پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

رهبرانقلاب:جوانان مراقب عرفان کاذب باشند

پنجشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۰۹:۰۶
کد مطلب: 253642
حضرت آیت الله خامنه‌ای به جوانان و دانشجویان سفارش کردند تا با تلاوت روزانه قرآن، روح خود را صفا دهند و از طرف دیگر مراقب باشند در دام عرفان های کاذب گرفتار نشوند.
به گزارش جهان، ایشان تصریح کردند: در محیط های جوان، مراقب این عرفان های کاذب هم باشید؛ اینها هم بخصوص در دانشگاه‌ها رخنه می کنند. یکی از برنامه‌ها این است که عرفان‌های کاذب را در داخل دانشگاه‌ها رخنه دهند؛ این هم یکی از آن چیزهای فلج‌کننده است.
 
اگر کسی اسیر و دچار این بافته‌های بی‌اصل و اساسِ عرفان‌های کاذب شود - که غالبا هم از مناطق خارج از کشور نفوذ پیدا کرده و وارد شده است- واقعا او را فلج می کند.
 
معیاری که ما برای تحرک به سمت علو معنوی و روحی و تقرب به خدا داریم، تقواست، پرهیزگاری است، پاکدامنی است. جوانان ما - چه دختران ما، چه پسران ما - اگر پاکدامن باشند، اگر تقوا پیشه کنند، اگر برای دوری از گناه تلاش کنند، اگر نماز را با توجه و با اهتمام به‌جا بیاورند و انس خود را با قرآن قطع نکنند، اسیر این عرفان‌های کاذب نمی‌شوند.
 
من به جوان‌ها غالبا در مورد قرآن سفارش می کنم. سعی کنید رابطه‌تان را با قرآن قطع نکنید. هر روز، حتی نصف صفحه، قرآن بخوانید؛ اینها همه‌اش مقرب (نزدیک کننده) انسان است؛ صفای روح و گشایش و فتوح معنوی را همین ها برای انسان به وجود می‌آورد.
 
آن آرامش، آن صبر و سکینه مورد نیاز انسان - که ˈفانزل الله سکینته علی رسوله و علی المومنین و الزمهم کلمه التقویˈ(خداوند آرامش و سکینه خود را بر فرستاده خویش و مومنان نازل فرمود و آنها را به حقیقت تقوا ملزم ساخت. سوره فتح آیه 26) این نعمتی است که خدای متعال آن را به رخ مومنین می کشد که ما سکینه و صبر و آرامش و طمانینه را از سوی خودمان به پیغمبر دادیم، به مومنین دادیم - با همین چیزی که عرض کردیم، حاصل می شود؛ در درجه‌ اول با تلاش برای دور شدن از گناهان است.
 
اینکه می گوییم دوری از گناهان، معنایش این نیست که اول باید بکلی همه گناهان را ترک کنید تا بتوانید وارد مرحله‌ دوم شوید؛ نه، اینها با هم توام است. باید همت این باشد، باید تلاش این باشد که گناه از ما سر نزند. تقوا هم به همین معناست.
 
التزام به توجه در نماز و در تلاوت قرآن و اینها چیزهایی است که معنویات و صفای روح را برای ما به ارمغان می‌آورد؛ آن آرامش و طمانینه و سکینه لازم را به ما می دهد؛ نیازی نیست به رفتن در خانه عرفان های کاذب، دروغی، مادی، توهمی و تخیلی که هیچ واقعیتی پشت سرش نیست.
 
هم دانشجوها را، هم جوانان دبیرستان را توجه بدهید به همین جنبه‌های دیانت و تدین. تدین را یک عنصر اساسی برای مخاطب خودتان قرار بدهید و بدانید ان‌شاءاللَّه خدای متعال هم کمک خواهد کرد.
 
** بخشی از بیانات رهبر انقلاب در دیدار معلمان و اساتید استان خراسان شمالی‌ با معظم له در بیستم مهر سال 1391
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *