دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰

سرنوشت چك‌های قدیمی پس از حذف صفرها

يکشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۱۶:۴۶
کد مطلب: 260616
با مطرح شدن بحث رفرم پولی و حذف چهار صفر از پول ملی یكی از موضوعات تعیین تكلیف چك‌های صادر شده پس از اصلاح پول ملی است كه این چك ها اعتبار گذشته را داشته و یا باید راهكار دیگری برای آن‌ها اندیشید كه در همین زمینه رییس كل بانك مركزی ارائه دستورالعمل جامع و شفاف در زمینه تسویه چك‌های صادر شده قبل از اصلاح پول ملی را مطرح كرد.
به گزارش جهان به نقل از  ایسنا، محمود بهمنی رییس كل بانك مركزی در تشریح جزییات اعتبار چك‌های قدیمی گفت: بعد از اصلاح پول ملی هیچ سردرگمی در معاملات و نظام تسویه چك بروز نخواهد كرد.
 
وی در پاسخ به این كه یكی از نگرانی‌های مردم در زمان مطرح شدن بحث حذف صفر به چك‌های صادر شده مربوط است چون برخی چك‌ها به صورت مدت‌دار صادر می‌شود، گفت: كارگروه ویژه‌ای كار رفرم پولی را انجام می‌دهد و یكی از مواردی كه این كارگروه بررسی می‌كند موضوع ارائه دستورالعمل جامع و شفاف در زمینه تسویه چك‌های صادر شده در زمان قبل از اصلاح پول ملی است.
 
وی با بیان این مطلب گفت: چك یكی از ابزارهای مهم پرداخت در ایران است و برخی معاملات درشت هم‌چنان با چك انجام می شود و طبیعتا بانك مركزی متوجه این مسئله است.
 
بهمنی تاكید كرد: با تمهیداتی كه اندیشیده خواهد شد چك‌های قبل از انجام رفرم پولی در كشور در نظام بانكی كشور قابل تمیز و تشخیص خواهند بود لذا هیچ سردرگمی در معاملات و نظام تسویه چك بروز نخواهد كرد.
 
وی اظهار كرد: در زمان اصلاح پول ملی طبیعی است كه چك‌های قدیم هم همان اعتبار را دارند و تعهداتی كه افراد به هم داشته‌اند سرانجام سرجای خود باقی مانده و معتبر است؛البته تمهیدات لازم در این زمینه اندیشیده می‌شود بنابراین نگرانی در این مورد وجود ندارد.
 
او با بیان اینكه براساس دستورالعمل جدیدی كه در آن موقع اعلام و ابلاغ می‌شود ایفای تعهدات افراد بدون هیچ كم و كاستی انجام خواهد شد اظهار كرد: این مسائل در كشورهایی كه رفرم پولی انجام داده اند وجود داشته و راهكارآن نیز اندیشیده شده و بانك مركزی نیز در این زمینه به تمام جوانب موضوع اشراف داشته و مطابق زمان بندی اجرا طرح دستورالعمل‌های لازم را ابلاغ خواهد كرد.
 
رییس كل بانك مركزی همچنین با اشاره به نقش بانك‌ها در تحقق اهداف كلان اقتصادی و با بیان اینكه بانكها نقش واسطه‌گری وجوه را بر عهده دارند گفت: بانك‌ها پس اندازهای مردم را گردآوری و جذب می‌كنند و آنها را به طرحهای تولیدی و كسب و كارها تخصیص می‌دهند، بدین ترتیب بانكها در افزایش تولید، ایجاد اشتغال و توسعه كسب و كارها و در نهایت در رشد اقتصادی كشور نقش مهم و اساسی دارند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *