دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ - 17 Jun 2024
 
۰

اخلاق دانشجویی رفاقت کجاست؟

چهارشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۰۸:۲۵
کد مطلب: 318371
بدانید که به طور غالب در دنیا پیوند رفاقتی از نظر اثرگذاری‏، قوی‏ترین پیوند است. چون محورش محبت است. و این پیوند غیر پیوندهای معنوی‏، نسبی حسبی، و سببی است و تمامی این پیوندها در نشئه دیگر، از بین می‏ رود.
به گزارش جهان به نقل از کیهان، بدانید که به طور غالب در دنیا پیوند رفاقتی از نظر اثرگذاری‏، قوی‏ترین پیوند است. چون محورش محبت است. و این پیوند غیر پیوندهای معنوی‏، نسبی حسبی، و سببی است و تمامی این پیوندها در نشئه دیگر، از بین می‏ رود.

«يَـومَ يَفِـرُّ المَْرْءُ مِنْ أَخـيهِ وَ أُمِّـهِ وَ أَبـيه»

اینجا راجع به آن پیوند حسبی، نسبی و سببی است. وقتی پیوند قوم و خویشی برطرف شد، همه از هم فرار می‏کنیم. اما «رفاقت» کجا است؟ می‏گوید پیوند رفاقتی آنگونه اثر دارد که اگر بر محور معنویت نباشد، تبدیل به دشمنی می ‏شود.

«الْأَخِلاَّءُ يَوْمَئِذٍ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ إِلاَّ الْمُتَّقين»(زخرف-۶۷)

در دنیا رفیق‏های جان‏جانی بودند، امّا در روز قیامت با همدیگر دشمن می‏شوند. آیه این را می‏گوید.
روایتی از علی (علیه السلام) است که می‏‌فرماید:

«كن بالوحده آنس منك بقرناء السوء»

به تنهایی انس بگیری بهتر از این است که رفیق بد بگیری..

گفت: دلا خو کن به تنهایی که از تنها بلا خیزد..

این تنهایی، برای تو بهتر است تا اینکه با رفیقی که شاکله‏ات را تغییر می‏دهد رفاقت کنی که روز قیامت دشمن شوید و بارها بگویی

ای کاش من با این رفیق نشده بودم! جهتش هم این است که شاکله وجودی ‏ات را می‏ سازد. این رابطه برای تو «خو» درست می‏کند، یعنی «ملکه» و «ملکه» یعنی شکل درونی تو؛
لذا آیه «كُلٌّ يَعْمَلُ عَلى‏ شاكِلَتِه» را حضرت استخدام می‏کند و در فرمایشش می‏آورد. ناخودآگاه تو را می‏ سازد.

حاج‌آقا مجتبی تهرانی(ره)
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *