يکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ - 16 Jun 2024
 
۰
۴

حجاریان: اوباما به‌خاطر جایزه صلح نوبلی که گرفته به دنبال جنگ افروزی نیست!

سه شنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۶:۳۰
کد مطلب: 307549
در حالی که کنگره آمریکا یک ماه پس از ریاست جمهوری حسن روحانی تحریم های گسترده وبی سابقه ای را علیه ایران به تصویب رساند ، برخی از شخصیت ها و کارشناسان داخلی تلاش زیادی برای وارونه نمایی و تطهیر نمایندگان کنگره آمریکا دارند.
به گزارش جهان، سعید حجاریان که این روزها با تحلیل انتخابات ۸۸ و بررسی دلایل رای آوری احدی نژاد در رسانه ها، سطح تعلیمات خود را به نمایش گذاشته است و به اعتبار خود در میان دوم خردادی ها نیز آسیب زده در گفتگویی در توجیه اقدامات نمایندگان کنگره آمریکا در تخریم ایران سخن رانده است.

وی در گفتگو با اعتماد در پاسخ به سئوالی درباره چرایی تحریم ایران توسط کنگره آمریکا ، این موضوع را به دو علتی تقلیل داد که یک کارشناس سیاسی تازه کار نیز آن را دلایل اصلی تحریم علیه ایران نمی داند.

وی در ابتدا گفت که تحریم های جدید علیه ایران متاثر از تصمیم سازی های لابی صهیونیست ها و منافقین بوده است. حتی وقتی خبرنگار دوم خردادی از او پرسید آیا واقعا لابی گری منافقین و بهایی ها به این شدت می تواند تاثیر گذار باشد، حجاریان بار دیگر سخن خود را تایید کرد.

هر چند لابی گری نهادهای مختلف در تصویب یک طرح یا لایحه اثرگذار است اما تصویب طرحی با ۴۰۰ امضای موافق و تنها ۲۰ مخالف در مجلسی که دو جناح سیاسی رقیب در آن فعال هستند، بیانگر اراده کنگره و یک برنامه ریزی گسترده به منظور مقابله با ایران است و تقلیل دادن آن به لابی گری سخنی به دور از منطق و برخلاف واقعیات مناسبات سیاسی آمریکاست.

این در حالی است که برخی از نمایندگان کنگره نیز صراحتا اعلام کردند که تصویب تحریم های شدیدتر علیه ایران به منظور منصرف کردن جمهوری اسلامی از برنامه های هسته ای خود است . در واقع به زعم مقامات آمریکایی"کنگره با این تحریم ها این پیام را به حسن روحانی فرستاده است که تنها در صورت دست کشیدن از برنامه هسته ای شرایط برای گفتگو و مذاکره با آمریکا و از بین رفتن تحریم ها فراهم می شود"

حتی حجاریان در بخش دیگری از این مصاحبه در تناقض با حرف های پیشین خود می گوید: "به قول خودشان مي خواهند از هسته يي شدن ايران به هر شكل ممكن جلوگيري كنند. به همين خاطر تحريم هاي زيادي را عليه كشور ما تصويب مي كنند."

حجاریان در ادامه اظهارات عجیب خود پا را از این فراتر گذاشته و نمایندگان کنگره آمریکا را در مقام منجی ایران قرار داده و به گونه ای سخن گفته که باید از اینکه نمایندگان آمریکایی با تشدید تحریم های خود از حمله اسراییل به ایران جلوگیری کردند قدردان آنها بود.

وی در بخشی از این مصاحبه گفته است: موافقان تحريم در امريكا جلوگيري از حمله اسراييل به ايران را به عنوان توجيه موافقت خود مطرح مي كنند. يعني ادعايشان اين است كه اگر ايران را تحريم نكنيم، به غني سازي اورانيوم ادامه مي دهد و بعد مورد حمله و هجوم اسراييل قرار مي گيرد.

وقتی خبرنگار بار دیگر از او سئوال می‌کند که "يعني موافقان تحريم ايران در امريكا دليل حمايت شان از تحريم هايي كه عليه ايران به تصويب مي رسانند را جلوگيري از حمله اسراييل مطرح مي كنند؟"، پاسخ می‌دهد: ادعاي شان اين است. ادعاي شان اين است كه ما طرفدار عدم حمله به ايران هستيم.

گویا آقای حجاریان حتی دسترسی خود را به سایت ها و رسانه های غربی نیز خارج کردند که اظهارات نمایندگان کنگره درباره علت تحریم علیه ایران را نیز نمی خواند.

در ادامه این مصاحبه اما حجاریان واقعیت عینی جامعه را نیز نادیده می گیرد و معتقد است فشار تحریم های آمریکا و شورای امنیت به یک اندازه است و حتی تحریم های شورای امنیت در بلند مدت اثرات خود را بیشتر نشان می دهد.

این در حالی است که تحریم های یک جانبه آمریکا که هدف اصلی آن تحت فشار گذاشتن زندگی مردم بوده است فشار اصلی را بر روی اقتصاد ایران وارد آورده است.

تحریم بانک مرکزی ، تحریم دارو ، تحریم صتعت نفت و حمله و نقل و ... که با هدف فلج کردن اقتصاد ایران و به شورش واداشتن مردم به اجرا در امد هر چند اقتصاد کشور را با یک شوک بزرگ مواجه کرد اما هدف نهایی آن یعنی ایجاد شورش و درگیری محقق نشد.

حجاریان البته در ادامه صراحتا نشان داد دچار فراموشی یا خلافگویی شده است . وی در بخش دیگری از این مصاحبه گفت : مگر يادتان نيست در مناظره هاي انتخاباتي آقاي روحاني به سعيد جليلي درباره قطعنامه ها چه گفت؟روحاني گفت من حقوقدان هستم و تفاوت قطعنامه و كاغذ پاره را مي دانم. آقاي روحاني گفت من حقوقدانم و فرق بين بيانيه آژانس بين المللي انرژي اتمي و قطعنامه شوراي امنيت سازمان ملل را مي دانم.

این در حالی است که روحانی این اظهارات را در پاسخ به اظهارات قالیباف و رضایی مطرح کرده بود.

در ادامه برخی از جملات حجاریان در این مصاحبه می آید:

- اين انتظار از خود سازمان ملل و سازمان هاي وابسته به آن وجود دارد. مثلااز I. L. O (سازمان جهاني كار) اين انتظار وجود دارد كه براي جلوگيري از رشد بيكاري در ايران مانع تصويب و اعمال تحريم هاي بين المللي عليه ايران شود. همه مي دانند كه تحريم ها باعث تعطيلي كارخانه ها و بيكاري كارگران خواهد شد.

- من واقعا از امريكايي ها تعجب مي كنم. زمان آقاي خاتمي مسائل داشت به نحو خوبي پيش مي رفت تا اينكه يك مرتبه بوش آمد و گفت كه ايران محور شرارت در منطقه است. يعني ما را در كنار سوريه و كره شمالي نشاند. ما چه كار به امريكا و بوش داشتيم؟

- درباره دارو نيز بايد همين كار انجام شود. گاهي اخبار صدا و سيما هم چيزهايي مي گويد اما بعدا بر آن ماله مي كشند.... اين مساله به اطلاع نهادهاي بين المللي نيز برسد تا به تصويب و اعمال تحريم هاي شان عليه كشور ما پايان دهند. بايد مشكلات در آن طرف مرزها انعكاس داده شود تا عمق فاجعه را بفهمند.

- به اعتقاد بنده، اوباما به اين دليل كه جايزه صلح نوبل گرفته است، نمي خواهد مانند جورج بوش دوم، در دنيا به عنوان جنگ افروز مطرح شود.

- امريكا مي خواهد بسياري از مشكلات خود در منطقه خاورميانه را به وسيله كشور ما حل كند. شما ببينيد امريكا هفته گذشته دستور داد اتباعش از كشورهاي عربي خارج شوند. حتي ديپلمات هاي خود را احضار كرده و خواستار بسته شدن سفارتخانه هاي خود در كشورهاي عربي شده است. پس دشمن اصلي امريكا در منطقه القاعده و سلفي ها هستند كه پايگاه اصلي آنها در عربستان سعودي است
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


نه پس این کیه که دستور صدور سلاح به سوریه رو میده کیه که دستور بمباران توسط هواپیماهای بدون سرنشین رو در یمن و پاکستان میده و..............
سلمانی
این همه خوش بینی ماهی درباره کوسه جای تقدیر بین المللی دارد!!
Sweden
خیلی ببخشید اقای حجاریان فقط میتونیم به این تحلیل ابکی و مسخرتون بگم: بی خیال!!
Iran, Islamic Republic of
بنام خدا
اين نادان سكولار هنوز متوجه نشده كه استقلال تصميم گيري امريكا و امريكائيان غير صيهونيست بسيار محدودتر از آنچيزي است كه تصور مي كند و از عرصه و صحنه هاي زيگزاگي طراحي شده روانشناسانه سياستگزاري در امريكا يا مغفول است و يا طبق آيه شريفه از احمقان دانست.