پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۰

نگرانی وزارت بهداشت از افزایش ایدز بین زنان

چهارشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۵:۲۰
کد مطلب: 307792
رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت:‌ هنوز الگوی ابتلای ایدز به روش تزریقی در کشور حرف اول را می‌زند اما همزمان الگوی انتقال جنسی در حال گسترش است به خصوص این مسئله در مورد زنان نگران کننده شده است و در برخی استان‌ها تا ۲۰ درصد موارد جدید از طریق جنسی بوده است.
به گزارش جهان، محمد مهدی گویا در گفت و گو با فارس در مورد درمان ایدز در نوزادانی که مادران مبتلا به HIV دارند، گفت: اگر ابتلای مادر به ویروس ایدز به موقع شناسایی شود و زنان باردار حتی قبل از بارداری تحت درمان با داروهای ضد ویروس قرار بگیرند، این امید هست که امکان تولد نوزاد بدون ویروس ایدز به حد صفر و بسیار ناچیز بشود.

وی گفت: این روش درمان در کشور ما هم وجود دارد و همین سال گذشته بیش از ۷۰ زن مبتلا به ویروس ایدز با تشخیص به موقع و شروع سریع درمان، فرزند سالم به دنیا آوردند. البته در این روش مهمترین مسئله تشخیص و شروع سریع درمان و ارائه آموزشهای لازم به آنهاست.

رئیس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت در پاسخ به این پرسش که آیا اکنون الگوی اصلی ابتلا به ویروس ایدز در کشور جنسی است یا هنوز روش تزریقی الگوی اصلی است گفت، الگوی اصلی انتقال ویروس ایدز در کشور ما هنوز الگوی تزریقی و سرنگ مشترک است و به یقین اگر بگوییم به خاطر توزیع سرنگ و کاهش انتقال به روش تزریقی، الگوی جنسی روش اصلی است،حرف درستی نزده‌ایم.

گویا ادامه داد: اعتیاد تزریقی هنوز سر جای خودش به عنوان روش اصلی انتقال ویروس ایدز در کشور وجود دارد و البته همزمان الگوی انتقال جنسی نیز در حال گسترش است که در این مورد به خصوص در بین خانم‌ها شاهد افزایش قابل توجه انتقال جنسی این بیماری هستیم که واقعاً جای نگرانی دارد.

وی اضافه کرد: سالهاست که الگوی ابتلای جنسی ایدز در موارد جدید در اکثر استانهای کشور به حدود ۱۰ درصد موارد جدید رسیده است اما اکنون شاهد رشد این روش هستیم به طوری که در برخی استانها موارد جدید ابتلا به ایدز در بین خانمها به روش جنسی از ۲۰ درصد هم فراتر رفته است.

وی گفت: این مسئله هم ما را نگران کرده است و هم برنامه ریزی های وزارت بهداشت را تحت تأثیر قرار داده است، چون باید بر اساس شواهد برنامه ریزی کنیم و نمی‌توانیم چشم بسته برنامه ریزی کنیم.

رئیس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت ادامه داد: وزارت بهداشت هر ۳ ماه یکبار آمار موارد ابتلا به ویروس ایدز را اعلام می‌کند و مرتباً موارد این بیماری و روش ابتلا را استان به استان رصد می‌کنیم. در برخی استانها هنوز روش تزریقی رتبه اول است اما در برخی استانها هم روش الگوی جنسی بیشتر شده است.

گویا افزود:‌ طبیعی است که توزیع سرنگ رایگان و کاندوم در بین معتادان و نیز توزیع متادون در بین آنان تا حدی شیوع این بیماری را از طریق اعتیاد تزریقی کم کرده است اما به هیچ و جه این روش انتقال قطع نشده است که دو دلیل عمده دارد. اول اینکه تعداد مراکزی که این خدمات را ارائه می کنند کافی نیستند دوم اینکه کیفیت خدمات این مراکز هنوز ایده آل نیست.

وی گفت: کمیت و کیفیت این خدمات باید در کشور افزایش پیدا کند، کشورهای زیادی در اروپا توانسته‌اند با افزایش کیفی و کمی همین خدمات پیشگیرانه، موارد بروز ایدز از طریق اعتیاد تزریقی را حتی نزدیک به صفر برسانند.

به گفته گویا رسیدن به این هدف فقط بر عهده وزارت بهداشت نیست، بخش مهمی از این خدمات توسط NGO ها و مراکز غیر دولتی و خصوصی ارائه می‌شود، بخش بسیار مهم دیگری از این خدمات در زندانها ارائه می‌شود که برای وزارت بهداشت اهمیت بسیار بالایی دارد، سازمان بهزیستی ارائه بخش مهمی از این خدمات را به عهده دارد بنابراین در صورتی می‌توانیم انتقال ایدز از طریق اعتیاد تزریقی را به مرز صفر برسانیم که همه این مجموعه‌ها کیفیت و کمیت خدماتشان را به حد نیاز کشور گسترش دهند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *