پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

تصمیم گیری برای اعزام انسان ایرانی به فضا

دوشنبه ۱ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۴۴
کد مطلب: 315062
سرپرست سازمان فضایی ایران از تعیین تکلیف ارسال انسان به فضا در یک کمیته منتخب خبر داد و آخرین وضعیت پرتاب ماهواره تدبیر را تشریح کرد.
به گزارش جهان، اکبر ترکان مشاور رئیس جمهور و سرپرست سازمان فضایی ایران در گفت‌و‌گو با تسنیم با اشاره به مسئولیت خود در سازمان فضایی ایران‌ گفت: جلسات متعددی درباره سازمان فضایی ایران تشکیل شد، اما در یک مورد به جمع بندی رسیدیم.
 
وی افزود: کمیته عالی‌رتبه‌ای در خصوص سازمان فضایی ایران فعالیت می‌کند که در این کمیته حمید فاضلی جانشین بنده در سازمان فضایی ایران، مهندس شفتی رئیس قبلی سازمان فضایی، بازرگان رئیس قبلی سازمان صنایع دفاع ایران، سردار فرحی رئیس سازمان هوافضای وزارت دفاع، انتظاری مسئول بخش ماهواره‌ای وزارت ارتباطات و دکتر امید، حضور دارند و در حال انجام کار هستند تا مشخص کنند که بهترین نحوه سازماندهی سازمان فضایی ایران چگونه است.
 
مشاور رئیس جمهور تصریح کرد: این کمیته عالی تاکنون در یک زمینه به نتیجه رسیده و مقرر شده که ماهواره مخابراتی بخشی از ماموریت وزیر ارتباطات باشد و اگر این موضوع از وزارت ارتباطات جدا باشد، وزیر ارتباطات نمی‌تواند به وظایف خود پاسخگو باشد لذا کمیته به این نتیجه رسید که پرتاب ماهواره مخابراتی باید توسط وزیر ارتباطات دنبال شود.
 
ترکان خاطرنشان کرد: درباره اینکه ماهواره سنجش از راه دور باید به چه سازمانی محول شود، هنوز در حال تصمیم گیری هستیم چرا که دستگاه‌های زیادی مصرف کننده ماهواره‌های سنجش از راه دور هستند، مثلا به دنبال این هستیم که مشخص کنیم، ماهواره‌ای که موجود زنده و کپسول زیستی به فضا پرتاب می‌کند، وظیفه کیست؟
 
وی اظهار داشت: ماموریت ارسال انسان به فضا در برنامه مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است، اما باید بررسی شود که این ماموریت‌ها به عهده وزارت علوم است یا وزارتخانه‌های دفاع و ارتباطات باید آن را پیگیری کنند، بنابراین در حال تعیین این موضوع هستیم.
 
سرپرست سازمان فضایی ایران گفت: خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران دانشمندان بزرگی در عرصه فضایی دارد که آن‌ها نظراتی درباره ساختار این سازمان هستند و ما در حال جمع آوری این نظرات هستیم و سپس نظر نهایی را به آقای رئیس جمهور منتقل می‌کنیم تا وی تصمیم بگیرد.
 
ترکان تاکید کرد: فعلا این تصمیم گرفته شده که جدا کردن ماموریت ماهواره مخابراتی از وزارت ارتباطات مخل ماموریت وزیر ارتباطات خواهد بود، و‌لی جمع بندی نهایی به عمل نیامده است.
 
وی در خصوص آخرین وضعیت پرتاب ماهواره تحقیقاتی تدبیر، گفت: برنامه‌های سازمان فضایی ایران قطع نظر از اینکه در نظام اداری کشور در کدام ساختار دولتی قرار بگیرد، در حال پیگیری است لذا برنامه‌های فضایی و علمی جمهوری اسلامی ایران قابل توقف نیست و دانشمندان کشورمان پروژه‌ها را انجام می‌دهند بر همین اساس، پرتاب ماهواره تحقیقاتی "تدبیر‌‌" تا پایان سال جاری در حال پیگیری است و انشاالله انجام خواهد شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *