شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰

چین بزرگترین شریک تجاری ایران شد

شنبه ۱ تير ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۲۶
کد مطلب: 294250
چین در دو ماهه نخست سال جاری بزرگترین شریک تجارت غیرنفتی ایران بود.
به گزارش جهان به نقل از ایسنا، در دو ماهه اول ۱۳۹۲ صادرات ایران به چین بالغ بر یک میلیارد و ۱۲۴ میلیون دلار شد. در حالی که واردات ایران از چین در همین مدت از مرز یک میلیارد و ۷۵ میلیون دلار گذشت. به این ترتیب تراز بازرگانی ایران و چین در مدت زمان یادشده ۴۸.۸ میلیون دلار به نفع ایران بود.

سنگ‌آهن به ارزش ۱۸۲ میلیون دلار،‌ متانول به ارزش ۱۴۱ میلیون دلار، استیرن به ارزش ۱۲۳ میلیون دلار، اتیلن گلیکول به ارزش ۸۷ میلیون دلار، پلی اتیلن گرید فیلم به ارزش ۶۹ میلیون دلار و پارااکسیلن به ارزش ۶۱ میلیون دلاراز جمله اصلی‌ترین محصولات صادراتی ایران به چین در این مدت بودند. به طور کلی می‌توان مواد معدنی، محصولات پتروشیمی و پایه نفتی را عمده‌ترین کالاهای صادراتی ایران به چین در دو ماهه نخست سال جاری دانست.

قطعات موردنیاز برای ساخت لکوموتیوهای راه‌آهن به ارزش ۱۵۲ میلیون دلار، دستگاه‌های گیرنده فرستنده به ارزش ۷۰ میلیون دلار، لوله‌های نفت و گاز به ارزش ۵۸ میلیون دلار، ماژول ال‌سی‌دی یا ال‌ای‌دی به ارزش ۲۷ میلیون دلار و دستگاه‌های تهویه مطبوع دوتکه (split unit) به ارزش ۱۶.۵ میلیون دلار نیز عمده‌ترین کالاهای وارداتی ایران از چین بودند.

چین با وجود تشدید تحریم‌های آمریکا و اروپا علیه ایران از تحریم خرید نفت ایران مستثنا شده است. براساس آخرین آمار منتشر شده واردات نفت چین از ایران در ماه می سال جاری میلادی با افزایش ۴۹.۵ درصدی به حدود ۵۵۵ هزار و ۵۵۷ بشکه در روز رسید.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *