موهوم با فطرت مردم سازگاری ندارد و اشخاصی که چنین مواردی را مطرح می‌کنند از طرف مردم مطرود و منزوی هستند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *