پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

حذف دلار از مبادلات ایران با شرکای عمده

جمعه ۲۴ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۲۰
کد مطلب: 244507
یک مقام مسئول با اشاره به حذف ارز واسط (دلار) در مدیریت فعالیت‌های تجاری گفت: هم‌اکنون در مبادلات اقتصادی با چندین کشور و شریک تجاری بزرگ، استفاده از پول رایج همان کشورها صورت می‌گیرد.
به گزارش جهان، یک مقام آگاه در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به سیاست حذف ارز واسط (دلار) برای عبور از تحریم‌ها اظهار داشت: هم‌اکنون با چندین کشور و شریک تجاری، حذف دلار و استفاده از پول رایج همان کشورها صورت می‌گیرد.

وی تصریح کرد: تاجری که فعالیت بازرگانی انجام می‌دهد ضمن توجه به قیمت کالاها به نرخ تبدیل ارز‌های مختلف هم توجه می‌کند؛ نرخ‌های تبدیل ارز‌های بین‌المللی نسبت به ریال متفاوت است و قیمت تمام شده کالا تغییر می‌کند.

این مقام آگاه با بیان اینکه پیمان‌های منطقه‌ای در سال‌های اخیر مورد توجه برخی کشورها قرار گرفته افزود: به نظر می‌رسد طی این سال‌ها استفاده از ارز محلی بیشتر مورد توجه قرار ‌گرفته و برای صادرات و واردات از ارز‌ رایج طرفین معامله استفاده می‌شود و از ارز‌های بین‌المللی مانند یورو و دلار فاصله می‌گیرند.

وی گفت: در حال حاضر با چندین کشور، شریک تجاری بزرگ و برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس بر اساس توافقنامه منعقد شده در مبادلات تجاری از واحد پولی دو کشور استفاده می‌شود که هدف از این اقدام رفع موانع ناشی از تحریم‌ها است.

این مقام مسئول افزود: البته به دلیل اینکه سهم عمده مبادلات، خارجی و با دلار انجام می‌شود تاثیر خود را بر اقتصاد کشور تا حدودی داشته است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *