پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

آیا روحانی از رقباي خود استفاده خواهدکرد؟

سه شنبه ۱۱ تير ۱۳۹۲ ساعت ۱۶:۱۵
کد مطلب: 296533
سُنت روسای جمهور پیشین نشان می دهد که آنها با دستاويز هماهنگي دولت، تمایل چنداني به استفاده از رقیبان انتخاباتي خود در کابینه ندارند ولی برخي تحليل‌ها حکايت از آن دارد که شاید روحانی این‌بار سنت‌شکنی کند.
به گزارش جهان به نقل از مشرق، پس از انتخاب حجت‌الاسلام حسن روحانی به عنوان رئیس‌جمهور، بسیاری از رسانه ها گمانه زنی‌هایی را درباره کابینه دولت یازدهم مطرح کردند، تا جایی که رئیس جمهور منتخب در همایش افق رسانه با اشاره به برخی گمانه‌زنی‌ها در بعضی از رسانه‌ها در مورد افراد کابینه گفت: به‌صراحت می‌گویم بحث‌های مطرح شده صرفاً گمانه‌زنی است و نسبت به هیچ فردی در کابینه آینده تصمیم گیری نشده است.

حسن روحانی همچنین در اولین نشست خبری خود در پاسخ به سوال مبنی بر حضور عارف در کابینه خود گفت: بنده از همه عزیزانی که نامزد انتخاباتی بودند و به اصطلاح مردم، رقیب بودند و در دوران تبلیغات انتخابات و بعد از آن ،همه لطف و محبت کردند استفاده و بهره‌برداری خواهم کرد.

روحانی اظهار داشت: انشاءالله از همه نیروهای لایق و شایسته دعوت می‌کنیم که همکاری کنند حال دیگر به میل خودشان است. ممکن است بعضی‌ها بپذیرند یا نپذیرند و شرایط به گونه‌ای باشد که قبول کنند یا خیر. به هر حال از همه آنها دعوت می‌کنیم و از آقای عارف هم دعوت خواهیم کرد و وابسته به میل آنهاست که در کابینه باشد.

عارف: روحانی باید با اختیار خودش کابینه را بچیند


گمانه زنی‌ها برای حضور رقبای حسن روحانی در انتخابات در همان روزهای اول انتخاب وی شروع شد. اسم محمد رضا عارف یکی کاندیداهای انتخابات که در روزهای پایانی رقابت از کاندیداتوری انصراف داده بود برای معاون اولی و حتی وزارت علوم مطرح شد، تا اینکه عارف در حاشیه دیدار با اعضای هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف و جامعه اسلامی دانشگاهیان کشور در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که اگر بحث معاون اولی شما در دولت آقای روحانی مطرح شود، چه می‌کنید؟ گفت: بگذارید این موضوع اول مطرح شود، سپس آن را بررسی خواهیم کرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا برنامه‌های شما در دولت آینده اجرا خواهد شد یا خیر، گفت: آقای روحانی هنوز برنامه‌های خود را اعلام نکرده است. بنده در جلسه‌ای که با وی داشتم، نقطه‌نظراتم را مطرح کرده‌ام.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: آقای روحانی باید در تشکیل کابینه احساس اختیار کرده و این طور فکر نکند که می‌خواهند شخص یا اشخاصی را به وی تحمیل کنند چراکه تشکیل کابینه در حوزه اختیارات رئیس‌جمهور است لذا همه باید با این اختیار احترام گذاشته تا وی کابینه‌ای منسجم و قوی داشته باشد.

گمانه‌زنی‌ها برای حضور قالیباف در کابینه


قالیباف کاندیدای دیگری است که نام وی را برای حضور در کابینه روحانی مطرح کردند، حسین مظفر رئیس ستاد قالیباف در انتخابات در گفت و گویی در خصوص انتشار اخباری مبنی بر اینکه محمدباقر قالیباف به عنوان یکی از وزرای دولت روحانی معرفی خواهد شد، گفت: بنده اطلاع دقیقی در این زمینه ندارم و فکر می‌کنم این حرف‌ها گمانه‌زنی باشد.

وی خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد استفاده از آقای قالیباف و امثال وی که توانمندی بسیار خوبی در عرصه مسائل اجرایی دارند می‌تواند یکی از نقاط قوت دولت آقای روحانی باشد و من اطمینان دارم که اگر آقای قالیباف در کابینه جناب آقای روحانی باشد یکی از بهترین یاران و یکی از نیروهایی خواهد بود که می‌تواند روی او حساب کند و به کمک هم می توانند بخشی از مشکلات کشور را حل و فصل کنند.

رایزنی با رضایی برای حضور در کابینه روحانی


نام محسن رضایی نیز در رسانه ها برای احراز پست وزارت اقتصاد مطرح شد که ابوالقاسم رئوفیان،سخنگوی جبهه ایستادگی در گفتگویی در این باره اظهار داشت: برای حضور در کابینه دکتر روحانی با آقای محسن رضایی رایزنی هایی شده است .

وی افزود: آقای محسن رضایی پتانسیل خوبی برای احراز پست وزارت اقتصاد را دارد در واقع عزم واراده ایشان در حل مشکلات اقتصادی بر هیچ کس پوشیده نیست بنابراین بنده معتقدم اگر آقای رضایی برای حوزه اقتصاد در نظر گرفته شود در مجلس از رای بسیاری بالایی برخودار خواهد شد که یکی از شاخصه های وزیر کابینه از منظر دکتر روحانی همین نکته خواهد بود.

این فعال سیاسی ادامه داد:در صورتی آقای رضایی چنین پستی را می پذیرد که دیگر وزارتخانه های اقتصادی و حتی بانک مرکزی در هماهنگی با این حوزه حرکت کند که البته این توقع به جایی است زیرا حل مشکلات اقتصادی کشور ، افزایش ارزش پول ملی و مبارزه با افزایش نرخ تورم می طلبد که بانک مرکزی هماهنگ با حوزه اقتصادی کشور باشد.

توصیه غرضی به روحانی در مورد حضورش در کابینه

سیدمحمد غرضی دیگر کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در حاشیه نشست خود با جمعی از حامیانش در دفتر کار خود، در پاسخ به این پرسش که "آیا تاکنون از سوی رییس‌جمهور منتخب پیشنهادی مبنی بر همکاری در هیات دولت داشته‌اید؟" با بیان اینکه "من نه انتظار چنین کاری را دارم و نه توصیه می‌کنم که این اتفاق بیفتد"، افزود: وظیفه‌ای بر عهده من قرار داشت و آن وظیفه این بود که به برنده انتخابات تبریک بگویم که طی یک یادداشتی این وظیفه را به انجام رساندم.

وی اضافه کرد: به نظر من باید به رییس‌جمهور منتخب فرصت بدهیم و برای او تعیین تکلیف نکنیم. من به همه توصیه می‌کنم که به رییس‌جمهور منتخب اجازه بدهند خود تصمیم‌گیری کند و مسئولیت کارهایش را بر عهده بگیرد. رییس‌جمهور نباید از سوی گروهی مورد فشار قرار بگیرد.

غیبت نام جلیلی در گمانه‌زنی‌ها/ جبهه پایداری: انتظاری از روحانی نداریم

سعید جلیلی دیگر کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری یازدهم می باشد که در این گمانه زنی ها اسمی از وی برده نشده است.

قاضی‌زاده سخنگوی جبهه پایداری (جبهه حامی جلیلی در انتخابات) در گفتگویی در پاسخ به این سوال که آیا آقای روحانی لیستی از جبهه پایداری برای معرفی کابینه خود خواسته است، اظهار داشت: من از این موضوع اطلاعی ندارم و در جریان نیستم، نمی‌دانم صحبتی شده است یا نه، به همین دلیل نمی‌توانم اظهار‌نظری کنم.

قاضی‌زاده در ادامه با بیان اینکه جریانی که نامزد در انتخابات معرفی می‌کند حتما دارای تیم است، خاطرنشان کرد: جریانی که به عرصه ورود می‌کند هم کاندیدا و تیم و هم برنامه مدون دارد اما ما انتظاری از آقای روحانی نداریم، حتی اگر آقای جلیلی که کاندیدای ما بود رای می‌آورد نیز چنین انتظاری نداشتیم که حتما از افراد و تیم ما استفاده شود.


از علی اکبر ولایتی نیز در رسانه ها برای احراز پست دبیر شورای عالی امنیت ملی و وزارت امور خارجه نام برده می شود.

حال باید با توجه به سخنان حسن روحانی در اولین کنفرانس مطبوعاتی خود مبنی بر اینکه "بنده از همه عزیزانی که نامزد انتخاباتی بودند و به اصطلاح مردم، رقیب بودند استفاده و بهره‌برداری خواهم کرد" منتظر ماند و دید که کدام یک از رقبای انتخاباتی روحانی در کابینه فراجناحی رئیس جمهور منتخب جای خواهند گرفت؟
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *