سه شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ - 18 Jun 2024
 
۰

وجود دلالان دارو در پستهای مدیریتی

يکشنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۰۸:۳۵
کد مطلب: 314798
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نسبت به حضور دلالان دارویی در پستهای مدیریتی هشدار داد و خواستار برخورد وزارت بهداشت با سوءاستفاده کنندگان از صنعت دارویی کشور شد.
به گزارش جهان، دکتر شهلا میرگلوی بیات در گفت وگو با مهر اظهار داشت: حضور این قبیل دلالان دارویی در پستهای مدیریتی، بیش از یک دهه قدمت دارد ولی در زمان تحریمها بیشتر این مشکل دیده شد.

وی با عنوان این مطلب که از دولت جدید و وزارت بهداشت توقع داریم نگاهشان به صنعت دارو یک نگاه تخصصی باشد، افزود: وزارت بهداشت نباید اجازه دهد که دارو در انحصار عده ای خاص باشد که عامل کمبود و گرانی دارو بوده اند.

میرگلوی بیات با تاکید بر حمایت از صنعت دارویی کشور، تصریح کرد: بایستی به تولید دارو در کشور توجه ویژه شود و تنها این نباشد که همه ارز مورد نیاز صنعت دارو صرف واردات داروهای خارجی شود که مشابه آنها در داخل وجود دارد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با انتقاد از واردات داروهای خارجی که منجر به تخریب و نابودی صنعت دارویی کشور شده است، افزود: وضعیت واردات بی رویه داروهای خارجی به گونه ای شده است که پزشکان را مجاب می کنند تا داروهایی با برندهای خارجی را برای بیمار تجویز کنند. در حالی که مشابه این داروها در داخل تولید می شود و مورد تایید FDA نیز هست.

وی با تاکید بر اینکه نظارت وزارت بهداشت بر روند واردات داروهای خارجی باید با شدت بیشتری صورت بگیرد، ادامه داد: برنامه ها و تصمیمات کوتاه مدت و مقطعی نمی تواند موجب بهبود وضعیت دارو در کشورمان شود. بلکه، زیرساختها باید اصلاح و تقویت شود و دست دلالان از بازار دارویی کشور کوتاه شود.

میرگلوی بیات، خواستار نگاه ویژه وزارت بهداشت به صنعت دارو شد و افزود: بازار دارویی کشور نباید در انحصار چند شرکت دارویی در داخل باشد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به رشد و پیشرفت کشور در زمینه تولید داروهای ضد سرطان، گفت: این پیشرفتها باید به مرحله تولید انبوه برسد و این نیازمند حمایت از صنعت دارویی کشور است.

وی با اشاره به سوءاستفاده دلالان از صنعت دارویی و انتقال خیلی از مواد اولیه خام دارویی به خارج از کشور و تبدیل شیمیایی آنها در کشورهایی مثل هند، اظهارداشت: این دلالان با انتقال این مواد خام و تبدیل آنها به مواد اولیه تولید دارو، دوباره آنها را با چند برابر قیمت وارد کشور می کنند. در حالی که صنعت دارویی کشورمان توانایی تبدیل مواد خام دارویی را دارد.

میرگلوی بیات تاکید کرد: اگر می خواهیم کار بنیادی در صنعت دارو انجام دهیم و در آینده دوباره گرفتار کمبود و گرانی دارو نشویم، باید صنعت دارویی را مورد حمایت قرار دهیم.

وی از صنعت داروسازی به عنوان یک صنعت اشتغالزا و درآمدزا برای همه کشورها یاد کرد و افزود: متاسفانه صنعت دارو در کشور ما به صنعت هزینه بر تبدیل شده است. در حالی که باید به شدت از صنعت دارویی حمایت کنیم تا بتوانیم مشکلات کمبود و گرانی دارو را برای همیشه حل کنیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *