جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 10 May 2024
 
۰
۱

دستاوردی‌که‌روحانی می‌خواست به‌تهران ببرد

دوشنبه ۸ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۲۱
کد مطلب: 316581
روحانی می خواهد وضعی پیش بیاید که اوباما این موقعیت را پیدا کند تا بتواند با ایران به تعامل بپردازد.
به گزارش جهان به نقل از ایران هسته ای، یک تحلیلگر ارشد امور ایران در امریکا مکالمه تلفنی اوباما و روحانی را هدیه ای از سوی امریکا به روحانی دانست تا دست وی موقع بازگشت به ایران پر باشد.

ولی رضا نصر که اکنون عضو ارشد موسسه بروکینگز است، روز ۶ مهر به سی ان ان گفت: «گفتگوی تلفنی اوباما و روحانی ، همان دستاوردی بود که روحانی می خواست به ایران بیاورد تا بگوید انعطاف پذیری او نتیجه بخش بوده و طرف مقابل نیز منعطف شده است».

وی ادامه داد: «این رویداد، بسیار مهم است. این اتفاق برای ایران بسیار حائز اهمیت است. حکومت ایران مشروعیت آمریکا را رد می کرد. این حکومت معتقد بوده است که با خودداری از تعامل با آمریکا در هر سطحی سبب می شود در داخل ایران برایش مشروعیت بوجود بیاید. با این اوصاف، این تغییر برای ایران بسیار مهم است. این اقدام برای مردم ایران اهمیت نمادین دارد. این مسئله برای حاکمیت ایران نیز اهمیت نمادین دارد».

نصر با اشاره به اینکه روحانی حتی مایل به ملاقات حضوری هم بوده می گوید: «به نظرمن، طرف ایرانی می خواست ملاقات داشته باشد اما نگران بود که این ملاقات هیچ دستور کاری نداشته باشد. طرف ایرانی می ترسید وارد این ملاقات شود و مطبوعات به گونه ای نادرست ، این ملاقات را تفسیر کنند و حسن روحانی در داخل ایران، اعتبارش را از دست بدهد و همه چیز نقش بر آب شود. به همین علت، رئیس جمهور ایران از ملاقات خودداری کرد . اما به نظرم، بعدا به این نتیجه رسید که باید دستاوردی عینی داشته باشد تا با خودش به ایران ببرد. روحانی در این سفر ریسک کرد. او تلاشهای اغواگرانه زیادی انجام داد. او مطالبی بیان کرد که در داخل ایران ، جنجال آفرین است. سخنان او درباره هولوکاست مصداق این مسئله است. با همه این اوصاف، روحانی می خواست وضعی داشته باشد که از این سفر دست خالی نرود و به دستاوردی برسد که محمود احمدی نژاد هرگز به آن دست نیافت. اینکه رئیس جمهور آمریکا به روحانی چنین دستاوردی داد بسیار مهم است. گفتگوی تلفنی این دو، صمیمانه بود. حالا روحانی می تواند به ایران بازگردد و به مردم ایران بگوید که در مقابل آمریکا انعطاف پذیر بود و درمقابل آن، انعطاف پذیری طرف مقابل را دریافت کرد».

نصر اضافه می کند: « حسن روحانی بلافاصله پس از این گفتگو، به سرعت در پیامی روی صفحه خود در توویتر این مسئله را اعلام کرد زیرا از این بیم داشت که کاخ سفید این ماجرا را به گونه ای بیان کند که تاثیر منفی داشته باشد. به همین علت، خودش خبر اول این گفتگو را منتشر کرد. او پیش از آنکه کاخ سفید فرصتی داشته باشد تا بگوید در این گفتگوی تلفنی چه اتفاقی رخ داد، خودش با روایت خودش این ماجرا را بیان کرد».

این کارشناس امریکایی هدف روحانی از اقداماتش در امریکا را تسهیل مسیر همکاری برای اوباما ذکر کرده و تاکید می کند: «روحانی با این کارها می خواهد گفتگوها را تغییر بدهد. او می خواهد فضایی را تغییر بدهد که در قالب آن، مذاکرات با آمریکا رخ می دهد. او می خواهد از موضع نابودی اسرائیل دوری کند. او نه تنها نمی خواهد این کار را انجام بدهد بلکه می خواهد به مسئله ای توجه کند که برای یهودیان سراسر جهان بسیار مقدس است. او می خواهد بگوید جهانیان نباید بدترین نگاه ممکن را درباره ایران داشته باشند . او می خواهد وضعی پیش بیاید که اوباما این موقعیت را پیدا کند تا بتواند با ایران به تعامل بپردازد. او با این کار می خواهد به اوباما کمک کند تا بتواند با ایران به تعامل بپردازد. او با این کارها می خواهد مقاومتهای داخل آمریکا را کاهش بدهد که در مخالفت با تعامل با ایران است».
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


مهدی
United Kingdom
دیدید کم کم بدهکار هم شدیم...!